Mitä joulupöytään,kun perinteiset jouluruuat ei menesty?
Kinkku on oikeastaan sellainen mistä kaikki tykkää,laatikot tuppaa joka joulu jäädä syömättä ja sitten niitä lähes täysiä pakkauksia heitetään roskiin 😏
Ajattelin jos laittaisi jotain muuta tosi hyvää juhlaruokaa. Esimerkiksi leipoisin jonkun mehevän suklaakakun ja vaniljajäätelöä. Lapsille ranskalaisia/pariisinperunoita. Valkosipuli-kermaperunoita aikuisille ja joku hyvä raikas salaatti, esim omena-punajuuri.
Juomia voisi sitten olla lapsille limua ja meille aikuisille esimerkiksi jotkut hyvät jouluoluet ruuan kanssa.
Konjakki olis kyllä suklaakakun kanssa 👌
Haluan kuitenkin että jouluna on jotain todella hyvää ruokaa ja juhlavaa.
Onko muita jotka laittaa joulupöytään muuta kuin perinteisiä herkkuja? Jakakaa menunne 🎅
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään jouluna joulun perinneruokia, kyllä lapsetkin niitä mielellään syö kun on pienestä jo asiaan totutettu.
Juuri näin, mikään ei ole parempaa.
Aina nirsotkin lapset löytää jotain syötävää perinteisistä jouluruuista. Ja miksi eivät löytäisi, kun on pääasiassa muodissa olevaa kasvisruokaa.
Sinun on pakko olla lapseton, kun kuvittelet lasten pitävän jostain ruuasta vain koska se on muodikasta.
3 lasta.
Opetin heille perinteitä, kuten kuuluu.
Minä en ole syönyt jouluruokia sen jälkeen kun muutin kotoa pois. Ei maistu kinkut ja laatikot.
Et saanut lapsuutesi jouluista mitään? Mietin että mikä on mahtanut olla syynä, kun et yhdistä hyvää oloa tuttuihin jouluruokiin.
Onko sinulla joku kapina, lapsuutesi jouluja vastaan menossa?
Itse en ole koskaan ollit perinteisen jouluruoan ystävä, joten perinteistä joulupöytää perheelleni tee. Meille on kuitenkin muodostunut oma jouluruokaperinne, jossa toki on mukana myös joitain perinteisiä jouluherkkuja.
Tarjolla on kylmäsavu-ja graavilohta, kalkkunarulla tai useimmiten paahtopaistia, erilaisia juustoja, sienisalaattia, salaattia, itsetehtyjä karjalanpiirakoita munavoilla, toscataatelikkakkua sekä joku muu kakku vaihtelevasti. Lisukkeena joku variaatio perunasta sekä bataatista, sekä erilaisia kastikkeita.
niin..kyllä me syömme niin lanttulaatikkoa kuin itsetehtyä imellettyä perunalaatikkoa kinkun kanssa jouluna. Lisänä pakolliset jalostajan purkkiherneet, rosollit, itse graavattu lohi ja venäläinen silli.. näitä syömme vain ja ainoastaan jouluna. Siksipä joulun tuntu on - kerran vuodessa.. vain yhden kerran olemme kaavasta poikenneet - tein wellingtonia, tein blinejä - hyviähän ne olivat, mutta kun jotenkin se kinkku lisukkeineen kuuluu joulun aikaan niin palattiin entiseen..kyllä se kerran vuodessa on ihan ok syödä niitä ruokia joita mielletään jouluun kuuluvan.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset ja valkosipuliperunat ei ole juhlavaa.
Eikä todella hyvää.
Jouluna syön pizzaa, hampurilaisia, tai kebabia, tai tofua ja kus kussia ja seitankinkkua ja härkistä ja luomupapuja kauramaidossa tai palmumaidossa.
Oktoberfestiä juhlin viinin ja härkispihvien kanssa ja kauramaitoa ja seitania.
Vappuna juon kauraolutta ja riisipiirakoita.
Koska olen vastarannan kiiski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään jouluna joulun perinneruokia, kyllä lapsetkin niitä mielellään syö kun on pienestä jo asiaan totutettu.
Juuri näin, mikään ei ole parempaa.
Aina nirsotkin lapset löytää jotain syötävää perinteisistä jouluruuista. Ja miksi eivät löytäisi, kun on pääasiassa muodissa olevaa kasvisruokaa.
Sinun on pakko olla lapseton, kun kuvittelet lasten pitävän jostain ruuasta vain koska se on muodikasta.
3 lasta.
Opetin heille perinteitä, kuten kuuluu.
Minä en ole syönyt jouluruokia sen jälkeen kun muutin kotoa pois. Ei maistu kinkut ja laatikot.
Et saanut lapsuutesi jouluista mitään? Mietin että mikä on mahtanut olla syynä, kun et yhdistä hyvää oloa tuttuihin jouluruokiin.
Onko sinulla joku kapina, lapsuutesi jouluja vastaan menossa?
Mukavia jouluja ne oli, mutta ruokapuolen laitoin uusiksi omassa joulussa. Miksi syödä jotain sellaista mistä ei oikeastaan pidä? Ja onneksi puoliso oli samoilla linjoilla ja aloimme järjestää ihan omat jouluperinteet. Vähän makuja eri maista.
Mäkkäri sukupolvella vaikeaa. Syökää suosiolla niitä pitsoja ja hamppareita. Tonttulakki vaan päähän niin siinähän sitä joulua jo onkin. Ja juomisethan se joulun pääasia olikin.
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuliperunat sopii ihmeen hyvin kinkun kanssa! Joskus sain maistaa exän sukulaisten luona.
Ja ranskalaisista ehdottaisin vähän parempaa versiota : Lidlin lohkoperunat. Valmiiksi maustettu ja on kuorineen. Ne on hyvänmakuisia ja on ihan samaa kamaa kuin ravintolassa "maalaislohkoperunat ".
Jos lähtee tälle linjalle, niin tekee ne sitten edes itse! Perunat kuorineen lohkoiksi. Kulhoon öljyä ja mausteet, perunat pyöritellään siellä hyvin. Pellille ja uuniin. Helppoa ja tulee takuuvarmasti hyvää!
Hasselbackan perunat toimii pihvin kanssa, ehkä myös kinkun.
Vierailija kirjoitti:
Tulen mielellään ap teille joulupöytään,vaikka et tietysti sitä kysynytkään!
Eiköhän jokainen aikuinen ihminen saa päättää mitä jouluna syö tai ei syö.
En myöskään ymmärrä sitä,että esim. neljälle ihmiselle ,joista kaksi on lapsia tehdään sillikaviaarit, silkkarullat, graavilohet, siikaa, smetanalohta,mummonkurkkuja,glögipäärynöitä, kinkkua,paistia, laatikoita ym.. kun ei ne lapset niitä syö ja tuskin aikuisetkaan jaksaa viikkotolkulla jouluruokaa.
Lapset ja lapset... Itse söin listassa luetelluista useimpia hyvällä ruokahalulla lapsena ja omille lapsille maistuu myös kala ja jouluruuat makujensa mukaisesti.
Tein viime jouluna ex tempore Jamie Oliverin ohjeella perunoita (jotka keitettiin paistettiin paahdettiin käännettiin väännettiin ja käsiteltiin) ja niiden kaveriksi tuli erilaisia hyviä makkaroita. Aa että oli hyvää ja tänä jouluna ne tulevat uudestaan kinkun ja imellytetyn perunalaatikon kupeeseen joulupöytään.
Meillä on jouluhaukea kastikkeella ja juustoisia uuniperunoita, vihreä salaatti ja katkarapusalaatti, saaristolaisleipää ja jälkiruuaksi jäätelöä marengeilla ja marjalisukkeella.
Vieläkään ei perinteinen jouluruoka maistu. Lieneekö syynä se jonkun ehdottama "kapinavaihe".
N72
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlavat ranskalaiset jouluksi.
Mitä tarjotaan ravintolassa pihvin kaveriksi? Aivan 😉
..juu ehkä jossain ABC-ravintolassa , mutta ei kyllä sellaisissa, joissa itse käyn. Tai ehkä tosiaan lasten menussa voi olla saatavana.
Inhoan puuroa, jossa on porkkanaa ja lanttulaatikko saa mahan kipeäksi. Lisäksi emme syö graavikalaa, olen inhonnut kalaa lapsesta asti, mieheni poti lapsena lapamadon ja raa´an kalan syöminen loppui siihen.
Meillä on pöydässä perinteisesti nämä:
kinkku
kalkkuna (mun lapsuudessa mummi teki aina täytettyä kalkkunaa, hänen tätinsä olivat nuorena Amerikassa piikomassa, resepti kulkeutunut suvussa. Juu, toinen täti jäi sinne eli kaukaista sukua löytyy)
sienisalaatti: mummin resepti, jossa on oikeaa kermaa
perunasalaatti
imelletty perunalaatikko, mummin resepti
savustettua siikaa
herneitä
silliä
kotitekoinen maksalaatikko
karjalanpiirakoita
nämä on meillä ollut nyt monta vuotta:
poronkäristys (yleensä tapaninpäivänä)
bataattiaurajuustolaatikko
gratinoitu kukkakaali
Meillä on joulupöydässä party platter sushia (tilattu, ei itse väännetty) , skumppaa, laadukasta suklaata ja viiniä.
Jouluruoat on Suomessa pula-ajan ruokaa, muussattua lanttua ja porkkanaa sekä sian takapuolta. Näitä sitten väännetään viikko tolkulla hiki hatussa. Itse kävin suklaaleipurin puodissa, kipaisin Alkossa ja tein ennakkotilauksen hankosushiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on joulupöydässä party platter sushia (tilattu, ei itse väännetty) , skumppaa, laadukasta suklaata ja viiniä.
Jouluruoat on Suomessa pula-ajan ruokaa, muussattua lanttua ja porkkanaa sekä sian takapuolta. Näitä sitten väännetään viikko tolkulla hiki hatussa. Itse kävin suklaaleipurin puodissa, kipaisin Alkossa ja tein ennakkotilauksen hankosushiin.
Kiitti vinkistä! Miten tuo sushi ei tullut itselel edes mieleen vaikka kalaa kyllä mietin ruuaksi.
Minä ajattelin tehdä tänä jouluna peruna-sokerijuurikaslaatikkoa. Ostin kyllä kaupasta valmislaatikkoa pakastimeen, jos ei olekaan hyvää :)
Omat perinteet on muuttuneet ajan saatossa, esimerkiksi meillä Pohjois-Suomessa ei ollut jouluna perunalaatikkoa, mutta kun sitä Varsinais-Suomessa ensimmäistä kertaa maistoin, olin ihan myyty. Se on nyt minun jouluni must, graavilohen ohella. Kaljavellistä taas ei tullut suosikkia...
Mitään kristillistähän suomalaisessa jouluruuassa ei tokikaan ole. Ihan on pakanallista perua perinneruuat, ja sana "joulu"kin on pakanaa, esim. englannissahan se on "Kristusmessu", Christ Mas.
Vierailija kirjoitti:
Mä tosiaan teen tuollaisen joulupöydän meille tänävuonna. Ollaan niitä laatikoitakin ehditty jo maistelemaan, voi olla että pienet rasiat ostan . Kun ei ne mitään kalliita kuitenkaan ole.
Olen ihan ruuan kanssa tekemisissä jo ammatinkin puolesta niin siksi ajattelen ehkä asiaa vähän laajemmin. Jos yhtenä päivänä saa syödä mitä vaan niin onko se silloin sitä porkkanalaatikkoa.
Kun maailmassa on niin paljon herkullisia ruokia.Ja ranskalaiset tosiaan on meidän perheessä lapsille aina semmoista juhlaherkkua,mitä harvoin arkena tehdään. Maistuu meille vanhemmillekin! Me ei välttämättä kuitenkaan mitään gurmeetakaan haluta.
Rehellistä,herkullista ruokaa josta oikeasti nautitaan.Hyvää joulua! 😊
-ap
Se on totta, että maailmassa on paljon herkullisia ruokia ja monessa maassa on heidän omat jouluruuat, jotka eivät ole suomalaisten jouluruokien tapaisia lähimaillakaan. Sen takia tuntuu oudolta, että kaikista ruuista, jota itse harvoin tai ei koskaan syö valitsee juuri ne ranskalaiset perunat tai jopa kermaperunat.
Mitä,jos katsoisit mitä italialaiset syövät jouluna? Tosin sielläkin on suuria alueellisia eroja. Emilia Romagnan seudulla jouluna on vaikka millaista herkkupastaa. Erillaiset raviolit ja tortelliinit. Jos taas pitää kalasta, niin Sisilian ja Calabrian jouluherkut voisivat maistua. Googlen kääntäjä kyllä auttaa kääntämisessä.
Entä jotain Ranskan perinnejouluruuista? Heilläkin on arvostettu ja maailmankuulu keittiö. Nämä ruuat on tietenkin itse tehtävä, eikä onnistu suoraan pellille leviteltäksi vaihtoehdoksi. Reseptejä kyllä löytyy.
Tein niin, että kysyin kaikilta yhden ruuan, ihan mitä vain, mitä haluavat joulupöytään ja sitä sitten laitettiin. Tuli pihviä, sushia, graavilohta jne.. Meilläkään ei tykätä laatikoista ja uunipossusta.
Meillä skipataan sillikaviaari, sienisalaatti, rosolli, sillit yms. Tehdään siikatartar-leipiä, pekonitaateleita, punajuuriohrattoa, yms.
porkkanalaatikko, lanttulaatikko ja kinkku oli kaikkien toivelistalla edelleen.
Valkosipuliperunat sopii ihmeen hyvin kinkun kanssa! Joskus sain maistaa exän sukulaisten luona.
Ja ranskalaisista ehdottaisin vähän parempaa versiota : Lidlin lohkoperunat. Valmiiksi maustettu ja on kuorineen. Ne on hyvänmakuisia ja on ihan samaa kamaa kuin ravintolassa "maalaislohkoperunat ".