Rasittava naapuri
Asun rivitalossa ja viereisessä asunnossa asuu suunnilleen samanikäinen pariskunta, joilla on myös suunnilleen samanikäinen vauva kuin nuorempi lapseni. En voi mennä pihallemme ollenkaa ilman, että myös naapurin rouva tulee välittömästi pihalle (meillä ei ole varsinaisia aitoja pihojen välillä, pari pensasta mutta siitä on helppo kävellä "läpi") ja juttelemaan minulle. En ole mitenkään kovin epäsosiaalinen ihminen ja minusta on mukavaa että jutellaan naapureille, mutta yleensä sillä tavoin että moikataan ja vaihdetaan pikaisesti kuulumiset, ehkä joskus sitten voi jäädä pidempäänkin jutulle. Mutta tämä rouva tulee joka kerta välittömästi pihalle kun kuulee meidän ulko-ovemme narahtavan, kävelee usein istumaan meidän puolellemme kivelle ja jää siihen höpöttämään. Ottaa yleensä vielä koiransakin mukaan ja antaa niiden pissiä ympäri pihaamme. Eikä ole väliä, vaikka minulla olisi vieraita kylässä, tässä lämpimänä päivänä istuin ystäväni ja hänen lastensa kanssa viltillä pihalla niin saman tien tuli naapurikin siihen meille juttelemaan ja istumaan kunnes lähdimme sisälle itse. En haluaisi loukata naapuriani, mutta miten voisin hyväntahtoisesti kertoa hänelle, että haluan omaa rauhaa omassa kodissani, haluamme olla omassa pihassamme oman perheemme kesken, emme elää missään kommuunissa naapurien kanssa!
Kommentit (28)
Epämiellyttävä tilanne, mä olen huono sanomaan suoraan asioita. Itse varmaan ottaisin kynän ja lehtiön mukaa,n kun meen ulos istumaan. Naapurin tullessa sanoisin, että en voi jutella, koska yritän tehdä töitä/ kirjoittaa muistilistaa. Ajatus katkeilee muutenkin, joten tarvitsen miettimisrauhan.
Minä laittaisin kevyen verkkoaidan pihan ympärille, niin naapuri ei pääsisi pihalle, kun ei siitä viitsi yli hyppiä. Sanoisin naapurille, että aidataan piha, että lapsella on siellä turvallisempi olla (ei tarvitse pelätä, että juoksee omille teilleen). Tuollaisen aidan saa nainen pystytettyä vaikka itse, jos osaa lekaa heilutella, eiköhän se mies tule avuksi ;)
Ja sitten viettäisin aikaa kuulokkeet päässä pihalla, niin en kuulisi naapurin huuteluja... välillä voisin pari sanaa vaihtaa, ettei välit menisi.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:40"]
Rivitaloelämä on yhteisöelämää. Yleinen käsitys taitaa olla, että rivitaloon muuttava haluaa sitä elämää ympärille sosiaalisinkanssakäymisin ja yhteisen tekemisen merkeissä, että yhteisistä piha-alueista huolehditaan yhdessä jne.
[/quote]
No, ei se nyt ihan noinkaan ole. Meillä yleensä tervehditään ja vaihdetaan muutama sana ellei ole mitään tähdellistä asiaa. Sitten jokainen jatkaa omia hommiaan. Ei tarvitse siis olla mikään yltiösosiaalinen asuakseen rivarissa.
Tässä luhtitalossa eräs sankari on ottanu tehtäväkseen laitella vieraitten ihmisten autoihin lappuja missä lukee "tämä ei ole parkkipaikka".
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet sairas.
Naapurikin tuli keskusteluun.
Alat tekemään sivutyönä jotain myyntityötä. Esim. Mary Kay.
Rakennat sen aidan, mieluummin sähköaidan.
no voi, aika kurjaa. en minäkään jaksaisi jos naapuri olisi jatkuvasti lahkeessa vaikka ystäviä juuri nyt uudella asuinalueella kaipaankin. Viritä kanaverkosta aita pihojen väliin tai sano sille ensi kerralla ettet nyt jaksa jutella, haluat vain köllötellä auringossa tai mitä ikinä teetkin pihalla.