Onko akateeminen työtön eliittityötön?
Vähän niin kuin parempi kuin muut työttömät, ylempänä rahvastyöttömiä.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:31"]
Olen siirtymässä eliittityöttömäksi parin kuukauden päästä. Minulla on akateeminen tutkinto ja kymmenen vuoden työkokemus omalta alaltani. Ansiosidonnaista tulen saamaan lähemmäs 2000 euroa kuussa. Asumiskustannukseni ja eläminen noin muutenkin on minulle edullista, koska asun velattomassa (perityssä) asunnossa keskustassa. Minulla ei ole autoa, ei kesämökkiä tms. rahasyöppöjä. Lisäksi olen säästänyt pahan päivän varalle parikymmentä tuhatta riihikuivaa rahaa. Voin helposti jopa matkustella työttöttömänä ollessani! Ei ole kiire löytää uusia töitä. Kirjoittelen ja harrastan seuraavat 500 arkipäivää :)
[/quote]
Enpä ole ennen törmännyt henkilöön, joka elvistelee työttömäksi jäämisellä... Av:lla oppii aina uutta! Oletko aivan varma, että sitten kun kiireettömästi alat katsella uutta työpaikkaa, saat sen juuri sopivasti ansiosidonnaisuuden päättyessä?
[/quote]
Tuo on joillakin ihan suunnitelmallista toimintaa. Eipä kauheesti huudella , että meillä todellakin on ihmisryhmä, joka vetelee todella kovia palkkoja ja säästelee ahkeraan sen ajan, että työssäoloaika täyttyy ansiosidonnaisen päivärahan osalta, sitten sanotaan itsensä irti ja nautitaan elämästä sen 500pv. Etsitään uusi työpaikka ja sama kierre alusta.
Pakko ihmetellä, että työnantajat ei kysele hirveesti, että "miksi olet sanoutunut irti näin monesta paikasta".
"Hienosti" osataan käyttää järjestelmää kyllä hyväksi. Onko tää sitten sitä eliittityöttömyyttä?
[/quote]
Ei sitä tehdäkään jatkuvasti..Harkitsen samaa syksyllä - aikaa itselle.
On. Sen takia, että koulutus on pääomaa, joka ei koskaan katoa. Minusta tärkeintä on se, mitä on korvien välissä ja miten suhtautuu uusiin tilanteisiin. Työttömänäkin pyrin kehittämään itseäni esimerkiksi opiskelemella uusia kieliä ja käymällä kulttuuritapahtumissa. Tietysti ihan duunarikin voi olla eliittityötön, jos on omaksunut terveet elämänarvot. Osa duunareista vain näyttää vajoavan alkoholismiin ja jumahtavan telkkarin eteen työttömyysaikana.
Eliittityötn ei tarvitse olla työkkärissä vaan voi kutsua itseään kotirouvaksi tai vapaaherrattareksi.
Työttömyydessä ei ole mitään elitististä koska jos perii rahaa ja on ikas niin ei tarvitse kutsua itseään työttömäksi ja tuskin tarvii niitä työkkärin rahojakaan.
On sevähän parempaa kastia tässä kapitalismin toimivuudelle niin tärkeässä työvoimareservissä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän niin kuin parempi kuin muut työttömät, ylempänä rahvastyöttömiä.
akateeminen työtön on se tampio joka kouluttautui kunnolla, mutta ei osaa hakea töitä ellei saa niitä kaveriltaan tai perintönä.
Yliopiston tehtävä on kuulemma "tutkiminen", ja se opettaminen tulee ilmeisesti siinä sivussa. Silti moni lähtee hakemaan sieltä koulutusta jolla aikoo elättää itsensä. Jos yliopistoa ei kiinnosta, mitä niillä tiedoilla tekee työelämässä, ja miten opiskelija pysyy tutkinnollaan hengissä, niin voisi ehkä miettiä kannattaako niihin opintoihin lähteä. Akateeminen työttömyys on valtavaa tuhlausta yhteiskunnalta. Jonkun pitäisi miettiä tämä koulutusjärjestelmä uusiksi.
Kyllä akateeminen työtön on tavallaan eliittityötön. Ei tule kurssille ohjauksia, ei tule työkokeiluun pakotuksia, muutama työhönhakukehoitus per vuosi ja yksi puhelinsoitto. Siinä se yhteydenpito. Työkkäri ei edes tiedä mitä tehdä ihmisen kanssa joka on luultavasti virkailijaa fiksumpi ja koulutetumpi.
Näin kulutan aikaaa....
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:31"]
Olen siirtymässä eliittityöttömäksi parin kuukauden päästä. Minulla on akateeminen tutkinto ja kymmenen vuoden työkokemus omalta alaltani. Ansiosidonnaista tulen saamaan lähemmäs 2000 euroa kuussa. Asumiskustannukseni ja eläminen noin muutenkin on minulle edullista, koska asun velattomassa (perityssä) asunnossa keskustassa. Minulla ei ole autoa, ei kesämökkiä tms. rahasyöppöjä. Lisäksi olen säästänyt pahan päivän varalle parikymmentä tuhatta riihikuivaa rahaa. Voin helposti jopa matkustella työttöttömänä ollessani! Ei ole kiire löytää uusia töitä. Kirjoittelen ja harrastan seuraavat 500 arkipäivää :)
[/quote]
Enpä ole ennen törmännyt henkilöön, joka elvistelee työttömäksi jäämisellä... Av:lla oppii aina uutta! Oletko aivan varma, että sitten kun kiireettömästi alat katsella uutta työpaikkaa, saat sen juuri sopivasti ansiosidonnaisuuden päättyessä?
[/quote]
Tuo on joillakin ihan suunnitelmallista toimintaa. Eipä kauheesti huudella , että meillä todellakin on ihmisryhmä, joka vetelee todella kovia palkkoja ja säästelee ahkeraan sen ajan, että työssäoloaika täyttyy ansiosidonnaisen päivärahan osalta, sitten sanotaan itsensä irti ja nautitaan elämästä sen 500pv. Etsitään uusi työpaikka ja sama kierre alusta.
Pakko ihmetellä, että työnantajat ei kysele hirveesti, että "miksi olet sanoutunut irti näin monesta paikasta".
"Hienosti" osataan käyttää järjestelmää kyllä hyväksi. Onko tää sitten sitä eliittityöttömyyttä?
[/quote]
Kyllähän tuo onnistuu myös määräaikaisilla työsuhteilla, jolloin ei tarvitse sanoa itseään irti. Odottelee vain pestinsä päättymistä.