Olenko unohtanut jotain joulupöydästä?
Olenkohan unohtanut jotain oleellista joulupöydästä? Omasta mielestä kaikki pitäisi olla kunnossa, mutta sellainen tunne on että jotain puuttuu.
Kinkku
Kalkkuna
Perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Maksalaatikko
Makaronilaatikko
Karjalanpaisti
Keitetyt perunat
Kastike
Kylmäsavulohi
Lämminsavulohi
Graavilohi
Siikaceviche
Lipeäkala
Silakkarullat
Sinappisilli
Lasimestarin silli
Sillikaviaari
Mäti
Katkarapuherkku
Vihersalaatti
Leipäjuustosalaatti
Rosolli
Sillisalaatti
Sienisalaatti
Punajuurisalaatti
Perunasalaatti
Italiansalaatti
Luumut+herneet+hillosipulit
Maksapatee
Lihahyytelö
Juustot
Riisipuuro
Luumukiisseli
Luumurahka
Puolukkajäädyke
Joulutortut
Piparit
Lusikkaleivät
Macaronsit
Joulumarengit
Glögijuustokakku
Jouluhalko
Taatelikakku
Hedelmäkakku
Joulupitko
Vaalea joululimppu
Tumma joululimppu
Saaristolaisleipä
Ruisleipä
Mallasleipä
Riisipiirakat
Perunapiirakat
Olut
Siideri
Lonkero
Punaviini
Valkoviini
Kuohuviini
Kotikalja
Vichy
Maito
Piimä
Kommentit (116)
Joulumieli puuttuu - tuo on pelkkää suorittamista.
Waldorfin salaatti, julmust, ne ainakin olet unohtanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos katkarapuherkku on sama kuin Skagenröra, niin kaikki on kunnossa.
Jaa...paitsi, oliko listassa saaristolaisleipä?
On saaristolaisleipää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä puutun.
Lähetätkö kutsun kirjallisena, ihan tätäkin kautta epämuodollinen kutsu riittää.
Laitatko osoitteen ja kellonajan, jolloin pitää saapua, ap. Myös minä tulen mielelläni paikalle ja autan ruokailu-urakassa.
Vierailija kirjoitti:
Ensilukemalta kalojen kylmät kastikkeet puuttuu, graavilohi kaipaa lisäkseen sinappikastikkeen jonka voi terästää halutessaan konjakilla tais whiskyllä. Savukaloille voisit tehdä piparjuurikermaa. Rosollille kuuluu ehdottomasti punajuurikermavaahto jossa tilkka etikkaa, ripaus suolaa ja sokeria ja hieman mustapippuria. Mädille lisuukkeet, sipuli ja smetana. Oletan että pippurimylly on pöydässä.
Leivistä voisi karsia pois joko mallasleivän, mallastahan on perinteisessä saaristolaisleivässä.
Muuten melko täydellistä.
Tuon smetanan ja sipulin olen täysin unohtanut. Hyvä kun mainitsit ja mainitsi siitä jo joku muu aiemmin. Kastikereseptejä pitää vielä tutkia. Ap
Glögit! Niitä pitäisi olla montaa sorttia, vaaleaa, tummaa ja siltä väliltä, alkoholilla ja ilman.
Sydänkohtaus puuttuu. Tuolla ruokamäärällä se on kyllä nopeasti järjestettävissä.
Minut mutta senkin puutteen ap varmaan pian korjannee?
Joulupäivällisen jälkeen voisi vielä napostella suolatikkuja ja -kaloja.
Missä on kahvi ja konjakki?
Ilman niitä ei ole juhlapöytää.
Juusto-osasto myös varsin vaatimaton.
Vierailija kirjoitti:
Waldorfin salaatti, julmust, ne ainakin olet unohtanut.
Lapsen pähkinä-allergian vuoksi olen jättänyt koko Waldorfin salaatin tekemättä. Ap
Blinejä jäin vielä kaipaamaan. Ne voisivat olla minikokoisia, sopisivat silloin mainiosti kaloille.
Mä tulisin mielellään syömään, onpa upea kattaus! Itse olen lapsuudenkodissani joulunvietossa, ja niin vaan jälleen kerran solahtanut passaamaan ja laittamaan kaikkien puolesta jouluruokia ja muita valmisteluja. Saisinpa kerran elämässäni viettää joulua ap:n valmiissa pöydässä.
Väitätkö että jokainen ottaa ainakin vähän kaikkea?
Meillä syödään myös karjalanpaistia ja maksalaatikkoa muulloinkin kuin jouluna. Ap