ADHDoireet tytöllä (IS)
Täh? onko meidän tyttö nyt ADHD kun häneen pätee nää kaikki.
Merkkejä, jotka voivat kertoa AD(H)D:stä
-Koulussa tyttö saattaa opettajan kuuntelemisen tai tehtävien tekemisen sijasta tuijotella ikkunasta ulos tai piirrellä sydämiä kouluvihon kulmaan
-esimerkiksi piirtämiseen tai tietokoneella pelaamiseen, tyttö saattaa uppoutua niin, että unohtaa koko maailman ympärillään. Aikuisen puhe menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Usein kuultu vastaus aikuisen kehotukseen on: "mitäh?"
-yhtä suuria vaikeuksia pitää tavarat ja asiat järjestyksessä kuin pojallakin.
-Pulpetti voi olla sotkuinen, ja repussa saattaa kulkea mukana koko viikon läksykirjat
-Kiirehtiminen on ADHD/ADD-oireiselle lapselle erityisen vaikeaa. Esimerkiksi aamuisin tyttöä pitää koko ajan muistuttaa pukemaan, harjaamaan hiuksensa, syömään, pakkaamaan reppunsa – ja pitämään vauhtia.
-Tuntemattomille tyttö antaa itsestään usein ujon ja kiltin vaikutelman
Impulsiivinen tunne-elämä. Vaikka vieraassa seurassa tyttö voi vaikuttaa hiljaiselta ja kiltiltä, kotona hän saattaa räiskähdellä ja saada äkillisiä raivokohtauksia. Hän saattaa mennä tolaltaan pienestäkin vastoinkäymisestä, vaikka siitä, että sukan sauma kiertää
Kommentit (5)
Minä olen omalla aina epäillyt tuota, ja koko perhe kyllä nauroi kun luin tuota, kaikkihan ne täsmäävät. Tosin tarhassa ja koulussa ei seiskaluokkalaiseen mennessä ole hoksattu mitään erityistä, paitsi sosiaalisten tilanteiden pelko.
Mitä minä muistan ala-asteelta, niin kaikkihan me piirreltiin kukkasia vihkoihin kaiket päivät, ilman mitään neurologista dianoosia. Se nyt vaan on tylsää istua kovalla penkillä ja kuunnella jorinoita ilman mitään muuta tekemistä. Kun nykyään katson luennolla kanssaopiskelijoita, niin kaikki räpläävät kännykkää. Jos kännyköitä ei olisi, he tekisivät ihan yhtä lailla luentotaidetta muistiinpanoihinsa. Kannattaiskohan tässä nyt huolestua..;)
Mulla taitaa olla aika selkeä add. Mutta silti olen pärjännyt. Mä pärjäsin koulussa hyvin aina kun viitsin lukea, mutta en jaksanut kuunnella. Missä tehtiin tehtäviä, olin hyvä. kotona kun piti tehdä läksyjä, jäin pelaamaan pasianssia. En saa pysymää järjestystä, en sitten millään, vaikka yrittäisin. Unohtelen asioita ja tavaroita ja teen paljon huolimattomuusvirheitä. Matikan opekin oli raivona mun huolimattomuusvirheistä, kun kuulemma ymmärsin selvästi kaiken, mutta aina välillä oli joku älytön huolimattomuusvirhe, kuten että kesken laskun meni numerot nurin päin.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:47"]
Jotenkin aivan uskomatonta paskaa kyseinen kirjoitus. Ihanko tosissaan on sukupuolielimillä merkitystä siinä, miten adhd tai add ilmenee? Onhan noi nyt muutenkin tunnettuja oireita, tosin sellaisia että ne löytää lähes joka kersasta, eikä siis mitenkään sukupuoleen sidottuja.
[/quote]
Kyllä. Lue kirjallisuutta, se nimenomaan näkyy eri tavalla tytöillä ja pojilla. Naisista 90-95% jäänyt diagnosoimatta. Diagnosoidaan hoitamattomasta ADHD:sta tai ADD:sta johtuvien muiden sairauksien mukaan usein aikuisilla masennukseksi, ahdistuneisuudeksi ja ties miksi, osalla esim. skitsofreniaksi, ja mistään näistä ei ole kyse vaan todellinen syy on ADHD. Mitä tahansa tutkimuksia aiheesta kaivelet, niin kyllä IS:n juttu piti poikkeuksellisen hyvin kutinsa. Sanon ihan suoraan, että IS:n tapauksessa poikkeus vahvistaa säännön.
Jotenkin aivan uskomatonta paskaa kyseinen kirjoitus. Ihanko tosissaan on sukupuolielimillä merkitystä siinä, miten adhd tai add ilmenee? Onhan noi nyt muutenkin tunnettuja oireita, tosin sellaisia että ne löytää lähes joka kersasta, eikä siis mitenkään sukupuoleen sidottuja.