Huomenta. Olen opettaja ja minulle todellakin voi antaa
cavaa tai skumppaa lukukauden päättäjäislahjaksi.
Tai joku kiva lahjakortti koko luokalta kerättynä.
Kommentit (51)
Onneksi olen hyväpalkkaisessa työssä, joten on ollut aina varaa ostaa hyvät lahjat päiväkotiin ja kouluun. Ymmärrän, jos joku on niin köyhä, ettei pysty. Mutta ettekö te varattomat voisi kerätä yhdessä rahaa ja ostaa niillä yhteisen, kivan lahjan opettajalle. Opettaja on lahjansa ansannut tekemällä koko talven töitä lastenne kanssa.
Kuulkaahan nyt, mulle kelpais ihan kukka ja kortti mutta yläkoulun oppilast eivät tajua ostaa edes niitä! Hintaaön 5 euroa! Kenenkään tarvi ostaa mitään viinaa tai lahjakorttia! Arvostakaa opettajaanne edes pienellä muistamisella , kenenkään talous kaadu vitoseen!
En ole ostanut opettajille kukkia tai lahjoja. Vilpittömästi olen kiittänyt hyviä opettajia, huonoillekin olen toivottanut hyvää jatkoa.
Olen ollut opettajana jo parikymmentä vuotta enkä TODELLAKAAN tarvitse mitään lahjuksia. Saan hyvää palkkaa ja pitkät lomat. siinä korvausta ihan tarpeeksi. Ja siinä, että näen oppilaiden kehityksen ja joskus vuosien päästä kuulen/näen, miten suurin osa on elämässä paikkansa löytänyt ja menestynyt omalla alallaan. Siinä on mulle opettajana kiitosta tarpeeksi.
Punaviini, Pinot Noir, Australia tai Etelä-Afrikka
kiitos.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 16:15"]
kiitos.
[/quote]
Viilennettynä ja toimitetaan liharuoan kanssa?
Vähän huumoria hei, tiukkapiot. ;)
Ja taas kerran mitä tällä pastalla osataan tehdä, yleistäminen. Tottakai jos yksi opettaja on tuota mieltä niin silloin ovat kaikki opettajat, huoh
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 16:15"]
kiitos.
[/quote]
Viilennettynä ja toimitetaan liharuoan kanssa?
[/quote]
Harvoja punkkuja viilennetään...
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 05:17"]
Tuo artikkeli kyllä varmisti sen, ettei lapsen opettaja saa yhtään mitään. Ruusun olisin voinut ostaa, se olisi sopinut meidän kukkarolle mutta ei sitten jos ei kerran kelpaa. Lapselta tuskin tulee korttia kun ei tykkää askartelusta.
[/quote]
Samalla hinnalla kuin ruusun olisit ostanut, olisit saanut vaikka ruukkukrysanteemin. Artikkelissahan selitettiin miksi niistä leikkokukista ei tykätä ja kerrottiin että ruukkukukat ovat parempia lahjoja. Minusta se on ihan ymmärrettävä selitys. En itsekään tykkäisi, jos saamani kauniit leikkokukat ehtisivät lakastua jo ennenkuin ehdin ne maljakkoon laittamaan!
Mistä muuten tiedät, että juuri sinun lapsesi opelle ei ruusu olisi kelvannut? Kysyitkö häneltä, vai oletatko hänen olevan samanlainen kuin juuri tuohon artikkeliin haastatellut opet?
No totta ihmeessä se vähän vaikuttaa numeroihin. Kun jouluna jo antaa joulukortin välissä sileän setelin, voi olla varma, että keväällä numerot nousee. Ei kai kukaan ole niin naivi, että luulee, ettei tämä vaikuta opettajan arviointiin :D
Totta helvetissä vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 13:02"]
Kyllä nyt opettajat on vaativia. Ei kelpaa mikään. Itse vein opettajille joka vuosi: 'en mitään.' Opettajat sallivat koulukiusauksen ja vähättelevät lapsia. Tätä tapahtuu vuodesta toiseen, sitten luetaan uutisista kun joku menee käsiaseen kanssa kouluun. Kiusaajia katsotaan läpi sormien. On se helppo hymyillä joka kevät. Kysykää niiltä koulukiusatuilta onko kiva palata taas syksyllä.
[/quote]
Kuule tervetuloa vaan tänne yläkouluun opettamaan noille haistattelijoille ja teidän piloille lellityille perkeleille esim. fysiikkaa ja kemiaa kuten minä teen.
Kun tietäisitte millaista se kielenkäyttö ja käytös opettajia kohtaan on, niin kyllä muuttuis ääni kellossa.
[/quote] KurA, is that you? Terv. "saatanallinen kakara."
Olen opettaja. En odota lahjoja, en kiitosta, mutta jos sellainen tulee, ilahdun. Työ yläasteella on välillä todella palkitsevaa ja välillä todella syvältä, mutta niinpä taitaa olla mikä tahansa työ. Arvostusta työlleni toivoisin - kuten jokainen, olipa ammatti mikä hyvänsä! Sitäkään ei vain tunnu usein tulevan, kuten tämäkin ketju jälleen kerran osoittaa.
t. Yläasteen ope
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:34"]Itse en näe kyllä mitään ongelmaa siinä, että välillä on täytynyt niin sanotusti voidella pyöriä. Satanen siellä satanen täällä lahjakortin muodossa kirjekuoressa opettajalle on taannut hyvät numerot lapsilleni ja heidän koulumenestyksen ja hyvät ajat perheellemme.
t. kolmen lapsen äiti
[/quote] Itänaapurissa voi ihan omin silmin käydä ihmettelemässä, mihin tällainen järjestelmä johtaa. Onneksi Suomi on (lähes) korruptiovapaa maa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:56"] Mutta ettekö te varattomat voisi kerätä yhdessä rahaa ja ostaa niillä yhteisen, kivan lahjan opettajalle.
[/quote]
Niin. Meidän koulussa tämä on ratkaistu niin, että ala-aulaan on laitettu lista, johon köyhät oppilaat kirjoittavat nimensä. Rehtori ottaa yhteyttä näihin vanhempiin ja ilmoittaa summan, jonka oppilaan on tuotava kouluun. Rehtori käy sitten heidän puolestaan ostamassa säällisen lahjan opettajalle. Rikkaista oppilaista pidetään myös listaa, ettei vaan käy niin, että heistä joku jättää tuomatta lahjan. Jos näin käy, joutuu jäämään koululle siivoamaan kevätjuhlien jälkeen.
Yläkoulun ope täällä. Minusta olisi kiva, jos se kiitos ja arvostus tulisi aidosti oppilailta, mutta eiväthän he osaa huomioida aikuisia. Voisitte kehottaa lapsianne itse miettimään jotakin sellaiselle opelle, josta he pitävät, oli se sitten itsetehty kortti tai suklaalevy tai jokin vielä kalliimpi. Kiva oli nähdä, kun eräällä luokalla oli tällainen poika, joka keräsi kaikilta luokkakavereilta pari euroa ja osti viidenkympin vaateliikelahjakortin äitiyslomalle jäävälle luokanvalvojalleen. Siinä oli varmasti kotonakin opastettu huomioimaan toisia ihmisiä.
Minua hävettää saada kotoa lahjoja, kun olen ollut niin kauhea ope. Tylsät tunnit (vastavalmistunut, paljon töitä) ja menetän hermoni niihin teineihin aivan liian usein, kun käyttäytyvät niin törkeästi. Sitten kotoa tulee joululahja, voi ei... tuntuu etten ole ansainnut ja hävettää ottaa sellaiselta oppilaalta, jolle minun pitäisi antaa lahja kun on kestänyt näin surkeaa opettajaa... Mutta ehkä minäkin tästä kehityn paremmaksi ja voin sitten iloisena ottaa kiitokset vastaan.
Meille ei tarvitse ostaa mitään lahjoja.
Jos haluatte kiittää, sen voi tehdä ihan sanoilla ja kättelyllä, mikä itse asiassa on hyvin merkityksellistä.
Hesarin juttu oli ala-arvoinen ja levittää vain huonoa mieltä.
Itse laitan omat lapseni tekemään opeille itse kortit. Saamistani lahjoista olen säästänyt nimenomaan lasten tekemät lämpimät kortit: "Parhaalle opelle." "Olet tosi kiva ope." "Kiitos kivoista musatunneista." "En unohda sinua ja luokkaamme ikinä." (tämä oli 6.-luokkalaiselta tytöltä. Lapset osaavat olla pateettisia...) ym. ym.
Hyvää kesää kaikille perheille!
t. alakoulun ope, Hki
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:51"]
En minä voi antaa lapseni haltuun alkoholia tuodakseen opelle, juovat pian itse ja jää ope ilman.
[/quote]Mitähän jäi kasvatuksessa tekemättä? Noinko vähän luotat omaan lapseesi?
Mulle käy kaikki muut syömiset, mutta ei mitään missä on hiilihydraattia.
-ope