Miksi Britanniaan jämähtäneet eivät hyväksy tilannettaan?
En tajua, miten lehdet ovat täynnä Britteihin jääneiden itsesääliä kohtalostaan. Miten se nyt niin täysyllätys voi tässä vaiheessa olla? Pandemia jyllännyt jo melkein vuoden kuitenkin. Ihan selvää, että heiluu ulkomailla vielä alle viikkoa ennen joulua niin paluu ajoissa ei ole varma.
Sitä paitsi koko Brittien eristyksen idea on se, että se uusi koronamuunnos ei leviä sieltä ulos. Ei se ole tehty estään brittiläisten ihmisten matkustamista. Siispä täyttä tyhmyyttä miettiä, että miten sieltä koko maan karanteenista nyt saisi kesken porukkaa sukujouluihin Suomeen (arvatenkin, minne tällä porukalla muuten olisi niin kiire).
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän oli EUn kosto Britanialle! Kehtavisivat erota!
Jännä että myös EU:n ulkopuolisia maita lähti mukaan "kostamaan".
Vierailija kirjoitti:
On niin helppoa taas ulkopuolisena sanoa. Tuo Ahmedkin oli siellä lapsineen tapaamassa lasten isää. Onko teistä kohtuullista ettei lapset näe isäänsä puoleen vuoteen? Ahmed sanoi että olisivat olleet karanteenissa Suomessa.
Itsekin tulin ulkomailta Suomeen jouluksi, enkä todellakaan itseni takia, vaan vanhempieni, joille tämä korona-aika ja minun ulkomailla asuminen on ollut paljon vaikeampaa kuin minulle. Minä olisin kyllä selviytynyt yhden joulun erillään perheestäni, mutta en viitsinyt tuottaa vanhemmilleni sitä pettymystä. Eli olin ensin karanteenissa asuinmaassani, tein siellä 2 testiä, sitten olin karanteenissa Suomessa viikon ja tein kolmannen testin. Muuten, ihan tiedoksi, nykyisen ohjeen mukaan 72 h karanteenia riittää ulkomailta tulevalle oireettomalle, jos karanteenin aluksi ja lopuksi saa negatiiviset testitulokset. Eli tuo 10 päivää on vanhentunut ohjeistus.
No ei vaan se toinen testi otetaan vähintään sen 72 tunnin kuluttua edellisestä. Vasta tuloksen tultua voi karanteenin lopettaa, jos tulos on positiivinen. Eli karanteeni on väkisin pidempi kuin 72 tuntia.
Sitä minäkin ihmettelen, että heillä oli ilmeisesti aikomuksena mennä joulunviettoon sukulaisten luo ilman karanteenia.
Vaikka olisi kuinka tyhmä, niin eikö joku ole vieläkään kuuullut siitä, että ulkomailta tullessa täytyy jäädä omaehtoiseen karanteeniin. Pitääkö tämä ymmärtää niin, että kukaan matkailija ei ole karanteenissa todellisuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi huolehtii siitä että kansalaiset pääsee kotiin ja suomalaiset ei tee muuta kuin pyllistää
Ruotsi on muutenkin tän koronan hoitanut niin mallikkaasti että kannattais ehdottomasti tehdä samoi kuin siellä, vai?
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen, että heillä oli ilmeisesti aikomuksena mennä joulunviettoon sukulaisten luo ilman karanteenia.
Vaikka olisi kuinka tyhmä, niin eikö joku ole vieläkään kuuullut siitä, että ulkomailta tullessa täytyy jäädä omaehtoiseen karanteeniin. Pitääkö tämä ymmärtää niin, että kukaan matkailija ei ole karanteenissa todellisuudessa?
Ei ne olekaan. Tätini, joka on kova paasaamaan koronarajoituksista ja tuomitsee niiden rikkojat,
tuli joulun viettoon ulkomailta Suomeen. Ja jo seuraavana päivänä poseerasi somessa ravintolassa ystävien ja sukulaisten kanssa ja mainosti kuinka ihanaa on nyt tavata lounaiden ym. merkeissä ja viettää kunnon sukujoulua. Ilmeisesti ajatus hänellä (kuten lähes tulkoon muillakin) on se, että muiden pitää
noudattaa rajoituksia, jotta Minun ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Joukossa on paljon ihmisiä, jotka olivat tulossa Suomeen viettämään joulua läheistensä kanssa.
Joukossa myös ulkomailla opiskelevia, jotka vaihtoivat konetta Lontoossa.
Ei ne mitään turistimatkailijoita ole, vaikka niitäkin voi muutama olla.
Ymmärrän hyvin, että tuollainen aiheuttaa suuren määrän ylimääräisiä kuluja, kun pitää etsiä itselleen majoitus kahdeksi viikoksi.
Miten voi näin tyhmää porukkaa palstalla ollakin?
Luuletteko että kaikki tuonne kentälle jääneet, ovat jotain huvikseen Britteihin matkustaneita ihmisiä.
Miltäs itsestä tuntuisi viettää joulu yksin, jossain kalseassa halvassa matkujakodin kämpässä?
Ystäväni opiskelee UK.ssa ja sieltä nimenomaan toimittiin niin, että kaikki pääsivät varmasti jouluksi kotiin. Tämä henkilö tuli jo joulukuun alussa.
Loppukuu kaikki luennot olivat etänä.
Viimeinen Mohikaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies määrättiin työmatkalle, vaikka itse ei halunut lähteä. Nyt ollaan sitten joulu lasten kanssa ilman miestä ja isää. Ihan perseestä.
Briteistä voi lentää edelleen esim. Espanjaan ja sieltä Suomeen. Järjestelykysymys,ei muuta.
Ei muuten voi. Espanja päästää Briteistä vain ne, joilla on residenssi siellä tai ovat espanjalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Muija on asunut Englannissa 11 vuotta, mutta on "jäänyt jumiin" Englantiin kun ei päässyt just jouluksi Suomeen.
Kommentoit, vaiket viitsinyt edes lukea juttua. Hän on viime helmikuussa muuttanut lasten kanssa Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo erikoista. Luulisi, että jokainen nyt ulkomailla matkannut olisi ollut täysin tietoinen siitä, että kohdemaassa voi paikat mennä säppiin ja lennot peruuntua ja ylipäätään tulla vaikka hotellipakkokaranteeni...
Ymmärrän että tilanne harmittaa ja ahdistaa, mutta toisaalta, riski on ollut tiedossa. Miksi riski otettiin, jos ei kestetä epävarmuutta?
Me otamme täysin tietoisen riskin matkustaessamme heti joulun jälkeen Espanjaan. Virusta nyt on jo joka maailman kolkassa, joten sen suhteen on ihan sama, missä sitä on. Tällä hetkellä Espanjan tilanne on aika hyvä, etenkin siellä, mihin olemme menossa, parempi kuin meillä muuten on.
Olemme täysin selvillä, että mitä tahansa voi tapahtua rajojen, lentojen jne suhteen. Palataan sitten joskus kesällä, jos ei ennen päästä, no problem.
Vierailija kirjoitti:
Olen täällä Lontoossa jumissa. Brexitin takia olen muuttamassa takaisin Suomeen. Luovutin jo asuntoni pois ja koko omaisuuteni on tällä hetkellä muutamassa matkalaukussa. En pääse pois täältä. Lentoni on peruutettu. Asun entisen työkaverini vierashuoneessa nyt joulun yli. En tiedä milloin pääsen täältä Suomeen.
Aha. Elämäsi on parissa matkalaukussa ja sinulla on katto pään päällä. En nyt näe tuossa kovin suurta ongelmaa. Jos tilanne pitkittyy, voit etsiä jonkin tilapäisen vuokrahuoneen jostakin, ettei tarvitse kaverin nurkissa notkua.
Mikä ihmeen pyhä lehmä joulu on suomalaisille? Että ne pari päivää vuodessa on pakko viettää joka vuosi perheen ja sukulaisten kanssa samalla tavalla kuin aina ennenkin? Että tämä oikeus joulun viettoon on tärkeämpää kuin potentiaalisesti tappavan taudin suitsiminen?
Asun Englannissa. En ole liikkunut tämän kreivikunnan ulkopuolelle missä asun. En käynyt Suomessa kesälomalla vaikka suomalaisena minulla olisi ollut oikeus tulla Suomeen. En ole nähnyt lapsenlapsiani viime joulun jälkeen. Tämän joulun vietän samassa taloudessa asuvien perheenjäsenieni kanssa. Suomeen ja ulkomaille aion matkustaa kun koronatilanne on hallinnassa - milloin se sitten lieneekään. Ja tämä kaikki omasta halustani koska haluan olla mukana estämässä koronan leviämistä sekä suojella läheisiäni, itseäni ja muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Joukossa on paljon ihmisiä, jotka olivat tulossa Suomeen viettämään joulua läheistensä kanssa.
Miksi pitäisi matkustaa maasta toiseen pelkästään joulun takia?
Maaliskuussa olisin säälinyt ja ymmärtänyt. Nyt 9kk kriisin alusta en enää. Kyllä jokainen on tiennyt, että nyt ei kuulu matkustaa, ei lähteä eikä tulla. Ja varautua poikkeustilanteisiin. Kyllä se on omaa itsekeskeisyyttä jos ei ole koronaa miettinyt suunnitelmissaan tätä ennen.
Siis juuri näin. Minullakin on sukulaisia ulkomailla, emmekä ole nähneet nyt vuoteen. Odotamme juurikin sitä, että päästään tilanteeseen, jossa olisi taas mahdollista matkustaa. Siihen vaadittaisiin se hyvin lyhyt hetki, jolloin kaikki päättäväisesti estäisivät jatkotartunnat, tapausten määrä tippuisi ja rajoituksia voitaisiin höllentää.
Vaan ei. Jokaisesta karanteenista pitää muutaman livistää ulos viruksen kanssa, ja heitä saamme kiittää siitä että me muut tuskin näemme omaisiamme vielä ensi juhannuksenakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähettäkää tänne se iltapäivälehden toimittaja jota kiinnostaa tarinani:
"suunnitelmani eivät muuttuneet. Päätin jo kauan sitten, että en matkusta tänä vuonna Suomeen turvallisuuden takia vaan vietän joulun brittimieheni kanssa kotona."
Shokkipaljastus! Katso kuvat!
Moni suunnittelee palaavansa Suomeen jonkun toisen maan kautta. Kun sittenhän se virus ei voi kulkea mukana 🙄
Vierailija kirjoitti:
Moni suunnittelee palaavansa Suomeen jonkun toisen maan kautta. Kun sittenhän se virus ei voi kulkea mukana 🙄
Mut mut kun säännöthän koskevat niitä muita.
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko nää ihmiset ketkä on jääny sinne jumiin kustantamaan itse tuosta sulusta johtuvan pitkittyneen olemisen?
Saattaa tulla sulle yllätyksenä että olet ihan itse vastuussa tekemisistäsi ja niiden seurauksista. Myös rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo erikoista. Luulisi, että jokainen nyt ulkomailla matkannut olisi ollut täysin tietoinen siitä, että kohdemaassa voi paikat mennä säppiin ja lennot peruuntua ja ylipäätään tulla vaikka hotellipakkokaranteeni...
Ymmärrän että tilanne harmittaa ja ahdistaa, mutta toisaalta, riski on ollut tiedossa. Miksi riski otettiin, jos ei kestetä epävarmuutta?
Me otamme täysin tietoisen riskin matkustaessamme heti joulun jälkeen Espanjaan. Virusta nyt on jo joka maailman kolkassa, joten sen suhteen on ihan sama, missä sitä on. Tällä hetkellä Espanjan tilanne on aika hyvä, etenkin siellä, mihin olemme menossa, parempi kuin meillä muuten on.
Olemme täysin selvillä, että mitä tahansa voi tapahtua rajojen, lentojen jne suhteen. Palataan sitten joskus kesällä, jos ei ennen päästä, no problem.
Ja ei sitten juolahtanut mieleen, että juuri noin toimien varmistuu se, että viruksesta on lähes mahdoton päästä eroon ja ruumiita tulee paljon, kun ihmiset kuten te reissaavat edestakaisin?
Muija on asunut Englannissa 11 vuotta, mutta on "jäänyt jumiin" Englantiin kun ei päässyt just jouluksi Suomeen.