Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäreitä/terveydenhoitajia paikalla?

Vierailija
23.05.2014 |

Yleinen mielpide ehkä on, että lääke kannattaa aloittaa jos lääkäri määrää,mutta silti mietityttää aloitanko, eli  neuvoja tarvitsisin:

lievä flunssa kestänyt 2 viikkoa. Viime tiistaina nousi kunnon kuume, joka oli keskiviikko aamuna jo 38.1c & pika crp silloin 39, kävin terveydenhoítajalla sillon. Hän sanoi,että pika crp on esim korvatulehduksessa n.90, jos menee yli 100, niin silloin on bakteeritulehdus ja tarve antibiootille. Minulla korvat puhtaat, tuo oli vain hänen esimerkki crp:sta.

Eilen illalla kuume nousi 38.1c,sitä ennen olin ottanut burana 400mg  2 tuntia aiemmin, ja 2tunnissa kuume nousi 37.5c:sta 38.0c:een buranasta huolimatta. Otin lisäksi Panadol 500mg, ja 45minuutin päästä kuume oli noussu hitusen, 38.1c:een. Eiliseen asti Burana 400 oli riittänyt kuumeen laskuun.

Tänään lääkäri kuunteli keuhkot, ultrasi poskiontelot, otti pika crp:n joka oli noussut toissapäiväisestä 76, eli melkein puolet. Nenä on jonkin verran tukossa, yskiessä tulee lievästi limaa. Pää on kipeä, kurkku on kipeä, ja rauhaset kaulalla vähän turvonneet.

Mutta aiemmin on ollut paljon pahempaa yskää, limaisempaa siis, ja itsekin kuullut reilua rohinaa kun lekuri kuunnellut stetoskoopilla,eikä ole välttämättä todettu keuhkoputkentulehdusta, vaikka silloin olen itse ollut satavarma, että pakko olla keuhkop.tulehdus. En ole saanut antibioottia silloin, ja oohi on mennyt. Ja poskiontelot on tuntuneet kipeiltä kun laitta ne polviin, jolloin itsekin tiennyt että on tulehdus. Nyt ei keuhkoissa, eikä poskissa ole itsellä ollenkaan sellaista tuntemusta että olisi tulehdus. Kuulin ihan pientä, todella pientä lima rohinaa tänään siis kun lääkäri kuunteli, joten olin varma, ettei tulehdusta ole. Ja poskissa ei siis tunnu painetta, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että on tulehdus.

Lääkäri on tosi mukava, ei siinä mitään, mutta painotin, etten ahlua antibíoottia, kun hesarissa oli juuri juttua, että antibiootti sekoittaa elimistlön järjestelmää jopa 2vuotta.... Ja lisäksi kun terkkari 2 päivää sitten snoi, että jos crp menee yli 100, sitten voi miettiä että olisi bbakteeritulehdus ja ehkä tarve antibioottiin.

kysymys kuuluu, (sama lääkäri on aiemminkin määrännyt vaikka mitä lääkettä nenäsuihketta, yskänlääkettä yms vaikka itse mietin ettei niitä tartte, ja apteekista kysyessä farmaseutti sanoi, et on vähän makuasia, ottaako niitä muita, ja olen päättänyt etten ota. Tänäänkin olisin saanut duactia / flixonasea, mutta sanoin etten varmaan tartte kun teen ah´kerasti nenähuuhteluja, niillä olen saanut muutaman poskiontelotulehduksen estettyä viime vuosina.

Mietityttää nyt siis se,että kuuluuko tuon crp:n nousta reilusti yli 100, jolloin on bakteeri, ja tartten antibioottia?? Eli sainko turhaan antiiootin??

Eniten tässä flunssassa vaivaa kurkkukipu, joka tuntuu kielen juuressa ja alempana, rinnan puolella ei selän.. ANgiinaa tämä ei ole, sen totesi lääkärikin. Eikä kurkunpääntulehdusta, ääni kulkee kuitenkin, ja yskää on ehkä vian nimeksi.

Aloitanko antibiootain,joka voi sotkea elimistöä pitkäksi aikaa, jollei tämä edes ole bakteeritauti, vaan virus???

En itse siiis todellakaan laittaisi tätä poskiontelontulehdukseti ja keuhkoputkentulehdukseksi, kun kummassakaan ei ole sellaisia oireita, mitä on ollut kun itsekin on aavistellut että ne on päällä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:54"]

miksi ap menet laakariin, kun et halua noudattaa ohjeita ja parantua?

[/quote]

^^ Kyse ei ole parantamushaluttomuudesta, lue uudestaan kirjoitus ;)

Sama lääkäri tuntuu määräävän oheislääkeitä vähän vaivaan kuin vaivaan, mtkä farmaseutti joskus samoi "makuasia auttaako",ja sen jälkeen en niitä nenäsuihkeita (flixonase) tai duactia ole ostanut, voi ollla muutakin mitä on määrännnyt, muten muista.

Kyse on siitä, että itse olen eri mieltä missä se ongelma on, aiemmin on ollut pahempia oireita keuhkoissa ja poskionteloissa,kuin mitä tänään,ja en silloin ole saanut antibioottia.

Puhuin muuten siitä röntgenkuvasta, mutta unohdin sen kkävin pika crp:n ottaa eri huoneessa.  Olisin ollut röntgeniin lähtemään,vaikka olo on aika huono...

Pahus kun unohdin,ja pahus kun on perjantai... Enkä nyt älynnyt, enkä kehdannut uutta aikaa pyytää, mietin näitä juttuja jälkijunassa,kun tosiaan joskus kun keuhko tai poski oireet on olleet pahemmat,ja itse oon ollu varma et jommassa kummassa vika, enkä silti saanut antibioottia, niin nyt en olis -enkä veiläkään sitä mmieltä et on kummassakaan tulehdusta, yskää ei ole, nuha pysyy kurissa nenäkannulla ja painetta ei tunnu poskissa... ja nyt kun heräsin tirsoilta, niin kurkku tosi kipeä, lämpöä vain 37c , olo voimaton.

yksityiselle ei valitettavasti ole varaa mennä :(

Nyt varsinkin tirsojen jälkeen kun kurkku tuntuu turpeemmalta ja kipeämmältä, tuntuu et diagnoosi väärä, ei ole yskääkään, ainiin, sen sanoin jo.

Tyhmä kysymys kenties, mut mistä se jälkitauti tulee, jollei ole rasittanut itseään? Tyhmä olo muutenkin kun en tiedä mitä tehdä... Sen Hesasrin kutun luettuani tosiaan haluisin välttää antibioottia. Ihmettelen miksi se määrättiin poskien ja keuhkojen takia, jos jossain vika, niin mun mielestä kurkussa. Angiinaa ei ollut.

Jos joku viitsii vielä vastailla, niin kiitoksia!

Vierailija
2/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Keuhkokuumeesta ei ollut kyse,koska rohinaa kuului kummaltakin puolelta, sanoi lääkäri).

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

keuhkokuume todetaan rontgenkuvaamalla, kuului rohinaa tai ei.

Vierailija
4/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkokuume voi olla molemminpuoleinen. 

CRP 39 on poikkeuksetta virustauti. 

CRP 90 vaatii kyllä yleensä antibiootin, eikä korvatulehdus nosta CRP:tä noin korkealle. Itse pidän bakteeritulehduksen rajana 50-70 tapauksesta riippuen. Toisaalta joskus päälle 100 crp:kin laskee ilman lääkitystä. 

Tilanteen mukaan .

tk-lääkäri

Vierailija
5/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:11"]

Keuhkokuume voi olla molemminpuoleinen. 

CRP 39 on poikkeuksetta virustauti. 

CRP 90 vaatii kyllä yleensä antibiootin, eikä korvatulehdus nosta CRP:tä noin korkealle. Itse pidän bakteeritulehduksen rajana 50-70 tapauksesta riippuen. Toisaalta joskus päälle 100 crp:kin laskee ilman lääkitystä. 

Tilanteen mukaan .

tk-lääkäri

[/quote]

Keuhkokuume voi myös olla kuumeeton,eikö?

Mutta luulisi, että oli  sitten keuhkokuume, tai -tulehdus,niin siihen liittyy yskää?

K-kuumetta ei ole ollut, tulehdus kyllä, mutta aiemmin se keuhkop.tulehsukseen on liittynyt yskää.  TUo crp 90 oli terveydenhoitajan mainitsema keskiviikkona.

Minulla se oli tänään 76.

Ja jokatapauksessa jos kuulostelen oloa, niin muutaman päivän... Että en kovin pitkään odota missääntapauksessa olon huononemista. Nyt en enää muistakaan, mitä piti kirjottaa,,,

Vierailija
6/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelotulehduksessa crp ei aina edes nouse, on niin paikallinen tulehdus. Mulla on joskus ollut kuukaudenkin tulehdusoireita, sitten vasta mennyt knk-lääkärille ja punktioitu ja tarvittaessa antibiootit.

Vierailija
7/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossei sitte ole rauhaskuume? Onko se suljettu pois? Tai sikainfluenssa, tai sikotauti.

Vierailija
8/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä tosiaan vielä odotella ja katsoa mihin suuntaan tilanne kehittyy. Kerta sulla on se resepti niin äkkiä sä sitten pystyt antibiootit aloittamaan jos tilanne ei paranekaan vaan pahenee. Mulla itsellä oli tuossa vasta kolme viikkoa kamala flunssa ja kuumettakin monta päivää. En käynyt lääkärissä, joten en tiedä oliko muutakin, mutta itsestään se sitten parani lopulta kuitenkin.

Vierailija
9/26 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhaskuumetta ei lääkäri maininnut. Sikotautia ei ole. Eikä niin kovia oireita että olisi edes tavallista influenssaa,sillon yleensä on koko kropan lihakset kipeinä plus kunnon yskä ja kunnon nuha. Tänään lämpöä ollut vain 37c, otin kurkkukivun takia kuitenkin särkylääkkeen vasta alkuillasta, joten kuumekin on laskemaan päin. Mutta täytyy ehkä tutkia tuota rauhaskuumetta, tai jos nro 18 osaa kertoa siitä? Ei tää kyllä missään tapauksessa viittaa siihen keuhkoputkentulehdukseen, varsinkin kun siis sitä yskää ei ole ollut juur loppupäivästäkään... Melkein tekisi mielli joko lähteä päivystykseen huomenna, tai sitten tosiaan odottaa maanantaihin. Antibiootit on kyllä hankittu jo,haluisin vaan selvittää mikä sitä tulehdusarvoa pitää yllä ennenkuin sen aloittaa. On noita pitkiä lieviä flunssia ollut, joista olisi taatusti tullut poskiontelotulehdus, jollen olisi nenäkannulla hoitanut. Iltapäivällä tuli mieleen naapurinmiehen tarina siitä, kuinka sama lääkäri ei ollut millään määrännyt johonkin tutkimuksiin miestä,vaikka mies oli kuinka pyytänyt. Lopulta lääkäri pyysi mieheltä anteeksi, koska ilmeisesti tajusi olleensa väärässä. JOtenkin jaksan vaan ihmetellä tämän päiväisiä diagnoosi perusteita, uskoisin jos olisi yskää ja kunnon nuhaa... 

Vierailija
10/26 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko, että AV:lta löytyy OIKEA vastaus. Kääk, mikä vuodatus. Taidat vaan haluta päteä ja olet jo päätöksesi tehnyt. Vointeja:)

Vierailija
11/26 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-lääkärit ilman rajoja, siis ilman rajoja todellakin.

Vierailija
12/26 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rauhaskuume. :Tauti alkaa väsymyksestä, ja sairastunut tuntee olonsa kipeäksi. Koko kehon lihakset ovat kipeinä, hikoiluttaa ja on päänsärkyä. Olo on kuin influenssan kourissa. Viikon tai kahden viikon kuluttua nousee kuume ja tulee kurkkukipua, joka pahenee niellessä. Imusolmukkeet ovat turvonneet, kuumetta on noin 39–40 astetta ja se voi kestää jopa 3 viikkoa. Yleensä kuumetta on kuitenkin viikon ajan. Nielukivut vaikeuttavat syömistä ja juominen on hankalaa. Rauhaskuumeessa olo on todella sairas ja sairastunut haluaa mieluiten vain pysyä sängyssä ja nukkua."

No tuohan täsmäisi, kuume nousee viikon tai kahden päästä...

Vierailija
13/26 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä18. Potilaana ollut oli todella huonossa kunnossa , tosi sairas. Jotkut tulevat todella kipeiksi tuosta taudista. Myös pusutautina tunnetaan, nuorilla useimmin taidettu todeta. T hoitaja. Antibiooteilla toipui,jäi mueleen noin rauhasret ja huonovointisuus, tapauksesra jo 20 vuotta, oli naishlö.

Vierailija
14/26 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti 18! Löysin jo jotain, ja tuolla luki, että antibiootit ei auta, kun on virustauti... Ja että kuume voi sahata. Ja on kyllä rankka tauti, mitä kokemuksia löysin...

Vierailija
15/26 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteeriperäisessä poskiontelotulehduksessa harvoin CRP nousee lainkaan. Kuten jo täällä mainittu, punktio on vaihtoehto antibiooteille. Teho on suunnilleen sama. Oireiden perusteella tosiaan kuulostaa jälkitaudilta. Se ei vaadi tullakseen mitään rehkimistä vaan riittää yleensä se, että takana on kova virustauti, joka on runnellut nielun ja keuhkoputkien kudoksia ja vienyt niiltä normaalin vastustuskyvyn. Mun kokemus CRP:stä on, että kovassakin virustaudissa se on yleensä enintään luokkaa 20, yleensä alle. Siksi tuo 39 minusta jo viittaa siihen, että bakteeritulehdus on ollut aluillaan, etenkin kun arvo on nousemaan päin. Tuolla hoitajan "CRP 100 on vasta bakteeriperäistä"- logiikalla voi heittää vesilintua. Kuten todettu, esim. poskiontelotulehdus hyvin harvoin nostaa CRP:tä lainkaan.

Vierailija
16/26 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 01:08"]

Ajattelitko, että AV:lta löytyy OIKEA vastaus. Kääk, mikä vuodatus. Taidat vaan haluta päteä ja olet jo päätöksesi tehnyt. Vointeja:)

[/quote]

Kun keskustelet ystäviesi kanssa lääkärillä käynnistä, odotatko heiltä oikeaa vastausta?

Vierailija
17/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Se vielä, että kun eilen kumarruin nostamaan lattilalta jotain, poskissa ei tuntunut painetta, mutta kaulalla senkin edestä.... Mitä en sinänsä muista noin vahvasti ikinä olleen.

Vierailija
18/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että sulla oli flunssaa toista viikkoa ennen kuin tuli kuumetta? Tällöin oireet viittaavat jälkitautiin, joka vaatii ab-kuurin. Tätä tukee myös tulehdusarvon nousu. Arvo on todennäköisesti viimeistään huomenna yli 100. Kaikki tulehdukset eivät aina nosta crp:tä. Itselläni oli keuhkokuume ja crp toteamishetkellä reilut 60.

Vierailija
19/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuin hoitsu mutta mulla on ollut sitkeää kurkkukipua, kuumetta, kovaa yskää, silmätulehdusta ja nuhaa koko kevään ja kävin lääkärissä ja sain antibiootit ja lääkäri ohjeisti, että jos ei ala millään parantua niin ota. No en ole vieläkään ottanut enkä aiokaan koska tämä todennäköisimmin on kuitenkin virus eikä parane antibiooteilla.

En halua ottaa antibioottia enää kun vuosi sitten söin pitkät kuurit ja vatsani ja suolistoni on edelleen vähän sekaisin. Eli mä vaan sinnittelen ja yritän omilla konsteilla parantua. Mikä tuntuu kyllä vähän toivottomalta mutta ei se kivaa ole se kuukausia kestävä antibioottiripulikaan.

Ehkä sun pitäisi käydä lääkärissä tai terkkarilla uudeleen neuvottelemassa? Itse en ole uudelleen lääkäriin jaksanut lähteä. Toivon parantuvani lähiaikoina kun nyt on enää nuhaa.

Vierailija
20/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinun ole pakko aloittaa sitä antibioottia jos et halua. Voit ihan rauhassa odotella, menisikö tauti itsestään ohi. Kyllä monet bakteeritulehduksetkin menee, ajan kanssa. Esim. itselläni on useasti ollut poskiontelotulehdus enkä koskaan ole syönyt siihen antibioottia, noin kuukaudessa on mennyt ohi. 

Voit ihan hyvin tehdä nini että odottelet mihin suuntaan kehittyy, ja syöt ne antibiootit vasta sitten jos tuntuu ettei lähde ollenkaan paranemaan tai pahenee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi