Olen nukkunut lähes kokoajan keväästä asti. Tänään pitäisi kertoa lapselle, että
saadaan varmaan häätö.
Pitäisi varmaan olla vähän huolissaan, mutta en jaksa. Halusin vain jakaa. Hyvää joulua!
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole laittanut yhtään joulua etkä jaksa laittaa, voisiko lapsi päästä jonnekin muualle viettämään joulua? Isälle, isovanhemmille?
Joo, on menossa sukulaisiin. Ja jottei tulisi harhaanjohtava kuva, niin mainittakoo, että on jo 16vuotias.
Hyvä juttu. Jotenkin tulikin semmoinen kutina että isommasta lapsesta kyse. Vietä sinä itsekin myös mukava joulu, ja kerro häädöstä lapselle vasta joulun jälkeen jos mahdollista.
T. Kysyjä
EI NÄIN
Sekin on ihminen jolla on asioita hoidettavanaan, jos aikuinen ei siihen kykene.
a ijaa.com/lcAhpb
Sincc
Eli kerro heti! Et sinä itsekään haluaisi kuulla asioista viimetipassa !!
Onkohan sulla raudanpuute, se tekee olon tommoseks tahmeaks ja väsyneeksi! Vois nukkua ja nukkua. Toinen mikä raudan jälkeen tsekataan niin kilppari, se oirehtii myös juuri noin. Lääkärit ei myöskään näitä asioita sulle kerro vaan lykkää masennuslääkkeet automaattisesti kouraan. Mä sanoisin (ja varmaan moni muukin kilpparivaivoista kärsivä) että täytyy tapella omasta hoidosta ja vaatia oikeita kokeita. Ja olla tietonen mitkä on puutoksen rajat, lääkäri ei välttämättä ole huolissaan alkuunkaan vaikka rauta olis 30.
Kovasti tsemppiä!!!!
Miksi h~lvetissä lapsen joulu pitäisi pilata päivää ennen joulua heittelemällä ilmaan epämääräisiä pelotteluita siitä että saadaan varmaan(?) häätö. Oletko narsisti tai jotain? Ei tuolla ole asumisen kanssa mitään tekemistä vaan sulla on selkeästi pakottava tarve pilata itsesäälin kourissa lapsesi joulu jos menee vielä sukulaisille niin ilmeisesti kadehdit. Ja vielä palstalle pitää tulla kertomaan et kiusaan täällä lastani jotta huoli tarttuisi. Hankkiudu hoitoon.
Ei heru sääliä täältä. Nyt haet heti toineentulotukea vuokrien maksuun. Jos häätö tulee niin kiitä onneasi että olet nainen, kyll sossu sule kämän hoitaa. Lopeta se itsesäälissä rypeminen a ryhdistäydy. Jos et tähän pysty, nii laita edes ilmoitus maistraattiin (tämän voi ulkopuolinenkin tehdä sinusta) että tarvitset holhoojan huolehtimaan raha-asioista kun et itse kykene.
Ei oo häpeä olla masentunut, mutta apua kyllä tarvitset. Voi olla ihan fyysinen sairauskin. Ferritiini ja kilppari pitää testata. Soita sosiaalitoimeen, auttavaan puhelimeen ihan minne vaan ja hanki apua, että saat arjen toiminaan ja edes sen vuokran maksettua. Arjen asiat kuntoon avun avulla ihan heti. Sitten lääkäriin ja kerro tilanteesi täysin rehellisesti ja VAADI ferritiini ja kilpparitestit. Pelkästä hemoglobiinista ei näe varastoraudan puutetta ja se varastoraudan puute voi viedä helposti ihmisen sänkyyn kuukausiksi. Jos kyse on pelkästään masennuksesta niin vaadi terapiaa ja tilanteesi kokonaisvaltaista kartoitusta EI pelkkää lääkepurkkia käteen.
Lapsesta et todellakaan tee omaishoitajaasi, hyvä jos pääsee jaloilleen tuostakaan tilanteesta enää ikinä. Lakkaa muutenkin siirtämästä hänelle aikuisten ongelmia. Karseaa kun teini-ikä jää välistä vanhemman vyöryttäessä ongelmia niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla raudanpuute, se tekee olon tommoseks tahmeaks ja väsyneeksi! Vois nukkua ja nukkua. Toinen mikä raudan jälkeen tsekataan niin kilppari, se oirehtii myös juuri noin. Lääkärit ei myöskään näitä asioita sulle kerro vaan lykkää masennuslääkkeet automaattisesti kouraan. Mä sanoisin (ja varmaan moni muukin kilpparivaivoista kärsivä) että täytyy tapella omasta hoidosta ja vaatia oikeita kokeita. Ja olla tietonen mitkä on puutoksen rajat, lääkäri ei välttämättä ole huolissaan alkuunkaan vaikka rauta olis 30.
Kovasti tsemppiä!!!!
Mulla on katottu ferritiinit jne. Mitään ei oo löytynyt. Vaielkea anemia oli lapsen syntymään asti. Sen jälkeen kaikki testit ok.
Vierailija kirjoitti:
Miksi väsyttää? Masennus?
En tiedä. En koe olevani masentunut tai no jos ei lasketa sitä, että tilanne masentaa.
Olen ollut uupunut jostain varhaisnuoruudesta asti. Siis niin, että sillon saattoi kausittain olla vuosi parinkin aikaansaavaa aikaa. Siitä seurasi aina vaihe, ettei enää päässyt hereille. Ja tämä kesti ehkä n. Viikon pari. Mitä enemmän on tullut ikää, sitä vähemmän on ollut toimintakuntoista aikaa ja enemmän nukkumista. Ennen ei ole näin kauaa kuitenkaan kestänyt. Siis niin, että kaikki olisi mennyt aivan penkin alle.
Alkuvuodesta sain vielä muutaman kurssin tehtyä väkisin yms. Ja sitten vaan, noh en enää saanut.
Kaikki perinteisemmät testit kuten kilpparit, hemoglobiini jne on katsottu n. 15vuotiaasta lähtien muutaman vuoden välein.
En tiedä. En tavallaan usko, että mua vaivaa mikään ja että voisin herätä ja toimia kun vaan päätän niin. Mutta koiran kanssa lenkilläkin meinaan nukahtaa pysytyyn.
Ja siis mulla on asiat ollut viimevuosinakin ihan hyvin. Ei draamaa tai mitään hankalaa elämäntilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi h~lvetissä lapsen joulu pitäisi pilata päivää ennen joulua heittelemällä ilmaan epämääräisiä pelotteluita siitä että saadaan varmaan(?) häätö. Oletko narsisti tai jotain? Ei tuolla ole asumisen kanssa mitään tekemistä vaan sulla on selkeästi pakottava tarve pilata itsesäälin kourissa lapsesi joulu jos menee vielä sukulaisille niin ilmeisesti kadehdit. Ja vielä palstalle pitää tulla kertomaan et kiusaan täällä lastani jotta huoli tarttuisi. Hankkiudu hoitoon.
Ei ole. Usko pois. Olen miettinyt miten tämän järjestäisi mahdollisimman hyvin. Ja nyt sain soitettua vuokranantajalle ja onneksi aikaa järjestää asiat.
Ja jos ei olisi, niin tiedä sitten olisiko ollut parempi selittää lapselle asiat kotiin paluun jälkeen uv-aattona kun tavarat olisi jo kannettu pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesta et todellakaan tee omaishoitajaasi, hyvä jos pääsee jaloilleen tuostakaan tilanteesta enää ikinä. Lakkaa muutenkin siirtämästä hänelle aikuisten ongelmia. Karseaa kun teini-ikä jää välistä vanhemman vyöryttäessä ongelmia niskaan.
Joo, en todellakaan. Oon ihan samalla kannalla.
Koronatilanne ei tietenkään helpota, mutta sanoisin että lapsella on silti asiat ihan kohtuullisesti. On päässyt harrastamaan, tekemään vähän töitäkin jne. Kaikesta huolimatta.
Ota yhteyttä seurakunnan diakoniin. Auttaa tarvittaessa kädestä pitäen tukihakemusten täyttämisessä. Voit saada myös ruoka-apua. Ei tarvitse olla seurakunnan jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo häpeä olla masentunut, mutta apua kyllä tarvitset. Voi olla ihan fyysinen sairauskin. Ferritiini ja kilppari pitää testata. Soita sosiaalitoimeen, auttavaan puhelimeen ihan minne vaan ja hanki apua, että saat arjen toiminaan ja edes sen vuokran maksettua. Arjen asiat kuntoon avun avulla ihan heti. Sitten lääkäriin ja kerro tilanteesi täysin rehellisesti ja VAADI ferritiini ja kilpparitestit. Pelkästä hemoglobiinista ei näe varastoraudan puutetta ja se varastoraudan puute voi viedä helposti ihmisen sänkyyn kuukausiksi. Jos kyse on pelkästään masennuksesta niin vaadi terapiaa ja tilanteesi kokonaisvaltaista kartoitusta EI pelkkää lääkepurkkia käteen.
Mulla oli kyllä terapia hoitosuhde vielä viimevuonna ja juurikin väsymyksen takia. En vaan ole kokenut hyödylliseksi. Aina päädyttiin siihen, että selvitetään ensin väsymyksen syyt. Sen jälkeen terveyskeskuksessa katsottiin kilpparit ja rauta ja kaikki ok. Sitten sama rumba alusta.
Mulla on adhd-diagnoosi ja lääkkeet auttoivat ennen jonkun verran väsymykseen. Enää ei auta mikään annostus. Itse epäilisin ennemmin ettei kyse ole adhd:sta ehkä koskaan ollutkaan, vaan että väsymys on aiheuttanut oireet.
Mites ruokavalio ja d-vitamiini? Väitän, että tässä maassa kaikilla on d-vitamiinivaje, siis jos ei syö sitä purkista. Se ainakin väsyttää. Ja hiilarit ja valkoinen sokeri pistää myös väsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Mites ruokavalio ja d-vitamiini? Väitän, että tässä maassa kaikilla on d-vitamiinivaje, siis jos ei syö sitä purkista. Se ainakin väsyttää. Ja hiilarit ja valkoinen sokeri pistää myös väsyttämään.
D-vitamiini menee päivittäin samoin magnesium (se oikea), b-vitamiini jne.
Olen kokeillut jopa ashwagandhaa ja nyt viimeisenä neidonhiuspuu-uutetta.
Ruokavaliota ei juuri nyt ole, vaan syön mitä sattuu milloin sattuu. Mutta silloin kun on ollut vaiheita, että jaksaa syön monipuolisesti ja terveellisesti. Aina siihen asti kun ei taas jaksa.
AP, yritä edes: KOKO AJAN ei KOKOAJAN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiini menee päivittäin samoin magnesium (se oikea), b-vitamiini jne.
Olen kokeillut jopa ashwagandhaa ja nyt viimeisenä neidonhiuspuu-uutetta.Ruokavaliota ei juuri nyt ole, vaan syön mitä sattuu milloin sattuu. Mutta silloin kun on ollut vaiheita, että jaksaa syön monipuolisesti ja terveellisesti. Aina siihen asti kun ei taas jaksa.
Lisään vielä, että mitä vuosien varrella olen satunnaisesti yrittänyt asiaa selvittää, niin usein on neuvottu hoidoksi myös kevyttä liikuntaa yms. Mutta nulla on ollut koira kuitenkin reilusti yli 10vuotta, jota olen tunnollisesti liikuttanut usemman kerran päivässä. En tiedä koska pitäisi alkaa vaikuttaa. Samoin olen välillä yrittänyt raskaampaa liikuntaakin hyvinä kausina, mutta tuntui pahentavan ja pidentävän väsymyskausia.
Vierailija kirjoitti:
AP, yritä edes: KOKO AJAN ei KOKOAJAN.
Kiitos, mulle kyllä sanottiin joskus koulussa, että mulla on auktoriteetti päättää mikä on hyvää suomenkieltä 🙈 Joten autocorrect ja typot ovat sitä tästä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Voisit tehdä lapsestasi lastensuojeluilmoituksen, jotta hän saisi edes jonkinlaiset eväät varhaisaikuisuuteensa. Tai jollet sinä jaksa/pysty, lapsi voi tehdä sen myös itse itsestään.
Mietin tätä, mutta en ymmärrä miten voisivat auttaa? Lapsella on muuten asiat ihan hyvin, mielekkäitä harrastuksia, joista jopa omia tuloja, koulussa pärjää todella hyvin, pari hyvää kaveria ja hyvä suhde muihin läheisiin.
Kumman tietämättömiä ja empatiakyvyttömiä ihmisiä täällä taas vastailemassa. On helppo ymmärtää, mikseivät ihmiset tässä maassa halua kertoa vaikeuksistaan kenellekään ennen kuin asiat ovat jo päässeet kasvamaan suuriksi. Ap varmasti olisi hoitanut kaikki nuo asiat, jos hän jaksaisi ja pystyisi.
Minäkin kannatan kyllä lääkäriin menemistä ja vaikkapa sosiaalipalveluiden palveluneuvojaan yhteydenottamista. Tsemppiä ap:lle!