Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jotain haittaa, jos aurinkorasvani SPF on esim. 4?

Vierailija
22.05.2014 |

Luin jostain, että alle 15 kertoimisia suojia ei susoitella. Miksi? Olen itse aika vaalea, mutta en ole koskaan palanut auringossa, riippumatta siitä oliko voidetta vai eikö. Ihon vanhenemisen ehkäisemiseksi haluaisin kuitenkin voidetta käyttää. En rusketu helpolla, joku SPF 20 Suomessa ei tee mitään. Pienemmillä kertoimilla rusketun kauniisti. Voinko siis huoletta käyttää pieniä kertoimia kun palamisriskiä ei oikeastaan ole?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti vielä kysyä, että suojaako kookosöljy UVA- ja UVB-säteilyiltä?

Vierailija
2/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita pienempiä kertoimia ei suositella, koska niistä ei ole mitään iloa ihmiselle jolla on taipumusta kärähtää. Itse en taas alle spf20:lla tee mitään. Savu vain nousee ja nahkaa saa kuoria seuraavat viikot. Kookosöljy ei suojaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei suositella ihan vaan siksi, että suojaamisvaikutus noin pienillä kertoimilla ei ole järin merkittävä. Ei ne ehkäise sitä ihon vanhenemistaakaan juuri yhtään, kuten ei palamistakaan niille jotka on sille herkkiä. Eli pienikertoimista voidetta käyttämällä levittää iholleen tarpeettomia kemikaaleja, ilman että niistä on edes haluttua hyötyä.

Vierailija
4/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis kannattaa kuitenkin laittaa isompaa kerrointa? En rusketu Suomen auringossa yhtään isommilla kertoimilla, ellen sitten palvo aurinkoa jatkuvasti. Pienemmillä kertoimilla saan luonnolliset rajat jotenkin järkevässä ajassa. Onko siis SPF 4 ihan yhtä tyhjän kanssa? Ymmärrän, että noita ei tosiaan suositella herkästi palaville.Mä kysyin tosta kookosöljystä kun oon ymmärtänyt sen olevan fysikaalinen suoja..?

Vierailija
5/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:46"]

Eli siis kannattaa kuitenkin laittaa isompaa kerrointa? En rusketu Suomen auringossa yhtään isommilla kertoimilla, ellen sitten palvo aurinkoa jatkuvasti. Pienemmillä kertoimilla saan luonnolliset rajat jotenkin järkevässä ajassa. Onko siis SPF 4 ihan yhtä tyhjän kanssa? Ymmärrän, että noita ei tosiaan suositella herkästi palaville.Mä kysyin tosta kookosöljystä kun oon ymmärtänyt sen olevan fysikaalinen suoja..?

[/quote]

Jos haluat tehokkaasti ehkäistä sitä että auringon säteily ikäännyttää ihoasi, niin kyllä, tarvitse isompia kertoimia. Hinta siitä on sitten se että et rusketu. Itse olen myös tyyppiä joka ei pala, ja minä en viitsi käyttää mitään aurinkovoiteita, en ole niin huolestunut tuosta ikääntymisestä... Mutta jos se on asia mitä haluaa varmistella niin ei auta kuin korkeat kertoimet naamaan ja rusketus vaikka itseruskettavalla. 

Kookosöljy ja karitevoi suojaavat hieman auringolta, kerroinvaikutus kuulemma noin suojakerroin 5 luokkaa. 

Vierailija
6/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että vaikka et palaisi näkyy auringon jäljet ihon sisällä jos et käytä kunnon suojakerrointa. Jos olet vaalea niin esim syövän riski on suurempi vaikka et palaisikaan.

Vierailija
7/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkisalva on hyvä fysikaalinen suoja.

Vierailija
8/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten toi sinkkisalva, mitä kerrointa se vastaa? Eli riittääkö se sitten suojaksi? Naamaan yleensä käytän korkeampia kertoimia (meikkivoide) ja omaa rasvaa eli noita matalia olen käyttänyt lähinnä sit keholle. Miks noita matalia sitten myydään jos niistä ei ole mitään hyötyä? Onko pahempaa olla korkealla kertoimella pitkään auringossa vai lyhyemmän ajan pienellä kertoimella? Kyselen siis näitä kun en mitään näistä ymmärrä.

Nyt mulla on spf 10, onko sekin hyödytön..?

Vierailija
9/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän menee kutakuinkin niin, että suojakerroin 4 suojaa noin 4 minuuttia suorassa auringonvalossa. Suojakerroin 30 suojaa noin 30 minuuttia. Niissähän lukee, että sännöllinen rasvaus on tärkeää, ja se on just siksi tärkeää kun se yksi rasvaus ei riitä kuuteen tuntiin. 

Vierailija
10/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan ole kuutta tuntia millään aurinkorasvalla. Lisään aina hikoilun,uimisen yms jälkeen ja muutenkin säännöllisesti. Levitän rasvaa kunnon kerroksen. Katson aina rasvasta, että siinä on sekä UVA että UVB-suoja.

Mietin siis edelleen, että miksi noita pienempiä.kertoimia sitten myydään? Etelän lomakohteissakin on myynnissä jopa SPF 2.

Ap

Vierailija
12/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmisille myydään muutenkin kaikkea turhaa, tarpeetonta ja toimimatonta.

Vierailija
13/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos suojavoidetta levitetään ohjeen mukaan runsaasti, kukaan ei tarvitse edes tropiikissa korkeampaa suojakerrointa kuin 15. Jos suojaus tehdään hutiloiden ja pienellä voidemäärällä, ei edes SPF 50 estä palamista."

Alan mennä nyt ihan sekaisin. Eli pieni kerroin onkin ihan riittävä, jos sitä käyttää oikein?

Vierailija
14/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos suojavoidetta levitetään ohjeen mukaan runsaasti, kukaan ei tarvitse edes tropiikissa korkeampaa suojakerrointa kuin 15. Jos suojaus tehdään hutiloiden ja pienellä voidemäärällä, ei edes SPF 50 estä palamista."

Alan mennä nyt ihan sekaisin. Eli pieni kerroin onkin ihan riittävä, jos sitä käyttää oikein?

Vierailija
15/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä esim. Meikkivoiteen kerroin on ihan turha jos se on jotain 20 koska sitä laitetaan niin ohuesti ettei se hyödytä

Vierailija
16/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 16:23"]Yleensä esim. Meikkivoiteen kerroin on ihan turha jos se on jotain 20 koska sitä laitetaan niin ohuesti ettei se hyödytä

[/quote]

Totta, en ole ajatellutkaan tätä. Harvoin mulla rannalla meikkiä on, mutta kuitenkin. Noin muuten laitan kyllä aurinkorasvaa kasvoille varmaan enemmän kun pitäis. Eikö suositus ole joku teelusikallinen? Pyrin aina laittamaan ihan kunnolla..

Vierailija
17/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmaan aika nuori. Itse huomaan nyt nelikymppisenä että ne korkeakertoimiset joita olen käyttänyt (en rusketu, muttei ole tarviskaan) on pitänyt mut nuoren ja rypyttömän näköisenä, kun taas aurinkoa palvoneiden ikätovereideni ihossa se ikääntyminen näkyy jo todella selvästi...

Vierailija
18/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nuori olen vielä, 24v. Siksi olenkin alkanut pohtimaan näitä asioita :). Mä olen aina luullut, että palaminen on pahin juttu iholle. Jonkin verran olen ottanut ja tulen ottamaankin aurinkoa, ihan jo lääkärin suosituksesta. Atopian takia olen joutunut käymään joskus valohoidossakin, aurinko auttaa todella hyvin ihottumiin ja akneen.

Vierailija
19/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaikki aurinkorasvat on vaan pahentanut atopiaa ja ihottumia. Tuntuu, että saan aina esim. aurinkoihottumaa jos käytän aurinkorasvoja tai ylipäätään mitään voiteita paitsi luonnollisia öljyjä (voiteiden merkistä riippumatta). Olen ollut nyt pari kesää ilman aurinkorasvoja ja tämänkin kesän aion olla, enkä ole palanut (aina ennen olen!). Terveellinen ruokavalio ja hyvät elämäntavat auttavat myös ihoa suojautumaan auringolta itse sekä uudistumaan nopeammin.

Vierailija
20/20 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vieläkin.. Mä olen siis joka kesä käyttänyt aurinkokapseleita ja pyrin muutenkin syömään vitamiineja, öljyjä yms. Käyn siis yleensä kesällä etelässä niin olen ainakin reissujen ajan noita syönyt. Etelässä sitten olen käyttänyt korkeampia kertoimia ainakin aluksi, yleensä kuitenkin vähintään kymppiä loppulomastakin. Mullekin paras olisi vaan olla ilman rasvaa, mutta olen huolestunut ihon ikääntymisestä :(. Kuitenkin aurinkorasvoja käyttämällä saan myös hyötyä jonkun verran eli etelänlomilla suolavesi + aurinko tekee ihmeitä atopialle ja talvi on sit helpompi. Joskus lapsena olin paljonkin suomessa ilman rasvaa, mutta enää en ole vuosiin toiminut niin..

Kyllähän se näkyy jo joissakin mun ikäisissä, että on aurinkoa otettu. Tiedän pari, jotka ovat jo oikeasti ryppyisiä. Tosin nämä vetelevät ilman rasvaa auringossa käytännössä kaiken vapaa-aikansa, itse en edes ehtisi olla niin paljoa aurinkoa palvomassa.

Oisko jollain heittää vielä kommenttia tuohon linkattuun juttuun? Tuon perusteella siis tropiikissakin pitäisi vaalean suomalaisen pärjätä pienemmällä kertoimella.