MITEN USEIN TE AIKUISET OIKEIN SYÖTTE HERKKUJA?
Mä olen nyt 19-vuotias ja n. vähän päälle 160cm pitkä ja yläasteella painoin yleensä sen 50-52kg, joskus jopa vähän alle 50. Sitten ylä-asteen jälkeen lihoinkin 15kg! eli olin lihavimmillani 65 kilonen. Niin onko tuo aivan normaalia????
Mä mietin vaan et mikä mut oikein yks kaks lihotti.
Masennusko? mulla oli elämässä tapahtunut paljon rankkoja asioita. Se ettei ollut enää menoja niin paljon minnekkään? kävin kyllä joka päivä lenkillä... mut usein söin/oon syöny sipsejä, karkkeja, dippikastikkeita, pitsaa, hampurilaisia millon halusin... eikä niistä ennen 16 vuotta lähtenyt kertymään liikakiloja.
Nykyään se paino on pysyny siinä 60-65kilossa yleensä. Kuuluuko joku tämmönen lihominen aikuiseks kasvamiseen? et se kroppa kerää johonkin sitä rasvaa ja että kaikilla on ollut joskus tälläinen vaihe elämässä? vai mitä ihmettä?
Nyt sit mietin et pitäiskö mun olla tietoisesti laihiksella eli tiputtaa painoa johonkin lukuun esim. 52 kiloa? mut entäs sit jos rupeen taas tälleen mun tavalla syömään normaalisti mitä tekee milloinkin mieli, niin nouseeko se taas huimiin lukemiin?
Mulla on joku aivan järkyttävä ruuan himo, tekis kaikkee mieli syödä himo annoksina... ruoka maistuu hyvälle ja se tuo lohtua jos masentaa. Masennuslääkityskin on nyt käytössä.
Niin tuota mitenkä te sisällytätte elämäänne nuo herkut. Syöttekö niitä esim. vaan viikonloppusin? tai ollenkaan vai miten?
Ja sit kun koitan keksiä herkullisia aamu ja iltapaloja nii en oikeen tiiä mitä söisin ja joisin. Esim. iltapalana rupee se ainanen leipä jotenkin kyllästyttämään ja maistumaan paskalta... niin sit sitä mielummin napostelee jotain tuommosia herkkuja.
AUTTAKAA!!
Kommentit (44)
Kun kasvu loppuu, niin energiantarve vähenee. Niin yksinkertaista se on.
On niin kovin yksilöllistä, mikä määrä herkkuja on sopivasti ja kuinka paljon on liian paljon.
Syön sipsiä ehkä kahdesti kuussa, karkista tai suklaasta en pidä. Tosin itse just lasken herkuiksi myös kaikenlaiset juustot, karjalanpiirakat munavoilla, paistetun munan leivän päällä, kuivatut hedelmät yms.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:58"]
Muistaakseni terkka joskus sanoi, että jos ihminen on lihoakseen, se tapahtuu lukioikäisenä. Elämäntavat syyniin.
[/quote]
Siinäpä ollut asiantunteva terkka. Ja tällaista kouluterveydenhuoltoa ylläpidetään verovaroin.
Melkein joka päivä, mutta määrät ei ole isoja, esim. kourallinen chilipähkinöitä, 2-4 palaa suklaat tai lasi viiniä. Viikonloppuna tulee usein syötyö enemmän herkkuja, muttei silloinkaan mitään mahtimääriä.
t.58 kg