Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan avautuminen näin joululoman alkuun

Vierailija
22.12.2020 |

Olen helsinkiläinen luokanopettaja ja erityisopettaja. Tiedän, että olen vain pisara meressä, enkä usko, että opetustoimea aidosti kiinnostaa tai välittää minun henkilökohtaiset mielipiteet tai näkemykset. Toivon kuitenkin, että joku jossain vaiheessa herää siihen todellisuuteen, että meri koostuu juurikin meistä.

Viime aikoina on käyty paljon keskustelua epätoimivasta erityisopetuksesta Helsingin kaupungissa, mutta myös muualla Suomessa. Valitettavasti tilanne tuntuu menevän vuosi vuodelta huonompaan suuntaan.

Minä olen henkilökohtaisesti lopettanut kaupungin koulutuksissa käymisen, sillä kaikki opettajille suunnatut koulutukset aiheesta riippumatta tuntuvat olevan inkluusiopropagandaa. Oli koulutuksen aiheena yhteisopettajuus, haastavan oppilaan kohtaaminen tai alueen yleinen koulutus, ratkaisu löytyy Kaskon näkemyksen mukaan aina integraatiosta tai inkluusiosta.

Nyt inkluusioajattelua on viety vielä pidemmälle ja Helsingissä suunta on mennyt kohti lähikouluperiaatetta. Erityisoppilaalla tulee olla mahdollisuus käydä omaa lähikoulua. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että aikaisemmin alueittain muodostetut luokkatasoiset erityisluokat on historiaa ja nyt oppilaan käydessä sitä lähikoulua yhdellä luokalla opiskelee monta eri luokkatasoa yhdessä.

Nyt mennään kaunis ideologia edellä. Onko oikeasti tärkeämpää saada lapselle kuuluvuuden tunnetta kuin järkevästi organisoitua tuen tarpeet huomioivaa opetusta? Jos peruskoulun aikana kuuluvuuden tunne hoidettaisiin muilla tavoin ja fokus pidettäisiin kasvatuksessa ja opetuksessa, saisi lapset ihan varmasti paremmat eväät kuulua yhteiskuntaan peruskoulun jälkeen. Nyt kuuluvuus taataan peruskoulun ajan, sen jälkeen lapset ovat oman onnensa nojassa.

Nykyisellään Helsingin mallissa erityisluokat muodostetaan lähikouluperiaattella ja luokassa opiskelee usein jopa kuuden eri vuosiluokan oppilaita. Tämä on aivan liikaa monelle opettajalle, eivätkä erityisluokanopettajat, minä mukaan lukien, halua työskennellä erityisluokanopettajana Helsingissä. Tämä johtaa siihen, että paikat täytetään muodollisesti epäpätevillä, jolloin oppilaiden oikeudet heikkenevät entisestään.

Minä, eiryisluokanopettajan pätevyyden omaava en tee, enkä aio enää tehdä töitä erityisluokanopettajana Helsingissä. Harkitsen tosissani työnantajan vaihtoa kokonaan, myös alan vaihto on käynyt mielessä. Mutta kuten jo alussa sanoin, olen vain pisara meressä. Ei yhdellä pisaralla ole merkitystä. Valitettavasti.

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen helsinkiläinen opettaja. Haaveena on ensi kesän häiden jälkeen yrittää lasta. Jos lapsi meille suodaan, muutamme viimeistään päiväkoti-iässä pois Helsingistä. Ei kauas, esimerksiksi Sipoo ja Porvoo on ollut mielessä.

Minä en lastani helsinkiläiseen kouluun laita. Tämä on mielestäni aika surullista, huomioon ottaen, että olen itse helsinkiläisen koulun opettaja.

Mutta kukapa äiti ei haluaisi lapsellensa vain parasta; niin ryhmäkokojen, resurssien, oppilasmateriaalin, eriyyyämisen (ylös tai alaspäin), oppimisympäristöjen kuin mahdollisten hallinnollisten päätösten osalta?

Tervetuloa Porvooseen! Ihana kaupunki lapsille. Hyvät koulut suomeksi ja ruotsiksi ja laajasti harrastusmahdollisuuksia. Lapset pääsevät joka paikkaan pyörällä tai kävellen. Ja oikea kaupunki! Ei mikään lähiö.

Vierailija
102/103 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saloviita oli vielä 90-luvulla hössähtäneen proffan kirjoilla. Ideologi. Jossain vaiheessa hänen oppinsa saivat jalansijaa, koska kunnat löysi ideologiasta mahdollisuuden säästää.

Pienluokkien tappamisen lisäksi mm. sairaalakoulupaikat on vähentyneet. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pahasti mielenterveysongelmaiset nuoret pyörii normiluokilla ja vievät usein sen erityisopettajan ajan lähes kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen peruskouluista on tulossa avohoitolaitoksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän