MITEN USEIN TE AIKUISET OIKEIN SYÖTTE HERKKUJA?
Mä olen nyt 19-vuotias ja n. vähän päälle 160cm pitkä ja yläasteella painoin yleensä sen 50-52kg, joskus jopa vähän alle 50. Sitten ylä-asteen jälkeen lihoinkin 15kg! eli olin lihavimmillani 65 kilonen. Niin onko tuo aivan normaalia????
Mä mietin vaan et mikä mut oikein yks kaks lihotti.
Masennusko? mulla oli elämässä tapahtunut paljon rankkoja asioita. Se ettei ollut enää menoja niin paljon minnekkään? kävin kyllä joka päivä lenkillä... mut usein söin/oon syöny sipsejä, karkkeja, dippikastikkeita, pitsaa, hampurilaisia millon halusin... eikä niistä ennen 16 vuotta lähtenyt kertymään liikakiloja.
Nykyään se paino on pysyny siinä 60-65kilossa yleensä. Kuuluuko joku tämmönen lihominen aikuiseks kasvamiseen? et se kroppa kerää johonkin sitä rasvaa ja että kaikilla on ollut joskus tälläinen vaihe elämässä? vai mitä ihmettä?
Nyt sit mietin et pitäiskö mun olla tietoisesti laihiksella eli tiputtaa painoa johonkin lukuun esim. 52 kiloa? mut entäs sit jos rupeen taas tälleen mun tavalla syömään normaalisti mitä tekee milloinkin mieli, niin nouseeko se taas huimiin lukemiin?
Mulla on joku aivan järkyttävä ruuan himo, tekis kaikkee mieli syödä himo annoksina... ruoka maistuu hyvälle ja se tuo lohtua jos masentaa. Masennuslääkityskin on nyt käytössä.
Niin tuota mitenkä te sisällytätte elämäänne nuo herkut. Syöttekö niitä esim. vaan viikonloppusin? tai ollenkaan vai miten?
Ja sit kun koitan keksiä herkullisia aamu ja iltapaloja nii en oikeen tiiä mitä söisin ja joisin. Esim. iltapalana rupee se ainanen leipä jotenkin kyllästyttämään ja maistumaan paskalta... niin sit sitä mielummin napostelee jotain tuommosia herkkuja.
AUTTAKAA!!
Kommentit (44)
Käytännössä joka päivä tulee jotain mussutettua.
Minä syön herkkuja vain juhlissa ja silloinkin kohtuudella. Kotona en ollenkaan. Sinun ikäisenäsi nainen alkaa yleensä kasvamaan myös sitä leveyttä, jolloin pitää tosiaan alkaa katsomaan että ruokavalio on terveellinen. Sinänsä on ihan normaalia, että nainen muuttuu sellaisesta tyttömäisestä hoikkeliinista naiseksi ja tulee vähän muotoja. Mihinkään ylettömään laihdutukseen ei ole tarvetta, mutta ylimääräiset herkut kannattaa jättää pois, sillä vuosien mittaan niistä kertyy kiloja ja ne ovat haitaksi terveydelle.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:48"]
Melkein joka päivä sipsiä tai suklaata
157/50
[/quote]
Miten onnistut pitämään painon?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:51"]
Minä syön herkkuja vain juhlissa ja silloinkin kohtuudella. Kotona en ollenkaan. Sinun ikäisenäsi nainen alkaa yleensä kasvamaan myös sitä leveyttä, jolloin pitää tosiaan alkaa katsomaan että ruokavalio on terveellinen. Sinänsä on ihan normaalia, että nainen muuttuu sellaisesta tyttömäisestä hoikkeliinista naiseksi ja tulee vähän muotoja. Mihinkään ylettömään laihdutukseen ei ole tarvetta, mutta ylimääräiset herkut kannattaa jättää pois, sillä vuosien mittaan niistä kertyy kiloja ja ne ovat haitaksi terveydelle.
[/quote]
Eli onko mulla huonot geenit kun alkaa nyt kilot kertymään...? miks ei sitten ennen kertyny? on mun vanhemmillakin ylipainoa, mut ne oli nuorempana kans hoikemmassa kunnossa ja ne on nyt n. 50v...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:48"]
157/50
[/quote]
[/quote]
Kun en tiedä! Jossain vaiheessa urheilin rankasti mutta sillä ei ollut vaikutusta suuntaan eikä toiseen ja nyt on aivan sama mitä syön niin ei tunnu paino nousevan. Eikä pitäisi olla geeneissäkään tuota "syö niin paljon kuin haluat etkä liho". Ainiin ja olen myös 19v.
Muistaakseni terkka joskus sanoi, että jos ihminen on lihoakseen, se tapahtuu lukioikäisenä. Elämäntavat syyniin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:48"]
157/50
[/quote]
[/quote]
Kun en tiedä! Jossain vaiheessa urheilin rankasti mutta sillä ei ollut vaikutusta suuntaan eikä toiseen ja nyt on aivan sama mitä syön niin ei tunnu paino nousevan. Eikä pitäisi olla geeneissäkään tuota "syö niin paljon kuin haluat etkä liho". Ainiin ja olen myös 19v.
[/quote]
Outoa...
Riippuu mitä pitää herkkuna. Minä syön herkkuja joka päivä ja se herkku voi olla esim. vähärasvainen maustamaton kreikkalainen jugurtti mansikoilla ja myslillä (n. 2dl), 4 sulhaspiirakkaa vähärasvaisella juustolla tai ilman päällistä, pieni pulla, salmiakkiaski tai vaikka vuohenjuusto reissarin päällä. En juo juurikaan limsoja, en syö valmisruokia, karkkia vaan karkkipäivänä, kotona ei pidetä keksejä tms. herkkuja kaapeissa, en syö sokeroituja jugurtteja tai rahkoja/vanukkaita. Olen 162cm/63kg (ja raskaana 2. kolmanneksella)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:57"]
157/50
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Outoa...
[/quote]
Olen ihan samaa mieltä.
Melkein joka päivä. Ikävä kyllä. Pitäisi vähentää, mutta ei pysty. En kyllä suurilla määrillä herkuttele, mutta joka päivä pitää saada jotain makeaa, muuten alkaa ärsyttämään. En ole lihava, enkä helposti lihoakkaan...mutta pitäisi vähentää sokerin syöntiä sen epäterveellisyyden vuoksi!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:58"]
Muistaakseni terkka joskus sanoi, että jos ihminen on lihoakseen, se tapahtuu lukioikäisenä. Elämäntavat syyniin.
[/quote]
Miksi se just sillon tapahtuu?
No mitä voisin elämäntavoilleni tehdä?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
Siis sitä nuorenpana ei vielä välttämättä liho, vaikka syö herkkuja tai harrastaa vähän liikuntaa, koska se tasoittuu pituuskasvun takia. Lukiossa aineenvaihduntaja kulutus muuttuu aikuismaiseksi ja huomaa lihovansa vaikka söisi ns. entiseen malliin.
Eli syöt terveellisesti ja kevyesti, rajoitat herkuttelua + harrastat liikuntaa, että paino pysyy aisoissa.
Joka päivä! Syön aina aterian päälle jonkun makean herkun: jäätelö, leivos, suklaa tms. Sipsejä syön pari kertaa kuussa. Hampurilaisen tai pizzaa kerran kussa, usein harvemminkin. Pituutta minulla on 161 cm ja paino vaihtelee 53-55 kg:n välillä. Treenaan kuutena päivänä viikossa ja syön vain yhden lämpimän aterian päivässä. Toinen ateria on ruokaisa salaatti.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
Siis sitä nuorenpana ei vielä välttämättä liho, vaikka syö herkkuja tai harrastaa vähän liikuntaa, koska se tasoittuu pituuskasvun takia. Lukiossa aineenvaihduntaja kulutus muuttuu aikuismaiseksi ja huomaa lihovansa vaikka söisi ns. entiseen malliin.
Eli syöt terveellisesti ja kevyesti, rajoitat herkuttelua + harrastat liikuntaa, että paino pysyy aisoissa.
[/quote]
No millon saa herkutella?
Mä pelkään et tosta kyttäämisestä aiheutuu mulle joku syömishäiriö... ja ahdistusta...
Vittu tää vanheminen on hirveetä. Miten se voi jo nyt alkaa...
Vatsa toimii joka päivä.
Ja sillon ennen harrastin liikuntaa siten et kävelin tai pyöräilyn yleensä kouluun ja takasin, sitten illalla kävin vielä kävelylenkillä ja tanssin ja kilot ei kertyneet.
Nyt käyn lenkillä vaan kerran päivässä ja kilot kertyy.
Jos rupeaisin noin samalla tavalla mitä sillon, nii loppuisko se kertyminen?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 17:09"]
Joka päivä! Syön aina aterian päälle jonkun makean herkun: jäätelö, leivos, suklaa tms. Sipsejä syön pari kertaa kuussa. Hampurilaisen tai pizzaa kerran kussa, usein harvemminkin. Pituutta minulla on 161 cm ja paino vaihtelee 53-55 kg:n välillä. Treenaan kuutena päivänä viikossa ja syön vain yhden lämpimän aterian päivässä. Toinen ateria on ruokaisa salaatti.
[/quote]
Noniin, jotenka kai mäkin uskallan jatkaa entiseen malliin. Pitäis lisätä vaan liikuntaa.
Syön päivittäin ainakin 100 g suklaata, leivonnaista tai jotain muuta sokeroitua tuotetta. Mies, 181/65
Joka päivä. Eihän juttu ole siinä syökö herkkuja vai muuta, vaan että miten paljon yhteensä syö. Jättää pari leipää pois ja syö jälkkäriksi vähän jäätelöä tms. Jos itseltään yrittää kieltää herkut, niitä tulee todennäköisesti syötyä vain enemmän koska ne on jatkuvasti mielessä. Syö vähän ja sen hyvällä omallatunnolla, ei ongelmaa.
Ootteko pistäny muuten merkille et pelkkien sipsien syöminen ei lihota niin paljon kun sipsit + dippikastike?
Mikäs siinä on?
Luepa ap sellainen kirja kuin Ranskataret eivät liho.
157/50