Juhannusriitaa täälläkin suvussa....
Me ollaan vietetty jo toistakymmentä vuotta juhannusta miehen siskon perheen luona heidän mökillään.
Miehen veli asuu keski-Euroopassa ja he saivat itselleen adoptiolapsen. Nyt sitten viime viikolla tuli tieto, että he pitävät lapsen ristiäiset täällä Suomessa - juhannuspäivänä, Helsingissä. Mies ja sisko miettivät miten toimia ja tuumivat sitten, että jätetään kekkerit väliin. Meistä kukaan ei ole kummeja, tieto juhlista tuli kuin pässi portin takaa (siis yllärinä) ja matkaakin on aika paljon, melkein 400 km suuntaansa, juhannus menisi autoilemiseen.
No miehen veli veti siitä tietysti herneen nenään.
Isovanhemmat kuitenkin osallistuu ristiäisiin, niin että sukua on edustettuna.
Kommentit (97)
samantien takasin Keski-Eurooppaan? Entäs isovanhemmat? Missä kaikki asuvat ja eikö siellä Helsingissä muka voisi yöpyä jossain, ettei samana päivänä tarvitsisi 800 km ajaa? Entäs jos menisitte ristiäislahjan kanssa sinne sunnuntaina vai ovatko ne lapsineen jo lähteneet siihen mennessä? Ihme kiire kaikilla. :D Olisihan se kai edes kiva nähdä se vauva ja käydä lahja viemässä?
Perhe on käymässä Suomessa vain ristiäisten ajan. He käyvät Suomessa yleensä vain joulun aikaan. Muut lomat he viettävät ulkomailla reissaten.
Yöpymispaikat eivät ole ongelma, vaan se että ei tunnu mielekkäältä viettää keskikesän juhlaa Helsingissä parin tunnin tilaisuuden takia. Menee todella rikkonaiseksi olla pari päivää yhtäällä ja pari toisaalla ja ajaa rallia mennen tullen.
Mitä ihmeen ihanaa siinä makkaranpaistossa, itikoiden syömisenä olemisessa, naimisessa ja viinanjuonnissa on, ettei siitä voi yhtenä vuonna vähän tinkiä ristiäisten takia?
Toivottavasti kukaan ei koskaan tule teidän lasten juhliin ja sinun hautajaistesi aikaa on kaikilla parempaakin tekemistä (kuten paskahuussin tyhjentämistä) niin saat mennä hautaan ihan rauhassa.
En ymmärrä itsekkyyttäsi ap, olet todella itsekäs paskiainen.
Itse en näe että siitä tarvitsee mitään vääntöä käydä. Meillä usein mies on töissä juhannuksena, nyt tänä vuonna juuri juhannuspäivänä.
Me lasten kanssa ollaan kotosalla ja luultavasti teen viikkosiivouksen juhannuspäivän aamusta, silloin mulla on aikaa siihen.
Ei mun juhannus tästä pilalle mene, viiniä ja makkaraa voin kyllä nauttia muulloinkin!
Kuule ap te märehditte asiaa kuitenkin koko juhannuksen joten ihan yhtä hyvin voisitte mennä sinne ristiäisiin kun toiset kerran tulevat pitkän matkan takaa. Ettekö voi suunnitella sen mökkiviikonlopun jollekkin toiselle viikonlopulle?
helvetin tyypillistä. Omista oikeuksista ja suunnitelmista pidetään kynsin ja hampain kiinni. Sitten täällä valitetaan kun vastavuoroisesti miehen veli jättää teidän karkelot väliin.
sua ap, en oikeesti.
Sana adoptio tarkoittaa sitä että he ovat saaneet lapsen. Onko takana lapsettomuutta ???
400 km on ihan oikeesti TOSI vähän missä tahansa mittapuussa. Ehkä jossain landepöndellä 400 km on oma pitäjä 2000 krt edestakas, mutta Helsingissä, joka on kuitenkin maan pääkaupunki, vaikka yks tuppukylä onkin, matka on vähän kun sen laittaa viikolle. Mä ajan pääkaupunkiseudulla autoa joka päivä työmatkat ja mulla tulee reippaasti ton verran km viikossa.
Kaikki ihmiset tietävät sen että juhannusruuhka alkaa torstaina ja vähäisen on perjantaina ja loppuu osalta sunnuntaina, valtaosa jää silloin lomalle, eli te ette joudu ajamaan ruuhkissa vaan tyhjiä teitä pitkin.
Helsingissä on valtavasti tekemistä juhannuksena, juuri juhannukseen liittyvää ja ihan sama kun jotkut perustelevat miksi vielä ulkomaille lapsia, sama juttu, miksi tuoda lapsia Helsinkiin, näytätte jotain muuta.
Te voitte ensi vuonna viettää juhannuksen mökillä ja 100 seuraavaa juhannusta.
Musta tuntuu ettet ap osaa mennä vanhempien asemaan, he sentään tulevat Suomeen pitämään ristiäisiä, jotta kaikilla on helppo siihen osallistua, eikä vietä ulkomailla.
Miten sitä paitsi lapsi olisi voitu kastaa aikaisemmin, tuliko heille vauvana ???
Mä en muista että olisin yli 20 vuoteen juhlinut juhannusta mitenkään poikkeavasti. Yleensä ollaa aloitettu loma ja menty perjantaina tai torstaina lentokentälle ja tultu takaisin loman loputtua. Siitä kun olin pieni tyttö, on itse juhannusvietot kohdanneet ison laman.
Laita itsesi tuoreitten vanhempien asemaan ja mieti mitä olisit mieltä jos teille tehtäis samoin.
Onko joku lepopäivä teille niin tärkeä että ette voi sitä antaa heille ? Tulee mieleen kun joku kirjoitti en voi tulla sinne, kun pitää pestä vessa. Rinnastan teidät ihan samalle tasolle.
mutta milloin he ovat lapsen saaneet? Minusta niitä ristiäisiä ei kannata puuhata heti eikä ainakaan toisessa maassa. Vähintään pari kolme kuukautta kannattaisi rauhoittaa siihen alkuun ilman sukujuhlia ja matkoja!
kesäpäiviä tulee ja menee, ei se juhannus nyt niin erikoinen päivä ole. Ja tosiaan, jos perhe tulee kaukaa ulkomailta, heille on varmasti tärkeää saada teidät vieraaksensa.
Jonkin verran voi nähdä vaivaa toisten ihmistenkin eteen, eikä aina vain ajatella sitä, mikä itselle olisi kaikkein helpointa ja mukavinta.
Hotellista saunallinen huone ja lepäilette Helsingissä siinä työrupeamanne lomassa!
Kummeina on langon vaimon tätejä ja työkavereita. Langon puolelta ei ole ainuttakaan. Ristiäiset vietetään Helsingissä, missä langon vaimon vanhemmat ja sisarukset perheineen kaikki asuvat ja viettävät myös Juhannuksensa. Sekä meille että miehen siskon perheelle tulisi lähes 1000 km ajamista parin tunnin tilaisuuden takia. Juhannusta on odotettu muutaman päivän rauhallisena katkona pitkään työrupeamaan. Tilaisuudesta ilmoitettiin 2 vk ennakkoon, vaikka ilmeisesti sitä on kuitenkin suunniteltu paljon aikaisemmin jo.Kiitos niillekin, jotka ovat jo etukäteen tuominneet saunaoluemme. Emme todellakaan ole vetämässä pers*itä olalle, paikalla on sentään kuusi lastakin.
Ihmetyttää tällainen lyttääminen. Sama porukka sanoo, että jokainen kutsuu juhliinsa kenet haluaa ja kutsuttu voi päättää itse, meneekö vai ei, eikä kieltäytymiselle tarvitse edes esittää syitä.
KYLLÄ, jokaisella on oikeus kieltäytyä ja saa kutsua ketä haluaa, mutta mä en yksinkertaisesti ymmärrä mitä ihmeellistä juhannuksessa on että se tarvii nostaa ristiäisten yläpuolelle.
Meidän ristiäiset kestivät 3 - 4 h ja lisäksi tiedän toiset vieraat kokoontuivat ennen ja tilaisuuden jälkeen + Helsinki on täynnä tekemistä juuri juhannuksenakin.
Itse kirjoitit ja kysyit mielipidettä. Tässä on mielipide. Olet todella itsekäs ap.
Silloin kaikilla on vapaata ja on mahdollisuus tulla paikalle.
Minä menisin ristiäsiin, vaikkakin jupisisin ja tekisin erittäin selväksi miten typerän päivämäärän valitsivat ristiäisille - ihan kuin eivät tietäisi että maassa on kansallinen juhlapäivä.
Voitte myös ehdottaa että tulevat ristiästen jälkeen mökille jossa voitte pitää juhlat vauvalle. Itse kasteessa ei ole juurikaan nähtävää, voitte juhlia vauvaa seuraavana päivänä.
Varmaan tässä on taustalla myös se, että ap on ottanut itseensä kun ei ole pyydetty kummiksi. Varmaan on parempi mennä sinne mökille juhannusta viettämään ja tehdä kaikki asiat täsmälleen samalla tavalla kuin aina ennenkin. Lisämaustetta saa tänä vuonna siitä, että haukkuu langon perheen kun kehtasi ne lapsensa ristiäiset yhdistää "kesän suurimpaan juhlaan".
Entäs juhanuushäät? Saako häitä järjestää juhannuksena?
Eikös tässä olisi ap:n perheelle mukavan poikkeusjuhannuksen paikka. Teidän perhe menisikin viettämään juhannusta Helsinkiin. Yöpyminen jossain kivassa paikassa, osallistuminen Seurasaaren juhannusjuhliin, meren rannalla oleilua, saunomista...
Todennäköisesti tuo ulkomailla asuva perhe ei pääse kauhean helposti tulemaan Suomeen muulloin kuin pitkillä vapailla, ja juhannus on juuri sellainen.
Ensi vuonna menette taas mökille.
syinä ekaks tuo matka, ei todella lähdetä aikataululla ajamaan lasten kanssa noin pitkää matkaa yksin ristiäisten takia. toiseks just tuo, että juhannus on typeristä typerin ajankohta pitää mitään juhlia. meidän perhe ainakin haluaa viettää aikaa ihan omassa porukassa, kun noita pidempiä vapaita on todella harvoin.
Sielläkö sitä pitäisi sitten kökkiä neljän päivän vapaa parin tunnin ristiäisten takia sen sijaan että viettää mukavan Juhannuksen mökillä rentoutuen ja saunoen.
Ulkomailta tuleva perhe käy Suomessa pääasiassa jouluna ja silloinkin on aikataulut niin tiukat rouvan kavereiden kiertämisessä, että hyvä kun kerran ehditään nähdä.
Eikös tässä olisi ap:n perheelle mukavan poikkeusjuhannuksen paikka. Teidän perhe menisikin viettämään juhannusta Helsinkiin. Yöpyminen jossain kivassa paikassa, osallistuminen Seurasaaren juhannusjuhliin, meren rannalla oleilua, saunomista...
Todennäköisesti tuo ulkomailla asuva perhe ei pääse kauhean helposti tulemaan Suomeen muulloin kuin pitkillä vapailla, ja juhannus on juuri sellainen.
Ensi vuonna menette taas mökille.
Ap:llä on kummilapsia ennestään ja lähinnä olis miehen siskon vuoro ollut päästä kummiksi. Normaalistihan kummeja kyllä otetaan tasapuolisesti kummankin suvusta, mutta jokainen valitsee kummit itse, tässä tapauksessa on kai aika luonnollista, että kummit tulevat pääasiassa perheen omasta lähiympäristöstä eli sieltä, missä he asuvat.
Tuo jupinaehdotus on aika typerä. Jos juhliin menee, niin sitten menee jupisematta. Ellei mene, ei mene. Kenenkään juhlia ei mennä jupinalla pilaamaan.
Silloin kaikilla on vapaata ja on mahdollisuus tulla paikalle.
Minä menisin ristiäsiin, vaikkakin jupisisin ja tekisin erittäin selväksi miten typerän päivämäärän valitsivat ristiäisille - ihan kuin eivät tietäisi että maassa on kansallinen juhlapäivä.
Voitte myös ehdottaa että tulevat ristiästen jälkeen mökille jossa voitte pitää juhlat vauvalle. Itse kasteessa ei ole juurikaan nähtävää, voitte juhlia vauvaa seuraavana päivänä.
Hotellista saunallinen huone ja lepäilette Helsingissä siinä työrupeamanne lomassa!
Sielläkö sitä pitäisi sitten kökkiä neljän päivän vapaa parin tunnin ristiäisten takia sen sijaan että viettää mukavan Juhannuksen mökillä rentoutuen ja saunoen.
Jos kerran asutte Helsingissä, pääsette tosi vähällä, kun nimenomaan ei tarvitse ajella edestakaisin yhtään mihinkään vaan voitte olla kotonanne. Nyt tekosyynne tippuivat olemattomiin. Luulin että asutte jossain kaukana, ja pitäisi sieltä käsin ajaa sitten Helsinkiin.
jotka sieltä lähtevät kotipuoleen maalle tai ainakin lähilammikolle rakennetulle mökeilleen..
Ja jos haluat nähdä ihmisiä jussina Helsingissä, niin suunnista lintsille, seurasaareen, mustikkamaalle jne.
Joka tapauksessa itse stadilaisena olen viettänyt jussia aina täällä pääkaupunkisuedulla kyläillen, saaria kierellen tai siirtolapuutarhakylillä tansseissa. Ap.nkin perheelle löytyisi varmaan joku kiva paikka juhannusjuhlille, mukaan voisi kutsua jopa veljen perheineen.
http://www.helsinki.fi/fi/index/matkailu/juhannus_helsingissa.html