Hymypoika/tyttö patsaat
Onko tosiaan näin, että luokka saa äänestää kuka saa sen?
lapseni kertoi, että äänestivät keväällä ja sen tulee mitä ilmeisemmin saamaan luokan manipuloiva ja kiusaaja tyttö.
pientä kiristystä ja uhkailua niin nimi on paperissa.
eihän se oikeasti näin voi olla??
Kommentit (28)
Mä sain aikanani pystin kahdesti peräkkäin. Ekalla kertaa ilmeisesti ihan äänestyksen tuloksena, mutta seuraavana vuonna mua ei tietenkään äänestetty kun olin sen patsaan juuri viimeksi saanut. Silti opettaja päätti antaa patsaan mulle ja mainitsi vielä kevätjuhlassa jotain, että tämä ei ollut luokan äänestyksen tulos vaan hänen päätöksensä. Tarkkoja yksityiskohtia en muista, mutta tuli sellainen olo, että ope palkitsee suosikkinsa.
Kyseinen opettaja oli muuten tosi reilu ja hyvä opettaja, mutta tuo oli kyllä ihmeellinen temppu kaikkien mielestä. Itse en osannut oikein edes iloita toisesta patsaasta, ja luokkakaverit olivat syystäkin vähän happamia. Minulle jäi koko patsaista niin paha maku suuhun, että lienevät molemmat jossain vintillä pahvilaatikossa.
En tiedä, miten tämä liittyy alkuperäiseen aiheeseen, mutta tulipas purettua juttu vuosikymmenten takaa... =)
Sain itse patsaan kun kiusaajat saivat idean että koko luokan on äänestettävä minua. Porukalle kyllä nauru maittoi kun minut valittiin. Yritin jotenkin vielä ennen juhlaa kieltäytyä siitä ettei tarvitse mennä koko koulun pilkattavaksi, mutta eihän se käynyt.
Hymypatsaan sitten hävitin aika pian.
No, ehkä se ei ole ihan niin vakava asia. Jos lapsesi luokka ei äänestä patsasta kullanmurullesi, niin niele se pettymyksesi (:D).
Meillä opettajat päättivät aikoinaan.
No tottahan luokka sen äänestää, kysyppä ketä lapsesi äänesti. Jos hän ei jostain pidä, niin muut saattavat pitää. Ja ei kai sitä tulosta vielä ole julkistettu.
No tottahan luokka sen äänestää, kysyppä ketä lapsesi äänesti. Jos hän ei jostain pidä, niin muut saattavat pitää. Ja ei kai sitä tulosta vielä ole julkistettu.
Kyllä se noin menee, eli äänestetään. Se on ok. Sille taas ei voi mitään, jos lapset ovat lahjottavissa. Yleensä ei sentään lahjota, ainakaan joka luokassa :)
Juu sitä en tarkoittanut!
lapseni ei sitä saa mutta luokalla olisi aivan ihana tyttö kaikkien ystävä
, auttavainen, jne..
Jännä, että heti halusit ymmärtää väärin.
voisitko kuitenkin vastata kysymykseeni, että meneekö patsas luokan äänestyksen mukaan?
voiko yksi lapsi pakottaa äänestämään itseään?
Ihmettelen itsekin tuota hymypatsasta.
viime vuonna poikani oli kuudennella ja sen patsaan sai todellakin luokan pahin kiusaaja ja ei millään tavoin ahkera oppilas.
Äänestys oli mennyt äänestyksen mukaan.
Poika oli uhkaillut todella pahasti jos hänen nimeään ei paperiin laitetanat.
Kukaan ei uskaltanut silloin ottaa opettajan kanssa puheeksi.
Jälkeen päin kuulin tämän.
Miksi kaikissa kouluissa ei jaeta patsaita?
No omassa lapsuudessani patsaan sai se luokan pahin perseennuolija tyttö, todella kaksinaamainen jne mutta opettajan silmien edessä osasi olla. Ja siis oppilaat äänesti, itse en häntä äänestänyt. En tajua miksi edes koko patsasta jaetaan, täysin turha.
Karmea vanha perinne. Mun hirmuäidillä 73 vee edelleenkin patsas hymyilee hyllyssä. Itse äänestytin luokkani oppilailla nimellisillä lipukkeilla kun ne nyt on jaettava.
Minunkin lapseni luokalla sen saa tyyppi, joka on koittanut määrätä kaikkien vaatemerkit useamman vuoden ajan. Omakin lapseni häntä äänesti. Kai se hymytyttö on sellainenkin, joka hymyilee silloin kun kaikki menee niinkuin hän määrää.
:)
Mun aikaan 2000 luvun alussa se äänestettiin. Kerran voittanutta ei saanut seuraavina vuosina äänestää. Meni aina niille jotka sen ansaitsivat, kilteille tytöille ja pojille jotka olivat kaikille ystävällisiä, yleensä ne kympin oppilaat.
Meilläkin äänestettiin ja minä sain isosta luokastamme (29 oppilasta) patsaan, enkä todellakaan osannut edes odottaa sitä. En ollut todellakaan mikään koulukiusaaja, mutta olin ns. kaikkien kaveri ja kaiketi aika suosittukin. Olin hyvä oppilas, mutta en luokan parhaita. Ja opettaja painotti ennen äänestystä, että jokainen äänestää sitä jonka kokee täyttävän "kriteerit" (hyvä kaveri, ystävällinen, positiivinen tms. en muista tarkkaan).
Tästä on toki jo vuosia.
Meillä molemmat pojat ovat saaneet hymypoikapatsaan. Kumpikin on luokkansa paras (keskiarvot yli 9.5), kumpikin hiljainen nössö. Kilttejä ovat, ystävällisiä ja kaikkien kavereita. Kamala ajatella, että ovat lahjomalla ja kiristämällä saaneet patsaansa.
Opettaja aikoinaan otti hymypoikapatsaani ja antoi sen mieleisellensä oppilaalle. En ollut mallioppilas teinivuosinani, mutta melko outo veto oli näin jälkeenpäin ajatellen opettajalta.
Sain hymytytön 35 v sitten äänestyksen tuloksella. En ollut koulukiusaaja, vaan aika joviaali ollut koko elämän..semmoine sovittelija, kaikkien kaveri, myönteinen, hyvä oppilas, mutten koskaan luokan paras. Minusta kaikki, jotka sen aikoinaan luokaltani saivat olivat aika saman tapaisia, myötäilijöitä, ystävällisiä, kaikkien kavereita, ja hyviä koulussa. Mukavia kaikki ovat ja ollaan koko luokka kavereita vieläkin. Toinen pojistani on myös saanut äänestyksellä. On ysin keskiarvo, kiltti, kaikkien kaveri, ei mitään ääripäitä, aika tasainen kaveri, kohtelee muita niinkuin toivoisi itseänsä kohdeltavan, on arvot saanut pyhäkoulusta.. Joskus kuulin eräältä nuorelta, että nk. hikipinkot tai täysin koulunsa läskiksi lyöneet pelaavat näitä kiristyspelejä..lopulta kun äänestys tulee, kaikki äänestää tavallisia neutraaleja oppilaita. Arvostusta saa arvostamalla.