Miksi Britanniaan jämähtäneet eivät hyväksy tilannettaan?
En tajua, miten lehdet ovat täynnä Britteihin jääneiden itsesääliä kohtalostaan. Miten se nyt niin täysyllätys voi tässä vaiheessa olla? Pandemia jyllännyt jo melkein vuoden kuitenkin. Ihan selvää, että heiluu ulkomailla vielä alle viikkoa ennen joulua niin paluu ajoissa ei ole varma.
Sitä paitsi koko Brittien eristyksen idea on se, että se uusi koronamuunnos ei leviä sieltä ulos. Ei se ole tehty estään brittiläisten ihmisten matkustamista. Siispä täyttä tyhmyyttä miettiä, että miten sieltä koko maan karanteenista nyt saisi kesken porukkaa sukujouluihin Suomeen (arvatenkin, minne tällä porukalla muuten olisi niin kiire).
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri näillä olisi erioikeus tulla Suomeen? Heillähän ei toki voi olla sitä muuntunutta virusta...
Al-Holin terroristiämmien kohdalla on päivästä toiseen kiljuttu perustuslaillisesta oikeudesta Suomen kansalaisen palata aina Suomeen.
Kun maailmalla on jumissa ihan tavallinen Virtanen niin sitten ollaan että nomitäsläksit.
Perkele että kaikki on sekaisin kuin käkikellot.
Ihan tavallinen Ahmed on nyt kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies määrättiin työmatkalle, vaikka itse ei halunut lähteä. Nyt ollaan sitten joulu lasten kanssa ilman miestä ja isää. Ihan perseestä.
En ihan ymmärrä työmatkoja tässä tilanteessa, kun lähes kaiken voi hoitaa etänä. Mitä miehesi tekee työkseen?
En mä ihan tarkkaan tiedä, mutta asentelee ja huoltaa jotain paineenmittauslaitteita sairaaloihin.
Porukka ei vaan tajua vieläkään tilanteen vakavuutta. Minä ja minä ulkomailta Suomeen tai Suomesta ulkomaille. Luuletteko tosiaan, että olette muita arvokkaampia hengenvaarallisen taudin ollessa kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Järkevä järjestys, eli ensin täyskielto päälle ja sitten kun tietoa tulee lisää, niin helpotetaan.
Eiköhän sieltä viikon sisällä ensimmäiset suomalaiset pääse testien kautta Suomeen kotikaranteeniin.
Voiko muka nyt sitten pakottaa testeihin kun ei kesällä voinut pakottaa ketään? Uskallan epäillä. Koska ihmisoikeudet ja paskat meistä muista.
Olen täällä Lontoossa jumissa. Brexitin takia olen muuttamassa takaisin Suomeen. Luovutin jo asuntoni pois ja koko omaisuuteni on tällä hetkellä muutamassa matkalaukussa. En pääse pois täältä. Lentoni on peruutettu. Asun entisen työkaverini vierashuoneessa nyt joulun yli. En tiedä milloin pääsen täältä Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Lähettäkää tänne se iltapäivälehden toimittaja jota kiinnostaa tarinani:
"suunnitelmani eivät muuttuneet. Päätin jo kauan sitten, että en matkusta tänä vuonna Suomeen turvallisuuden takia vaan vietän joulun brittimieheni kanssa kotona."
Joo ei me kaikki olla Suomeen ryntäämässä kun elämä on täällä.
On niin helppoa taas ulkopuolisena sanoa. Tuo Ahmedkin oli siellä lapsineen tapaamassa lasten isää. Onko teistä kohtuullista ettei lapset näe isäänsä puoleen vuoteen? Ahmed sanoi että olisivat olleet karanteenissa Suomessa.
Itsekin tulin ulkomailta Suomeen jouluksi, enkä todellakaan itseni takia, vaan vanhempieni, joille tämä korona-aika ja minun ulkomailla asuminen on ollut paljon vaikeampaa kuin minulle. Minä olisin kyllä selviytynyt yhden joulun erillään perheestäni, mutta en viitsinyt tuottaa vanhemmilleni sitä pettymystä. Eli olin ensin karanteenissa asuinmaassani, tein siellä 2 testiä, sitten olin karanteenissa Suomessa viikon ja tein kolmannen testin. Muuten, ihan tiedoksi, nykyisen ohjeen mukaan 72 h karanteenia riittää ulkomailta tulevalle oireettomalle, jos karanteenin aluksi ja lopuksi saa negatiiviset testitulokset. Eli tuo 10 päivää on vanhentunut ohjeistus.
Vierailija kirjoitti:
On niin helppoa taas ulkopuolisena sanoa. Tuo Ahmedkin oli siellä lapsineen tapaamassa lasten isää. Onko teistä kohtuullista ettei lapset näe isäänsä puoleen vuoteen? Ahmed sanoi että olisivat olleet karanteenissa Suomessa.
Itsekin tulin ulkomailta Suomeen jouluksi, enkä todellakaan itseni takia, vaan vanhempieni, joille tämä korona-aika ja minun ulkomailla asuminen on ollut paljon vaikeampaa kuin minulle. Minä olisin kyllä selviytynyt yhden joulun erillään perheestäni, mutta en viitsinyt tuottaa vanhemmilleni sitä pettymystä. Eli olin ensin karanteenissa asuinmaassani, tein siellä 2 testiä, sitten olin karanteenissa Suomessa viikon ja tein kolmannen testin. Muuten, ihan tiedoksi, nykyisen ohjeen mukaan 72 h karanteenia riittää ulkomailta tulevalle oireettomalle, jos karanteenin aluksi ja lopuksi saa negatiiviset testitulokset. Eli tuo 10 päivää on vanhentunut ohjeistus.
Mikä pakko on hössöttää jouluna tapaamaan ilman karanteeneja? Vuodessa on 365 päivää, jolloin voi tavata perhettään siten, että ehtii pitää myös tarvittavat karanteenit tässä ikävässä koronatilanteessa. Päiviä tulee myös joulun jälkeen. Se, että viime tipassa lähtee liikkeelle, tarkoittaa, ettei ollut edes aikeena huolehtia mistään karanteeneista ja tuskin testeistäkään. On aivan oikein, että jäävät kentälle eivätkä pääse levittämään uutta koronamuunnosta.
Ihmisiltä on tainnut hävitä käsitys etäisyyksistä ja siitä, mitä valtion rajat tarkoittavat. On niin totuttu, että lentokoneet lentävät ja Suomen passilla pääsee, ja ajokortillakin jos passi jäi kotiin. New Yorkissa on käyty arkipäiväisesti kuin Espoossa. Nyt on ehkä ihan hyvä hetki muistaa, että vielä 150 vuotta sitten Atlantin ylitykset olivat yksisuuntaisia, koko elämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän oli EUn kosto Britanialle! Kehtavisivat erota!
Mitä hyötyä on kostaa omille kansalaisille? Eihän tuossa ideassa olisi mitään järkeä!
Vierailija kirjoitti:
Mun mies määrättiin työmatkalle, vaikka itse ei halunut lähteä. Nyt ollaan sitten joulu lasten kanssa ilman miestä ja isää. Ihan perseestä.
Briteistä voi lentää edelleen esim. Espanjaan ja sieltä Suomeen. Järjestelykysymys,ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa. Kuka tahansa tietää, että matkustamiseen näinä aikoina liittyy riskejä. Siksi valtaosa ihmisistä ei ole uskaltanutkaan matkustaa kevään aikana minnekään. Toki ymmärrän, että vaikkapa ulkomailla opiskelevien on oltava ulkomailla koronasta huolimatta. Tuntuu kuitenkin oudolta, että moni on pitänyt sukujoulua itsestäänselvyytenä. Jos Suomen maakunnista toiseen matkustamista kehotetaan välttämään, joulua kehotetaan viettämään vain saman talon asukkaiden kesken, ja Husin ylilääkäri kehottaa uusimaalaisia pysymään kotona joulun ajan, niin mikä saa pitämään itsestäänselvyytenä oikeutta tulla Lontoosta viettämään sukujoulua ja vieläpä ilman parin viikon karanteenia? On toki inhimillistä, että houkutus on suuri, mutta itse en kyllä kehtaisi julkisesti asiaa myöntää, vaan olisin hyvin hissukseen, jos noita sääntöjä suunnittelisin uhmaavani.
Itse myös luen ns. huuli pyöreänä näitä juttuja. Tuossakin linkatussa jutussa joku Britanniassa opiskeleva kertoi, että hänen lentonsa Suomeen peruttiin tänä vuonna jo toista kertaa koronan vuoksi! Eli porukka siis reissaa edestakaisin, vaikka pandemia jyllää! Ei ihme, jos virusta ei saada kuriin. Itse ainakin pysymme joululoman kotonamme Keski-Euroopassa, kuten teimme kesälomankin suhteen. Toki olisi mahtavaa nähdä sukulaisia ja ystäviä muutenkin kuin videopuhelun kautta, ja tehdä asioita yhdessä, mutta hieman vastuuntuntoa nyt, hyvät ihmiset! Halujen toteuttaminen nyt tarkoittaa ihmishenkien menetyksiä ja jopa pysyviä terveysongelmia monille. Otetaan nyt iisisti ja juhlitaan livenä ensi vuonna, jos tilanne on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Miten hyväksyisit ap tilanteen, jossa jäisi ihan yksin johonkin joulun aikaan, ja rahat ovat vähissä.
Hommaa äkkiä itselle jostain jokin yösija ja ruokaa siihen asti, että pääset tammikuussa Suomeen.
Paljonko ap sinull oli silloin ylimääräistä rahaa, kun olit opiskelijana vieraassa kaupungissa?
Olen eri henkilö, mutta olen viettänyt joulua ulkomailla vähillä varoilla ilman perhettä ja ystäviä. Ei se paha vaihtoehto ole, jos kuitenkin on katto pään päällä ja ruokaa saa, ja pandemian aikana pitäisi tajuta, että se huonompi vaihtoehto on matkustaa ja vaarantaa muiden terveys ja henki.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ei edelleenkään ole käsitystä siitä, että on kysymys vakavasta kulkutaudista.
Ei virusta rajoiteta ilmoittamalla, että viikon kuluttua pannaan rajat kiinni ja hopi hopi ehditte vielä oikein joukolla muille maille, kun heti lähdette.
Pohjois-Italiassa tehtiin keväällä juuri tuo karmea moka, että matkustuskiellon alkamisesta ilmoitettiin etukäteen, jolloin käynnistyi massaryntäys epidemia-alueelta pois, ja korona kiittää näistä.
Ruotsi huolehtii siitä että kansalaiset pääsee kotiin ja suomalaiset ei tee muuta kuin pyllistää
Briteissä asuvat jääköön sinne mutta entä ne joilla ei ole siellä kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, mutta toisaalta jos on työssä johon kuuluu matkustus, joutuu matkustamaan työn tarpeiden mukaan eikä sen mukaan milloin itselle sopii, eikö? Vaihtoehtona irtisanoutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi huolehtii siitä että kansalaiset pääsee kotiin ja suomalaiset ei tee muuta kuin pyllistää
Ruotsi nyt on viimeisiä paikkoja ottaa mallia koronan hoidosta. Hieman valoja päälle nyt, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen täällä Lontoossa jumissa. Brexitin takia olen muuttamassa takaisin Suomeen. Luovutin jo asuntoni pois ja koko omaisuuteni on tällä hetkellä muutamassa matkalaukussa. En pääse pois täältä. Lentoni on peruutettu. Asun entisen työkaverini vierashuoneessa nyt joulun yli. En tiedä milloin pääsen täältä Suomeen.
Ikävä juttu. Mutta olisin utelias kuulemaan, miksi muutit pois Brexitin takia, koska Britanniassa 31.12.2020 mennessä asuvanahan olisit saanut jäädä sinne, ja EU-kansalaisen muutto Britanniaan vaikeutuu vasta tämän siirtymäajan päätyttyä? Itseäni on Britannia kiinnostanut Brexitistä huolimatta, ja Brexitiä pidän heidän suurena virheenään, mutta puolisolleni muutto sinne ei olisi yhtä yksinkertainen asia. Ja toki pandemian ovat hoitaneet aivan surkeasti. Joka tapauksessa, kohta Britanniaan muutto on paljon monimutkaisempaa kuin ennen tätä vuodenvaihdetta.
Lähettäkää tänne se iltapäivälehden toimittaja jota kiinnostaa tarinani:
"suunnitelmani eivät muuttuneet. Päätin jo kauan sitten, että en matkusta tänä vuonna Suomeen turvallisuuden takia vaan vietän joulun brittimieheni kanssa kotona."