Mitä teet jos näet kiusaamista, kuten Koskelan tapaus?
Mitä olisit valmis tekemään, jos näkisit jotakuta kiusattavan tai rääkättävän, kuten A:ta? Itse olen ajatellut, että jos joskus näen sellaista, ensinnäkin varustaudun hälytyslaitteella, jossa on kova ääni, ja pippurisumutteella. Lähestyisin joukkoa kännykkä kädessä, niin että se kuvaa tapahtumaa, ja kertoisin tekijöille, että nyt tämä menee pilveen, lopettakaa, tästä tulee nyt poliisiasia. Kysyisin kiusatulta, onko tämä kunnossa Sitten huutaisin apua niin kovaa kuin keuhkoista lähtee, enkä poistuisi paikalta, ennen kuin joku tulee, poliisi tai muu.
Tietysti tässä on se riski, että ei voi tietää, miten vakava tapaus on. Mutta tästä lähtien otan varusteisiini hälytyslaitteen äänellä, pippurisumutteen ja taskulampun. Niistä on suojaa muutenkin tällaiselle hennolle naiselle. Mitä itse tekisit?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Poistun paikalta pikemmiten. Teineillä on nykyään joka iikalla veitset taskussa ja huumeet suonissa. Varsinkin tummahipiäisillä.
Samaa mieltä. Ei torakoita enempää.
Siis tuijottaa tyhjyyteen. Niin ihmiset tekee. Se on helppoa ja kaikki osaa sen.
Uutisointia edeltävänä yönä näin unen, jossa ravintolassa alkoi kahakka yhtä vastaan. Olin soittamassa poliiseja unessa, kun heräsin. Lähdin aamulla kotoa ja pidin silmät auki. Luulin jo yhden porukan nahistelevan, mutta he vain pelleilivät. Ajattelin, että jos jotain sattuu matkalla, täytyy soittaa poliisit, kuten unessa. Iltapäivällä uutisoitiin Koskelasta.
Ennen kuin menette väliin niin soittakaa 112. Sieltä saatte ohjeet jatkotoimenpiteisiin. Se ei auta ketään, jos kohta tekin makaatte pahimmassa tapauksessa kuolleena maassa. Jos ihminen on jo ylittänyt tietyn rajan niin ei kannata turvata hänen inhimillisyyteensä. Sen hän on jo menettänyt.