16km pyörämatka töihin
Onko liian pitkä? En ole paljoa urheillut ja kunto on aika huono. Töissä on mahdollisuus suihkussa käymiseen, mutta vähän epäilyttää tuo 16km/suunta. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavista matkoista? Kuinka kauan menee?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:15"]Eilen illalla meni tuon mittainen kävelylenkki hikoilematta reiluun tuntiin, vaatisi jo yrittämistä että olisi niin huonossa kunnossa, että fillarilla menisi noin hiljaa.
[/quote]
Liiottelin. Karvan päälle 7km ja 70minsaa, 117 keskisykkeellä.
[/quote]
No niin, tässä nähtiin kuinka luotettavia nämä teidän arviot omista suorituksistanne on.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:23"]
No niin, tässä nähtiin kuinka luotettavia nämä teidän arviot omista suorituksistanne on.[/quote]
Siksi tulinkin korjaamaan, etti jää väärää tietoa ja väärä kuva.
Pääkaupunkiseudun reittiopas antaa keskivertopyöräiöijän nopeudeksi 17 km tunnissa. Mulla pitää ihan hyvin paikkansa pk-seudulla ajaessa, halvalla vaihdepyörällä.
Veikkaisin siis, että tunti menee ja siihen suihku päälle. Miten kauan menee julkisilla matkaan? Mulla motivaatiota tuo se, että 10 kilsan työmatkani kestää yhtä kauan pyörällä kuin julkisillakin, noin 40 min. Reiteistä riippuen saatan jopa säästää aikaa pyöräilemällä, ja hyvää hyötyliikuntaahan tuo on. En kyllä kovin paljon pidempää matkaa viitsisi ajella. Tai ehkä siihen tottuisi.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:55"]
Onko liian pitkä? En ole paljoa urheillut ja kunto on aika huono. Töissä on mahdollisuus suihkussa käymiseen, mutta vähän epäilyttää tuo 16km/suunta. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavista matkoista? Kuinka kauan menee?
[/quote]
Jos pystyy ajamaan tasaista vauhtia (=ei ihan keskustassa) ja pyörä on kunnossa, niin tunnissa tuon ajaa kuka vain. Eikä ole kauaa huono kunto, kun alat pyöräillä 32 km päivässä. Saat työpaikan lisäksi kymmenen elinvuotta lisää.
Kannattaa aloittaa varovasti, pyöräillä ensin vapaa-ajalla pikkuisia lenkkejä ja sitten ajaa toiseen suuntaan duunimatka ja tulla julkisilla toiseen suuntaan. MUlla vaikka on kohtuullinen kunto ja poljen päivittäin tuon 16 km suuntaansa huhti-lokakuussa, ekat 2 viikkoa kun aloittaa on aivan karmeita. Sitten kroppa ja mieli tottuu ja matka alkaa sujua helpommin. Kunto kohoaa huomaamatta mutta aloita varovasti ja varaa reilu tunti aikaa. Kivempaa polkeakin rauhassa kun ei ole pakko hipipäässä sotkea kelloa vastaan. Tsemppiä alkuun!
Reittiopas sanoo, että matkaan menisi julkisilla hieman yli tunti. Eli ajallisesti melkein sama. Mutta julkisilla mennessä on kävelyä yli 3km, joten joka tapauksessa hikoilen kun kävelen kuumassa tuon matkan ja todennäköisesti haluan käydä suihkussa.
Alkuun varmaan kannattaisi tehdä juuri niin, että menisi aamulla pyörällä ja tulisi julkisilla pois... Työt alkavat vasta heinäkuussa, joten on tässä vielä aikaa kohottaa kuntoa :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:32"]Reittiopas sanoo, että matkaan menisi julkisilla hieman yli tunti. Eli ajallisesti melkein sama. Mutta julkisilla mennessä on kävelyä yli 3km, joten joka tapauksessa hikoilen kun kävelen kuumassa tuon matkan ja todennäköisesti haluan käydä suihkussa.
Alkuun varmaan kannattaisi tehdä juuri niin, että menisi aamulla pyörällä ja tulisi julkisilla pois... Työt alkavat vasta heinäkuussa, joten on tässä vielä aikaa kohottaa kuntoa :)
-ap
[/quote]
Sullahan on hyvin aikaa treenata! Lenkkiä aina pidentäen vaan, toinen päivä on aina pahin, kun persus on hellänä. :) Ja heinäkuun helteillä bussimatkat on tuskaisia ja hikisiä, silloin kaipaa pyöräilyn viilentävää viimaa.
Anna palaa! Toi oli hyvä neuvo että voi aluksi vaikka pyöräillä vain yhteen suuntaan. Itse aloitin 12 km matkan pyöräilyn töihin 5 vuotta sitten ja nykyisin olen niin koukussa että poljen vuoden ympäri. Kunto oli aluksi keskivertaisen alarajoilla vaikka olin käynyt vuosikymmenet aerobicissa ym. ryhmäliikunnassa. Nykyisin kuntoni on keskivertoa parempi ja pyöräilyn lisäksi käyn vain salilla ja venyttelyssä kerran viikossa. Kuntoni kehityksen tiedän tarkalleen, sillä minulle tehdään kuntotesti muutaman kerran vuodessa. Bonuksena 7 kg painosta lähti itsekseen, enkä ole koskaan tuntenut itseäni näin hyväkuntoiseksi ja virkeäksi. Ikää on nyt 49 vuotta. 12 km poljen n. 35-40 minuutissa, joten vauhti ei päätä huimaa, mutta ei mulla ole koskaan mitään kummempia tavoitteita ollut. Pyöräily vaan on niin kivaa :)
Mä en varmaan jaksaisi polkea noin pitkää matkaa, mutta loistavaa hyötyliikuntaahan tuo ehdottomasti olisi!
Suosittelen varaamaan reilun tunnin.
Vielä ed. viestiini liittyen; muista syödä jotain iltapäivällä ennen kotiinlähtöä, esim. bansku ettei puhti lopu kesken polkemisen. Hyviä fillarointeja!
Juu ei aerobicit ja ryhmäjumpat todella hyvin kohota kuntoa, vaikka moni niin luulee. Minä uin talvisin 3-4 kertaa viikossa, mutta fillari se vasta on, mikä kuntoa nostaa. Talvisin en ole yrittänyt kun reitti on semmoinen, että siinä on pitkä hiihtolatu talvella....mutta toukokuusta marraskuulle. Eron kyllä huomaa
Ajoin kesällä 15km yhteen suuntaan useasti. Suihkussa tuli käytyä molemmissa päissä. Vaihdoin kotiin lähdössä jalkaan samat hikiset kalsarit kuin tullessa.
En saanut siitä koskaan rutiinia ja siihen oheistoimintaan meni niin paljon aikaa. Piti vielä syödäkin perillä, venytellä ja palautua. Minulle oli helpompaa ajaa yksi 50km lenkki kuin nämä kaksi lyhyttä 15km. Rutiinilla sen saa varmasti toimimaan. Rengasrikon välttämiseksi kannattaa osta pistosuojatut renkaat tai pistosuojaus nauha. Joissain pyörissä käytin itsestään paikkaantuvaa sisäkumia.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 16:10"]
Ajoin kesällä 15km yhteen suuntaan useasti. Suihkussa tuli käytyä molemmissa päissä. Vaihdoin kotiin lähdössä jalkaan samat hikiset kalsarit kuin tullessa.
En saanut siitä koskaan rutiinia ja siihen oheistoimintaan meni niin paljon aikaa. Piti vielä syödäkin perillä, venytellä ja palautua. Minulle oli helpompaa ajaa yksi 50km lenkki kuin nämä kaksi lyhyttä 15km. Rutiinilla sen saa varmasti toimimaan. Rengasrikon välttämiseksi kannattaa osta pistosuojatut renkaat tai pistosuojaus nauha. Joissain pyörissä käytin itsestään paikkaantuvaa sisäkumia.
[/quote]
Kumiasioilla ei kannata turhaan pelotella. Mahdollista mutta liika pelottelu on liikaa. Itsellä ei ole onneksi ole mennyt ilmat kuin varastossa. No varmaan sitten ensi viikolla pamahtaa kun nyt elvistelee.
Mutta pyöräilijänä sitten tulee uusi vähemmän suvaitseva mielipide lasinrikkojiin. Muutama läheltä piti tilanne on ollut. Ei oikeasti ymmärrä, miksi lasia pitää rikkoa kulkuväylille saatikka ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:09"]
Tunti siinä menee ja ihan kunnon vauhtia se on. Käsittääkseni retkipyöräilijät polkevat tuota tahtia.
En suosittele. Olet ihan puhki töissä ja tarvitset eväitä että jaksat polkea illalla kotiin. Lisäksi teknisiä ongelmia on odotettavissa, kuten rengasrikko. Talutus kestää kauan jos matkaa on esim. kahdeksan kilometriä.
[/quote]
Ei mene tuntia, keskivertokuntoisellakin menee tuohon matkaan jonkun jo mainitsema 40-45 minuuttia.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:09"]
Tunti siinä menee ja ihan kunnon vauhtia se on. Käsittääkseni retkipyöräilijät polkevat tuota tahtia.
En suosittele. Olet ihan puhki töissä ja tarvitset eväitä että jaksat polkea illalla kotiin. Lisäksi teknisiä ongelmia on odotettavissa, kuten rengasrikko. Talutus kestää kauan jos matkaa on esim. kahdeksan kilometriä.
[/quote]
Pessimisti ei pety :D.
[/quote]
Rengasrikkoa varten voi ostaa kassiin suihkutettavaa renkaanpaikkausainetta, samaa käytetään autoissa (hommatkaa ihmeessä autoon!). Maksaa muutaman euron. Myy mm. Motonet, Billtema ym. Kunhan ei säilytä pakkasessa tai auringonpaisteessa. Sllä pääsee sen verran polkemaan eteenpäin, että fillaroi edes julkisten varrelle ja pyörä lyhtypylvääseen noutajaa odottamaan. Hyvällä tuurilla kotiin. terv. nro 16, pidempiäkin päivämatkoja kesälomilla polkenut (100-150 km)