Mitä joulupöytään,kun perinteiset jouluruuat ei menesty?
Kinkku on oikeastaan sellainen mistä kaikki tykkää,laatikot tuppaa joka joulu jäädä syömättä ja sitten niitä lähes täysiä pakkauksia heitetään roskiin 😏
Ajattelin jos laittaisi jotain muuta tosi hyvää juhlaruokaa. Esimerkiksi leipoisin jonkun mehevän suklaakakun ja vaniljajäätelöä. Lapsille ranskalaisia/pariisinperunoita. Valkosipuli-kermaperunoita aikuisille ja joku hyvä raikas salaatti, esim omena-punajuuri.
Juomia voisi sitten olla lapsille limua ja meille aikuisille esimerkiksi jotkut hyvät jouluoluet ruuan kanssa.
Konjakki olis kyllä suklaakakun kanssa 👌
Haluan kuitenkin että jouluna on jotain todella hyvää ruokaa ja juhlavaa.
Onko muita jotka laittaa joulupöytään muuta kuin perinteisiä herkkuja? Jakakaa menunne 🎅
Kommentit (73)
Ranskalaiset ja valkosipuliperunat ei ole juhlavaa.
Meillä syödään jouluna joulun perinneruokia, kyllä lapsetkin niitä mielellään syö kun on pienestä jo asiaan totutettu.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset ja valkosipuliperunat ei ole juhlavaa.
Kyllä on minulle ja meidän perheessä. Lanttulaatikkoko on?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään jouluna joulun perinneruokia, kyllä lapsetkin niitä mielellään syö kun on pienestä jo asiaan totutettu.
Ihanko tosi? Että oikein jouluruokia syötte jouluna.
Kun ap just kysyi mitä muuta voisi laittaa joulupöytään kun niitä perinteisiä laatikoita 🤦🏼♀️
Meille tulee uutena perinteisten ruokien rinnalle Hasselbackan punajuuret aurajuustokastikkeella ja tanskalainen parsakaalisalaatti.
Lohikiusaus, salaattia. Jälkkäriksi juustokakku ja kahvia.
Meillä on enemmän kylmiä kaloja, juustoja, salaatteja ym.
Kun mun lapset oli pieniä, niin kysyin kultakin perheenjäseneltä, mitä hän mieluiten haluaisi jouluna syödä.
Oli sitten monenlaista joulupöytää. Jonain vuonna oli lihapullia, jonain vuonna makaronilaatikkoa ja on meillä kalapuikkojakin käristelty jouluaattona. Mies ja minä pohdittiin ja punnittiin, mitkä jouluruoista on niitä, joita ilman se oma joulu ei ole joulu. Niistä ne meidän jouluateriat vuosi vuodelta kehittyivät. Lapset lakkasivat välittämästä kalapuikoista ja makaronilaatikosta, uskaltautuivat maistamaan perunalaatikkoa (jota oli pöydässä jonain vuonna, koska meillä oli isovanhemmat, joiden joulupöydässä oli oltava perunalaatikko... heiltäkin siis kysyttiin). Nykyään kokonaisuus on yhdenlainen, mutta muuttuuhan tuo edelleen, kun jotkut asiat jäävät joutavina pois ja jostain tulee uusia ideoita.
Ihan mitä mieli tekee. En ymmärrä tätä joulu sitä ja joulu tätä. Syödään just sellaista ruokaa ,joka meidän mielestä on sitä maailman parasta. Kinkku lähinnä kertoo, että on joulu.
6, no miksi vietää joulua ylipäätään jos ei halua perinteisiä ruokia? Nää oikeesti pullamössösukupolven elätit tekee lapsilleen maranonilkaatikkoa jouluna.. hohoijaa.
11, miksi vietät joulua? Se on muutenkin vain kristittyjen juhla.
Paahdettuja hunaja-yrttijuureksia sekä aura-punajuuripaistosta tai punajuuripateeta smetanan kanssa, kinkku, kylmäsavuporoa, savustettuja kaloja...
Meillä on tapana laittaa joulupöytään sitä mistä tykätään. Suosittelen samaa muillekin. Ei ole pakko vetää lanttulooraa, jos siitä ei tykkää.
Mä tosiaan teen tuollaisen joulupöydän meille tänävuonna. Ollaan niitä laatikoitakin ehditty jo maistelemaan, voi olla että pienet rasiat ostan . Kun ei ne mitään kalliita kuitenkaan ole.
Olen ihan ruuan kanssa tekemisissä jo ammatinkin puolesta niin siksi ajattelen ehkä asiaa vähän laajemmin. Jos yhtenä päivänä saa syödä mitä vaan niin onko se silloin sitä porkkanalaatikkoa.
Kun maailmassa on niin paljon herkullisia ruokia.
Ja ranskalaiset tosiaan on meidän perheessä lapsille aina semmoista juhlaherkkua,mitä harvoin arkena tehdään. Maistuu meille vanhemmillekin! Me ei välttämättä kuitenkaan mitään gurmeetakaan haluta.
Rehellistä,herkullista ruokaa josta oikeasti nautitaan.
Hyvää joulua! 😊
-ap
Vierailija kirjoitti:
6, no miksi vietää joulua ylipäätään jos ei halua perinteisiä ruokia? Nää oikeesti pullamössösukupolven elätit tekee lapsilleen maranonilkaatikkoa jouluna.. hohoijaa.
Itse vietän joulua joulun vuoksi, en ruuan takia. Ei luulisi olevan sinun päänsärkysi, jos kaikki eivät syö samaa ruokaa kuin sinä. Tai ehkä oletkin kateellinen, kun muut osaavat syödä itselleen mieluista ruokaa, mutta sinä vain orjallisesti vedät pahoja laatikoita, koska perinteet vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee uutena perinteisten ruokien rinnalle Hasselbackan punajuuret aurajuustokastikkeella ja tanskalainen parsakaalisalaatti.
Hyi 🤢
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut Jeesus syödä suomalaisia laatikkoruokia. Siksi en minäkään niitä syö hänen syntymäpäiväänsä juhlistaessani.
Tää ruoka on suorastaan huvittava ilmiö. Miksi joku luokkaantuu siitä,että toisille ei ne perinteiset laatikot ,sillit ja rosollit maistu?
Meilläkään ei laatikoita syödä, perunamuusin olen tehnyt. Hyvältä kuulostaa tuo 👍