Lasten koulumaksu v. 2014-15 n. 7000 €
Sain juuri sähköpostiini kopion lasten ensi lukuvuoden koulumaksuista. Euroina se teki yhteensä 68 815 €. Tästä on koulubussin maksua
n. 3 500 €.
Lapsia on kolme, luokat ensi lukukaudella suomalaisittain 7. 6. ja 3.
Haluaisiko joku nillittää esim. suomalaisen kouluruokailun tasosta, ilmaisesta koulutuksesta tai vihkojen huonosta laadusta? Tai muuten vaan kysyä jotain? Hinta ei sisällä kirjoja eikä esim. retkiä, joita tehdään usein ja jotka suuntautuvat usein esim. ulkomaille.
Joo, kyllä. Olemme komennuksella ja firma loppuviimein maksaa koulumaksun (ei retkiä, ei kirjoja eikä koulupukuja), mutta silti. Suomalaiset eivät oikein tajua sitä, minkä edun ilmainen koulutus tuo. Tämä siis kansainvälisessä koulussa ihan suomalaisen peruskoulun tasoon verrattavissa olevasta opetuksesta. Ja silti sitä ei pystytä hyödyntämään Suomen kilpailukyvyssä. En vaan tajua missä menee pieleen ja kansa valittaa.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:19"]
Lasten on tarkoitus kulkea kouluun itse (saavat sitä tarvitsemaansa liikuntaa), eikä vanhempiensa kyydissä.
[/quote]
Huahh. Asut koulun läheisyydessä. Kaikki ei.
Jos lapsella on yli 5km kouluun, saa hän kunnalta koulukyydin ilmaiseksi. Alle viisi kilometriä on lyhyt matka ja koululaisten itse kuljettavissa, ellei reitti ole poikkeuksellisen vaarallinen ( tietyömaita, useita valtateiden ylityksiä jne.).
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 12:21"]
Miksi pitäisi olla kiitollinen instituutiosta, jossa joutui kiusatuksi ja syrjityksi vuosien ajan? Opin koulussa runsaasti faktoja, mutta en sosiaalisia taitoja tai luottamusta toisiin ihmisiin. Maksaisin ilomielin ap:n summan laadukkaasta yksityiskoulusta jossa olisi positiivinen ilmapiiri.
[/quote]
Ja se maksuhan takaa, ettei kiusaamista ole... Eikös noissa sisäoppilaitoksissa, joita monet maksulliset koulut ole, ole usein vielä hirveämpää simputusta kuin tavallisessa suomalaisessa koulussa. Ja kun kiusaajan isäpappa on tarpeeksi äveriäs, kiusaamiset painetaan villaisella.
Se taas, ettei opi sosiaalisia taitoja, on ihan itsestä kiinni. Ei niitä sen kummemmin opi, vaikka maksaisi koulunkäynnistä, jos kerran on introvertti ihminen.
Minusta olisi mielenkiintoista tietää millaisin perustein te ulkomammat, joiden yksityiskoulu ulkomailla on huomattavasti parempi kuin koulu Suomessa, arvionne teette? Onko teillä taustalla esimerkiksi omia akateemisia opintoja yhdestä tai useammasta siellä opetettavista aineista ja pedagogiasta? Vai perustuuko arvoinne siihen, että koulun kanssa asiointi ja asioiden järjestäminen on teidän näkökulmastanne helpompaa? Minulla on aika vahva käsitys siitä, että itse asiassa se kokemanne koulun "hyvyys" perustuu pitkälle tähän ja siihen, miten lapsenne siellä verkostoituvat. Ymmärrättehän nimittäin, että maksaessanne yksityiskoulun lukukausimaksuja te olette asiakkaita, samalla tavalla kuin olisitte hotellissa tai ravintolassa? Opetuksen akateeminen laatu sitten voi olla niin ja näin, koska tämän asian valvomiseen vanhemmilla harvemmin on todellisia rahkeita.
Olen itse päätynyt tilanteeseen, jossa tunnen paljon yksityiskoulun käyneitä henkilöitä sekä työni kautta että muista sosiaalista tilanteista. Työtoverini ovat olleet toki ammattilaisia omalla alallaan, jota ovat yliopistossa opiskelleet. Mutta minä, takahikiän peruskoulun ja lukion käynyt suomalainen, olen joutunut korjaamaan pomojeni vieraan "sujuvan vieraan kielen" kanssa tekemiä ortografia virheitä, tai kertonut samaisille kollegoille erinäisten kaupunkien sijainteja (esimerkiksi Kaakkois-Aasian maiden pääkaupungit ovat olleet usein täysin hakusessa). Enkä oikeasti nyt itseäni minään koulukavereihini verrattuna ylivoimaisena nerona pidä, päin vastoin. Samoisista kouluista, jotka kävin, on kuitenkin kullut parikin Yhdysvaltalaisissa huippuyliopistoissa nykyään opettavaa henkilöä, muutama Suomessa huippuyksikössä tutkimustyötä tekevä ja myös johtajia pörssiyhtiöihin. Minä olen hyödyntänyt tietojani assarina, kun opettajan ura ei kiinnostanut heti silloin parikymppisenä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:46"]
Minusta olisi mielenkiintoista tietää millaisin perustein te ulkomammat, joiden yksityiskoulu ulkomailla on huomattavasti parempi kuin koulu Suomessa, arvionne teette? Onko teillä taustalla esimerkiksi omia akateemisia opintoja yhdestä tai useammasta siellä opetettavista aineista ja pedagogiasta? Vai perustuuko arvoinne siihen, että koulun kanssa asiointi ja asioiden järjestäminen on teidän näkökulmastanne helpompaa? Minulla on aika vahva käsitys siitä, että itse asiassa se kokemanne koulun "hyvyys" perustuu pitkälle tähän ja siihen, miten lapsenne siellä verkostoituvat. Ymmärrättehän nimittäin, että maksaessanne yksityiskoulun lukukausimaksuja te olette asiakkaita, samalla tavalla kuin olisitte hotellissa tai ravintolassa? Opetuksen akateeminen laatu sitten voi olla niin ja näin, koska tämän asian valvomiseen vanhemmilla harvemmin on todellisia rahkeita.
Olen itse päätynyt tilanteeseen, jossa tunnen paljon yksityiskoulun käyneitä henkilöitä sekä työni kautta että muista sosiaalista tilanteista. Työtoverini ovat olleet toki ammattilaisia omalla alallaan, jota ovat yliopistossa opiskelleet. Mutta minä, takahikiän peruskoulun ja lukion käynyt suomalainen, olen joutunut korjaamaan pomojeni vieraan "sujuvan vieraan kielen" kanssa tekemiä ortografia virheitä, tai kertonut samaisille kollegoille erinäisten kaupunkien sijainteja (esimerkiksi Kaakkois-Aasian maiden pääkaupungit ovat olleet usein täysin hakusessa). Enkä oikeasti nyt itseäni minään koulukavereihini verrattuna ylivoimaisena nerona pidä, päin vastoin. Samoisista kouluista, jotka kävin, on kuitenkin kullut parikin Yhdysvaltalaisissa huippuyliopistoissa nykyään opettavaa henkilöä, muutama Suomessa huippuyksikössä tutkimustyötä tekevä ja myös johtajia pörssiyhtiöihin. Minä olen hyödyntänyt tietojani assarina, kun opettajan ura ei kiinnostanut heti silloin parikymppisenä.
[/quote]
Yksityiskouluissakin on isoja eroja. Samoin kuin oppilaissa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 12:21"]
Miksi pitäisi olla kiitollinen instituutiosta, jossa joutui kiusatuksi ja syrjityksi vuosien ajan? Opin koulussa runsaasti faktoja, mutta en sosiaalisia taitoja tai luottamusta toisiin ihmisiin. Maksaisin ilomielin ap:n summan laadukkaasta yksityiskoulusta jossa olisi positiivinen ilmapiiri.
[/quote]
Ja se maksuhan takaa, ettei kiusaamista ole... Eikös noissa sisäoppilaitoksissa, joita monet maksulliset koulut ole, ole usein vielä hirveämpää simputusta kuin tavallisessa suomalaisessa koulussa. Ja kun kiusaajan isäpappa on tarpeeksi äveriäs, kiusaamiset painetaan villaisella.
[/quote]
Kyllä. Tuntemistani ihmisistä yksi on käynyt englantilaisen sisäoppilaitoksen, jolla on Royal Charter. Hänen kohdallaan yleissivistyksessä ei ole valittamista - tosin siitä "firstistä" latinasta ei hirveästi ole ammatillista hyötyä -, mutta toisaalta, hän on joutunut myös institutionaalisoidun väkivallan uhriksi. Ja nyt ei tosiaan puhuta edes mistään ylilyönnistä mopotuksessa, vaan siitä, että esim. soutujoukkueen jäseneksi päästäkseen ja siinä pysyäkseen on kestettävä suoranaista väkivaltaa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:00"]
Sain juuri sähköpostiini kopion lasten ensi lukuvuoden koulumaksuista. Euroina se teki yhteensä 68 815 €. Tästä on koulubussin maksua
n. 3 500 €.
Lapsia on kolme, luokat ensi lukukaudella suomalaisittain 7. 6. ja 3.
Haluaisiko joku nillittää esim. suomalaisen kouluruokailun tasosta, ilmaisesta koulutuksesta tai vihkojen huonosta laadusta? Tai muuten vaan kysyä jotain? Hinta ei sisällä kirjoja eikä esim. retkiä, joita tehdään usein ja jotka suuntautuvat usein esim. ulkomaille.
Joo, kyllä. Olemme komennuksella ja firma loppuviimein maksaa koulumaksun (ei retkiä, ei kirjoja eikä koulupukuja), mutta silti. Suomalaiset eivät oikein tajua sitä, minkä edun ilmainen koulutus tuo. Tämä siis kansainvälisessä koulussa ihan suomalaisen peruskoulun tasoon verrattavissa olevasta opetuksesta. Ja silti sitä ei pystytä hyödyntämään Suomen kilpailukyvyssä. En vaan tajua missä menee pieleen ja kansa valittaa.
[/quote]
Euroopassa koulumaksut eivät ole tuota luokkaa paitsi muutamissa eliittikouluissa. Koulumaksut vaihtelevat 350-1000euroa kuukaudessa keskimäärin. Ja maissa jossa verotus on pienempi niin sillä säästöllä pystyy maksamaan koulun ja on varaa valita lapselleen mieluinen koulu. Sumessa tätä mahdollisutta ei ole.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:08"]
No mulla on lapseni yksityiskoulussa ja olen kyllä iloinen että ruotsin sijaan opiskelevat muita kieliä. Ala-aste ikäisinä puhuvat sujuvasti kolmea kieltä ja opiskelevat neljättä joista jokainen on hyödyllisempi kuin ruotsi.
[/quote]
;D
[/quote]
? Tuo on aivan normaalia jos lapsella kaksi kotikieltä ja opiskelu tapahtuu kolmannella kielellä hyvässä koulussa ja opiskelee sitten vielä neljättä.
Mitä enemmän kieliä lukee niin oppiminen helpottuu ja kaksikielisten on helpompi omaksua uusia kieliä. :)
[/quote]
Ala-asteikäinen on varmaan noin kymmenvuotias? Sen ikäinen alkaa normaalisti äidinkielellään äidinkielisessä ympäristössäkin vasta laajentaa sanavarastoaan. Kielivirheitä tulee vielä paljon. Jos oletetaan, että isä ja äiti puhuvat lapselle eri kieliä, lapsi osaa kahta kieltä melko hyvin. Jos vielä oletetaan, että koulua käydään kolmannella kielellä, lapsi osaa sitä sanastoa, jota koulussa käytetään, ja joitakin peruskäskyjä (etsi, kirjoita, lue, pohdi...) ja -kysymyksiä. Sujuvasta puhumisesta ei ole kyse. Neljäs kieli on sitten luultavasti vieras kieli, jota opiskellaan joitakin tunteja viikossa. Sitä lapsi osaa suurin piirtein niin hyvin kuin tavissuomalainen ruotsia peruskoulun päätteeksi. Kaksikielinen ei opi uusia kieliä yhtään sen helpommin kuin yksikielinenkään. Kielten oppiminen on yksilökohtaista, kieliä oppii helposti taikka sitten ei, eikä siihen vaikuta kaksikielisyys mitenkään.
Sujuva puhuminen on sellaista, että osaa keskustella mistä tahansa yleisestä aiheesta kenen kanssa tahansa millaisessa tilanteessa tahansa. Mikään turistioppaan tasoinen mongerrus ei ole sujuvaa puhumista, vaikka sen avulla onnistuisikin kysymään, missä on lähin pubi, ja vielä ymmärtämään vastauksen.
Ap:n oma suomen kielen tasokin on näköjään kaukana täydellisestä, joten jos hän on opettanut lastaan ja lapsi on kuullut lähinnä hänen kieltään, ei lapsi kyllä osaa sujuvasti puhua suomea siellä kaukomailla.
[/quote]
Hah! Mun lapset kaksikielisiä, puhuvat, lukevat ja kirjoittavat hyvin. Oppivat lukemaan jo ennen ala-astetta kuten täällä on tapana.
Koulu on kaksikielinen, toinen kieli ei ole kotikieli ja siksi puhuvat myös kolmatta sujuvasti, koulutehtävät ovat samaa tasoa ala-asteella kuin suomen yläasteella. Sinäkö asiasta tietämättä tiedät paremin?
Lasten on tarkoitus kulkea kouluun itse (saavat sitä tarvitsemaansa liikuntaa), eikä vanhempiensa kyydissä.