lapseni menee syksyllä ammattikouluun, eikä lukioon. surettaa :(
En siis voi aikanaan pitää valmistujaisjuhlia :'( toivottavasti nuoremmat lapseni eivät muutaman vuoden päästä aiheuta tällaista pettymystä. Harmittaa ja suututtaa, käskin poikani pysyä poissa silmistäni jonkin aikaa. :(
Kommentit (78)
Jos mun lapseni valitsisi amiksen eikä akateemista uraa, olisin luultavasti pettynyt minäkin. Mutta en ikipäivänä näyttäisi pettymystäni lapselleni, saatika käskisi häntä pois silmistäni.
Eli koita nyt, ap, käyttäytyä kuten aikuinen ihminen. Kasaa itsesi ja tue lastasi hänen opintiellään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 13:17"]
En siis voi aikanaan pitää valmistujaisjuhlia :'( toivottavasti nuoremmat lapseni eivät muutaman vuoden päästä aiheuta tällaista pettymystä. Harmittaa ja suututtaa, käskin poikani pysyä poissa silmistäni jonkin aikaa. :(
[/quote]
Älkää vastatko keskenkasvuisen ilmiselviin provoihin. Eikö näille teineille todellakaan löydy omia keskustelpalstoja.
No, tätähän ei saisi ääneen sanoa, mutta kyllä minuakin vähän harmittaisi jos meidän rauhalliset ja kiltit lapset valitsisivatkin amiksen. Olen aina nähnyt sen sellaisena rääväsuisten ja vähän huonommin motivoituneiden nuorten paikkana, joten huolettaisi, miten löytyi kavereita ja saisivatko opiskella rauhassa. Kyllä minusta koulutus on myös osoitus sosiaalisesta pääomasta, joten kun vanhemmatkin ollaan toisen polven akateemikkoja, niin toivoisi luonnollisesti että lapsetkin opiskelisivat pitkälle.
Kyllä muuten keskimäärin korkeakoulututkinnolla työllistyy ihan hyvin (riippuu tietysti mitä opiskelee) ja palkka on suurempi. Amis pääsee toki aiemmin tienaamaan, mutta monet työt ovat fyysisesti aika raskaita ja kuluttavia.
Siinä olen samaa mieltä että pettymyksen näyttäminen lapselle ei ole oikein. Onneksi meillä kasiluokkalainen on matikkapainotteisella luokalla ja harrastaa itsenäisesti historiaa, joten kyllä ne mielenkiinnon kohteet näyttäisivät vahvasti sinne lukioon viittaavan. :-) Ja nuoremmat sisarukset seuraavat perässä.
Valmistujaisiahan vietetään juuri silloin kun valmistutaan johonkin ammattiin (amiska, AMK, yliopisto) ja lukion päätteeksi ylioppilaaksi kirjoittaneella on ylioppilasjuhlat. Lukiosta ei siis (ainakaan minun mielestäni) valmistuta miksikään. ennenkuin kukaan pääsee sanomaan: olen itse ylioppilas ja viettänyt ylioppilasjuhlat, lisäksi olen valmistunut yliopistosta ammattiin ja silloin viettänyt valmistujaiset. Minusta on sääli, että näin keväällä kaikki huomio annetaan ylioppilaille, koska ammattikoulusta valmistuvat ovat myös huomionsa ansainneet. en koe olevani ylioppilaana parempi kuin ammattikoulun käyneet.
Niin onhan se kamalaa kun lapsesi saattaa saada oman alan töitä heti amiksen jälkeen. Lukion jälkeen saattaa juuri ja juuri päästä kaupan kassalle
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:01"]
Miten olette noin kaksinaamaisia? :D Kaikki haukkuvat ammatikoulutuksen käyneitä.
Sitten kun jonkun lapsi on menossa sinne, puolustetaan lähes yhteen henkeen?
Mitä tämä tällainen opportunismi on?
[/quote]
Voiko joku vastata tähän? Haukuitte tuolla täysin mitoin lähäreitä kirjoitustaidottomiksi ja lihaviksi.
Miksei sama meno jatku? No?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:01"]
Miten olette noin kaksinaamaisia? :D Kaikki haukkuvat ammatikoulutuksen käyneitä.
[/quote]
Voiko joku vastata tähän? Haukuitte tuolla täysin mitoin lähäreitä kirjoitustaidottomiksi ja lihaviksi.
Miksei sama meno jatku? No?
[/quote]
NO?!
Tiesin ettei kukaan vastaa....kaksnaamasta porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 13:25"]
Mun lapsi valmistuu tänä vuonna amiksesta, en ole katkera. Työpaikka tiedossa...
Ollaan iloisia siitä, että lapset selviytyy elämässä, ei ajatella sitä mitä muut ajattelee. Tärkeintä on löytää oma paikkansa...
T.Maisteri ja ope
[/quote]Miten open poika ei mennyt lukioon ja sitten yliopistoon
Oli ilman muuta selvää että poika menee lukioon koska lukuaineiden ka on ollut aina yli 9
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:12"]
No, tätähän ei saisi ääneen sanoa, mutta kyllä minuakin vähän harmittaisi jos meidän rauhalliset ja kiltit lapset valitsisivatkin amiksen. Olen aina nähnyt sen sellaisena rääväsuisten ja vähän huonommin motivoituneiden nuorten paikkana, joten huolettaisi, miten löytyi kavereita ja saisivatko opiskella rauhassa. Kyllä minusta koulutus on myös osoitus sosiaalisesta pääomasta, joten kun vanhemmatkin ollaan toisen polven akateemikkoja, niin toivoisi luonnollisesti että lapsetkin opiskelisivat pitkälle.
Kyllä muuten keskimäärin korkeakoulututkinnolla työllistyy ihan hyvin (riippuu tietysti mitä opiskelee) ja palkka on suurempi. Amis pääsee toki aiemmin tienaamaan, mutta monet työt ovat fyysisesti aika raskaita ja kuluttavia.
Siinä olen samaa mieltä että pettymyksen näyttäminen lapselle ei ole oikein. Onneksi meillä kasiluokkalainen on matikkapainotteisella luokalla ja harrastaa itsenäisesti historiaa, joten kyllä ne mielenkiinnon kohteet näyttäisivät vahvasti sinne lukioon viittaavan. :-) Ja nuoremmat sisarukset seuraavat perässä.
[/quote]Valehteleminen on rumaa.
Suomessa ei ole akateemikkoja toisessa polvessa pariskuntina!
Akateemikko on arvonimi, tarkoitti akateeminen
Mun lapsi valmistui viime keväänä ammattikoulusta, pidettiin toki suuret juhlat. Sai heti töitä, eli on ollut nyt jo vuoden töissä kun ne ylioppilaat on opiskellu vasta vuoden sitä omaa ammattiaan. Toinen lapseni on nyt toisella luokalla kauppiksessa, ja aikoo valmistuttuaan ja armeijan käytyään jatkaa opiskelemaan ammattikorkeakouluun. Ja toki hällekin suuret juhlat pidämme, kun kauppiksesta valmistuu.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:23"]
Akateemikko on arvonimi, tarkoitti akateeminen
[/quote]
Ahaa. Eli akateeminen saa vapaasti tehdä noin naurettavan virheen, mutta jos amikselle sattuu jostain syystä tulemaan lyöntivirhe, niin hän on automaattisesti idiootti?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 22:46"]Mun lapsi valmistui viime keväänä ammattikoulusta, pidettiin toki suuret juhlat. Sai heti töitä, eli on ollut nyt jo vuoden töissä kun ne ylioppilaat on opiskellu vasta vuoden sitä omaa ammattiaan. Toinen lapseni on nyt toisella luokalla kauppiksessa, ja aikoo valmistuttuaan ja armeijan käytyään jatkaa opiskelemaan ammattikorkeakouluun. Ja toki hällekin suuret juhlat pidämme, kun kauppiksesta valmistuu.
[/quote]
Mä en tajua mikä kiire on päästä töihin? Okei, raha, mutta elämässä on paljon muutakin. Itse opiskelin lukion jälkeen kolmessa eri paikassa yhteensä 7 vuotta ja ne olivat ihanaa aikaa. Vieläkin haaveilen opiskelusta, mutta ei se ihan sama juttu ole näin aikuisena kuin silloin villinä ja vapaana nuorena :-) Nyt olen ollut 11 vuotta töissä ja vielä jäljellä on varmaan 30 vuotta, että kyllä sitä töitä ehtii tekemään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 17:02"]
Tossa töissä istuu vieressä DI, joka on amiksen käynyt lukion sijaan. Ammattikoulutuksella saa helpommin työkokemusta, eikä se estä jatkokouluttautumista.
[/quote]ei amiksesta valmistu DI, esim Aalto yliopistossa Otaniemessä
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 17:02"]
Tossa töissä istuu vieressä DI, joka on amiksen käynyt lukion sijaan. Ammattikoulutuksella saa helpommin työkokemusta, eikä se estä jatkokouluttautumista.
[/quote]ei amiksesta valmistu DI, esim Aalto yliopistossa Otaniemessä
[/quote]
Oletko oikeasti noin tyhmä vai teeskenteletkö vain?
Hehe, viimeinen lause paljasti provoksi.