Vuoroviikkoasuminen ja ylimääräinen viikko
Meillä on sovittu lasten asuminen niin että toisella parilliset ja toisella parittomat viikot.
Nyt joulukuussa on ”ylimääräinen” viikko eli viikko 53 ja sitten on tietenkin viikko 1.
Tämä mielestäni tarkoittaa, että lapset ovat kaksi viikkoa samassa osoitteessa ja homma jatkuu niin että toisella on edelleen parilliset ja toisella parittomat.
Nyt on kuitenkin vääntöä siitä, että exäni mielestä tuon ylimääräisen viikon takia homma kääntyy niin, että toisella onkin parilliset ja toisella parittomat.
Periaatessa se on mulle sama, olin vain jo suunnitellut tulevaa vuotta sen mukaan miten lapset minulla on, mm. Yksi reissu on jo varattuna( jos kotona antaa myöden matkustaa)
Kommentit (31)
Meillä ollut 10v vuoroviikoin ja en edes ole huomannut mitään ylimääräisiä viikkoja.
Kuka ihme suunnittelee jotain ensi vuotta ja matkoja kun korona jyllää ja kukaan ei tiedä mitä vuosi tuo tullessaan. Ja että ihan ensi juhannuskin jo suunniteltu...
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihme suunnittelee jotain ensi vuotta ja matkoja kun korona jyllää ja kukaan ei tiedä mitä vuosi tuo tullessaan. Ja että ihan ensi juhannuskin jo suunniteltu...
Eronneet suunnittelee matkoja ilman lapsia pitkälle ensi vuoteen. Ihan normaalia.
Itse en näkis asiassa noin suurta ongelmaa, suunnitelmia tehdään ja sitten niitä perutaan kun tilanne muuttuu. Ei kukaan aikuinen voi noin paljoa harmistua siitä että puolen vuoden päässä siintävät juhannussuunnitelmat menevät uusiksi.
Mikä ihme tuossa nyt on vaikeaa?
Jos kirjallisesti sovittu parittomat ja parilliset viikot niin niillä pitää mennä.
Lapsillehan tuossa olisi järkevintä että joko viikko 53 tai viikko 1 puoliksi?
Eli molemmilla 3 1/2 päivää ekstraa olla lasten kanssa.
Tai sitten huonomman kautta eli 2 viikkoa putkeen sillä jolle merkitty parittomat viikot.
Kirjallisesti sovittua ei voi muuttaa ilman käräjäoikeuden päätöstä jos toinen hankaa vastaan.
Meillä ei ollut minkäänlaista ongelmaa että lapset äidillään sunnuntaista 27. päivä uudenvuoden aattoon ja siitä sunnuntaihin mulla. Eli suurinpiirtein puoliksi viimeinen viikko. Toki asiaan vaikutti se että kun lapset vuorovuosin uudenvuoden/joulun jne.
Jos taas pelkästään vuoroviikoin eli ei ole merkitty parillisia ja parittomia niin sitten vuoroviikoin kuten tähänkin asti.
Jos ne on kirjallisesti sovittu, asia on sillä selvä eikä eksä voi vain ilmoittaa muuttavansa ne. Juuri tuosta syystä että pitää pystyä suunnittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse en näkis asiassa noin suurta ongelmaa, suunnitelmia tehdään ja sitten niitä perutaan kun tilanne muuttuu. Ei kukaan aikuinen voi noin paljoa harmistua siitä että puolen vuoden päässä siintävät juhannussuunnitelmat menevät uusiksi.
Juurikin näin. Tilanteet elävät. Mun lapsi on joka toinen vklp isällään. Tässä syksyllä hän joutui koronakaranteeniin. Onhan se ihan selvä, ettei hän voinut mennä isällänsä tuolloin. Me molemmat vanhemmat joustimme ja sitten lapsi olikin seuravat kaksi vklp isällä. Ei niitä suunnitelmia voi tehdä niin, että niistä ei koskaan pystyisi joustamaan. Sinä olet ap ne lapset kuitenkin puskenut tähän maailmaan, joten sulla on niistä lapsista vastuu. Vastuu ei poistu silloinkaan, kun lapsi on isällään tai päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, tuo ylimääräinen viikko ei tule olemaan ongelma, asumme lähekkäin ja lapset voivat vierailla kyllä puolin ja toisin vaikkei lapsiviikko olisikaan.
Kyse on siitä, että olemme kirjallisesti sopineet, että toisella parilliset ja toisella parittomat viikot ja nyt ex on niitä vaihtamassa.
Ja kyllä mua harmittaa mm. nämä varatut matkat ja juhannus ja joulusuunnitelmien muutosAP
No mutta vaihtakaa se nyt ihmeessä joka toinen viikko -juttuun. Joka vuosi on erilainen ja tulette tappelemaan näistä asioista joka vuosi tästä eteenpäin.
Järkevintä on pystyä sopimaan isoimmat juhlapyhät jne.
Toisinsanoen esimerkiksi vuorovuosin joulu/uusivuosi/juhannus mitä nyt sitten haluaakin, vappu ja pääsiäinenkin jos haluaa tarkasti laittaa.
Sovitkaa asiat, pohtikaa että menee tasan ja ettei sitten tarvitse ihmetellä.
Ja sitten kun on selvää niin laittakaa lastenvalvojalla paperille.
Mun mielestä on lapselle parasta että saa olla yhtäpaljon molempien luona.
Meillä on esimerkiksi joulu vuorovuosin, sopimuksessa on että lapset tulevat aatonaattona ja ovat siitä tapaninpäivään. Jouluviikon aika sitten muuten sillä kumman viikko on. Toki järkevänä tästä joustetaan mikäli tarvetta. Esimerkiksi tänävuonna lapset menevät äidilleen tapaninpäivänä ja ovat siitä sitten uudenvuoden aattoon hänellä. Sunnuntai meillä vaihtopäivä normaalisti.
Tuo on hyvä, että viikon 52 pitäjä pitää kolme päivää yli eli viikolla 53 vaihto torstaina. Viikot jatkuu kuten ne on sovittu ja kirjattu.