Masennus?
Epäilen että mulla on masennus. Oon tehnyt masennustesteä ja niiden mukaan mulla olisi masennus. Olen 13. Miten kerron tästä vanhemmille? Olen huomannut itsessäni masennuksen oireita. Miten masennus selvitetään jne?
Kommentit (7)
rarehanu kirjoitti:
Kerro vanhemmista sille kenen kanssa se tuntuisi helpommalta.
JAXSUHALI
Kiitos!!
Heippa. Hyvä kun kysyt. Sun kannattaa ilman muuta puhua tästä vanhemmillesi. Onko jommalle kummalle heistä helpompi puhua?
Voit sanoa että sulla on ollut mieli maassa ja teit netissä masennustestin ja sen mukaan sulla voisi olla masennusta.
Tunnen nuoria, jotka on kertoneet tällaisesta isälle tai äidille jossain whatsappissa ja sen jälkeen vanhemmat on tulleet juttelemaan.
Varmaan joulun aikaan voi löytyä joku hyvä hetki juttelulle.
Yleensä jos nuori on masentunut, voidaan apua hakea lääkäristä tai esim koulupsykologilta. Se vähän riippuu siitä, miten masentunut on. Jos on tosi alakuloinen, itkettää ja /tai esim ei jaksa keskittyä koulunkäyntiin, voi olla hyvä että juttelee lääkärin kanssa.
Masennusta hoidetaan erilaisilla terapioilla, eli se tarkoittaa sitä että kävisit jossain juttelemassa. Joskus lääkäri voi ehdottaa jotain lääkettä, mutta siitä sitten sovittaisiin sun ja sun vanhempien kanssa erikseen.
Joskus voi auttaa ihan muutama juttelukerta jonkun ammattilaisen kanssa ja joskus voi olla tärkeää käydä pitemmän aikaa, jotkut voi käydä vaikka jotain vuosia jossain terapiassa.
Tärkeintä on nyt puhua tästä kotona ja miettiä yhdessä vanhempien kanssa, mistä haette apua sulle. Tsemppiä ja hei, asiat kyllä helpottaa vielä.
Ai niin ja kysyit, miten masennus selvitetään. Se selviää ihan tommoisilla samanlaisilla testeillä, mitä oot löytänyt netistä. Sen lisäksi vielä juttelemalla lääkärin kanssa. Se varmaan kyselee miten olet jaksellut kotona ja koulussa, ootko jaksanut tavata kavereita ja muuta. Sitten näiden jutteluiden ja testien tulosten perusteella se osaa arvioida, oletko masentunut ja jos olet niin kuinka kovasti. Ja kun olet nuori niin vanhemmat voi olla mukana siellä sun tukena.
Kiitos!
Molemmille on helppoa puhua mutta äidille olen vähän enemmän puhunut näistä.
Itkettää jatkuvasti ja ei jaksa tehdä oikeen mitään jne.
Kiitos vielä avusta kaikille!
Hei tsemppiä sulle ja rohkeasti juttelemaan äidin kanssa. Hyvä kun nyt on joululoma niin ei tarvitse jaksaa tehdä mitään erikoista. Lepää ja mieti jotain rentouttavaa tekemistä jos pystyt tai älä tee mitään jos et jaksa. Hyvää joulua sulle!
Kerro vanhemmista sille kenen kanssa se tuntuisi helpommalta.
JAXSUHALI