Lapseni valitti että päiväkodin täti piereskelee nukkarissa?
Lapseni on 5-vuotias eikä enää nuku päiväunia. Hänen päiväkodissaan on kuitenkin käytäntö että pitää se puolituntia lepäillä vaikka ei nukkuisikaan. Lapsi sitten eilen sanoi matkalla kotiin että yksi päiväkodin tädeistä piereskelee aina nukkarissa ja siellä kuulemma haisee kamalalta niin on kuulemma tosi tylsää olla siellä hajussa sitten lepäilemässä. En oikeen osannut sanoa lapselle mitään. Jos lapsen kertoma juttu pitää paikkaansa ni miten tuohon nyt pitäisi suhtautua. En kuitenakaan viitsi mennä vauhkoamaan päiväkodille että nyt loppuu se piereskely ja p*skalle haiseminen. Koska voihan toki olla että lapsi on keksinyt koko jutun ettei tarvitsisi makailla siellä nukkarissa sitä puoltatuntia.
Kommentit (38)
Lapsesi kertoma asia on totta, kaikki hoitajat ja lapset pierevät. Keskiverto henkilö pieree 6-20 kertaa vuorokaudessa, sivistyneet osaavat pierrä äänettömästi, mutta ei se siihen hajuun auta.
Nukkari on muutenkin vaikea paikka, kun on valvonta vastuussa eikä voi poistua wc-tilaan. Toisaalta jos pidättelee niin maha tulee kipeäksi.
Mainitsit sanan pieru. Pierun pitääkin paukkua kuuluvasti sekä mausteena lämmin haju. Torstaina taas paukkuu pieru, silloin hernekeittova.
Musta kuulostaa siltä, että lapsesi ei tykkää jostaint ietystä hoitajasta, eikä tykkää nukkarissa olevasta rauhottumisajasta, vaikka tonkin ikäselle on vaan terveellistä ja hyväksi osata edes puoleksi tuntia rauhottua paikalleen.
Just ton ikäset keksii kaikkia valheita, ei valehdellakseen kíusallaan vaan lähinnä mielikuvitus on todella kova. Ja jos vielä ei pidä nukkarissa olosta, niin tottakai koittaa sinuun vedota että täti muka piereskelee.
Todellisuudessa siellä on saattanut jollain lapsella päästä pieru ja lapsi keksinyt asian siitä. Tai miksei tarhatädiltäkin ole voinut joskus yksi pieru vahingossa päästä. Lapsi sitten keksinyt asian ja alkanut suurentelemaa. Ja sitten keksinyt että jospa tällä keinollatämä "ei niin kiva täti" ei olisi nukkarissa, tai vieläparempaa, saisi vapautuksen nukkarissa olosta... eikun valehtelemaan äipälle.
Hyvin tyypillistä on et ton ikäset puhuu mitä sylki suuhun tuo ja keksii asioita.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 10:07"]
Eikö ole ihan normaalia että töissä ja kotona piereskellään ja on ihan normaalia että perheenjäsenet ja muut oleskelevat toisen paskanhajussa? Olen saanut tältä palstalta tuon vaikutelman. Itse arvostan lapsiani ja kanssaeläjiäni sen verran että en piereskele heidän läsnäollessaan. Mutta olen epänormaali tässä suhteessa.
[/quote]
Ehkä ylimielinen asenteesi muuttuu jos sinä tai puolisosi sairastutte niin että ilmaa kertyy. Mun mielelläni on syöpä ja hänen suolistoaan operoitiin mikä tarkoittaa sitä että ilmaa kertyy ja pierettää. Ei tulisi mieleenkään kieltää piereskelemästä kotona kun sille ei mitään voi. Vai lähetätkö itse syöpäsairaan esim pois kotoa ettei häiritse?
Varmasti nukkarissa haisee välillä pieru!
Miettikää nyt, lounaaksi ollut hernekeitto+nukahtaminen+moni lapsi panttaa päiväkoti päivän ajan kakkaa+pieni tila+paljon porukkaa= pierun haju :D
Minusta se on ihan luonnollista jos joskus pääsee pieru, mutta jos tämä hoitaja oikeasti jatkuvasti paukuttelee menemään nukkarissa niin ei se kyllä mitään kauhean kivaa ole. Lapsella ei ole ennen ollut mitään ongelmia olla nukkarissa, enkä koskaan ole kuullu hoitajilta että olisi jotenkin protestoinut siellä oloa. Mielestäni lapsi suhtautuu tuohon hoitajaan muutoin ihan normaalisti, että en usko kyseessä olevan mikään mustamaalauskaan. No, mene ja tiedä. Vai pitäisikö sanoa mene ja haista.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 10:26"]
Lapsesi kertoma asia on totta, kaikki hoitajat ja lapset pierevät. Keskiverto henkilö pieree 6-20 kertaa vuorokaudessa, sivistyneet osaavat pierrä äänettömästi, mutta ei se siihen hajuun auta.
Nukkari on muutenkin vaikea paikka, kun on valvonta vastuussa eikä voi poistua wc-tilaan. Toisaalta jos pidättelee niin maha tulee kipeäksi.
[/quote]6-20 kertaa voi pieraista myös vessassa. Itse en ole ikinä pierryt edes hajuttomasti paikoissa joissa on muita ihmisiä. Jo 50v olen pystynyt hallitsemaan oman suoleni, olenko lääketieteellinen ihme? Itseasiassa työpaikallakaan en ole törmännyt pieruun miltei 30-vuotisen urani aikana. Olisiko sittenkin kysymys koulutuksesta, sivistyksestä tai kasvatuksesta?
Mitä mieltä anoppi on ollut asiasta?
Voi että. Lapsi saattaa puhua ihan totta. Välillä nukkarissa haisee tosi rankasti. Lapset pieree. Ja kyllä välillä aikuiseltakin pääsee pieru samaan hajuun. Tunnin kun nukkarissa on, niin on maha kipeä, jos pierua sen ajan pidättää. Pois ei voi välillä lähteä. Miten lapsi tietää, että juuri hoitaja pieree? Tietty, jos äänellä päästelee, niin sittenhän sen tietää. Mutta, kyllä itsellekkin on välillä vaikeaa paikantaa, kenen sänkyyn rutina paikantuu...
Paskanhajussahan kasvaa, eli ihan hyvä juttu.
Vuonna 2014 siis vielä täditeltiin varhaiskasvattajia?
Tai sitten vaan sanot lapselle, että joillain ihmisillä on valitettavasti vatsan kanssa ongelmia eivätkä he voi piereskelylleen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2014 siis vielä täditeltiin varhaiskasvattajia?
Kyllä, kuten 2021 :)
häiriintynyt hoitotäti. Kannattaa mennä huutamaan sen naamalle että tekee väärin. EI muuten opi ikinä. semmonen ni*ti*aska
Eihän tähän ole muuta ratkaisua kun opetella kestämään pierunhajua. Nukkarivalvoja ei voi lähteä vessaan ja jättää lapsia yksin. Enkä itse pystyisi puolta tuntia pierua pidätellä. Ikkunaa ei voi avata kun sieltä tulee valoa ja ääniä ja sit kukaan ei nuku. Nukkumattomia ei voi päästää pois, koska ryhmätilaa siivotaan ja muut on tauolla/kokouksessa/vahtimassa toisen ryhmän lapsia kun aikuiset sieltä on kokouksessa. Parempi siis olla vaan hiljaa koko asiasta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 10:26"]
6-20 kertaa voi pieraista myös vessassa. Itse en ole ikinä pierryt edes hajuttomasti paikoissa joissa on muita ihmisiä. Jo 50v olen pystynyt hallitsemaan oman suoleni, olenko lääketieteellinen ihme? Itseasiassa työpaikallakaan en ole törmännyt pieruun miltei 30-vuotisen urani aikana. Olisiko sittenkin kysymys koulutuksesta, sivistyksestä tai kasvatuksesta?
Sairastan vaikeaa suolistosairautta ja kun pieru tulee, se tulee enkä osaa estää sitä mitenkään. Osaisitko sinä koulutettuna ja kasvatettuna ihmisenä neuvoa, miten voisin hieman sivistää pierujani?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 10:24"]
Osta sille hoitajalle niitä ruuansulatus jugurtteja. Eiköhän ne auta pahimpiin ilmavaivoihin. Eivät muuten ihan hirveän kalliitakaan ole!
[/quote]
Ja vien lahjaksi kevätjuhlassa? Ehkä ei :D.