En ymmärrä miksi vanhemmat ostaa niin paljon lahjoja lapsilleen
En käsitä miksi jotkut vanhemmat ostaa tyyliin 20 lahjaa lapselleen .. Mitä järkeä? Monilla lapsilla pursuaa huoneet jo leluja ja tavaroita ja lisää pitää kantaa. En ymmärrä tuota materian palvontaa mikä pitää lapsillekin opettaa. Älytöntä.
Kommentit (167)
Sain itse lapsena paljon lahjoja. Muistan, että se oli ihanaa. Kyllä silti ymmärrän nyt aikuisena, että kaikkea ei voi saada. Haluan lapselle samanlaisen pakettivuorijoulun kuin itsellä oli.
Minä sain lapsena tyyliin 30 pkt. Jokainen karkkipussikin oli pakattu erikseen.
Minulla on myös ollut tapana, että lapsi saa sen mitä haluaa vain kahdesti vuodessa, joko jouluna tai synttäreinä. Muu vuosi pitääodottaa. Näin niitä lahjoja on ollut kymmenisen.
Toisissa perheissä lapset saavat ouhelimet, kuulokkeet yms ihan silloim kun haluavat. He saavat jouluna vain sen yhden lahjan, ja sekin on vain yöpuku.
Miksi aikuiset ihmiset käyttää hajuvesiä, meikkejä, ostaa uusia vaatteita jne? Eikö pari vaatekertaa riitä? Toinen pesuun ja toinen päälle. Miksi perheillä on monta autoa, moottoripyöriä, veneitä? Miksi kesämökki, miksi asua pääkaupunkiseudulla? Yksin asuvalle riittää yksiö Kainuusta. Miksi ihmiset juo alkoholia ja polttaa tupakkaa? Miksi niin moni syö karkkeja, suklaata ja sipsejä?Epäterveellistä ja täysin turhaa. Miksi sinulla on kännykkä, läppäri ja tabletti? Ennen pärjättiin ilman puhelintakin. Miksi käyt ollenkaan kaupassa? Omavaraisuus kunniaan. Kalasta, viljele, metsästä ja kerää itse ravintosi! Syvästi IHMETTELEN!
Vierailija kirjoitti:
Säälittävä yrityshän se on korvata puuttuva läsnäolo jollain muovilla. Monet lahjoo lapsensa huonosta omatunnosta. Korvataan huonoa omatuntoa, kun keskitytty vaan rahan takomiseen että saadaan rojua ympärilleen ja nenä muuten ollut kiinni älylaitteissa niin jollainhan se huono omatunto on paikattava..
Aika kliseinen oletus, että se on joko tai, lahjat ja aika. Kyllä sitä voi antaa lapsilleen molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu?
Mammat suuttuneena täällä. No kyllä se vaan kuuluu, kun maailma hukkuu tavaraan ja muoviin. Ap
Se ei ole minun ongelmani.
Ei välttämättä, mutta niille lapsillesi joille lahjoja syydät, se tulee olemaan ongelma.
Älä yritäkään syylistää minua siitä että olet katkera ja köyhä. Onko kuivakin makaronijoulu tulossa??
Vierailija kirjoitti:
Hienoa keskustelua heti aamusta.
Lapselle on kiva ostaa lahjoja, mutta silti kannattaa pitää järki päässä. Minusta noin 5-7 lahjaa per lapsi (yhteensä,myös sukulaisten) on hyvä määrä, yli 10 on paljon ja 20+ jo liikaa. Pelkästään lahjapaperista tulevan turhan sekajätteen määrä ärsyttää puhumattakaan siitä, että 20 lahjan joukossa on suuri määrä pian roskiin joutuvaa turhaa krääsää. Tuskin edes ilahduttaa pakettitulvaan tukehtuvaa lasta.
Onko lahjat aina pakko paketoida?
Kuka sanoi, että ne lahjat olisi leluja tai sitä kuuluisaa "krääsää"?! 6.-luokkalainen poika saa esim. 3 hupparia (kasvanut vanhoista ulos), parit verskat, englanninkielisiä kirjoja, toivomansa julisteen, kuulokkeet, sukkia&kalsareita unohtamatta jne. Innostukaa te muut rauhassa yhdestä koko perheelle osoitetusta konvehtirasiasta ja olkaa iloisia, että joku edes pitää taloudenrattaita pyörimässä tässä koronakriisissä!
Olen ihan samaa mieltä! Ökykulutus ei ole tätä päivää, ja se kannattaisi opettaa lapsillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu?
Mammat suuttuneena täällä. No kyllä se vaan kuuluu, kun maailma hukkuu tavaraan ja muoviin. Ap
Ei välttämättä, mutta niille lapsillesi joille lahjoja syydät, se tulee olemaan ongelma.
Mikä siinä on ongelmallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tännehän tuli heti joukolla ilmoittautumaan vanhempia, jotka hukuttaa lapsensa lahjoihin... :D
Mietin samaa.. Ihmettelyni ei ollut siis tuulesta temmattua. Ap
Mihin johtopäätökseen tulit miksi kysymyksessäsi?
Alapeukuista päätellen valitettavan yleistä taitaa olla.. Säälittää oikeastaan tuollainen materian palvominen ja sen opettaminen lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset saa jonkun 40-50pakettia.
Jännä idea laitata korttipakan jokainen kortti omaan pakettiinsa. Tosin teillä pelataan vajaalla pakalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu?
Älä yritäkään syylistää minua siitä että olet katkera ja köyhä. Onko kuivakin makaronijoulu tulossa??
Köyhäthän ne ostaa halpaa muovi krääsää osamaksuilla pakettikaupalla. Valveutuneet ja fiksut ihmiset ei yritä ostaa lapsia jollain muovinpalasilla. Rahat menee ihan muuhun heillä.
Vierailija kirjoitti:
Tännehän tuli heti joukolla ilmoittautumaan vanhempia, jotka hukuttaa lapsensa lahjoihin... :D
15-20 lahjaa ei hukuta ketään paitsi alle 3 v:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa.. Ihmettelyni ei ollut siis tuulesta temmattua. Ap
Mihin johtopäätökseen tulit miksi kysymyksessäsi?
Alapeukuista päätellen valitettavan yleistä taitaa olla.. Säälittää oikeastaan tuollainen materian palvominen ja sen opettaminen lapsille.
Minusta taas lahjat ei automaattisesti kerro siitä ja toisaalta sitä voi opettaa lapsille myös ostamatta sitä ensimmäistäkään joululahjaa.
Köyhikset itkee kun ei niillä ole varaa ostaa lapsille kaikkea niin paljon kuin tahtoisi
Sain lapsena itsekkin paljon jouluna lahjoja ja siitä se varmasti meillä tulee, että hankin myös omille. Kunhan itselle ikää tuli lisää, niin ei ne lahjat enää joulussa ollut se ykkös juttu ja eipä haitannut teininä, vaikka ei tullutkaan enää kymmentä pakettia.
Vierailija kirjoitti:
Säälittävä yrityshän se on korvata puuttuva läsnäolo jollain muovilla. Monet lahjoo lapsensa huonosta omatunnosta. Korvataan huonoa omatuntoa, kun keskitytty vaan rahan takomiseen että saadaan rojua ympärilleen ja nenä muuten ollut kiinni älylaitteissa niin jollainhan se huono omatunto on paikattava..
Ei se aina mene niin, että paikattaisiin jotenkin läsnäolon puutetta tai yleensä mitään!
Meillä ollaan lapsille läsnä ja ei todellakaan tuijoteta älylaitteita. Lasten kanssa pelataan ja luetaan ja ollaan muutenkin paljon yhdessä. Minun täytyy kuitenkin tunnustaa, että tykkään ostella lahjola, ne eivät ole mitään kalliita ja ihmeellisiä, mutta nautin lahjojen ostamisesta ja yritän tarkoin aina miettiä, että mille olisi tarvetta ja mikä miellyttäisi lahjan saajaa. Meillä ei lapset tietää sen, että äiti hömpöttää aina joululahjojen kanssa ja eivät todellakaan opi tästä mitään "kerskakulutusta", sillä lahjat eivät ole harkitsematonta muovikrääsää.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaistyttö sai pari kolme vuotiaana niin paljon joululahjoja, että se ei edes jaksanut avata niitä kaikkia samana iltana. Käsittääkseni niitä avattiin vielä kaksi päivää myöhemminkin. Suurin osa lahjoista tuli äidiltä.
Siis just tämä. Lapset ei edes jaksa noita avata saati niistä innostu. Onko jollain vanhemmilla näin suuri tarve näyttää, että varaa on ostella? Kelle tässä yritetään näyttää? On ihmisillä huono itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu?
Köyhäthän ne ostaa halpaa muovi krääsää osamaksuilla pakettikaupalla. Valveutuneet ja fiksut ihmiset ei yritä ostaa lapsia jollain muovinpalasilla. Rahat menee ihan muuhun heillä.
Iso osa lasten leluista on muovia, ihan jokaisessa hintaryhmässä.
Ostaa lapsia leluilla on omituinen käsitys. Meillä lahjat toi tietty joulupukki.
Mun sukulaistyttö sai pari kolme vuotiaana niin paljon joululahjoja, että se ei edes jaksanut avata niitä kaikkia samana iltana. Käsittääkseni niitä avattiin vielä kaksi päivää myöhemminkin. Suurin osa lahjoista tuli äidiltä.