Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö alipukeutuminen nolota?

Vierailija
22.05.2014 |

Kannanpa korteni kekoon tässä kiivaana vellovassa kesäpukeutumiskeskustelussa. Olin eilen vähän virallisemmassa työkonferenssissa, missä suurella osalla osallistujista päällä puku tai jakkupuku, vähintään suorat housut ja kauluspaita tai siisti leninki ja sukkahousut. Oli siis vähän virallisempi tilaisuus. Mutta joukosta erottui muutama ihminen, esim. nuori nainen, joka riisui (ihan siistin) neuletakkinsa kun tuli lämmin, ja liihotteli loppupäivän ympäriinsä erittäin avonaisessa, löysässä spagettiolkaintopissa, joka edestä oli uurrettu lähes nänneihin asti, ja sivuista jätti ihon paljaaksi lähes vyötärölle saakka (tuli erittäin selväksi, että rintaliivit oli jätetty kotiin). Pelotti ihan, että kohta vilahtaa enemmän kuin on tarkoitus...  Ja sitten paikalla oli muutama näitä keski-ikäisiä naisia, jotka saapuivat paikalle t-paidassa, capreissa ja iloisenkirjavissa crocseissa, ei sen asiallisempi asu kuin edellä mainittukaan. Hieman myös ihmetytti muutoin oikein asiallisen tuntuinen nuori nainen, joka oli pukeutunut tuubitoppiin, joka jätti käsivarret ja hartiat paljaaksi. Kun hän astui korkean puhujenkorokeen taakse, näytti siltä kuin hän olisi ollut kokonaan alasti. 

Minulle on sinänsä ihan samantekevää miten ihmiset pukeutuvat, kunhan päällä on jotain vaatetta, joka on kohtalaisen puhdasta. Mutta tuli mieleen, eikö ihmisiä ala nolottaa, jos he ovat selvästi todella alipukeutuneita tilaisuuteen nähden? Vai onko heillä vain niin selvä oma tyyli (ne crocsit ja t-paidat), että näkevät sen juuri oikeana pukeutumisena jokaiseen hetkeen? Mitä mieltä olette?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että "alipeukuttaminen". Ajattelin että joko jotakuta harmittaa kun ihmiset ei tarpeeksi peukuta tai sitten ei osaa kirjoittaa ja harmittaa alapeukut.

Vierailija
2/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:39"]Noloa. Ja samoja kokemuksia on konferensseista, kesähäistä ja jopa koulun kevätjuhlasta. Mikä halvattu siinä on ettei Suomessa osata pukeutua tyylikkäästi ja tilanteen mukaan?

[/quote]

Tapojen turmellusta. Ei ymmärretä, että pukeutumisella, ruokailutavoilla, kohteliailla fraaseilla yms. Käytöstavoilla on paikkansa ja niillä kunnioitetaan kanssaihmisiä. Oletteko muuten itse muistaneet opettaa omat lapsenne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yleensä kauhistu mistään pukeutumisesta, näkisitte minut nytkin, huivipäässä miehen vanhassa kauluspaidassa vuoden 1999 caprit jalassa, no tulin juuri perunaistutuksesta, mutta väitän että olen nytkin tyylikkäämpi kuin eräs viikolla kohtaamani luennoitsija.

Keski-ikäinen reilusti ylipainoinen nainen oli vetänyt helteen kunniaksi päälleen t-paidan, joka myös oli jotain varhaista vuosikertaa, vaalean keltainen ja ihon myötäinen ja jalassa varmasti mukavat vaaleasta lakanakankaasta tehdyt lökäpöksyt, kaiken kruunasi polkkatukka, suomalaisittain hyvin ohut ja pesty viimeksi luultavasti jouluksi.

Jotenkin ajattelen että 50 kuulijan eteen tullessa voisi edes vähän miettiä pukeutumista tai edes peseytyä, asiakin olisi tullut paremmin perille kun ei olisi tarvinnut kärsiä myötähäpeää ja kääntää katsetta pois makkaroista.

Vierailija
4/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua nolottaa alipukeutuminen, mutta en sentään missä topissa, crockseissa viipota edes alepassa... Mutta aina olen enemmän tai vähemmän alipukeutunut, jopa töissä.

Vierailija
5/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:21"]

Suomalaisten pitää oppia merkitsemään kutsuihin pukeutumiskoodi.

[/quote]

Juuri näin. Minua ei nolota olla tietämätön, joten kysyn aina tilaisuuden tai juhlien järjestäjältä miten on tarkoitus pukeutua, jos sitä ei ole ilmoitettu.

Vierailija
6/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä sitäkään, että ihmiset kulkevat kesäaikaan toimistolla rantakamppeissa (tyyliin sortsit, varvastossut ja T-paita). Vaikka kuinka olisi hellettä, niin toimisto on toimisto!

Vierailija
7/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen pukukoodi on smart casual? Mitä esim. kolmekymppinen nainen voisi laittaa päälle, jos ulkona on +25 eikä halua käyttää hametta?

Vierailija
8/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolottaahan se. Esim. koulun kevätJUHLAAN tullaan fleece-takissa, farkuissa ja "crokseissa"(sorry en osaa kirjottaa tuota oikein) Kerran ystäväni tuli ko.juhlaan kukallisissa trikoissa ja hihattomassa ,pitkässä topissa. Ei ollut oikein edustava asu. ..

Vierailija
9/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin todistanut useaan otteeseen räikeää alipukeutumista. Eräissä rippijuhlissa konfirmoitavan hieman pyöreä sisko oli pukeutunut epäimartelevaan lyhyeen trikoomekkoon, joka olisi sopinut paremmin yökerhoon. Hänen miesystävänsä sen sijaan oli pukeutunut VERKKATAKKIIN ja farkkuihin! Muutaman kerran jouduin katsomaan, että näenkö oikein.

Vierailija
10/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole provo!!! Oksetta tosissaan sellainen itsensäpaljastamis pakkooire teillä kaikilla!!!

Vierailija
11/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuollainen keski-ikäinen nainen, joka tulee paikalle crocseissa, koska minulla on niin rautainen substanssiosaaminen, ettei tarvitse tälläytyä kuin joulukuusi. Säälittää vähän nuoret naiset, jotka kyllä pynttäytyy kuin joulukuusi, mutta ovat hiirenhiljaa ryhmässä, eivätkä osaa verkostoitua.

Vierailija
12/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole vaatteista vaan ylipainosta. Lihavat näyttävät rumilta, hompsuisilta ja epäasiallisilta olivat ne pukeutuneet miten tahansa. Hoikille sopivat kaikki vaatteet, ovat aina tyylikkäitä ja miellyttävän näköisiä.

Vierailija
13/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:21"]

[/quote]

Jos sen nimi on "konferenssi" ja se on päivällä, se on smart casual. Pitäisi olla itsestäänselvää, että crokseissa tai tissitopissa ei mennä mihinkään lähikauppaa arvokkaampaan tilaisuuteen.

[/quote]

Miksi konferenssi on lainausmerkeissä? Ja ehkäpä eri aloilla on erilaiset kirjoittamattomat koodit? Entä miten miehet? Onko kauluspaita ainoa oikea vaate helteelläkin?

Vierailija
14/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ei ole tietoja siitä miten pitää pukeutua, kotoa se oppi lähtee, jos siellä mennään verkkareissa tai vastaavissa joka paikkaan niin ei lapsi aikuisena osaa ns. automaattisesti pukeutua tilanteeseen sopivasti.

Ja pakko kommentoida hellesään pukeutumisesta sen verran, että MATERIAALEILLA on valtava merkitys...! Jos on tekokuituinen hiostava paita päällä, niin ei ihme että hiki lentää. Jos taas valitsee materiaaleja jotka sopivat helteeseen voi pukeutua ns. peittävämmin eikä tule kuuma. Esim. löysähkö pellavajakku ei ole kuuma, jopa viileämpi (vert. paljas iho) kun antaa suojaa auringolta. Mutta olen huomannut että varsinkin nuoremmilla usein on tekokuituisia "H&M" vaatteita, ei ihme jos pitää ottaa vaatetta pois...

Vierailija
15/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olet niuho.

Vierailija
16/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No töissä virallisessa kokouksessa se voi olla nolohkoa mutta vapaa-ajalla ei.

Vierailija
17/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolottaisi, jos niin pääsisi käymään. Ja kyllä, nauran selän takana niille, joita ei nolota. Alipukeutuminen on kunnioituksen puutetta tilaisuutta ja sen järjestäjää kohtaan.

Vierailija
18/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika uskomatonta, että bisnespukeutumista vaativassa tilaisuudessa olisi ollut T-paitaa ja crocseja ja nämäkin juuri keski-ikäisellä. Mielestäni alan olla viimeistä iläluokkaa, jolla on jonkinlainen käsitys pukeutumiskoodeista. Itseäni nuoremmat ovat usein piittaamattomia etiketistä tai käytöstavoista. Vm -70

Vierailija
19/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:04"]

No töissä virallisessa kokouksessa se voi olla nolohkoa mutta vapaa-ajalla ei.

[/quote]Tämä oli siis työhön liittyvä hyvinkin virallinen konferenssi, joten siltä kannalta... Vapaa-ajan pukeutuminen tietenkin erikseen. Vähän harmitti sen "alastoman" puhujan puolesta, järjestäjät olisivat vaikka voineet etukäteen vähän vihjaista ja vaikka tarjota jakkua tai huivia puheen ajaksi.

Vierailija
20/24 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset