Miten jaksaa kesäloma pienten lasten
kanssa? Lomaa 2kk ja miehen loma alkaa vasta heinäkuussa, sitä ennen 4 viikkoa yksin kotona.. Itkua, raivoa, uhmaa ja 9h päivä mies töissä.
Kommentit (65)
En ymmärrä, miksi lapset sitten on kotona kesällä eikä päiväkodissa. Kun se kerta on niin kamalaa. On niitä päiväkoteja auki heinäkuussakin, sinne vaan!
Olen vasta raskaana mutta odotan nyt jo ensi kesää, jonka saa viettää vauvan kanssa. Ja tulevilla lomilla voi aina tehdä uusia asioita kun lapsi kasvaa ja oppii lisää.
On joillakin murheet..suurempiakin murheita on! Jos lapsia on,niin ei voi olla itsekeskeinen..meillä ainakin nautitaan,kun pian alkaa lasten kesäloma ja tehdään kaikkea kivaa koko perhe yhdessä..mummalla ovat muutaman viikon myös..ei putkeen,vaan viikko ensin ja toinen toisella kertaa..silloin nautin ansaitusti hiljaisuudesta,siivoan,käydään kahden miehen kanssa jossain.ja taas on mukava saada lapset kotiin.toimii meillä ja onneksi on hyvä mummo!
On joillakin murheet..suurempiakin murheita on! Jos lapsia on,niin ei voi olla itsekeskeinen..meillä ainakin nautitaan,kun pian alkaa lasten kesäloma ja tehdään kaikkea kivaa koko perhe yhdessä..mummalla ovat muutaman viikon myös..ei putkeen,vaan viikko ensin ja toinen toisella kertaa..silloin nautin ansaitusti hiljaisuudesta,siivoan,käydään kahden miehen kanssa jossain.ja taas on mukava saada lapset kotiin.toimii meillä ja onneksi on hyvä mummo!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 09:53"]
Ulkona oloa vältän koko kesän, paino noussut 5kg talven aikana. Tulisi jo elokuu! Tai jos vaikka saisi pikakelattua koko kesän ap
[/quote]
Ei ole ihmekään, jos on rankkaa, kun olet sisällä koko ajan. Mene ulos hyvä ihminen!
Meillä isovanhemmat välillä auttaa. Yleensä siivoan ennen lomaa tai lomalla siistissä kodissa kiva olla. Saisitko välillä lapsia hoitoon, niin voisit nauttia ja levätä.Ainakaan ei tarvi töihin lähteä.
Mä just ajattelin että vitsi miten ihana kesä tulossa n 3.5v lapsen kanssa kun alkaa olemaan sellainen isompi poika. Vaikka onkin tosi uhmakas :) aiomme olla liikaa hiekkarannalla ja syödä paljon jädeä!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 13:20"]Mä just ajattelin että vitsi miten ihana kesä tulossa n 3.5v lapsen kanssa kun alkaa olemaan sellainen isompi poika. Vaikka onkin tosi uhmakas :) aiomme olla liikaa hiekkarannalla ja syödä paljon jädeä!
[/quote]
Ja lomaa siis 2kk ja 3vko. Joulun ja uv ympärillä sitten 5vko lomaa kaksin lapsen kanssa ja sitäkin odotan vaikka ei olekaan Suomi kauneimmillaan :)
Voi kun olisikin 2kk lomaa ! Mulla on 4 viikkkoa ja sitten mies pitää omat 4 viikkoa siihen perään, eli lapsilla onneksi on päiväkodista 2kk lomaa. Meillä on 2 ala-asteikäistä ja 3v sekä 1v lapset. Kesä on niin mahtavaa aikaa, kun ei tarviste pukea paljon , ei tarviste herätellä lapsia kouluun/ päiväkotiin ja voi ulkoilla ja retkeillä mielin määrin. Helsingissä on paljon leikkipuistoja ja muita kivoja retkikohteita , esim. Pihlajasaari tai Seurasaari. Syömme paljon reikilounaita kesäisin ja luovumme pakkotahtisesta aikatauluata täysin. kuopus nukkuu päiväunensa rattaissa ja 3-v monasti piknikpeitolla , kun emme malta kauniita päivinä lähteä ollenkaan sisälle ennen iltaa. uimaStadikalla ja Kumpulassa käydään joka viikko useaan kertaan.
En kyllä ymmärrä , miten jotain voi loma ahdistaa, minä niin nautin siitä , että enää 3 viikkoa töitä ja sitten alkaa 4 viikon täysi vapaus !
Kyllä se on ollut mun oma valinta olla kotona lasten kanssa, kun pieniä en ole halunnut päiväkotiin laittaa, ja samasta syystä aloitan pph:n hommat, jotta voin edelleen antaa paitsi omien, myös muutaman muunkin lapsen kasvaa rauhassa isommaksi ennen päiväkotiin tuuppaamista. Kyllä minä pärjään lasteni kanssa koko kesän, ja keksin kyllä yhtä jos toistakin tekemistä, vaikkei lukuvuoden aikaan pyörivät kerhot ja perhekahvilat olekaan auki. Täällä päin ei myöskään ole koskaan ollut puistoissa minkään tahon järjestämää toimintaa tai lapsiparkkia, ja ne muutkin lapsiparkit ovat kesäajan kiinni. Ei siis ole mitään toimintaa lähialueilla pikkulapsiperheille koko kesänä. Minulla ei ole äitiä, joka hoitaisi lapsiani kesälomallaan, anopillani ei ole lomaa (ja vaikka olisikin, hän käyttäisi sen matkusteluun), sisareni asuvat kaukana eivätkä vietä lomiaan ennen syyskuuta (lapsettomia, joten saavat ja haluavat pitää lomansa vasta sesongin ulkopuolella, että saavat reissunsa tehdä rauhassa ilman, että joka paikassa on laumoittain lapsia), oma mummoni on jo vanha ja asuu hänkin kaukana. Miehen sukulaisia ei kiinnosta pätkääkään, eivät itse pidä edes yhteyttä meihin päin, vaan me pidämme yhteyttä heihin. Suurin osa kavereista viettää kesän töissä ja lapset päiväkodissa, toinen niistä jotka ei, matkustelee käytännössä koko kesän.
Ei siis ole juurikaan seuraa kesällä tarjolla, eikä apuja. Se ainoa viikko, jolloin miehellä on lomaa, käydään kylässä mummoni luona, koska hän on jo sen ikäinen, että väistämättä kuolee lähivuosina. Käydään myös huvipuistoreissu ja viedään koululainen leirille, minä yritän järjestää aikaa mattojen pesulle ja muille hommille, joita on vaikeampi hoitaa lasten kanssa, ehkä saan yhden iltapäivän "vapaaksi" käydä itsekseni kaupungilla/leffassa/syömässä tms. Muuten vietän koko kesän, 24/7, kuten arkenikin, lasten kanssa. Pesen kakkapyllyä, vaihdan vaippoja, pyyhin räkänokkia, laitan ruokaa, syötän lapsia, siivoan sotkuja, puen, riisun, nukutan, kylvetän, käytän ulkona, otan vastaan raivarit ja uhmat, käsittelen ongelmat, selvitän ja sovittelen riidat, asetan rajat, neuvon, kannustan ja opastan, kasvatan. Kyllä, nimenomaan haluankin kasvattaa omat lapseni, mutta suo anteeksi, että haluaisin joskus itsekin vähän "vapaa-aikaa". Kesälomat alkaa alle kouluikäisillä kerholaisillani ensi viikon tiistaina, ja päättyy syyskuun alussa, ja koko sinä aikana mulla on tiedossa yksi iltapäivä, 3-4 tuntia, omaa aikaa. Ja sekin on vielä ehkä.
No, itsekin olen ollut kauan kotiäitinä ja silti kesä tuntuu erityiseltä. Vaikka teen ne ihan samat hommat, eikä minulla ole lähitienoillakaan "lapsiystävällisiä" kavereita (kenelläkään ei lapsia, tekevät juttuja joihin en omaa villikkoa viitsi viedä), ei hoitoapua, mies töissä joka päivä koko päivän. Ehkä se sitten on se, kun lapsia on "vaan yksi". Mutta kyllä kesä tuntuu ihanalta ja erityiseltä ajalta vaikka se onkin oikeastaan ihan samanlaista kaksin olemista kuin syksy, talvi ja kevätkin. Paitsi että kerhoa ei ole, eli ei yhtään vapaa-aikaa. Asennekysymys. 48&49 +3v äiti
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:22"]Mikä noilla lapsettomilla on, kun kukaan ei saisi lisääntyä? Ei saisi olla tyytyväinen elämäänsä vaan pitäisi vihata sitä ja kokea menettäneensä kaiken mukavan.
[/quote]
Vanhemmathan ne tässä ketjussa valittavat, miten kamalaa se oman lapsen seura on.
Aah, kesä. Mikä ihana vapaudentunne. Ei tarvi mennä töihin, kun saan olla 1-vuotiaan kanssa hoitovapaalla ja voidaan tehdä ihan mitä vaan ihan milloin vaan. :)
Kun on lapsia hankkinut, ei voi koskaan olla samalla tavalla vapaa kuin lapseton. Kyllä se huoli ja suojelunhalu ovat aina taustalla, vaikka lapset eivät enää aktiivista hoitoa vaatisikaan.
52, mä olen ollut kotiäitinä tai omassa kodissani työskennellyt pph:na melkein kolme kertaa niin kauan kuin sinä :) t. 51.
Onhan kesä erityistä aikaa, helpompaakin jos säät vaan pysyy hyvänä, ja ulkonakin voidaan olla vaikka koko päivä jos huvittaa. Eikä mua tosiaan varsinaisesti hirvitä se lasten kanssa olo, en pidä sitä kamalana, mutta lähinnä harmittaa, kun itsellä ei ole juuri mitään lomaa, siis tavallisesta arjesta poikkeavaa. Tiedän, että jos palaisin työmarkkinoilla entiseen työhöni, siinä pätkä- ja keikkatyöviidakossa loma kesällä, oli se sitten viikko tai koko kolme kuukautta, lasten kanssa vietettynä tuntuisi ihan oikeasti lomalta, mutta pelkästään siksi en halua pieniä laittaa päiväkotiin, että äidin mielestä loma tuntuisi enemmän lomalta. Ja silti kaipaisin joskus itselleni vapaata myös.
52, mä olen ollut kotiäitinä tai omassa kodissani työskennellyt pph:na melkein kolme kertaa niin kauan kuin sinä :) t. 51.
Onhan kesä erityistä aikaa, helpompaakin jos säät vaan pysyy hyvänä, ja ulkonakin voidaan olla vaikka koko päivä jos huvittaa. Eikä mua tosiaan varsinaisesti hirvitä se lasten kanssa olo, en pidä sitä kamalana, mutta lähinnä harmittaa, kun itsellä ei ole juuri mitään lomaa, siis tavallisesta arjesta poikkeavaa. Tiedän, että jos palaisin työmarkkinoilla entiseen työhöni, siinä pätkä- ja keikkatyöviidakossa loma kesällä, oli se sitten viikko tai koko kolme kuukautta, lasten kanssa vietettynä tuntuisi ihan oikeasti lomalta, mutta pelkästään siksi en halua pieniä laittaa päiväkotiin, että äidin mielestä loma tuntuisi enemmän lomalta. Ja silti kaipaisin joskus itselleni vapaata myös.
Tosi surullista ap:n lasten kannalta :( Ajatella, oma äiti tolla fiiliksellä :(
Kesällä olen mieluusti lasten kanssa kotona, mutta toista on talvella. Silloin mulla palaa hermo paljon herkemmin ja kaikki tuntuu raskaalta. Ainoa huono puoli kesässä on se, että koti on aina tosi sotkuinen kun ei huvita kauniilla ilmoilla olla sisällä tai tehdä kotitöitä.
Tehkää jotain kivaa, metsäretkiä, kävelyretkiä puistoon. Rannalle, eväsretkelle. Kaikki on kiinni omasta asenteesta, en ihmettele jos lapsi kiukkuaa kun äiti on noin negatiivinen ja istuu vain vauva.fi:ssä murjottamassa. Ulos, ylös ja leikkimään!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:02"]
Samata ajatukset kesästä ja vapaasta tällä lapsellisella.
[/quote]
Onneksi et tiedä, mitä menetät.
[/quote]
Eiköhän lapsellinenkin ole jossain vaiheessa elämäänsä ollut lapseton?!!!