Juodaanko teillä jouluna olutta, viiniä, väkeviä?
Kommentit (90)
Pakko ainakin aattona on ottaa jonkin verran kaljaa. En jaksa sukulaisia selvinpäin. Onneksi vain vierailu niin kyllä sen pienessä sievässä kestää. Monena vuonna olen jättänyt väliin niin siitä valittavat aivan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Pakko ainakin aattona on ottaa jonkin verran kaljaa. En jaksa sukulaisia selvinpäin. Onneksi vain vierailu niin kyllä sen pienessä sievässä kestää. Monena vuonna olen jättänyt väliin niin siitä valittavat aivan älyttömästi.
Miksi sä vietät jolua ihmisten kanssa joita et jaksa? Ei sukulaisten kanssa ole pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä vietät jolua ihmisten kanssa joita et jaksa? Ei sukulaisten kanssa ole pakko olla.
Helpompi viettää seurassa muutama tunti kuin kuunnella kuukausia kitinää siitä etten käynyt jouluna.
Alkoholittomalla menen ja paljon parempi fiilis. Aiemmin on tullut kyllä kokeiltua alkollistakin joulua, mutta ei vaan ole mun juttu.
Kotikaljaa saatan kyllä ostaa pullon.
Meillä on jouulpöydässä vaihtoehtoina viinejä ja olutta. Alkuun glühweinia, juustojen kanssa portviiniä. Väkevät eivät meillä kuulu jouluun, eivätkä oikein muihinkaan juhliin rapujuhlia lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Paras viini jouluna?
Riippuu siitä, minkä kanssa sitä haluaisit nauttia eli mitä teillä on joulupöydässä. Perinteisten jouluruokian kanssa toimvat omasta mielestäni parhaiten valkoviineistä riesling ja grüner veltliner (kuivina tai hieman jäännösokerisina), punaviineistä pinot noir ja spätburgunder, jos jolupöydässä on perinteiset laatikot lihojen seurana ja sinappia ja etikkaa ruoissa. Jos ei ole laatikoita, voi täyteläisemmätkin punkut toimia, mutta oman makuni perusteella kinkullekin yleensä sopivat paremmin kevyemmät punaviinit tai vähän tuhdimmat valkoviinit - täyteläiset jätän suosiolla riistalle ja naudalle.
Juodaan kaikkia, varsinkin tänä vuonna, kun saamme olla kahdestaan. No glögi on kuohariglögi, että se kuittaa viinin ja glögin. Saunakalja riittää olueksi ja väkevä on jälkkäriviini 4cl. Mutta kaikkea kuitenkin.
Saunakalja ja ruokaviini, siinä ne. Ei vanha jaksa enää ryypeksiä.
Shampanjaa, viiniä ja glögiä (jonka tietenkin voi juoda terästämättömänäkin) ja tarjolla on myös väkeviä ja likööreitä esim digestiiveiksi jos joku niitä haluaa.
Tosin tänä jouluna kun ollaan vaan oman perheen kesken niin veikkaisin että koko jouluna menee max yksi sampanjapullo ja yksi punaviini, ja minä ehkä juon konjakin digestiiviks.,
Kukaan ei ole kännissä, kukaan ei öykkäröi.
Toivottavasti tänä jouluna otetaan normaalia vähemmän kun siinä "koronakontrolli" unohtuu täysin!
Tuttavan lääkäri määräsi pirtua ties mihin. Saan siitä osani. Kulaus riittää keralla. On niin kovaa ainetta.
Väkeviä en käytä. Hajukin jo ällöttää. Joskus vähän viiniä. Jouluna olutta kinkun kanssa.
Viini kuuluu meidän perheessä hyvään juhla ateriaan aina. Myös 17 vuotias teini saa lasillisen ruuan kanssa. Illalla saunassa vielä itselle kuohari lasillinen ja mies juo varmaan pari kaljaa. Meillä käytetään ihan normaalisti alkoholia eli kohtuudella myös lasten seurassa. Samanlailla kun olen lapsuuden perheessä oppinut.
Joulusahtia sen olla pitää. Tosin siitä saa herkästi ripulin. Liekö valmistus pielessä?
Ensimmäinen joulu ilman naukuvaa akkaa ketä kuuntelin kuusi vuotta eikä antanut juoda jouluna ja halusi kuunnella vain virsiä. Nyt juon urakalla ja kuuntelen rokkia.
Meillä mies tissuttelee lonkeroa ja jotain kirkasta hiljalleen päivien aikana, minä punaviiniä ja saunajuomaksi mulla on siideri.
Me vietetään joulu kahdestaan, kuten aina, ei lapsia.
Mukavaa ja rentoa oloa 4 päivää edessä huomisesta lähtien. Ihanaa! Ainakin nukutaan paljon:).