Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

verikokeen ottaminen ei onnistu lapselta

Vierailija
23.05.2008 |

mitä tehdä kun lapsi ei suostu verikokeeseen? menee aivan paniikkiin. viimeksikin kannoin hänet laboratorioon mutta niin paljon jännitti käsiään ettei verikoetta saatu otettua. Emlatarra oli laitettu. Olisi pakko saada selville mikä lasta vaivaa mutta ilman verikokeita vaikea selvittää. Pahoinvointia ollut yli vuoden, mahakipuja, silmien värinää ja kaikenlaista. Keliakia, laktoosiongelmat yms. on poissuljettu (otettu verikokeet).

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tutkittu juttu. Lääke vaikuttaa aina myös psyykkisesti. Testiryhmille on annettu esim. kipulääkettä, puolelle oikeaa ja puolelle vaikkapa kalkkitabletteja. Vaikutus on ollut lähes sama molemmilla vaikka vain toisella ryhmällä on ollut vaikuttavaa ainetta. Lapsilla tämä toimii kokemukseni mukaan vieläkin paremmin (vert. puhallus, pipi lähtee jne.).

Lapselle voi sanoa, että tämä on nyt puuduttava laastari. Valehdella ei kannata sen enempää, voi sanoa, että piikki nipistää tai kutittaa kuin hyttynen pistäisi, mutta tämän laastarin ansiosta kipua ei tunnu.

-17

Vierailija
22/46 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

verikokeista. Kerrot,että nyt otetaan näyte ja sen jälkeen mennään vaikka jätskille tai saat jotakin pientä kivaa kaupasta (tarravihon tms. mistä lapsi tykkää). Meidän yksi lapsista uhkasi karata ja vaikka mitä kun oli lekuri reissu edessä ja edelleenkin uhkailee vaikka ties millä,en noteeraa niitä mitenkään--nyt mennään ja sillä sipuli. Suosittelen minäkin,että lapsi menee yksin sinne tuolille ja sinä odottelet sivussa. Toi suonien löytäminen onkin sitten hankalampi juttu,emlat pois ja tavalliset laastarit tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä kun kyseessä on 12v joka ei halua mennä verikokeeseen? Ei ole aiemmin otettu verikoetta. Pakko saada selville mikä vaivaa. En saa mitenkään verikokeeseen. Ei ole peloteltu vaan rauhallisesti kerrottu asiasta. Ei suostu. Tietokoneet ja puhelimet otettu jo pois. lahjontaa on kokeiltu.

Vierailija
24/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä huijaa. Sen jälkeen et saa ikinä mukaan mihinkään, kun lapsi ei voi luottaa, että tapahtuu sitä mitä on sanottu. Juttelette kotona miksi se verikoe on saatava otettua ja pyydät lapselle rauhoittavan lääkityksen. Se lääkitystarve pitää sopia etukäteen, koska se kestää hetken, että vaikuttaa eli teidän pitää mennä ajoissa.

Vierailija
26/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lasta ei saa kotoa edes lähtemään mihinkään. Sanoo vaan että eu mene.

Ap

Vierailija
27/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäinen lapsi? Kouluikäiselle yleensä voi jo perustella asiat järkipohjalta ja hän pystyy ymmärtämään miksi näytteen ottaminen on tärkeää. Kannattaa tehdä pohjatyö kotona valmiiksi. Ja tosiaan jos itse jännität, niin se tarttuu lapseen. Silloin voisi joku toinen ehkä viedä lasta sinne? Ihan pientä lasta pitää yleensä vähän pidellä kiinni, ettei käsi liiku. Pieni lapsi ei vielä ymmärrä syyseuraus asioita niin hyvin ja kiskaisee helposti käden pois, kun tuntuu kipua. Mutta pienenkin lapsen kanssa on tärkeä valmistaa lasta rauhassa asiaan.

Vierailija
29/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muu auta joudut pyytämään lapselle sedaatioita. Kai sinä ymmärrät ettei tämä voi olla ratkaisematon ongelma?

Vierailija
30/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin kyllä isompaakin lasta kädestä kiinni. En tietenkään samalla tavalla kuin taaperon, mutta varmistus on aina fiksua. Käsi voi heilahtaa aivan refleksinomaisesti isommallakin lapsella ja sitten se neula on ties missä.

Vierailija
31/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selität tiukasti mutta lempeästi, että " Olet kipeä ja pitää selvittää miksi, jotta paranet".  Kokeile näyttää kännykästä vaikka hassu video ja lupaa pieni lelu tai jätsi palkkioksi. 

Vierailija
32/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä ikäinen ap n lapsi siis on? jos on pieni lapsi niin suosittelen kotona leluilla harjottelua ja jos on iso niin eikö järki puhe auta. Meillä on käyty verikokeissa kaiken ikäisten kanssa alle 1v-7v. Aina on saatu otettua ja ilman suurta draamaa.  Emlaa en suosittele se supistaa suonet ja verikokeen otto kestää kauemmin ja on vaikeampaa. Isommalle voi tuonkin selittää kun ap sanoi ettei lapsi suostu ilman emlaa. Pienempi lapsi tuskin osaisi sitä vaatia etukäteen

Vierailija
33/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labrahoitajana voin antaa vinkin, että jos lapsenne pelkää näytteenottoa ja asutte suuremmassa kaupungissa, varatkaa aika nimenomaan lasten näytteenottoon eikä tavalliseen labraan. Lasten labrassa on ihmisiä, jotka ovat tottuneet kohtaamaan pelokkaita lapsia ja ottamaan näytteitä pienistä suonista. Tavallisessa labrassa otetaan lapsista sen verran harvoin näytteitä, ettei siihen tule yhtä hyvää rutiinia.

Vierailija
34/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin kyllä isompaakin lasta kädestä kiinni. En tietenkään samalla tavalla kuin taaperon, mutta varmistus on aina fiksua. Käsi voi heilahtaa aivan refleksinomaisesti isommallakin lapsella ja sitten se neula on ties missä.

Joo no ei siitä haittaakaan ole. Meillä vain lapsi on halunnut, ettei pidetä yhtään kiinni, koska pelkää myös sitä kiinnipitämistä. Ollaan sitten kotona käyty asiaa läpi ja hän ymmärtää ettei kättä saa liikuttaa. Itkee kyllä koko näytteenoton aina, mutta kättä ei liikuta. Tässäkin lapset ovat niin yksilöitä.

Vierailija
35/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja näitä ensimmäisen maailman ongelmia!

Vierailija
36/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja näitä ensimmäisen maailman ongelmia!

Öööh?

Vierailija
37/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä lähetteen kirjoittaneeseen lääkäriin ja kysyisin, onko mahdollisuutta rauhoittaa lasta jotenkin (esim. diapamilla).

Vierailija
38/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä ei anna antaa lapselle rauhoittavaa tai nukutusta. Lapsi ei halua verikokeeseen, vaikka on sanottu rauhallisesti että ei satu, ei kestä kuin hetken, nipistää vähän. Isä syyttää kaikesta minua, minä vaadin lapselle verikokeita ja nyt ne on otettava. Minun vika. Teki asiasta riidan mitä 12v käytti hyväkseen, ettei tarvitse mennä.

Oon jo siinä uskossa että kaikki on isän vika! Olen itse ollut hölmö ja naiivi.

ap

Vierailija
39/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

isä ei anna antaa lapselle rauhoittavaa tai nukutusta. Lapsi ei halua verikokeeseen, vaikka on sanottu rauhallisesti että ei satu, ei kestä kuin hetken, nipistää vähän. Isä syyttää kaikesta minua, minä vaadin lapselle verikokeita ja nyt ne on otettava. Minun vika. Teki asiasta riidan mitä 12v käytti hyväkseen, ettei tarvitse mennä.

ap

Miksi ei anna lasta rauhoittaa? Onpa kummallista...

Vierailija
40/46 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Onkohan lapsi nyt ahdistunut jostain muusta kuin itse verikokeesta? Kuulostaa siltä, että tästä asiasta on nyt tullut virtahepo teidän olohuoneeseen? Älkää nyt aikuiset ainakaan kehittäkö tästä enempää riitaa ja stressiä lapselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi