Mitä ruoanlaittotapoja/ruokailutottumuksia et ymmärrä?
Eli millaisia ruokia, tapoja tai tottumuksia et voi vain käsittää. Itsellä ainakin nämä
- usein roskaruokaa
- aina vain valkoista pastaa, meillä tummaa pastaa arkena
- kanapastassa pastassa perusmakaroni. Se sopii mielestäni vain makaronilaatikkoon, makaronimössöön jne, mutta ei pastoihin jossa on kastike. (Koskee etenkin kun ruokaa tarjoaa vieraille!)
- päivällisellä ei ollenkaan vihanneksia tai salaattia tarjolla, eikä myös ruoassakaan ole vihanneksia (esim. Ruoka pelkkä kinkkukiusaus, ei vihreää lisukkeeksi)
- currya makaronilaatikkoon. Ei ei ei. Ja ketsuppia vain vähän, ei niin että koko ruoka on punainen eikä maistu muulta.
kirjoitan lisää kun muistan.
Kommentit (88)
Lihan, voin ja kerman syömistä en ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 15:39"]
Miksi alapeukkuja? Wtmammatko ne siellä? ;) ap
[/quote]
Kuule minusta taas on ihan WT:tä taas aina se toisten ihmisten syyttely roskasakiksi, niin mustavalkoista ja leimaavaa ajattelutapaa; että ruoka tekee määrittää jonkun ihmisen mielestä toisen ihmisen identiteetin. Miten yksioikoista ajattelutapaa! Se, että joku miinustaa sinun mielipiteitäsi, tekee sinun mielestäsi miinustajasta roskasakkia?? Hohhoijakkaa (ja tiedoksi, itse en ole alapeukuttaja, jos sitten tätä heti ajattelet).
Se, että minä käytän currya vähän joka ruuassa, on vain minun makuuni. Se ei tee eikä määritä minua miksikään WT:ksi.
Toivottavasti voisit vähän avartaa näkökulmaasi, asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Tämä ketjuahan selvitti syyn suomalaisten lihavuuteen; ihmiset syövät päivittäin illallisen! ;)
No mutta minua ihmetyttää seuraavat.
- Käsitteiden ymmärtämättömyys. Mausteinen ruoka ei ole synonyymi tuliselle ja yksinkertaisesti maustettu ruoka ei ole samaa kuin mauton. Illallinen ei ole sama kuin iltapala tai päivällinen, vaan illalliset ovat hienommat kutsut, joissa syödään useampi ruokalaji klo. 20:00 jälkeen. Se illallinen siis ei ole arkipäivän viimeinen lämmin ateria..
- valkosipulin ylikäyttö
- eineksiä päivittäin
- mausteiden käyttö hukassa, joko niitä mausteita on aivan liikaa, tai niitä ei ole lainkaan.
- puhtaiden ja hyvälaatuisten raaka-aineiden arvostavia kohtaan tuleva pilkka. Mikä siinä on väärää, jos haluaa kasvattaa yrttinsä itse, tehdä itse ne pinaattiletut ja tehdä ruoanlaitosta ja syömisestä oma kokemuksensa? Vaikka ruoka onkin vain polttoainetta, se saa siltikin olla herkullista, eikä vain ok.
- ihmeelliset ennakkokäsitykset. Kasvikset on mauttomia, vegaanit syö vain salaattia, joka aterialla on oltava lihaa, yrtit on hifistelyä, lapset ei tykkää mistään...
- lapsille ei opeteta kunnollisia pöytätapoja
- "ei sun tarvii maistaa" periaate lasten kohdalla
- ei edes aikuisena yritetä laajentaja makumaailma vaan pysytään niissä samoissa harmaissa makaronimössöissä, kiusauksissa ja kahdessa kurkun palasessa, koska " silloin lapsena minä maistoin ja se oli pahaa". Ei ymmärretä että makuaisti kehittyy iän myötä, ja jos lapsena inhosi porkkanaa, siitä voi vanhempana pitää.
- kotona ei käytetä haarukkaa ja veistä, koska se on hienostelua.
- ahmiminen ja ruoan hotkiminen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 19:56"] Kaikkein oudoimpia on ihmiset, jotka eivät koskaan testaa uusia ruokalajeja. Minä en ymmärrä kuinka niin monia ihmisiä ei kiinnosta uusien makujen löytäminen, vaan he ovat vain tyytyväisenä jumittuneet syömään aina samoja ruokia. Meilläkin on toki usein pöydässä näkyvät lempparit, mutta vähintään kerran viikossa on ruokana jotakin, jota ei aikaisemmin ole tehty. Ei ne ruokalajit maailmasta kokeilemalla lopu. Parhaimmillaan löytää uusia suosikkeja.
[/quote]
Ehdottomasti oudointa!
Mulla menee vihannesten karttaminen myös ihan olan yli - miksi sen lisukkeen on aina oltava vain perunaa? En puhu tässä nyt terveellisyydestä, olen itse sen suhteen vähän huono, mutta jo ihan joku perus pakastevihannespussi, wokkivihannekset tai uunijuurekset parantaa koko ateriakokonaisuutta maun puolesta ihan törkeästi! Ja jos jotain vihreää koittaa lautaselle tunkea niin se onnistutaan tekeen yleensä ihan törkeen pahan makuisesti, tyyliin pari kurkkua ja salaatinlehti. Meillä ei perheessä syöty koskaan vihanneksia ja omille muutettuani koko ruokailukulttuurini mullistui, kun tajusin ettei ole pakko nypertää jotain helvetin paljasta pottua aina päivästä toiseen.
Myös mausteettomuutta en ymmärrä, enkä kässää miten jonkun maustekaappi koostuu suolasta, pippurista ja ehkä jostain natriumglumataattiperunamausteesta...
Kaikkia ei vaan kiinnosta ruuanlaitto muuten kuin pakollisena asiana. Innostun monistakin asioista ja opettelen uutta paljon, mutta reseptien lukeminen, hohhoijaa. Ihmiset ovat erilaisia.
Kaikkia ei vaan kiinnosta ruuanlaitto muuten kuin pakollisena asiana. Innostun monistakin asioista ja opettelen uutta paljon, mutta reseptien lukeminen, hohhoijaa. Ihmiset ovat erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:27"]
[/quote]
En minäkään lue reseptejä, vaan testaan uusia makuyhdistelmiä ja ruoka-aineita ilman mitään ohjeita. Ainoastaan leivonta on tarkkaa, mutta siinäkin saa käyttää luovuutta aika paljon.
Miksi niin moni haukkuu maustettuja kermoja? Mistä muusta saa vaikka hyvän savun maun ruokaan kuin savujuustokermasta? Ja siinä samalla tulee kastike, ei tarvi voita ja jauhoja käristää.. Nyt kirjoittaessa tulee mieleen, että täytyypä kokeilla sitä ķalakeittoon :)
kahvikakkujen, pikkuleipien yms leivonnaisten paistaminen täysin kypsiksi ja kuiviksi. Ilmankos sellaisista kuivakakuista ei kukaan tykkää. Parhaita ovat, kun jätetään vähän taikinaisiksi ja raaoiksi, nam.
- puhtaiden ja hyvälaatuisten raaka-aineiden arvostavia kohtaan tuleva pilkka. Mikä siinä on väärää, jos haluaa kasvattaa yrttinsä itse, tehdä itse ne pinaattiletut ja tehdä ruoanlaitosta ja syömisestä oma kokemuksensa? Vaikka ruoka onkin vain polttoainetta, se saa siltikin olla herkullista, eikä vain ok.
Olin tuo, joka kyseenalaisti ruokahifistelyä kanannylkemisineen sun muineen:
Siis siinähän ei ole mitään pahaa, jos haluaa itse tehdä kaiken! Olen itsekin kokeileva luonne, ja pidän ruoanlaitosta. :) Ja itse asiassa kasvatan yrttejä ensi kertaa itse.
Mutta sitä kritisoin, että ruoka ei voisi olla hyvää vaikka käyttäisikin joskus ns. oikopolkuja maustettuine ("litku") kermoineen ja eineksineen. Saati sitten että näitä arjen helpotuksia käyttävä ihminen olisi jotenkin arvoasteikossa muita huonompi, niin kuin näissä keskusteluissa usein tuodaan enemmän tai vähemmän ilmi. Laiskuus on joskus hyve, varsinkin arkena. :)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:34"]Miksi niin moni haukkuu maustettuja kermoja? Mistä muusta saa vaikka hyvän savun maun ruokaan kuin savujuustokermasta? Ja siinä samalla tulee kastike, ei tarvi voita ja jauhoja käristää.. Nyt kirjoittaessa tulee mieleen, että täytyypä kokeilla sitä ķalakeittoon :)
[/quote]
Savujuustosta?
Lihapullakastike tehdään valmispullista ja valmis ruskea kastikkeesta, hyi yök.
Wingsien teko uunissa (rasvakeitin ainut oikea)
En ymmärrä monimutkaisten ruokien tekoa. Kaikenmaailman pataruuat ja muut. Kesällä syömme vain uusia perunoita, salaattia, kurkkua, tomaattia, parsakaalia jne. Lihaisana seurana lohta, makkaraa tai vain suolakurkkua ja nökäre voita.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 17:19"]
Nirsoilu on superärsyttävää. Ymmärrrän toki allergiat tai söin-tätä-ja-oksensin-tarinat, mutta "en oo koskaan maistanut mut en tykkää"-ihmiset ARGH. Esimerkiksi olivit aiheuttavat usein tämän reaktion, eihän ne edes maistu kuin miedosti suolavedelle?
[/quote]
Tuli mieleen kaverini, joka juo aina samaa teetä. Vein mukanani purkin toisenlaista, katsoi sitä mutta ei ottanut; "emmä uskalla".
Aikuinen, normaali ihminen noin muuten. :D
- Ei syödä yhdessä perheen kanssa, vaikka kaikki olisivat kotonakin
- Syödään kauhean aikaisin, esim. illallinen jo klo 16-16.30
- Ei salaattia, vihanneksia tjms. Ruoka on pelkkää ruskeaa ja beigeä hiilari-lihamättöä
En ymmärrä syömistä ollenkaan
-anorektikko
Miksi alapeukkuja? Wtmammatko ne siellä? ;) ap
-einekset
-grillimakkarat
-ketsuppi
-peruna
-vaalea pasta
-valmismarinadit
-pullat
-kahvi
-viini, maito tai olut ruokajuomana