Mikä idea siinä oikein on taustalla, että niitä kinkkuja pitää paistaa koko yö aatonaaton illasta alkaen?
Onko teillä kaikilla jotkut 10-12 kilon kinkut ja riittävän isot uunit, mihin ne myös mahtuu?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kinkku laitetaan illalla leipäuuniin ja aamulla on valmista. Mikä on ongelma?
Ei tarvitse vahtia. Aattoaamulla päästään korkkaamaan lämmin kinkku. Siitä alkaa joulu.
Meistä harva on jyväjemmari 😒
Vierailija kirjoitti:
Paistoin jo ja tein erilailla kuin ennen eli otin uunista 75 asteessa kun joku kokki niin sanoi että on paras. Aikaisempina vuosina olen ottanut kinkun pois uunista vasta kun kinkun sisälämpötila on reilusti yli 80 astetta ja niin on parempi.
44
Mitäs nyt kun toinen kokki sanoo että saisi olla 80 astetta? Se juuri ja juuri kypsän alin ei ole edes parhaan makuinen. Lisäksi ne vaarat että jos saat jotain ylimääräistä niin hyvää joulua sinne vessaankin. Toivottavasti ei kovin moni jonota samaan.
Mielummin syön vaikka nyhtöpossuksi kypsynyttä kinkkua kuin raakaa versiota. Kuitenkin nää kypsyysasteet on makuasioita niin se on varmaa että puolesta ja vastaan kiihkoilijoita löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lienee sitä sukupolvea joka lämmittelee mikrossa valmislaatikot. Kinkkuakaan tuskin paistanut ikinä.
Mitä sitten jos joku ei ole ikinä paistanut kinkkua? En minäkään ole enkä paista. Monta kalkkunaa olen silti paistanut että tuskinpa siihen sian paistoon yhtään sen enempää tarvii taitoa.
Eihän tässä siitä ollut kyse, vaan siitä miksi kinkku paistetaan yöllä. Kalkkuna varmasti onkin vaativampi paistettava valeluineen kaikkineen. Siksi sitä ei voi vahtimatta jättää yöksi. Kinkkuhan on paljon helpompi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en uskaltaisi mennä nukkumaan jos uuni päällä. Pelkään liikaa tulipaloa jne.
Ihmettelen siis miten jotkut uskaltaa.Oletko kuullut palovaroittimista?
Olen, silti en luota omaa sekä lasteni henkeä pattereilla toimivaan laitteeseen, lisäksi olen todella sikeä uninen.
Ja taitaapa noita tulipaloja ja henkilövahinkoja sattua palovaroittimista huolimatta.
Missä asteessa saa nyhtöpossua aikaiseksi?
Lopetin yöpaistamisen vuonna 2010 kun HK:n kinkku purki niin paljon nestettä, että se valui yli korkealaitaisesta uumipellistä. Nestettä oli uunissa, uunin alla lattialla, keittiön matossa ja uunin alalaatikossa. V*tutti äärettömästi kun aattoaamu alkoi keittiön suursiivouksella. Nykyään paistan Atrian kinkun aatonaattona päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en uskaltaisi mennä nukkumaan jos uuni päällä. Pelkään liikaa tulipaloa jne.
Ihmettelen siis miten jotkut uskaltaa.
En minäkään uskaltaisi jättää yöksi jos nukkuisin jossain kaukana keittiöstä. Nukun aattoyön tupakeittiön puusohvalla, jossa on uunille matkaa pari metriä. Nukun vain 4-5 tuntia ja senkin koiranunta. Vahdin kinkun lisäksi joulukuusta siltä varalta että kissat riehaantuu ja kaataa sen. Ainakin 10 vuotta jo tehty näin eikä mitään ongelmaa ole kinkun kanssa ollut. Kuusen olen nostanut pystyyn muutaman kerran.
Perinne. Lapsena oli kiva herätä kinkun tuoksuun :)
En paista. Ostan palvattuna. Nam.
Vierailija kirjoitti:
Kinkku laitetaan illalla leipäuuniin ja aamulla on valmista. Mikä on ongelma?
Ei tarvitse vahtia. Aattoaamulla päästään korkkaamaan lämmin kinkku. Siitä alkaa joulu.
Kuka kettu aloittaa aamunsa joulukinkulla 🤢 Kahvia ja tupakkaa, kiitos. Kinkku syödään illalla.
Meilä myös paahdettu kalkkuna. Ei kiinnosta kokkaaminen.
Mä ainakin vahdin kinkkua ja juon pari pulloa punkkua siinä samalla. En keksi muuta syytä kuin että voi juopotella hyvällä syyllä.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin yöpaistamisen vuonna 2010 kun HK:n kinkku purki niin paljon nestettä, että se valui yli korkealaitaisesta uumipellistä. Nestettä oli uunissa, uunin alla lattialla, keittiön matossa ja uunin alalaatikossa. V*tutti äärettömästi kun aattoaamu alkoi keittiön suursiivouksella. Nykyään paistan Atrian kinkun aatonaattona päivällä.
Ootsä koskaan kuullut puhuttavan paistopusseista? Vai asutko niin pöndellä, että ne ei sinne asti ole vielä tullut?
Vierailija kirjoitti:
traditio meillä, 8 kg:n kinkku ja aamulla on valmis, sopivasti kerkii jäähtyä
Mitä järkeä siinä on?
Joutuu laittamaan sen sitten mikroon.
Leivinuunit ja vahtimiset. Kuulostaa otteelta Luolakarhun klaanista. Millä vuosituhannella te oikein elätte? #junttilandia
Mieheni paistaa aina kinkun yöllä ja naukkailee konjakkia samalla. Ihanaa herätä lasten kanssa aamulla kinkun tuoksuun.
Kinkku on ylivoimaisesti parasta lämpimänä paiston jälkeen. Jos haluaa aaton lounaalla herkullista kinkkua, niin myöhäistä enää aamulla laittaa uuniin. Jos taas edellisenä päivänä paistaa, pakko laittaa jääkappiin kylmenemään yöksi.
Joten yön yli paistaminen on ainoa tapa saada aaton lounaalle herkullista vielä uunilämmintä kinkkua. Ja tuleehaan siitä mureampi mitä pitempään paistaa. Inhoan sitkeää kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Siksi siellä pitää olla se toinen pelti alla....
Oletko kuullut palovaroittimista?