Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan avautuminen näin joululoman alkuun

Vierailija
22.12.2020 |

Olen helsinkiläinen luokanopettaja ja erityisopettaja. Tiedän, että olen vain pisara meressä, enkä usko, että opetustoimea aidosti kiinnostaa tai välittää minun henkilökohtaiset mielipiteet tai näkemykset. Toivon kuitenkin, että joku jossain vaiheessa herää siihen todellisuuteen, että meri koostuu juurikin meistä.

Viime aikoina on käyty paljon keskustelua epätoimivasta erityisopetuksesta Helsingin kaupungissa, mutta myös muualla Suomessa. Valitettavasti tilanne tuntuu menevän vuosi vuodelta huonompaan suuntaan.

Minä olen henkilökohtaisesti lopettanut kaupungin koulutuksissa käymisen, sillä kaikki opettajille suunnatut koulutukset aiheesta riippumatta tuntuvat olevan inkluusiopropagandaa. Oli koulutuksen aiheena yhteisopettajuus, haastavan oppilaan kohtaaminen tai alueen yleinen koulutus, ratkaisu löytyy Kaskon näkemyksen mukaan aina integraatiosta tai inkluusiosta.

Nyt inkluusioajattelua on viety vielä pidemmälle ja Helsingissä suunta on mennyt kohti lähikouluperiaatetta. Erityisoppilaalla tulee olla mahdollisuus käydä omaa lähikoulua. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että aikaisemmin alueittain muodostetut luokkatasoiset erityisluokat on historiaa ja nyt oppilaan käydessä sitä lähikoulua yhdellä luokalla opiskelee monta eri luokkatasoa yhdessä.

Nyt mennään kaunis ideologia edellä. Onko oikeasti tärkeämpää saada lapselle kuuluvuuden tunnetta kuin järkevästi organisoitua tuen tarpeet huomioivaa opetusta? Jos peruskoulun aikana kuuluvuuden tunne hoidettaisiin muilla tavoin ja fokus pidettäisiin kasvatuksessa ja opetuksessa, saisi lapset ihan varmasti paremmat eväät kuulua yhteiskuntaan peruskoulun jälkeen. Nyt kuuluvuus taataan peruskoulun ajan, sen jälkeen lapset ovat oman onnensa nojassa.

Nykyisellään Helsingin mallissa erityisluokat muodostetaan lähikouluperiaattella ja luokassa opiskelee usein jopa kuuden eri vuosiluokan oppilaita. Tämä on aivan liikaa monelle opettajalle, eivätkä erityisluokanopettajat, minä mukaan lukien, halua työskennellä erityisluokanopettajana Helsingissä. Tämä johtaa siihen, että paikat täytetään muodollisesti epäpätevillä, jolloin oppilaiden oikeudet heikkenevät entisestään.

Minä, eiryisluokanopettajan pätevyyden omaava en tee, enkä aio enää tehdä töitä erityisluokanopettajana Helsingissä. Harkitsen tosissani työnantajan vaihtoa kokonaan, myös alan vaihto on käynyt mielessä. Mutta kuten jo alussa sanoin, olen vain pisara meressä. Ei yhdellä pisaralla ole merkitystä. Valitettavasti.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi aloitti erityisluokalla mutta siirtyi taito- ja taideaineissa pian normiluokkaan avustajan kanssa koska ongelmana ei ollut käytös. Lopulta siirtyi myös muissa aineissa ja lopulta kävi erityisopetuksessa vain mukautusta vaativat aineet joissa ei ollut mitään mahdollisuutta saavuttaa lähellekään normaaleja tavoitteita. Avustajakin jäi pois jossain vaiheessa. Ikinä ei ole aiheuttanut mitään ongelmia käytöksellään. On lähinnä vain outo oppimisongelmien ohella mutta niitä on kaikissa luokissa jokunen.

Ei onnistuisi nykyään koska ties mitä.

Juuri näin pitäisi toimia. Omassa kotikunnassani näin tehdään myös. Inkluusio on periaatteessa hyvä asia. On ihan oikein, että lapsi saa olla lähikoulussa ja lähellä asuvien kavereiden kanssa yhdessä. Mutta se, mitä ap kirjoitti, että on eri luokka-asteiden oppilaita samassa ryhmässä, on kyllä kauhistuttavaa. Miten ihmeessä Helsingissä toimitaan tuolla tavoin?! Jos pienemmilläkin paikkakunnilla onnistutaan, miten ei suuressa kaupungissa! Oma lapseni on erityinen ja hän on välillä "oman luokan" kanssa ja välillä erityisryhmässä. Välillä hän saa itse valita, kumpaan luokkaan menee (vierekkäiset luokat). Kun erityiset ovat "omissa luokissaan", siellä on paikalla myös avustaja ja erityispettaja eli kolme aikuista samassa luokassa. Varsinaisessa erityisluokanopetuksessa, eli lievästi kehitysvammaiset ym., ovat kokonaan omassa ryhmässään ja he ovat muiden kanssa lähinnä ruokailuissa ja joissakin projekteissa. Kannatan kyllä inkluusiota ja integraatiota, mutta ei sitä toteuteta ihan vaan heittämällä lapsi normaaliin opetukseen tai laittamalla eri ikäisiä ja eri diagnooseilla samaan ryhmään.

Ehdotan, että olette yhteydessä Helsingin kansanedustajiin ja muihin poliittisiin päättäjiin. Kyse on siitä, miten raha jaetaan kunnassa!

Vierailija
62/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai te nyt ihan oikeasti usko, että mitään noista ajetaan ideologian takia? Ellei rahan säästäminen sitten ole ideologia. Inkluusiota perustellaan lapsen edulla, jotta vastustaja leimaantuisi nimenomaan lapsen edun vastustajaksi. Nerokasta ja näköjään hyvin toimivaa. Tuo sumutus on tehonnut niin hyvin, että nykyään osa päättäjistäkin ihan jo tosissaan kyllä varmaan kuvittelee, että erityisluokkien lakkauttaminen on lapsen etu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuuko kirjoittaja suomen kieltä äidinkielenään? Pieni kertaus saattaisi olla paikallaan.

Moni antaa tällä palstalla mennä ja kirjoittaa vähän sinne päin, vaikka osaisikin suomea.

Aloittaja kirjoittaa varsin selkeää suomen kieltä.

Vierailija
64/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauniita teorioita ja ajatuksia ja työryhmiä ja uusia ideologioita nää nykylesbbot täynnä ja kaikki lapset ihan sekaisin

kuka viddun lesbbo keksi sen että apuluokkia ei enää ole vaan kaikki on samassa luokassa, vajjakit, häiriköt ja loput normaalit ja älyköt

mulla oli kaksi poikaa 3. luokalla jotka on suomalaisia eikä siis mammuja eikä osanneet 3. luokallakaan vielä kirjoittaa tai lukea. vain matikkaa osasivat koska ei tarvii kirjoittaa

ja yksi häirikkö pilasi koko luokan työrauhan ja mitään sille ei saanut tehdä koska itsetunto menee pilalle jos häirikköä eriytetään ja kun eriytin pakosta pikkuluokkaan niin äiti-lesbbo sai kilarit ja teki niin paljon valituksia että sain potkut

Vierailija
65/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kuin vähän alkua. Osaatko tiivistää asioita?

Ihan mielenkiinnosta, millaisen koulutuksen olet läpikäynyt ja millä alalla työskentelet?

Vierailija
66/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuuko kirjoittaja suomen kieltä äidinkielenään? Pieni kertaus saattaisi olla paikallaan.

Moni antaa tällä palstalla mennä ja kirjoittaa vähän sinne päin, vaikka osaisikin suomea.

Aloittaja kirjoittaa varsin selkeää suomen kieltä.

Niin kirjoittaa, mutta tuo kommentoija viittasi varmaan kohtaan "enkä usko, että opetustoimea aidosti kiinnostaa tai välittää minun henkilökohtaiset mielipiteet tai näkemykset."

- se, jolle vastasit

Vierailija
67/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, I todellakin hear you. Minusta on parasta ja oikein että sinä sen oikean tilanteen nielevä avaat suusi ja kerrot mitä se haahuilijoiden toteuttama politiikka niiden todellisten toteuttajien arjessa on. Kiitos tästä avauksesta ap.

Vierailija
68/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämän kaiken taustalla raha vai ideologia?

Vierailija
69/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä palsta. Syyt ap:n tuskaan on ihan selviä ja kaikkien tiedossa mutta ainakin 70% kaikkien päästä on puskassa vaikka tietävät mikä on homman nimi.

Jengi ei osaa eikä viitsi kasvattaa muksuja. Ne hoorittelee opeja koulussa, selailee kännyä jonka käytöstä ja ylipäänsä käytöstavoista muita ihmisiä kohtaan oma """""vanhempi"""" ei ole jaksanut vääntää edes viiden minuutin koulutussessiota. Sitten on ne muksut joille suomalaiset käytöstavat ja normit on ihan diibadaabaa. Ei tasan ole open vika että kaksisataa sellaista tulee päinnäköä ja heistä ei taikatempulla taiota meidän kulttuurin normitapoja kunnioittavia ihmisiä. Ei ne sellaisella sormennapsautuksella tapahdu.

Vierailija
70/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi aloitti erityisluokalla mutta siirtyi taito- ja taideaineissa pian normiluokkaan avustajan kanssa koska ongelmana ei ollut käytös. Lopulta siirtyi myös muissa aineissa ja lopulta kävi erityisopetuksessa vain mukautusta vaativat aineet joissa ei ollut mitään mahdollisuutta saavuttaa lähellekään normaaleja tavoitteita. Avustajakin jäi pois jossain vaiheessa. Ikinä ei ole aiheuttanut mitään ongelmia käytöksellään. On lähinnä vain outo oppimisongelmien ohella mutta niitä on kaikissa luokissa jokunen.

Ei onnistuisi nykyään koska ties mitä.

Juuri näin pitäisi toimia. Omassa kotikunnassani näin tehdään myös. Inkluusio on periaatteessa hyvä asia. On ihan oikein, että lapsi saa olla lähikoulussa ja lähellä asuvien kavereiden kanssa yhdessä. Mutta se, mitä ap kirjoitti, että on eri luokka-asteiden oppilaita samassa ryhmässä, on kyllä kauhistuttavaa. Miten ihmeessä Helsingissä toimitaan tuolla tavoin?! Jos pienemmilläkin paikkakunnilla onnistutaan, miten ei suuressa kaupungissa! Oma lapseni on erityinen ja hän on välillä "oman luokan" kanssa ja välillä erityisryhmässä. Välillä hän saa itse valita, kumpaan luokkaan menee (vierekkäiset luokat). Kun erityiset ovat "omissa luokissaan", siellä on paikalla myös avustaja ja erityispettaja eli kolme aikuista samassa luokassa. Varsinaisessa erityisluokanopetuksessa, eli lievästi kehitysvammaiset ym., ovat kokonaan omassa ryhmässään ja he ovat muiden kanssa lähinnä ruokailuissa ja joissakin projekteissa. Kannatan kyllä inkluusiota ja integraatiota, mutta ei sitä toteuteta ihan vaan heittämällä lapsi normaaliin opetukseen tai laittamalla eri ikäisiä ja eri diagnooseilla samaan ryhmään.

Ehdotan, että olette yhteydessä Helsingin kansanedustajiin ja muihin poliittisiin päättäjiin. Kyse on siitä, miten raha jaetaan kunnassa!

Sanoisin että monikin lapsi pystyisi olemaan siellä normaalissa luokassa jos asia hoidettaisiin eri tyylillä.

Mitä tulee rahojen jakamiseen kunnissa niin soteuudistuksen tyylinen ratkaisu ei välttämättä olisi huono asia tässäkin asiassa jos halutaan muutosta. Kunnat panostaa niin vaihtelevasti koulutukseen.

Vierailija
71/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle mitää tarvi tiivistää, aika tiivis pää sulla tuntuu muutenkin jo olevan. Ei sinne mahdu kuin kaks lausetta päiväs.

Vierailija
72/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutti taustalla kommentoi, tätä oon kauhistellut monet vuodet. En käsitä miten te opettajat kestätte kun itsellekin tämä jälkien korjaaminen tekee pahaa. Mutta siitähän minulle maksetaan.

Vierailija
73/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkluusio on psska puhetta. Kaikki käytännössä kokeilleet tietää tämän. Kaikki omissa mielikuvissaan kokeilleet eivät tiedä koska mielikuvitusmaassa päättää itse käytännön lopputulokset.

Vierailija
74/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, millaisen koulutuksen olet läpikäynyt ja millä alalla työskentelet?

Korkeakoulu ja kaupallisella alalla. Entä itse?

Vierailija
75/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te opet vatvotte työasioita lomalla? Nauttikaa nyt lomasta kun olette niin väsyneitä.

Vierailija
76/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

turpaan vaaan häiriköille ja julkinen häpäisy ja vankeutta eritystä.

Vierailija
77/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle erityisen tuen oppilaista opiskelu inklusiivisesti yleisopetuksen luokassa sopii hyvin. Erkan tukea vaikeisiin aineisiin ja muut isossa ryhmässä.

Osa taas tarvitsee pienryhmän.

Vierailija
78/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan viestin 62 kirjoittajaa ja lisään:

Ne päättäjät ja ihmiset, jotka eivät päivääkään ole tehneet alalla työtä, heitä pystyy tällaisella kaksinaamaisella aivopesulla sumuttamaan, muttei meitä, jotka tekevät hihat käärittyinä töitä kasvatuksen ja opetuksen parissa. 

Vierailija
79/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä koko Suomen ongelma vai kohdentuuko pk seudulle?

Vierailija
80/103 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen Helsingin yliopistossa ja J. Salminen (proffa) kritisoi luennoillaan inkluusiota ja integraatiota. Nosti esiin ongelman lapsen etujen toteutumista. Kritisoi myös oph:ta, joka näitä päätöksiä tekee kuunnellen vain yhtä suurta ristiretkeläistä, joka ottanut inkluusion elämäntehtäväkseen. Eli onneksi Suomen akateeminen maailma ei ole täysin ideologian mädättämä. Harmillisesti kuitenkin se toinen puoli on äänekkäämpi.

Kuka/mikä on tämä ristiretkeläinen? Kysyn vilpittömästi, sillä olen ope-opiskelija ja haluaisin tietää asiasta lisää. Meillä inkluusiota ei ole käsitelty kovinkaan kriittisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan