Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoimesta yliopistosta ja opintotuesta

Vierailija
23.05.2014 |

Tietääkö kukaan, onko mahdollista saada kesäopintoihin opintotukea tässä tilanteessa:

Opiskelupaikka on jo, mutta armeijan takia välivuosi. Kesätöitä ei ole löytynyt, joten voisi opiskella kesälläkin. Nyt tuli yllättäen tieto, että saisi sukulaisen asunnon kesä- heinäkuuksi, joten voisi mennä jo paikkakunnalle. Eli jos suorittaa sen 5 op/kk, voiko saada opintotukea jo nyt, vaikka varsinaiset opiskelut siis alkaa syksyllä. Joo kelalta kysymällä saisi selville, mutta asunnosta pitäisi päättää jo viikonloppuna; tämä tieto tuli vasta tänään ja nämä avoimen opinnot tuli mieleen vasta illalla. Kyseessä on siis yliopisto. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen opinnoista ei saa. Yleisesti asumistukea kentie.

Vierailija
2/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi saada opintotukea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis kyseessä olisi oman alan opinnot, jotka varsinaisesti alkavat syksyllä, mutta sillä ei ole väliä?

Amk:ssa kesäopinnoista sai, kun niitä tuli tarpeeksi ja tulivat vapaasti valittaviin. mutta kun varsinaiset opinnot oli jo aloitettu. 

Vierailija
4/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voit saada. Normaalisti kai välivuoden voi keskeyttää missä vaiheessa tahansa ihan vain maksamalla sen lukukausimaksun ja ilmoittautumalla läsnäolevaksi, ja olettaisin ettei tähän vaikuta se, onko välivuosi ihan opintojen alussa.

Kelan sivu sanoo: Jos opiskelet avoimessa korkeakoulussa tai kesäyliopistossa, et voi saada opintotukea. Jos sinulla on tutkinnon suoritusoikeus korkeakoulussa ja suoritat tutkintoosi kuuluvia opintoja, voit kuitenkin saada opintotukea.

Eli ehkä ei tarvitse edes olla läsnäoleva, mutta ainakin osa avoimen kursseista on läsnäoleville ilmaisia, joten varmaan kannattaa maksaa se lukukausimaksu joka tapauksessa.

Vierailija
5/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

B[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:29"]

Kelan sivu sanoo: Jos opiskelet avoimessa korkeakoulussa tai kesäyliopistossa, et voi saada opintotukea. Jos sinulla on tutkinnon suoritusoikeus korkeakoulussa ja suoritat tutkintoosi kuuluvia opintoja, voit kuitenkin saada opintotukea.

[/quote]

Niin, jos opiskelee varsinaisia kursseja, ei avoimen.

Vierailija
6/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen opinnoista ei saa valitettavasti opintotukea :( Sossun luukulle jos muualta ei heru!

Vierailija
7/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:32"]

B[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:29"]

[/quote]

[/quote]

Näin.

Vierailija
8/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysy omasta puolestani, vaan meidän pojan puolesta. Amk:ssa olen ollut itse ja siksi tämä tuli mieleen. Hössöttäjä olen joo, poika itse sanoisi mulle että hoida omat asiasi, mutta lähti kavereiden kanssa terassille ja annan nyt olla rauhassa, tuli vaan yhtäkkiä mieleen. 

En ole osannut katsoa kelan sivuilta, höh tyhmä olen. Mutta jos opiskelee avoimessa sellaisia aineita, mitä voi lukea hyväksi, onnistuuko sitten? 

Koetan saada tuon nuoren tekemään jotain, yksi työpaikka tosin ilmoittaa maanantaina onko tarvetta, sitten alkaa olla toivo mennyt. 

Vierailija
9/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

avoimesta ei saa opintotukea millään, ei vaikka saisi myöhemmin hyväksiluetuksi nämä aineet :-(

Vierailija
10/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:32"]B[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:29"]

[/quote]

[/quote]

Ihan samoja kursseja siellä avoimessakin on, ainakin osa. Yliopisto-opiskelijan opiskelu avoimessa on periaatteessa aika eri asia kuin muiden, koska yliopisto-opiskelija katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi vaikka osa opinnoista tulisi sieltä avoimesta.

AP, luota vaikka googleen.

Vierailija
12/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen yliopiston kursseista ei saa opintotukea vaikka olisivat täysin vastaavia opintoja kuin itse yliopistossa. 

Ja suosittelisin että annat poikasi hoitaa (tai jättää hoitamatta) asiansa itse. Ei opi ikinä ottamaan vastuuta jos äiti huolehtii kaikesta.

Vierailija
13/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni voit saada, jos ilmoittaudut heti läsnäolevaksi (mikäli näin myöhään lv. 2013-14 voi vielä ilmoittautua). Ilmoitat lomakkeeseen kurssit, joita aiot suorittaa ja saat opintotuen. Mikset suorittaisi ihan oikeita kursseja, esim. kirjatentteinä?

Vierailija
14/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:47"]En kysy omasta puolestani, vaan meidän pojan puolesta. Amk:ssa olen ollut itse ja siksi tämä tuli mieleen. Hössöttäjä olen joo, poika itse sanoisi mulle että hoida omat asiasi, mutta lähti kavereiden kanssa terassille ja annan nyt olla rauhassa, tuli vaan yhtäkkiä mieleen.

En ole osannut katsoa kelan sivuilta, höh tyhmä olen. Mutta jos opiskelee avoimessa sellaisia aineita, mitä voi lukea hyväksi, onnistuuko sitten?

Koetan saada tuon nuoren tekemään jotain, yksi työpaikka tosin ilmoittaa maanantaina onko tarvetta, sitten alkaa olla toivo mennyt.

[/quote]

Noin ihan opintojen alussa voi kyllä olla aika vaikea löytää tarpeeksi sellaisia peruskursseja, joita opetettaisiin kesällä, ja lisäksi aika monen kurssin ilmoittautumisajat on alkaneet jo. Lisäksi jos poikaa itseään ei välttämättä kiinnosta opiskelu kesällä, niin ehkä sun ei kannata yrittää järjestellä asioita hänen puolestaan.

Vierailija
15/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aattelin lähinnä vinkata, että ottaa selvää. Alunperin tutkinkin, olisi itselle mitään kivaa "kesälomatekemistä" ja löysin pari kurssia, jotka voisivat hänen opintoihinsa käydä. Mutta kiitos kaikille vastauksista, vinkkaan vain että tutki asia. Ei minulla muuta motiviia ole kuin että ei lorvisi koko kesää - eikä haluakaan, mutta työtilanne on huono. Olis lähtenyt mihin vaan, mutta monet tuntuvat vaativan asuntoa valmiiksi. 

Vierailija
16/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:47"]

En kysy omasta puolestani, vaan meidän pojan puolesta. Amk:ssa olen ollut itse ja siksi tämä tuli mieleen. Hössöttäjä olen joo, poika itse sanoisi mulle että hoida omat asiasi, mutta lähti kavereiden kanssa terassille ja annan nyt olla rauhassa, tuli vaan yhtäkkiä mieleen. 

[/quote]

Voi hemmetti vie. Jätä se aikuinen poika nyt jo hiivatissa rauhaan! Selvittää itse omat tukensa, ja luultavasti ymmärtää asiat paremmin kuin äitinsä...

Vihaan tollasia joka asiaan puuttujia.

Vierailija
17/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä peruskursseilla just tutustuu opiskelukavereihin, eli saman vuoden fukseihin. Ei avoimessa. Et pilaa poikasi fuksivuotta. Keskity vain niihin omiin kutomiskursseihisi muori.

Vierailija
18/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:51"]

Avoimen yliopiston kursseista ei saa opintotukea vaikka olisivat täysin vastaavia opintoja kuin itse yliopistossa. 

Ja suosittelisin että annat poikasi hoitaa (tai jättää hoitamatta) asiansa itse. Ei opi ikinä ottamaan vastuuta jos äiti huolehtii kaikesta.

[/quote]

Jos sinulla on opiskeluoikeus yliopistossa, ei sillä ole merkitystä, onko ne kurssit kesäyliopistossa, avoimessa vai varsinaisessa yliopistossa. Vain se merkitsee, oletko niitä suorittaessasi ilmoittautunut läsnäolevaksi yliopistoon: jos olet, saat tukea.

Vai miten te kuvittelette, että porukka kerää kesäisin kymmeniä opintopisteitä saadakseen täydet tuet. Varsinaisessa yliopistossa on pari kesätenttiä ja kenttäkurssit, ne opintopisteet käydään hakemassa avoimen puolelta. Samanlaista opetusta, samat pisteet, samat tuet.

Vierailija
19/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:02"]

Niillä peruskursseilla just tutustuu opiskelukavereihin, eli saman vuoden fukseihin. Ei avoimessa. Et pilaa poikasi fuksivuotta. Keskity vain niihin omiin kutomiskursseihisi muori.

[/quote]

Suoritetaanko fuksivuonna vain 10 op? Olen aina luullut, että enemmän. Eli ei sillä ole merkitystä, jos käy suorittamassa jotain perusopintoja, niitä fuksikursseja jää jäljelle vielä useita.

Niitä peruskursseja suoritetaan nykyisin runsaasti verkossa, ihan yksin, ilman yhtäkään fuksikaveria.

Vierailija
20/29 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 20:51"]

[/quote]

Jos sinulla on opiskeluoikeus yliopistossa, ei sillä ole merkitystä, onko ne kurssit kesäyliopistossa, avoimessa vai varsinaisessa yliopistossa. Vain se merkitsee, oletko niitä suorittaessasi ilmoittautunut läsnäolevaksi yliopistoon: jos olet, saat tukea.

Vai miten te kuvittelette, että porukka kerää kesäisin kymmeniä opintopisteitä saadakseen täydet tuet. Varsinaisessa yliopistossa on pari kesätenttiä ja kenttäkurssit, ne opintopisteet käydään hakemassa avoimen puolelta. Samanlaista opetusta, samat pisteet, samat tuet.

[/quote]

No sehän on selvä, olen itsekin suorittanut vaikka kuinka paljon opintoja avoimessa kesällä mutta olen ollut läsnäolevana silloin! Ja ap:n poika EI OLE läsnäoleva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän