Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muuttiko endometrioosi diagnosi teidän vauvasuunnitelmia?

Vierailija
20.05.2014 |

Epäilin jo pidempään endoa, koska kuukautiskivut olivat ihan hirveät ja välivuotoja esiintyi ihan summittaisesti kesken kiertoa ja kuukautiset tuntuivat menevän runsaampaan suuntaan vuosi vuodelta. 

No nyt olen 24-vuotias ja eilen sitten sain kuulla, että endopesäkkeitä löytyi ultratessa, ei kuitenkaan vielä paljoa. Olen naimisissa ja kummatkin podetaan vauvakuumetta mieheni kanssa, mutta ollaan mietitty, että lasta aletaan "yrittämään" vasta korkeintaan vuoden ehkä kahden vuoden kuluttua kun ollaan molemmat päästy paremmin työelämään. Lääkäri suositteli nyt e-pillereitä tai hormonikierukkaa endon hoitoon jos emme ehdottomasti halua nyt vauvaa. Mutta vihjaili, että jos haluamme jälkikasvua niin ei kannata turhaan vitkastella...

Itse olisin valmis aloittamaan yrityksen nyt heti, koska pelkään lapsettomuutta nyt just niin paljon ja kun tuli endo diagnoosi niin sehän tarkoitaa sitä, että on hyvin mahdollista, että emme saa luomokeinoin lasta tulevaisuudessa. Mieheni taas ihmetteli mielenmuutostani ja ei millään uskonut, että lääkäri olisi moista kehoittanut ja sanoi, että onhan se endo mulla jo pidempään varmasti ollut joten mitä väliä jos odotetaan vuosi tai kaksi..

Miten teillä muilla? Vaikuttiko se diagnoosi mitenkään vauvahaaveisiin, varsinkin jos teillä ei vielä jälkikasvua ollut? Olis kiva kuulla kokemuksia...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

t.ap

Vierailija
2/3 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varsinaisesti muuttanut. Olin myös 24 kun sain diagnoosin ja tilanne oli silloin jo niin paha että lapsi olisi pitänyt koittaa saads alulle heti. Mieheni oli meistä se joka oli aina halunnut lasta enemmän, itselleni koko asia oli aika yhdentekevä. Päätimme kuitenkin ettemme halua vanhemmiksi 24 vuotiaina ja nyt, 9 vuotta myöhemmin olen itse ainakin todella tyytyväinen päätökseen pysyä lapsettomana eikä mieskään ole valittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuttanut, sain tietää endometrioosista vasta kun olin lapsen jo tehnyt.

Mutta oikeasti kyllä teillä kiire nyt on. Mahdollisesti et nopeasti raskaaksi tulekaan, tai voitte tarvita hoitoja. Toki saattaa olla että tärppää piankin, mutta kyseessä on kuitenkin lapsettomuutta aiheuttava sairaus. Ja lapsensaanti voi joillain toimia jopa hoitokeinona.