Onko asiallusta, että koira haukkuu kehitysvammaisille?
Tuli vaan mieleen kun naapurin iso koira on tälläinen, murisee ja haukkuu vammaisille ihmisille.
Moni muukin koira tekee tätä. Ei ole minusta kovin asiallista käytöstä koiranomistajilta, kannattaa miettiä, onko tuollaisten eläinten pito järkevää.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 15:58"]
Mobiili ei näytä toista sivua
[/quote]
onko tuo vertauskuva joka tarkoittaa, että asperger ei näy ulkonäössä eikä kaikissa tilanteissa käytöksessäkään ja siksi ihmiset lynkkaa heitä? näkymätön vamma järkyttää ihmisiä enemmän kuin näkyvä.
Kehitysvamma tai muukaan vamma ei automaattisesti vie mahdollisuutta opiskella, tehdä töitä tai perustaa perhettä. Jestas että olette rajoittuneita. Ihminen on aina ihminen.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:02"]
Kehitysvamma tai muukaan vamma ei automaattisesti vie mahdollisuutta opiskella, tehdä töitä tai perustaa perhettä. Jestas että olette rajoittuneita. Ihminen on aina ihminen.
[/quote]
miksi muuten lynkkaatte aspergereja vaikka pidättekin heitä vammaisina? onko asperger teistä sitten vamma jonka tukitoimiin kuuluu ojennus, rankaiseminen, nuhtelu ja eristäminen ja tehostettu ryhmäkuri?
siinä missä downia autetaan ottamalla mukaan ja kannustamalla koska hän on vammainen, niin aspergeriako "autetaan" lynkkaamalla ja kiusaamalla koska hän tarvitsee tehostettua ryhmäkuria?
ootte sairaita.
Minä en kyllä ole lytännyt ketään. Olen siis tuo, joka sanoi, että ihminen on aina ihminen. Olen kehitysvammaohjaaja.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:09"]
Minä en kyllä ole lytännyt ketään. Olen siis tuo, joka sanoi, että ihminen on aina ihminen. Olen kehitysvammaohjaaja.
[/quote]
ok. anteeksi. minä sen takia hermoilin kun täällä jotkut yksittäiset tyypit kirjoittaa aspergereista rumia viestejä lynkkausmielessä. mutta ne on ylilauta-foorumin teinipoikia, ei kehitysvammaohjaajia. täällä vaikea erottaa kuka kirjoittaa ja mitä kun kaikki kirjoittaa nimettömänä.
Vähän ot, mutta olin kerran lenkillä keskikokoisen koirani kanssa ja alamäkeen mennessämme vastaan tuli keski-ikäinen mies, joka kelasi manuaalipyörätuolilla itseään vaikean näköisesti ylämäkeen. Mainittakoon koirastani, että on kiltti, mutta pelkää kaikkea lastenrattaista polkupyöriin ja ilmaisee pelkonsa haukkumalla. Katsoin hetken miehen vaivalloista matkantekoa, pyörätuoli keikkui ja kallisteli ja mies puhisi ja huohotti. Koirani alkoi haukkua miehelle, tai ehkä tarkemmin pt:lle,kun pysähdyin kysyäkseni mieheltä voinko olla avuksi. Mutta ennenkuin sain suuni auki, alkoi ukko huutaa ja haukkua minua. Olin "saatanan vammaisten vihaaja" ja "vitun asennevammainen joka pitäisi hakata" ja kuulemma opettanut koiranikin haukkumaan vammaisille. Ukko huusi saatanaperkelettä ja kelasi vimmoissaan ylös mäkeä. Jätin avun tarjoukseni tekemättä, toivotin hyvää päivän jatkoa ja lähdin. Ja mulla ei ole mitään vammaisia vastaan, olen kehitysvamma-alalla töissä ja päivittäin monivammaisten kanssa tekemisissä. En vin voi koiralleni mitään.....
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:18"]
Vähän ot, mutta olin kerran lenkillä keskikokoisen koirani kanssa ja alamäkeen mennessämme vastaan tuli keski-ikäinen mies, joka kelasi manuaalipyörätuolilla itseään vaikean näköisesti ylämäkeen. Mainittakoon koirastani, että on kiltti, mutta pelkää kaikkea lastenrattaista polkupyöriin ja ilmaisee pelkonsa haukkumalla. Katsoin hetken miehen vaivalloista matkantekoa, pyörätuoli keikkui ja kallisteli ja mies puhisi ja huohotti. Koirani alkoi haukkua miehelle, tai ehkä tarkemmin pt:lle,kun pysähdyin kysyäkseni mieheltä voinko olla avuksi. Mutta ennenkuin sain suuni auki, alkoi ukko huutaa ja haukkua minua. Olin "saatanan vammaisten vihaaja" ja "vitun asennevammainen joka pitäisi hakata" ja kuulemma opettanut koiranikin haukkumaan vammaisille. Ukko huusi saatanaperkelettä ja kelasi vimmoissaan ylös mäkeä. Jätin avun tarjoukseni tekemättä, toivotin hyvää päivän jatkoa ja lähdin. Ja mulla ei ole mitään vammaisia vastaan, olen kehitysvamma-alalla töissä ja päivittäin monivammaisten kanssa tekemisissä. En vin voi koiralleni mitään.....
[/quote]
Teit täysin oikein ja jos vammainen sulle vittuilee niin sulla on oikeus toivottaa hyvät päivänjatkot ja jatkaa touhujasi. Mikään vamma, olipa kyseessä pyörätuolia vaativa liikuntavamma tai Downin syndrooma, ei oikeuta vittuilemaan kenellekään.
esim minulla ei ole downeja vastaan muuten mitään mutta pari vittumaista downia olen tavannut, sellaisia että aina suuna päänä ja sekaantumassa asioihin mitkä ei heille kuulu ja laukomassa typeriä kommenttejaan ilman että kukaan vaientaa heitä. erään ryhmän lopetin just siks kun siellä down laukoi asiattomia kommentteja joissa ei ole mitään järkeä ja minä en viitynyt siellä. oli jatkuva stressi ja verenpaine nousi pilviin saakka siellä ja ärsytti ja koko ajan tuntui että tekee mieli motata.
ei ole pakko auttaa jos ei vammainen osaa käyttäytyä, myöskään ei ole pakko käydä samassa kerhossa jos vammainen koheltaa ja kaakattaa ja varastaa shown ja käyttäytyy tavalla jota minulle ei sallittu EDES alle kouluikäisenäkään vaan jos minä kolmenkin vanhana niin käyttäydyin päivähoidossa nii sain jo 3v ikäsenä potkut mutta eräs kaahattaa ja kääkättää miten sattuu yli kolmekymppisenäkin.
Miettiköön itse miksi en hänen kanssa enää samaan ryhmään tule. MIETTIKÖÖN sitä. ja varokoon muutenkin tekemisiään, se pitkät vaaleat hiukset omaava laiha tuttuni jota tuo downi pelkää kuollakseen, saattaa kanttiinissa pamauttaa vielä sitä downia batterytölkillä päähän.
Eeka, onko Batteryt valmiina seuraavaan siirtoosi?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:11"]
"Minä olen aina ollut sitä mieltä, että koira ei pure eikä suutu, teki lapsi sille mitä tahansa. Jos kaikki noudattaisivat tälläistä jalostuskriteeriä, lapsia ei kuolisi koirien hampaisiin."
Kyllä, koira tulisi olla lapsiin totutettu ja mahdollisimman lapsivarma, mutta kyllä niitä lapsiakin tulee silti ehdottomasti opettaa tavoille yhtä lailla ja valvoa. Vai mitä sanot tästä tapauksesta, tuleeko koiran kestää mitä tahansa, mitä lapsi saa päähänsä?
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288584989238.html
Tuossa en syyttäisi koiraa, vaan vanhempia, missä he olivat ja mikseivät olleet opettaneet lastansa tavoille???
[/quote]
27 nitojan niittiä koira ottaa korvaansa ja sitten vasta puree - onpa uskomattoman kärsivällinen koira, ja eläimen kiduttamisesta nauttiva lapsi on lupaava nuori psykopaatti.
Sen kun tietäisi, miten suuressa osassa tapauksista on tämäntyyppinen tausta, kun kauhistellaan miten ennen niiiiin ihana, kiltti, lasten kanssa leikkivä koira aivan yhtäkkiä puri.
Sanon suoraan, että aika moni ns. normiterve ei osaa suhtautua neutraalisti kehitysvammaisiin. Reaktiot ovat hämmennys, ihmetys, sääli, jopa pelko. Ns. normiterveen ohihan he kävelisivät koiran kanssa ilman sen kummempia mielenliikahduksia.
Koira ei ajattele kuten ihminen, vaan tulkitsee ilmeitä, eleitä ja hajuja. Ne ovat yllättävän hyviä tulkitsemaan omistajansa mielentilaa, joskin ei ihmismäisellä tavalla. Syynä koiran haukkumiseen voi siis olla, että koira tulkitsee omistajansa hämmentyneestä ohituskäytöksestä, että kehitysvammaiset olisivat jotenkin vaarallisia, vaikka asia ei todellisuudessa niin ole.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 11:27"]Mun sydäntäni särkee, kun koirat haukkuvat pienelle down pojallemme :( opettakaa lemmikkinne tavoille, eivät erityislapset mitään luonnonoikkuja ole.
[/quote]
Ikävää!
Lyö luu kurkkuun sille piskille.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 11:40"]No ei koira sille mitään voi :D miten voit haukkumisen kitkeäkkään muutakuin "nyt shh turpakiinni Musti" ? Koira ei voi sille mitään, jos vaistoaa jotakin.
[/quote]
Eikö koirille opeteta käytöstapoja?
Eikö se ole selviö että jos haukkuu (ketä vaan) niin komennetaan. Koulutettu koira uskoo. Eikä edes hauku ketään.
Joo-o omistajanhan vika se on kelle koirat haukkuu! Harmillistahan se on ja pitäähän niitä siitä sättiä mutta koirat haukkuu kuin ne koke nämä uhkaavina
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:18"]
[/quote]
Teit täysin oikein ja jos vammainen sulle vittuilee niin sulla on oikeus toivottaa hyvät päivänjatkot ja jatkaa touhujasi. Mikään vamma, olipa kyseessä pyörätuolia vaativa liikuntavamma tai Downin syndrooma, ei oikeuta vittuilemaan kenellekään.
esim minulla ei ole downeja vastaan muuten mitään mutta pari vittumaista downia olen tavannut, sellaisia että aina suuna päänä ja sekaantumassa asioihin mitkä ei heille kuulu ja laukomassa typeriä kommenttejaan ilman että kukaan vaientaa heitä. erään ryhmän lopetin just siks kun siellä down laukoi asiattomia kommentteja joissa ei ole mitään järkeä ja minä en viitynyt siellä. oli jatkuva stressi ja verenpaine nousi pilviin saakka siellä ja ärsytti ja koko ajan tuntui että tekee mieli motata.
ei ole pakko auttaa jos ei vammainen osaa käyttäytyä, myöskään ei ole pakko käydä samassa kerhossa jos vammainen koheltaa ja kaakattaa ja varastaa shown ja käyttäytyy tavalla jota minulle ei sallittu EDES alle kouluikäisenäkään vaan jos minä kolmenkin vanhana niin käyttäydyin päivähoidossa nii sain jo 3v ikäsenä potkut mutta eräs kaahattaa ja kääkättää miten sattuu yli kolmekymppisenäkin.
Miettiköön itse miksi en hänen kanssa enää samaan ryhmään tule. MIETTIKÖÖN sitä. ja varokoon muutenkin tekemisiään, se pitkät vaaleat hiukset omaava laiha tuttuni jota tuo downi pelkää kuollakseen, saattaa kanttiinissa pamauttaa vielä sitä downia batterytölkillä päähän.
[/quote]
Olen onnellinen kun pääsin eroon siitä tyypistä. Se ei osannut muuta kuin olla äänessä kuin papupata. Eikö teitäkin rasittas semmonen?
Ensinnäkin koira haistaa omistajansa tunnetiloja. Jos omistaja itse suhtautuu pelokkaasti/ikävästi/yllättyen johonkin ihmiseen, niin koira haistaa sen, luulee että kyse on uhasta ja haukkuu. Ystäväni koirat ovat monesti haukkuneet ohi kävelleille miehille ja naisille jotka me olemme siinä tilanteessa kokeneet uhkaaviksi, ja kyse on tosiaan ollut ihan "keskiverto" ihmisistä eli suomalaisista, yleensä aika nuorista ja vaaleaihoisista.
Omistajan kannattaa siis tarkistaa myös omaa kantaansa asioihin.
Ja jos assit kerta ovat vammaisia niin miksi heille ei anneta samaa positiivista erikoiskohtelua kuin muille vammaisille? miksi heitä ei puolusteta kun joku on heitä kohtaan lynkkausmentaliteetilla ja miksi heitä ei ymmärretä ja heitä katsotaan olevan oikeus kiusata?
mikä vammainen sellainen on joka ei ole oikeutettu samaan hyvään kohteluun ja suojeluun ja apuun kuin muut vammaiset?
jos assi ei ole oikeutettu sympatioihin eikä muilta tulevaan suojeluun, se tarkoittaa sitä, että assit eivät ole vammaisia vaan harvinaisen kusipäisiä persoonia. vammaisia kohtaan ollaan hyviä, kusipäitä lynkataan. näin se menee. assit on sen perusteella miten heitä kohtelette, kusipäitä, ei vammaisia.