Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksisittekö mulle muutaman neliömetrin kokoisen havu/puu/pensasryhmän?

Vierailija
23.05.2014 |

Mulla olis ideana tehdä ison tontin laitamille näkö- ja tuulensuojaksi puita ja pensaita, mutta en halua yhtenäistä pensasriviä. Ei tarvitse olla totaalinen näköeste. Ajattelin suunnitella yhden epäsymmetrisen, ehkä soikionmuotoisen pohjaltaan, itsekseenkin nätin "setin" muutamasta lajista, ja toistan sitten ajan kanssa sellaisia saarekkeita lomittain niin monta kertaa kuin mahtuu. En koko reuna-aluetta pysty kerralla istuttamaan (kaksi n. 50m pätkää) tuskin edes parin vuoden aikana, joten niitä saarekkeita tulisi pikkuhiljaa.

Maa on ojitettua savimaata, tällä hetkellä nurmikolla. Paikka oikeastaan täysaurinkoa ja avointa, melko tuulinen. Ympärillä vähän kuivaa sekametsää, katajia, pääasiassa peltoja... Naapureilla aika vaatimattomia puutarhoja, hyötypensaita lähinnä. Olisi tosi hyvä jos löytyisi lajeja jotka voi istuttaa suoraan tuohon maahan, mutta ei ihan mahdotonta tuoda multakuormaa keoksi. Alkuun se korotettu istutusalusta olisi varmaan järkevääkin kun näkymä on niin avoin ja taimet pieniä.

Oon ajatellut perustaksi settiin kolme kuusta joista tulisi ne korkeimmat elementit, sitten jotakin katajaa tai vuorimäntyä, että olisi näkösuojaa talvellakin. Mutta haluisin myös jotain keväällä valkoisena kukkivaa pensasta/pikkupuuta, ja ruska-aikaan värikästä. Mitä muuta mielenkiintoa ja vuodenaikojen mukaan muuttuvaa voisi olla? Pitäisi olla melko edullisia ja mielellään myös jotain melko nopeakasvuista. Tyvelle jotain helppohoitoista perennaa...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käviskö angervot, aika näyttäviä näin alkukesästä ja suht halpoja.

Vierailija
2/3 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorimännyt kasvaa tosi hitaasti joten ei kannata odottaa niistä liian paljoa näkösuojaa. Varmaan taimitarhalla osaavat suositella sopivia vaihtoehtoja kukkiviksi pensaiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kuusiksi Serbiankuusta, kasvaa ripeästi ja on tosi kaunis. Timanttituija on oma suosikkini (tuon kuusen lisäksi), siitä ei näy läpi. Sellaiset kapeat pilarimaiset katajat ovat myös kauniita, en nyt muista tarkempaa nimeä. Näitä minun, ikivihreitä rakastavan, piha on "täynnä", ja kaunista on. Lisäksi on sitten  tänävuonna juuri nyt kukkivaa Norjanangervoa, sekä kesemmällä kukkivaa Alppiruusua.

Omat vinkkini ovat, että osta eri mittaisia puita, silloin piha näyttää jotenkin luonnolliselta alusta saakka. Siis 1-2 isompaa (ja kalliimpaakin), ja sitten keskikokoisia ja pienempiä miten lompakkosi nyt salliikin. Ja sitten, muistathan että havut roskaavat melkoisesti, eli ne perennat voivat olla vähän raskashoitoisia. Tämä on toki makuasia, joku jaksaa putsata ja kaivella, minä en ole vuosiin muuta kuin kastellut ja lannoittanut. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme