Pohjois-Savo!
Mieheni sai vakipaikan Pohjois-Savosta (Iisalmi) ja muutamme sinne työn perässä. Iisalmi vaikuttaa ihan viihtyisältä, mutta pieneltä kaupungilta... (Olen asunut ikäni Vantaalla) Olen ehdottanut muuttoa Kuopioon, mutta ymmärrän, että päivittäinen kulkeminen voi olla rasittavaa. Onko täällä iisalmelaisia tai ketään, joka voisi kertoa hieman kaupungista? :)
Kommentit (87)
Siilinjärvi olisi varmaan teidän kaikkien kannalta järkevi vaihtoehto. Se kasvaa ja kehittyy ja matka Kuopioon on todella lyhyt, Iisalmeenkin vain 60 km.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:55"]Toisaalta Kuopiossa asumalla on mm. kaupunkiliikenteen piirissä ja harrastukset ovat lähellä. Lapsen koulutusmahdollisuudet ovat hyvät ainoastaan Kuopiossa. Samaten, jos tarvitsee esim. paljon (yksityisiä) lääkäripalveluita, on Kuopio ainoa vaihtoehto. En muuttaisi mistään hinnasta edes Siilinjärvelle, ennemmin ajaisin pitkääkin työmatkaa. Sitä kompensoi se, että vapaa-ajan matkat ovat olemattomat. Kuopiossa kaikki on todella lähellä keskustaa. Ainoastaan se Ikea ja Matkuksen kauppakeskus, sekä lentoasema ovat yli kolmen kilometrin päässä kodistani. En nyt omista edes autoa, sillä se ei ole tarpeen Kuopion kaupunkialueella asuessa.
[/quote]
Täh mitä sontaa. Iisalmessa on kyllä ihan hyvät koulutusmahdollisuudet. Ja siilinjärvellä yksityisiä lääkäreitä, varman iisalmessakin.
Sen siaan olen kuullut Iisalmessa olevan "paljon" päihdeongelma. Tosin on mahdollista että ne vain korostuvat pienessä kaupungissa.
Ei sillä että itse muuttaisin kumpaankaan. Korkeintaan siilinjärvelle vuorela/toivala alueelle.
[/quote]
Maalaiset ovat vähään tyytyväisiä. Jos satut saamaan sairauskohtauksen yöllä, muista että lähin päivystävä yksityinen yleislääkäri on Kuopiossa. Kuten myös lähin päivystävä neurologi, kardiologi ja lastenlääkäri, teho-osasto, synnytys-yksikkö ja käytössä oleva leikkaussali.
Iisalmessa ei ole erikoislukioita tai kielikylpyluokkia nimeksikään. Ammattikoulukin on pieni ja erilaisia aloja vähemmän. Muuttamalla Iisalmeen rajaa lapsensa mahdollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:11"]
Ei kai kukaan nyt joka ilta käy jossain shoppailemassa tai ravintolassa syömässä. Sitä varten sitä asutaan jossain kaupungissa ja joka päivä menee aikaa työmatkoihin. Kai sitä voi sitten viikonloppuna pyöriä missä haluaa.
[/quote]
Just. Käyn ulkona syömässä tai after work-lasillisella vähintään kerran viikossa. Se ei kuule oikein onnistuisi Iisalmessa. Perheen kanssakin on helpompaa, kun voimme KÄVELLÄ ravintolaan. Ei tarvitse ajaa kymmeniä kilometrejä edestakaisin. Ne bensarahat voi vaikka syödä pihvinä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:36"]
Iisalmi on rockabillyjen valtaama kaupunki. Puhutaan mä ja sä koska mie ja sie on heidän mielestä noloa. Paljon narkkareita ja alkoholisteja.
Näin kertoi ystäväni joka siellä on asunut.
[/quote]
Ei Muuten Iisalmessa sanota mie ja sie, eiköhän se ole ihan minä ja sinä.
Ei ne kaikki jotka asuu kaupunkien ulkopuolella ole mitään "vitun takapajulajuntteja". En minäkään väitä että kaikki kaupunkilaiset on snobeja.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:55"]Toisaalta Kuopiossa asumalla on mm. kaupunkiliikenteen piirissä ja harrastukset ovat lähellä. Lapsen koulutusmahdollisuudet ovat hyvät ainoastaan Kuopiossa. Samaten, jos tarvitsee esim. paljon (yksityisiä) lääkäripalveluita, on Kuopio ainoa vaihtoehto. En muuttaisi mistään hinnasta edes Siilinjärvelle, ennemmin ajaisin pitkääkin työmatkaa. Sitä kompensoi se, että vapaa-ajan matkat ovat olemattomat. Kuopiossa kaikki on todella lähellä keskustaa. Ainoastaan se Ikea ja Matkuksen kauppakeskus, sekä lentoasema ovat yli kolmen kilometrin päässä kodistani. En nyt omista edes autoa, sillä se ei ole tarpeen Kuopion kaupunkialueella asuessa.
[/quote]
Täh mitä sontaa. Iisalmessa on kyllä ihan hyvät koulutusmahdollisuudet. Ja siilinjärvellä yksityisiä lääkäreitä, varman iisalmessakin.
Sen siaan olen kuullut Iisalmessa olevan "paljon" päihdeongelma. Tosin on mahdollista että ne vain korostuvat pienessä kaupungissa.
Ei sillä että itse muuttaisin kumpaankaan. Korkeintaan siilinjärvelle vuorela/toivala alueelle.
[/quote]
Maalaiset ovat vähään tyytyväisiä. Jos satut saamaan sairauskohtauksen yöllä, muista että lähin päivystävä yksityinen yleislääkäri on Kuopiossa. Kuten myös lähin päivystävä neurologi, kardiologi ja lastenlääkäri, teho-osasto, synnytys-yksikkö ja käytössä oleva leikkaussali.
Iisalmessa ei ole erikoislukioita tai kielikylpyluokkia nimeksikään. Ammattikoulukin on pieni ja erilaisia aloja vähemmän. Muuttamalla Iisalmeen rajaa lapsensa mahdollisuuksia.
[/quote] Mua ärsyttää kun pieniltä paikkakunnilta lopetetaan terveyskeskukset ja päivystykset mutta miksi ei tavallinen lukio kelpaa? Ihan samalla tavalla niistä pikkulukioistakin pääsee maailmalle.
En ole asunut Iisalmessa, mutta käyn siellä muutaman kerran vuodessa ja minusta se vaikuttaa ihan mukavalta pikkukaupungilta. Toisaalta itsekin harkitsisin tarkkaan Pohjois-Kuopion vaihtoehtoja kompromissina lapsen tulevaisuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä että itse muuttaisin kumpaankaan. Korkeintaan siilinjärvelle vuorela/toivala alueelle.Tosiaan ap oli vantaalta. Tuskin tuota muutama iisalmen juoppo hätkähdyttää, se on lievää vantaaseen verrattuna. Vantaalla niitä päihdeongelmia vasta riittääkin. Näiden lisäksi Vantaalla on isoista kaupungeista eniten värinää ja pelihetkiä.
Kuopio rulettaa. Iisalmi on täynnä kaiken maailman kummeli-faneja ja kännisiä väkivaltayksilöitä. Sisäsiittoisuutta on myös.
Savossa ei muuta vikaa ole kuin savolaiset. Minä muuttaisin Iisalmeen. Ihmiset ovat äänekkäitä ja uteliaita kyyliä länsisuomalaisen mielestä ja Iisalmessa saisi olla edes vähän enemmän rauhassa. Kuopiossa on kaikki itäsuomalaisen paikkakunnan huonot puolet. Jos haluaa käydä Ikeassa, tekee sinne viikonloppuretken. Ei tarvitse päivittäin ajaa 200 kilometriä töihin päästäkseen.
Savon ongelma on ne savolaiset. Löytyy paljon kivempia paikkoja asua joissa kukaan ei kyttää.
Vierailija kirjoitti:
Iisalmi on rockabillyjen valtaama kaupunki. Puhutaan mä ja sä koska mie ja sie on heidän mielestä noloa. Paljon narkkareita ja alkoholisteja.
Näin kertoi ystäväni joka siellä on asunut.
Ei Iisalmessa muutenkaan sanota mie ja sie. Se on vain Karjalassa, osittain Etelä-Savossa ja Lapissa.
Iisalmessa on peruskoulu ja lukio/ammattikoulu. Eivät lapsenne tarvitse kotikaupungissaan enempää, koska sen jälkeen tekevät omat päätöksensä opiskelujen suhteen, lähtevät vaikka ulkomaille.
Peruskaupat on Iisalmessa ja Kuopiossa erikoisliikkeet tai sitten tilaat netistä.
Mitä lapsenne harrastavat?
Kuinka usein käytte teatterissa tai konsertissa?
Tarvitsetteko erikoissairaanhoitoa? Onko jotain harvinaisia pitkäaikaissairauksia? Tavalliset angiinat ja korvatulehdukset hoidetaan kyllä Iisalmessakin ihan hyvin.
T. Kesä-Iisalmelainen
Oletkoo ajatellut omia työnsaantimahdollisuuksiasi?
Onko sinulla nyt vakkarityö?
Oletko kotiäiti?
Teetkö etätöitä tms jossa asuinpaikalla ei ole väliä?
Miksi vastailette kuusi vuotta vanhaan ketjuun? En ymmärrä.
Mitähän aapeen asuinpaikkapohdinnoille kävi? Onko liitto vielä voimissaan?
Iisalmi - kaupunki, jossa valitettavasti vietin elämäni ekat vuosikymmenet ennen opiskelemaan lähtöä. Oli sisäänpäin kääntynyt paikka, jossa ei saanut erottua joukosta. Puhuttiin pahaa selän takana, piirit oli pienet. Nepotismi kukoisti, kun sukulaisia suosittiin. Muualta muuttaneet eivät sopineet joukkoon, koska "eivät olleet viidennen polven iisalmelaisia". Onneksi ei tarvitse enää asua tuolla, enkä kyllä suosittele muillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuopion lentokenttä on Siilinjärvellä. Siilinjärven terveyskeskuspalvelut ovat huippuluokkaa, useammassakin ajankohtaisohjelmassa Siilinjärvi on ollut se hyvä esimerkki, Kuopio huono. Kuopiossa kouluja lakkautusuhan alla, Siilinjärvellä ei. Kuopiolaiset inhoavat Siilinjärveä koska Siilinjärvi on Kuopion Tapiola :-) Siilinjärvellä asuu paljon korkeastikouluttuja muualta muuttaneita. Ei ole vaikeaa löytää samanhenkisiä seuraa ja porukka ei ole tyypillisen savolaista eikä savolaisittain sisäänlämpenevää. Ja lapsiperheet viihtyvät. Iisalmeen ajaa monta bussia päivässä jos peltipoliiseja pelkää....
Minä olen paljasjalkainen pohjois-savolainen, nyt asunut pääkaupunkiseudulla 10 vuotta. Olen asunut Kuopiossa ja Siilinjärvellä ja näistä suosittelen teille ehdottomasti Siilinjärveä. Juna tuo ja vie erinomaisesti ympäri Suomea ja jos haluaa viihdettä, lähellä on Tahko n. 40km päässä ja Vuorelan laskettelurinteet. Fontanellakin on tosi kiva ja viihtyisä!
Siilissä ei ole edes mitään alueita, että älkää muuttako sinne, kun on levotonta ja hirveetä, niinkuin pääkaupunkiseudulla ja Kuopiossa saa vähän pohtia.
Siilistä löytyvät kaikki palvelut ja kaupoissa (Lidl, S-market ja K-market, kaikki 3 toistensa vieressä) on minusta hyvä tarjonta. Kun käyn siellä, löydän aina jotain, mitä en ole saanut pääkaupunkiseudulta. Ystävät kyselevät aina, että mistä toi ja toi juttu on? Siilinjärveltä :D Tori on kesällä kiva.
Siilinjärvi taitaa olla ainoa kasvava paikkakunta Pohjois-Savossa ja ihan syystäkin. Viihtyisä, rauhallinen, kompaktin kokoinen, moottoritien varressa, lähellä Kuopiota, Iisalmea ja Nilisää/Tahkoa. Harrastusmahdollisuuksia on OK ja busseilla/junalla pääsee Kuopioon harrastamaan.
Ei kai kukaan nyt joka ilta käy jossain shoppailemassa tai ravintolassa syömässä. Sitä varten sitä asutaan jossain kaupungissa ja joka päivä menee aikaa työmatkoihin. Kai sitä voi sitten viikonloppuna pyöriä missä haluaa.