Mitä jouluvalmisteluja olette tehneet tänään?
Kommentit (118)
Kaikki on tehty, lukuunottamatta keittiön eteisen ja samankerroksen vessan pesua. Ne huomena. Tänään haettiin tilattu kinkku ja käytiin kaupassa.Joten sinne ei tarvi enää ryysiä.Puoliso siivosi alakerran, minä keski-ja yläkerran.
Tein viikkosiivouksen ja ostin alkoholit. Huomenna käyn kaupassa ruokaostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin tapetit keittiöön ja olohuoneeseen. Mieheni saa kohta joulukaakelit vessan seinään.
Huomenna pesen katot ja ikkunat, mieheni vaihtaa jalkalistat ja keittiön kaappeihin punaiset jouluovet.Entä lattiat?
Olohuoneen laattalattia on jo rakennusvaiheessa vesieristetty. Tuodaan vaan enää aattona lunta kuusen ympärille.
Olen kade kun teillä on lunta. Meillä mies lähti aamulla mökiltä hakemaan lunta jouluksi. Vie samalla kukat, kynttilät ja piparkakkutalot haudoille.
Ehkä teidänkin kannattai hommata lumitykki olkkariin. Meillä on ollut päällä maanantaista saakka ja nyt alkaa olla mukavan valkoista :)
Ei voida porojen vuoksi ottaa, vauhkoontuvat siitä huminasta. Laukkaavat muutenkin välillä liian lujaa olkkarissa.
Paketoin lahjat ja tein aaton jälkkärin pakkaseen. Etsin kakkureseptin. Kävin kirjastossa hakemassa luettavaa joulun ajaksi ja hain samalla lähikaupasta muutaman kakun leivontaan tarvittavan asian. Pyyhin peilit ja patistin teinit siivoamaan huoneensa.
No en mitään. Ajattelin illan suussa ehkä paketoida lahjat. Muutaman minuutin homma, kun vaan parit paketit vanhemmilleni.
Kuusi on ollu jo koristeltuna jo viikon ja jouluks meen vanhemmilleni eli ruokia ei tartte tehdä, lahjat on hankittu... ei tässä muuta valmisteltavaa ole. Vielä huominen työpäivä niin voi pakata laukut illalla ja pääsee aattoaamuna matkaan.
Auto pakattu valmiiksi. Aamulla lähdetään sukujouluun Pohjanmaan lakeuksille.
Raivasin ja puhdistin keittiön ruokapöydän! Koko vuosi ollaan syöty sylistä olohuoneen sohvalla, joulun kunniaksi pääsee nyt istumaan oikein pöydän ääreen.
Imuroin ja pyyhin lattiat sekä putsasin mikron. Kävin kaupasta hakemassa viimeiset ruokatarvikkeet ja vein keräyspisteelle pahvi- ja metalliroskia. Vaihdoin lakanat ja käsipyyhkeet, pyyhin sormenjäljet peileistä ja ikkunoista ja pesin 3 koneellista pyykkiä.
Nyt on koti siisti. Huomenna ohjelmassa joulun jälkiruuan teko ja kahvikakun kuorrutus. Loput ruokajutut sitten aattona.
Kävin ostamassa jouluksi herkkuja, 2 pussia sipsejä. Haen vielä kokista huomenna .
Kävin ostaa kinkun. Ja viimeiset lahjat. Huomenna siivousta, jouluruoat kaupasta ja leipoa Ajattelin jotain ja sit kinkku uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin tapetit keittiöön ja olohuoneeseen. Mieheni saa kohta joulukaakelit vessan seinään.
Huomenna pesen katot ja ikkunat, mieheni vaihtaa jalkalistat ja keittiön kaappeihin punaiset jouluovet.
Mies sai tänään valmiiksi loput jätkänkynttilät ja jäälyhdyt. Nyt putsaa rännejä ja pesee ikkunoita ulkoa. Huomenna olisi autojen vahaus ja imurointi.
Itse tein viimeiset kynttilät juuri ja hain porontaljan takan eteen, lämmittää kivasti polvia aattoiltana.
Taidan olla ainoa, joka ei tee aattona enää mitään ruokien lämmittämistä ja kattausta lukuunottamatta. Lapsuudenkodista opittu malli.
.Tänään tein piparkakkutalon, kohta koristelen sen. Lisäksi paketoin viimeiset lahjat.
Huomenna aamulla laitan perunalaatikon imeltymään ja otan kinkun lämpimään. Vien isotädilleni joulukukan ja käyn samalla hankkimassa viimeiset ainekset. Iltapäivällä kinkku uuniin ja samalla väsään laatikot ja teen joulukakun. Ehkä vähän siivousta, pölyjen pyyhkimistä, sitten kuorrutan kinkun, teen riisipuuron, tortut ja piparit valmiiksi ja vaihdan joululiinat. Aamulla on ihana herätä siihen, että kaikki on joulua varten valmiina.
Siivosin nurkkia jne ja pesin vessan seinät, roskiskaapin ja pesin pyykkiä. Huomenna siivoan muuten ja vaihdan lakanat jne.
Paketoin lahjat, kävin kaupassa ja pesin koneellisen pyykkiä. Nyt on melkein valmista. Siivosin eilen ja olen leiponut ja laittanut joululaatikoita sekä kotona että vanhemmillani jo aikaisemmin. Viikonloppuna koristelin kuusen ja laitoin joulukoristeita.
Huomiselle jäi lakanoiden vaihto ja puhtaiden pyykkien laittaminen kaappiin. Ihanaa mennä nukkumaan puhtaisiin lakanoihin aatonaattosaunan jälkeen.
Kaivettiin kestokuusi, sähkökyntteliköt ym. jouluvalot kellarista ja laitettiin paikoilleen. Joulukakku on uunissa. Naputeltiin joulun ruokaostoksia ostoskoriin, toimitus kotiovelle huomenna.
En ota vakavasti joulua. Voin siivota aattona tai en. Kinkkua ostin 300 g. En oo koskaan viettänyt joulua yksin mutta nyt vietän koska korona. Mielenkiinnolla odotan miten se joulu sujuu.
Aamulla kun keittelin riisipuuroa siivosin jääkaapin ja kylmäkaapin. Heitin kaikki vanhat ruoat roskiin, irrotin hyllyt ja pesin ne. Puuron syötyäni pesin yläkerrasta kylppärin eli jynssäsin kaikki kaakelien saumat puhtaiksi teen tämän noin 1,5 kk välein josten ei se varsinaisesti ollut vain jouluksi tehtävää siivoamista. Sitten putsasin suihkukaapin ovet kaikista kalkkiylijäämistä. Lopuksi putsasin lavuaarin hajulukon ja rassasin lavuaarin putket auki. Tämän jälkeen siirryin alakerraan vessaan jossa jynssäsin juuriharjalla kaakelien välit kunnes sielläkin irrotin lavuaarin hajulukon ja rassasin putket puhtaiksi. Lopuksi menin rassamaan keittiön pesualtaan putket ja hajulukon. Sitten lähdinkin kauppaan ostamaan jouluruoat. Tänä joulu onkin vähän erilainen kun avovaimo lähti lastensa kanssa vanhempiensa luokse viettämään joulua. Meille tulee minun +80 v isä sekä + 30 vuotias poikani ja vietetään ensimmäisen kerran elämässämme tällaisella kokoonpanolla joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna pesen katot ja ikkunat, mieheni vaihtaa jalkalistat ja keittiön kaappeihin punaiset jouluovet.Mies sai tänään valmiiksi loput jätkänkynttilät ja jäälyhdyt. Nyt putsaa rännejä ja pesee ikkunoita ulkoa. Huomenna olisi autojen vahaus ja imurointi.
Itse tein viimeiset kynttilät juuri ja hain porontaljan takan eteen, lämmittää kivasti polvia aattoiltana.
Minäkin tekisin jäälyhtyjä ihan mielelläni mutta parasta aikaa Turussa sataa vettä ja lämpöä on +6 C. Tee tässä sitten jotain jäälyhtyjä:-(
Olen varmaan jouluihminen, mutta olen lähettänyt joulukortit, ja myös jo paketoinut lahjat. Lapsen kanssa tein piparkakkutalon, meillä on myös kaksi joulukuusta, yksi iso ja yksi pieni pöydällä, lisäksi on paljon joulukoristeita ja jouluinen tyyny ja pöytäliina, kuuntelen joululauluja ja syön parhaillaan jouluruokaa. Kinkku on paistettu ja graavi lohi tuloillaan. Pipareita olen jo tehnyt pariin otteeseen. Siivosin parvekkeen, mutta en ole vielä sytyttänyt tuikkua, ehkä kohta. Joulukalenterin luukku pitäisi vielä avata, tykkään joulukalentereista ilmeisesti enemmän kuin lapsi. Eilen katsoimme uutisista, kun joulupukki lähti liikkeelle Korvatunturilta.