Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! 14v & mahdollinen mt ongelma

Vierailija
23.12.2020 |

Olen siis 14-vuotias tyttö ja mulla on alkanut yhtäkkiä epämiellyttäviä oireita kuten paha ahdistus, varjoihmisten näkeminen ja äänien kuuleminen. Lisäksi musta tuntuu siltä, että mua yritetään tappaa esim. myrkyttämällä.

Pelkään vanhempiani tämän takia tosi paljon. Jos jotain neuvoja voisitte antaa, niin olisin kiitollinen. T: ”Kympin ka” tyttö

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin ja mars

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sairaalaan päivystykseen juttelemaan. Ota henkkarit mukaan. Tsemppiä! Nyt pitää vaan reippaasti hakea apua.

Vierailija
4/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisten oireiden alkaessa on tärkeää selvittää saman tien vointiasi psykiatrian ammattilaisten toimesta. Mitä ikinä sinulla onkaan, on se helpompaa hoitaa oireiden alkaessa.

Miksi pelkäät vanhempiasi?

Vierailija
5/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisten oireiden alkaessa on tärkeää selvittää saman tien vointiasi psykiatrian ammattilaisten toimesta. Mitä ikinä sinulla onkaan, on se helpompaa hoitaa oireiden alkaessa.

Miksi pelkäät vanhempiasi?

En tiedä. Isäni käyttäytyy humalassa aggressiivisesti mutta pelkään myös äitiäni, johon ei ole syytä

Vierailija
6/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa sanottiinkin, hae apua. Sairaalan päivystyksestä löytyy aina ammattilaisia, jotka osaavat ohjata oikeaan paikkaan.

Vierailija
7/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tuossa sanottiinkin, hae apua. Sairaalan päivystyksestä löytyy aina ammattilaisia, jotka osaavat ohjata oikeaan paikkaan.

En uskalla hakea apua koska en halua osastolle

Vierailija
8/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita lastensairaalaan ja hakeudu sinne jos asut pääkaupunkiseudulla. Kannattaa puhua avoimesti tästä aikuisille (esimerkiksi sairaanhoitajalle, lääkärille tai sosiaalityöntekijälle). Ei kannata salailla asiaa. Koulussa voit mennä terkkarille. Apua saa kyllä jos sitä vaan jaksaa etsiä ja osaa pyytää. Paljon tsemppiä!

Vierailija
9/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut osastolla?

Vierailija
10/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pikkunen. Kuulostaa paniikkihäiriöltä. Omilla lapsilla oli ja he myös NS kympin tyttö mentaliteetilla. Meni keskustelua Ulla ja ajan kanssa ohi. Tämä nykymaailma ei ole terve somekanavineen.

Kannattaa koulussa puhua terveydenhoitajalle ja tietysti vanhemmille jos vain pystyt. On myös auttavia puhelimia. Älä hätäänny, nuo oireet kuuluvat ikääsi myös kun aivokemiat aivan sekaisin, muista pitää itsestäsi huolta. Nukkua ja levätä. Kukaan ei 10v kuluttua katso enää peruskoulun numeroita, sinulla on aikaa suorittaa elämää myöhemmin. Ei ole mitään hätää. Paniikkihäiriö tulee usein siitä että joutuu ulospäin näyttelemään jotain muuta kuin miltä tuntuu. Tuttu tunne aikuisillekin.

Kirjoita vanhemmillesi jos puhuminen on vaikeaa. He rakastavat sinua.

Vierailija
11/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut osastolla?

En mutta osastolla on hulluja ja kurja olla...

Vierailija
12/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pikkunen. Kuulostaa paniikkihäiriöltä. Omilla lapsilla oli ja he myös NS kympin tyttö mentaliteetilla. Meni keskustelua Ulla ja ajan kanssa ohi. Tämä nykymaailma ei ole terve somekanavineen.

Kannattaa koulussa puhua terveydenhoitajalle ja tietysti vanhemmille jos vain pystyt. On myös auttavia puhelimia. Älä hätäänny, nuo oireet kuuluvat ikääsi myös kun aivokemiat aivan sekaisin, muista pitää itsestäsi huolta. Nukkua ja levätä. Kukaan ei 10v kuluttua katso enää peruskoulun numeroita, sinulla on aikaa suorittaa elämää myöhemmin. Ei ole mitään hätää. Paniikkihäiriö tulee usein siitä että joutuu ulospäin näyttelemään jotain muuta kuin miltä tuntuu. Tuttu tunne aikuisillekin.

Kirjoita vanhemmillesi jos puhuminen on vaikeaa. He rakastavat sinua.

Pelkään vanhempiani.

Vierailija
13/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaista tarvitse pelätä. Nuo ovat normaaleja oireita silloin kun ahdistaa ja joutunut pitämään tunteita sisällä. Kirjoita jollekin läheiselle johon luotat. Voimia ❤️

Vierailija
14/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita lastensairaalaan ja hakeudu sinne jos asut pääkaupunkiseudulla. Kannattaa puhua avoimesti tästä aikuisille (esimerkiksi sairaanhoitajalle, lääkärille tai sosiaalityöntekijälle). Ei kannata salailla asiaa. Koulussa voit mennä terkkarille. Apua saa kyllä jos sitä vaan jaksaa etsiä ja osaa pyytää. Paljon tsemppiä!

Miksei kannata salailla?

Vierailija
15/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen menet. Siellä juttelet lääkärin kanssa mikä olisi sinulle hyvä vaihtoehto. Minä olen muuten ollut suljetulla monesti. Sieltä on aina löytynyt kivoja kavereita samassa elämäntilanteessa. Osa heistäkin pelkää yhtä paljon kuin sinä, osa enemmän.

Vierailija
16/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut osastolla?

En mutta osastolla on hulluja ja kurja olla...

Tai sitten ei, saat apua.

Vierailija
17/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystykseen menet. Siellä juttelet lääkärin kanssa mikä olisi sinulle hyvä vaihtoehto. Minä olen muuten ollut suljetulla monesti. Sieltä on aina löytynyt kivoja kavereita samassa elämäntilanteessa. Osa heistäkin pelkää yhtä paljon kuin sinä, osa enemmän.

Haluan asua kotona, en suljetulla

Vierailija
18/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numeross…

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/18/nain-saat-apua-kriisitilantees…

Tuolla lisää numeroita. Soita rohkeasti. Jos isäsi agressiivinen humalassa osasto ei ole ensimmäinen paikka vaan esim joku turvallinen paikka, jos itse haluat mennä. Ei pakoteta.

Vierailija
19/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan asua kotona, en suljetulla

Ei suljetulle joudu helposti. Yleensä omasta pyynnöstä. Suomessa on todella hyvä hoito ja voi itse hakeutua. Amerikan elokuvat antavat vääristynyttä mallia

Vierailija
20/26 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numeross…

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/18/nain-saat-apua-kriisitilantees…

Tuolla lisää numeroita. Soita rohkeasti. Jos isäsi agressiivinen humalassa osasto ei ole ensimmäinen paikka vaan esim joku turvallinen paikka, jos itse haluat mennä. Ei pakoteta.

Isäni ei ole koskaan lyönyt. Ainoastaan sanallista väkivaltaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi