Taas jäi lapsi ilman syntymäpäiväkutsua :(
Niin paha olo lapsen puolesta. Koko kevään jatkunut sama juttu. Vanhemmat tuovat lastensa syntymäpäiväkutsut lastensa lokeroihin. Taas tänä aamuna lapseni kanssa saimme huomata, että taas kaksi oli jätetty joukosta pois. Pitkässä rivissä nämä kaksi kutsutonta lokeroa hyppäsivät silmille kuin huutomerkki. Lapset tietenkin supisevat syntymäpäiväjuhlista ennen ja jälkeen, eivätkä hoitajat tilanteelle mitään voi.
Nämä taisivat nyt olla kymmenennet juhlat tänä vuonna, mihin lapseni ei kutsua saanut. Joka kerta käymme saman keskustelun, jossa vakuutan hänen olevan aivan yhtä hyvä tyyppi kuin muutkin, mutta kaikkia ei voi synttäreille kutsua ja ehkä siksi et taas (kaan) saanut kutsua. Kyseessä reipas, iloinen ja erittäin kiltti lapsi jonka kanssa kaikki tulevat hyvin toimeen.
Lapsi itse alkaa olla jo sen ikäinen että ymmärtää kyllä, ja päiväkotikaverit toki asiasta jaksavat muistuttaa. Kavereita riittää vapaa-aikana, eikä perheessämme ole mitään sellaista, minkä vuoksi meidän lastamme ei haluttaisi kutsua.
Tämä lasten maailma on niin julma L
Kommentit (241)
En todellakaan kutsu jokaista oppilasta lapseni eskariryhmasta koska siella on noin 30 oppilasta :) Lapsi itse nimesi 7 lasta, 4 poikaa ja 3 tyttoa, hyva nain. Ikaa 5v
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 23:10"]En todellakaan kutsu jokaista oppilasta lapseni eskariryhmasta koska siella on noin 30 oppilasta :) Lapsi itse nimesi 7 lasta, 4 poikaa ja 3 tyttoa, hyva nain. Ikaa 5v
[/quote]
Sä et vieläkään ymmärtänyt jujua.
Meillä on aina ollut selvää, että kaikki ryhmästä kutsutaan (eskarissa lapsia oli 13, nyt ekalla luokalla 9 plus neljä muuta lasta vapaa-ajalta). Meillä on tosi pienet tilat mutta silti ollaan saatu järjestetty tosi kivat synttärit.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:22"]
--
Minusta on kurjaa kun kiusaaja jätetään ulkopuolelle kun puhutaan päiväkoti-ikäisistä. Kiusaamiseen pitää puuttua, jotta kiusaajakin oppii taitoja joita häneltä puuttuu sekä huomioimaan toisten tunteita. Pk-ikäisten käytökseen on vielä helppo puuttua ja vaikuttaa. Minä kutsuisin kiusaajan kotiini niin siihen pääsisi itse puuttumaan mikäli kiusaamista esiintyisi. Kiusaaminen johtuu jostain , ei lapsi luonnostaan paha ole.
[/quote]
Minäkin pitäisin parempana, että ongelmaan puututtaisiin eikä vain jätettäisi väitettyä kiusaajaa tai kiusattua sivuun... mutta toisaalta jos on todella vaikea kiusaamistapaus niin ymmärrän hyvin, ettei kiusaajaa kutsuta. Sekin osaltaan kasvattaa: "Koska toistuvasti lyöt ja potkit tai pilkkaat Nettaa, et saa tulla Netan syntymäpäiville." Mutta ehdottomasti niin, että aikuiset toimivat näissä alusta asti yhteistyössä: kiusatun vanhemmat vievät tietoa eteenpäin, ohjaajat pyrkivät puuttumaan ja kiusaajan vanhemmat pyrkivät korjaamaan käytöstä.
Ja tuossa ohjaamisessakaan ei kannata lähtöoletukseksi laittaa, että lapsi kiusaa vaikkapa oman sisäisen pahan olon vuoksi. Kyse voi olla ihan vain vaikkapa olemattomasta kurista tai lasten välisestä "nokkimisjärjestyksestä". Ihan varhaisessakin vaiheessa, valitettavasti.
Kerroin omasta kiusaamisestani, joka siis alkoi todella varhaisista ajoista. Varhaisin taitaa olla se, että kun tämä lapsi aina minun saadessani huomiota sysäsi minut sivuun, esimerkiksi jopa oman äitini sylistä, ja kapusi syliin tilalleni. Eivätkä vanhemmat tähän puuttuneet: lapsen oma äiti vain ihasteli tämän reipasta käytöstä. Ei tuo tapahtuma leimannut lasta tietenkään "pahaksi kiusaajaksi", mutta käytös paisui mitä vanhemmaksi tultiin.
108
60 jatkaa,
Sanoit, että kutsun ilman jääneitä oli kaksi.
Kun lapseni kutsuu synttäreilleen, en minä voi mitenkään tietää, mitkä lapset päiväkodissa ovat niitä jotka eivät saa kutsua. Huonolla tuurilla se, joka jää ilman kutsua voi olla aina sama lapsi. Ei niin, että kyse olisi kiusaamisesta tms. niin kuin jotkut täällä väittävät!
Et kertonut, kuinka monta lasta pk:ssa on (tai sitten luin aloitusviestin huonosti). Mutta on myös eri asia jättä ryhmiksen 8:sta lapsesta 2 ulkopuolelle kuin 25 lapsen pk:n 2 lasta.
Meillä on tilanne että lapseni luokan kahta poikaa ei poikamme halua kutsua, syy töniminen yms. Teimme päätöksen, että kutsumme sitten vain 4 poikaa kymmenestä ettei tule efektiä että yksi jätetty ulkopuolelle. Harmi vain että mukavat pojat kärsivät kahdesta joita ei ole kasvatettu.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 11:28"]
Mulle tuli eräs ajatus mieleen, jota tässä ei vielä ehdotettu (kai, ihan kaikkia viestejä en ole lukenut). Olisiko mahdollsita että joku pk täti kantaa teille kaunaa jostain ja vienyt kutsun? "Tippunut" jonnekin. Olin aiemmin lastenhoitajana päiväkodissa, jossa kaksi tätiä olivat ihan hirveitä ämmiä. Sielllä eräällä tytöllä oli synttärit ja tuli ujona minulta kysymään, voisinko antaa kutsun kaverille, joka oli ennen minun tuloani taloon ollut päiväkodissa, mutta ei enää ollut. Sanoin "Joo, kiva kun haluat kutsua. Tottakai kutsu voidaan antaa, mutta minä en valitettavaasti tiedä lapsen osoitetta (kun ei siis ollut mahdollisuutta katsoa lasten tietoja, jotka eivät minulla hoidossa olleet), mutta käypä kysymässä tädiltäX" Niin lapsen ilme venähti ja sanoi "En mä siltä kysy, se vaan huutaa mulle" :( Sydän särkyi tuollaisesta. Menin sitten itse tädiltä kysymään niin vastaus oli tyyliä "Ei meillä ole aikaa etsiskellä jonkun kakaran osoitetta". Olin tuolla vikaa päivää töissä niin en voinut tehdä asialle mitään, kun ei tosiaan ollut ko tytön tietoja missään mihin olisin päässyt tietoihin käsiksi enkä lain mukaan edes olisi saanut katsoa tietoja, kun ei ollut oma hoitolapsi :( Olin siis kolmannen tädin sairausloman sijainen, myöhemmin sattumalta sain kuulla toisesta päiväkodista että ko. täti oli sairauslomalla noiden toisten työpaikkakiusauksen takia.
[/quote]
Henkilökunta ei voi käyttää lasten yhteystietoja tuommoiseen tarkoitukseen. Joku tietosuojahan siinä pitää olla!
[/quote]
Nyt olet väärässä. Hoitajat eivät voi antaa vanhempien yhteystietoja ulos toisille vanhemmille, mutta totta kai he itse voivat lähettää kutsun eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:56"]
Mikä sääntö tuo on että kaikkien synttäreille pitää mennä? Meidän lapsella on viikonloppuna harrastus eikä halua jättää sitä väliin. Hän ei myöskään aina halua mennä muuten vaan, ilman että sankarin kanssa olisi mitään kahnausta. Olen aina yrittänyt kehoittaa menemään mutta jos ei ole halunnut ollaan kohteliaasti ilmoitettu että nyt ei päästä ja onnitteltu sankaria. En ole tiennytkään että se olisi jotenkin väärin. Me vietämme viikonloppuisin aikaa perheenä ja jos on suunniteltu jotain mukavaa lapset kyllä mielummin tulevat meidän kanssa kuin menevät vähemmän läheisen kaverin synttäreille. En ole pitänyt sosiaalista verkostoitumista vielä niin haudanvakavana näin päiväkoti-iässä.
[/quote]
No lähinnä siinä on vaarana se, että synttärisankarin juhliin ei menekään ketään. Voit varmaan kuvitella, miltä omasta lapsestasi se tuntuisi. Ihan kamalalta, eikö vaan! Ja tuotakin voi käyttää kiusaamisen välineenä.
Mutta minusta tuo pois jääminen on ihan ok, jos on varma, että kutsuihin menee muita. Toimii kuten sanot eli ilmoittaa etukäteen olevansa estynyt ja onnittelee. Ihan ok.
Meillä synttärit ovat lapsen oma juhla eikä mikään terapiasessio. Lapsi kutsuu ne, jotka haluaa kutsua ja ne tulevat, jotka haluavat tulla. Juhlissa en ole mikään leikittäjä tai seremoniamestari, lapset saavat luvan ihan itse juhlia tavallaan. Katson perään, pidän kuria, mutta en sano, kuka saa leikkiä mitä kenen kanssa.
Jos lapsi ei halua kutsua jotakuta, se on hänen asiansa, koska hänellä on oikeus saada omat juhlansa eikä voida läheteä siitä, että päiväkoti, kunta tai lainsäätäjä määrää, keitä lapsen kotiin saa kutsua juhlimaan. Lapset ovat päiväkodissa eriarvoisia eikä minusta ole mitään mieltä vaatia tasa-arvoista kohtelua vanhemmiltakaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:33"]
Meillä synttärit ovat lapsen oma juhla eikä mikään terapiasessio. Lapsi kutsuu ne, jotka haluaa kutsua ja ne tulevat, jotka haluavat tulla. Juhlissa en ole mikään leikittäjä tai seremoniamestari, lapset saavat luvan ihan itse juhlia tavallaan. Katson perään, pidän kuria, mutta en sano, kuka saa leikkiä mitä kenen kanssa.
Jos lapsi ei halua kutsua jotakuta, se on hänen asiansa, koska hänellä on oikeus saada omat juhlansa eikä voida läheteä siitä, että päiväkoti, kunta tai lainsäätäjä määrää, keitä lapsen kotiin saa kutsua juhlimaan. Lapset ovat päiväkodissa eriarvoisia eikä minusta ole mitään mieltä vaatia tasa-arvoista kohtelua vanhemmiltakaan.
[/quote]
Miten niin lapset ovat päiväkodissa eriarvoisia? Täsmentäisitkö, koska tasa-arvo on kyllä ihan päivähoidon pääperiaatteita.
Mutta summa summarum: sinusta siis ainoastaan sinun oman lapsesi mieli on tärkeä. Viis siitä, että joukko muita lapsia pahoittaa mielensä, kunhan sinun oma pilttisi ei joudu sietämään minkäänlaista ohjausta äidin taholta?
Kukaan ei nyt puhunut siitä, että pahin kiusaaja pitäisi kutsua pilaamaan juhlat. Vaan että säännöllisesti yksi joukosta suljetaan kutsujen ulkopuolelle ilman mitään hänestä itsestään johtuvaa syytä.
Minä sanoisin tuollaista lähinnä laiskaksi vanhemmuudeksi. Ei kiinnosta ottaa selvää pk-ryhmän tilanteesta, ei kiinnosta kasvattaa omaa lasta, ei ylipäätään kaiva napaa, vaikka oma lapsi kiusaisi muita. Pääasia, että omalle piltille ei tule PAHA MIELI siitä, että äiti sanoo, että "tuo ei ole kilttiä käytöstä".
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 08:09"]
Niin paha olo lapsen puolesta. Koko kevään jatkunut sama juttu. Vanhemmat tuovat lastensa syntymäpäiväkutsut lastensa lokeroihin. Taas tänä aamuna lapseni kanssa saimme huomata, että taas kaksi oli jätetty joukosta pois. Pitkässä rivissä nämä kaksi kutsutonta lokeroa hyppäsivät silmille kuin huutomerkki. Lapset tietenkin supisevat syntymäpäiväjuhlista ennen ja jälkeen, eivätkä hoitajat tilanteelle mitään voi.
Nämä taisivat nyt olla kymmenennet juhlat tänä vuonna, mihin lapseni ei kutsua saanut. Joka kerta käymme saman keskustelun, jossa vakuutan hänen olevan aivan yhtä hyvä tyyppi kuin muutkin, mutta kaikkia ei voi synttäreille kutsua ja ehkä siksi et taas (kaan) saanut kutsua. Kyseessä reipas, iloinen ja erittäin kiltti lapsi jonka kanssa kaikki tulevat hyvin toimeen.
Lapsi itse alkaa olla jo sen ikäinen että ymmärtää kyllä, ja päiväkotikaverit toki asiasta jaksavat muistuttaa. Kavereita riittää vapaa-aikana, eikä perheessämme ole mitään sellaista, minkä vuoksi meidän lastamme ei haluttaisi kutsua.
Tämä lasten maailma on niin julma L
[/quote]
Todella ikävä tilanne, mutta et kai itsekään kuvittele, että lapsesi lapsesi todellakin on kuvaamasi kaltainen päiväkotiryhmässä ja siitä huolimatta hän on melkein ainoa jota ei koskaan kutsuta?!?
En todellakaan tarkoita, että lapsessasi olisi jotakin vikaa tai, että hän ei osaa käyttäytyä tai olla oikein, mutta jokin selityshän tähän täytyy olla. Sen selvittäminen täytyy aloittaa päiväkotiryhmän hoitajista. Olen itse jutellut tyttäreni kanssa aina kun olen kuullut, että joku on jätetty porukasta pois tai ei ole kutsuttujen joukossa niin kyllä lapsilla on tähän aina joku selitys. Se ei todellakaan ole noin pienillä sellainen, että haluttiin vaan kiusata jättämällä ulkopuolelle. Yleisin selitys on se, että kutsumatta jätetty on jotenkin "ärsyttävä".
Yksi tyttö oli varmasti myöskin äitinsä mielestä kuvaamasi kaltainen, mutta hänet jätettiin kutsumatta kun hänellä oli sellainen tapa, että hän kulki kaikkien perässä ja vikisi joka asiasta. Meille tämä tyttö kyllä kutsuttiin ja seurasin häntä sivusilmällä ja todellakin hän oli sellainen, että hänet otettiin aina välillä mukaan, mutta häneen hermostui hetkessä tuon vikinän takia.
[/quote]
Asiaa on oikeen tutkittu ja KYLLÄ päiväkoti-ikäiset lapset voivat VAAN kiusaamisen takia syrjiä lasta.
Kyse voi olla myös siitä, että on sanottu ettei yhtä lasta voi jättää kutsumatta ja sitten on jätetty aina kaksi kutsumatta, ja lapsesi on joutunut toiseksi sijaiskärsijäksi. Sanoitkin jo aiemmasta ristiriidasta omivan kaverin kanssa, asialla voi varmasti olla tekemistä tuonkin kanssa.
Omassa lapsuudessa 90-luvun lopulla oli ihan normaalia jättää osa kutsumatta, joskus jopa vain se yksi ainoa. Omilla synttäreillänikään ei todellakaan ollut koko luokkaa. Aivan älytöntä velvoittaa kutsumaan joku 20+ lasta synttäreille, voi olla että perheellä ei riitä tilat tai rahat tuollaisen lauman tarjoiluihin.
En pitäisi siis kummana jos lapsi päättää jättää jonkun kutsumatta. Omituisempana pidän ajatusta koko luokan synttäreistä... Ja jos jollain lapsella ei ole kavereita, niin vanhemmille pitkä katse peiliin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:11"]Kyllä tuo on jo kiusaamista jos 1 tai 2 jätetään kutsumatta ja kutsut oikein jaetaan päiväkodissa/koulussa. Sikamaista toimintaa vanhemmilta ja useissa päiväkodeissa tuo onkin onneksi kiellettyä.
[/quote]
Tällaisia idioottivanhempia on valitettavan paljon.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:38"]
[/quote]
Miten niin lapset ovat päiväkodissa eriarvoisia? Täsmentäisitkö, koska tasa-arvo on kyllä ihan päivähoidon pääperiaatteita.
Mutta summa summarum: sinusta siis ainoastaan sinun oman lapsesi mieli on tärkeä. Viis siitä, että joukko muita lapsia pahoittaa mielensä, kunhan sinun oma pilttisi ei joudu sietämään minkäänlaista ohjausta äidin taholta?
Kukaan ei nyt puhunut siitä, että pahin kiusaaja pitäisi kutsua pilaamaan juhlat. Vaan että säännöllisesti yksi joukosta suljetaan kutsujen ulkopuolelle ilman mitään hänestä itsestään johtuvaa syytä.
Minä sanoisin tuollaista lähinnä laiskaksi vanhemmuudeksi. Ei kiinnosta ottaa selvää pk-ryhmän tilanteesta, ei kiinnosta kasvattaa omaa lasta, ei ylipäätään kaiva napaa, vaikka oma lapsi kiusaisi muita. Pääasia, että omalle piltille ei tule PAHA MIELI siitä, että äiti sanoo, että "tuo ei ole kilttiä käytöstä".
[/quote]
Moneenko kertaan täytyy sanoa: ne ovat yhden lapsen syntymäpäivät, ne eivät ole mikään terapiatilaisuus, jossa yksi lapsista uhraa juhlansa. Jos minä järjestän omassa kodissani omalla ajallani lapselle synttärit, niin kukaan ei voi velvoittaa minua kutsumaan sinne lapsia, joita synttärisankari ei juhliinsa halua!
Voidaan puhua vaikka mistä ylevästä kiusaamattomuudesta ja syrjimättömyydestä, mutta jos ei päiväkodissa hoitajat saa kiusaamista kuriin, niin miksi lasten synttäreillä vanhempien täytyy tehdä hoitajien tehtävät ja integroida erilaisia lapsia ryhmiin? Miksi ei päiväkoti järjestä synttäreitä, jonne kutsutaan kaikki, jos se on hoitajien mielestä äärettömän tärkeää. Avatkoon iltaisin omien kotiensa ovet, hankkikoot kakut ja koristeet ja pitäkööt lapsille juhlia.
Jos kaikkia ei kutsuta, niin kutsut postiin eikä lokeroihin. Näillä ihmisillä ei ole alkeellisintakaan tajua käytöstavoista.
Meillä kerran unohtui kutsua eräs hyvin hiljainen poika lapsemme synttäreille. Siitä tuli itsellekin paha mieli, vaikka hän ei ollut ainoa ilman kutsua jäänyt. Toinen jota ei kutsuttu jätettiin pois agressiivisuutensa takia. Tämä lapsi on mm. purrut, heitellyt esineillä, lyönyt tarjottimella (kesken ruokailu), potkinut, ymv. Häntä ei haluttu pilaamaan lapsemme juhlia.
Mutta Se toinen poika oli surullinen unohdus. Aiemmin muina vuosina ollaan kyllä hänetkin kutsuttu vaikka hän ei ole koskaan omaa lastamme kutsunut synttäreilleen.
Minäkin olen sitten sellainen idioottivanhempi. Ekaluokkalainen tyttöni jättää kutsumatta 2 tyttöä luokaltaan, kun kaikki muut kutsutaan. Toinen tyttö kiusaa koulussa muita ja toinen riehuu aina ylenmäärin. On käynyt meillä kylässä ja särkee leluja ja kiusaa kissaamme ja kiskoo tyttöämme hiuksista, eikä tottele mitään.
Lapsi itse haluaa jättää nämä kutsumatta. Ihanko oikeasti meidän pitäisi kutsua nämä tytöt lapselle tärkeisiin juhliin? Ihan vain siksi, ettemme ajattelisi vain itseämme. Mahtavaa epäitsekkyyttä toki pyytää pari kiusaajaa ja härnääjää pilaamaan lapsemme juhlat. :-(
[/quote]
Sitten et varmaankaan niitä kutsukorttejakaan jätä kutsuttujen lasten lokeroihin? Siitä päiväkoti ja kunta sentään voivat päättää.
Mulla on omakohtaista kokemusta tästä omasta lapsuudesta. Yksi tyttö kutsui meidän luokalta kaikki muut tytöt synttäreilleen paitsi mua. Minä olin koulukiusattu, itse en kiusannut ketään. Meillä oli pienehkö koulu jossa kaikki tunsi toisensa. Pojat haukkui ulkonäköä, tytöt harrasti syrjintää. Voin sanoa että se tuntui helvetin pahalta ja muistan sen tunteen vieläkin vaikka olen yli kolmekymppinen. Nyt pelkään yli kaiken että oma lapseni joutuu joskus kokemaan saman. Hän on vielä pieni eikä edes ole päiväkodissa vielä mutta aikanaan aion kyllä kasvattaa hänet hyvin. Ymmärrän kyllä jos kaikkia ei haluta kutsua mutta 1-2 kutsumatta jättäminen on törkeää jos kaikki muut pk-ryhmästä/luokalta kutsutaan. Päiväkoti-ikäiset lapset osaavat jo syrjiä muita ja saattavat vieläpä sanoa asiat todella suoraan. Silloin aikuisen tehtävä on ohjata lasta oikeaan käytökseen ja suvaitsevaisuuteen.