Miten jotku voi muistaa kaiken mitä heille puhuu?
Ihmettelen aina työkaveria joka muistaa pitkänkin ajan kuluttua jonkin pikkuseikan jonka hänelle olen kertonut. Itse kun en epäoleellisia pikkuasioita paina mieleeni. Tulee oli että pitäisi harkita tarkkaan joka sana mitä hänelle puhuu..
Onko joillakin vaan supermuisti vai miten on mahdollista
Kommentit (53)
Mä muistan ihan tarpeettomia asioita, mutta saatan unohtaa sun nimen tai vaikka mikä vuodenaika on menossa.
Koska he ovat kiinnostuneita työtoverinsa puheista ja painavat ne mieleensä.
Hassua kyllä, mutta toisten puheista ja jutuista myös oppii helvetin paljon.
Tämän olen itse käytännössä kokenut, ja pystynyt sanomaan työtoverille tölväisyn takaisin palaverissa.
Vain ja ainoastaaan siksi, kun kunntelin hänen puheitaan aina tarkasti.
Ihmettelin lukiolaisena, kun yksi ystäväni saattoi kertoa samoja juttuja uudestaan. Siis oli kertonut vaikka viikko sitten jonkun jutun ja kertoi sitten uudestaan. En voinut tajuta, ettei hän muistanut kertoneensa. Tokihan ihmiset keskustelunsa muistavat.
Joillakin ihmisillä on uskomattoman hyvä muisti. Usein se koskee juuri puhuttua tai luettua. Edesmennyt setäni oli tällainen. Muisti ihmisten nimet ja mistä olivat edellisellä kerralla keskustelleet, vaikka välissä saattoi olla vuosia.
Kaiken lisäksi hän tapasi työnsä puolesta paljon ihmisiä sekä pappina että yliopistolla lehtorina.
Ap jos puhut paljon, puhut paljon myös paskaa.
Kellään ei riitä asiaa ja kunnollisia juttuja puhuttavaksi jatkuvasti.
Ja ne sinun paskat puheet ja muut mitä vaikkapa muista työkavereista ja esimiehistä puhelet, ne muistetaan aivan varmasti. Olet sellainen tyyppi, jonka halutaan saada kiinni valheista, vasikoinnista ja muiden solvaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan ihan tarpeettomia asioita, mutta saatan unohtaa sun nimen tai vaikka mikä vuodenaika on menossa.
Mulla on sama.
Sitten jonkun sanomiset saattaa muistaa helpostikin aikojen päästä, mutta jos joku kysyy mitä teit viime viikolla, niin meneekin sormi suuhun: "ai viime viikolla? Mikäs päivä nyt on... Ööö... Ei mitään muistikuvaa.."
Vierailija kirjoitti:
Ja ne sinun paskat puheet ja muut mitä vaikkapa muista työkavereista ja esimiehistä puhelet, ne muistetaan aivan varmasti. Olet sellainen tyyppi, jonka halutaan saada kiinni valheista, vasikoinnista ja muiden solvaamisesta.
Ei ole tästä kyse. En puhu paskaa kenestäkään. Ne asiat mitä hän muistaa on sellaisia joilla ei minun mielestö ole yhtään mitään merkitystä. Keskustelen monien kanssa niitä näitä. Itse en kyllä millään muistaisi joka sanaa mitä minulle on puhuttu. Jos asia on sellainen mikä on tärkeä muitaa, niin sen toki
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä on pointtia. Ikävät, negatiiviset ja loukkaavat sanomiset muistetaan paljon helpommin ja pitempään kuin neutraalit tai positiiviset asiat.
Mun yksi tuttu muistaa kaiken, mitä olen ikinä sanonut. Hän myös muistaa kaikki menoni, jotka olen hänelle kertonut. Ja jotka itse olen jo unohtanut. Ollaan tunnettu 35 vuotta. Usein en kehtaa myöntää, että en muista yhtään esimerkiksi jotain reissuni, josta hän mainitsee yksityiskohtaisesti mm. koska ja missä seurassa se tapahtui.
Huolestuttaa toki vähän oma muistini, mutta toisaalta muistan esim paljon erilaisia työasioita hyvin yksityiskohtaisesti sekä tiettyä muita asioita. Ja hänellä täytyy olla joku supermuisti.
Ihmetyttää ne ihmiset jotka tarttuvat jokaikiseen pieneen sanaan ja se mitätön asia korostuu, sitä jankataan. Esimerkiksi sanot ohimennen jotain ja piti siirtyä tärkeämpään kivempaan aiheeseen.
Minulla on todella hyvä muisti, sen lisäksi kuuntelen tarkasti mitä mulle sanotaan. Eli kyllä saatan muistaa vuosia vanhoja juttuja sanatarkasti, tiedän kyllä että se ärsyttää ainakin tarinoiden muuttajia ja valehtelijoita. Sen lisäksi minulla on hyvin kehittynyt kuvamuisti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todella hyvä muisti, sen lisäksi kuuntelen tarkasti mitä mulle sanotaan. Eli kyllä saatan muistaa vuosia vanhoja juttuja sanatarkasti, tiedän kyllä että se ärsyttää ainakin tarinoiden muuttajia ja valehtelijoita. Sen lisäksi minulla on hyvin kehittynyt kuvamuisti.
Lisään vielä etten tahallani tätä tee, en voi sille mitään että muistan niin hyvin. Joskus joutuu feikkaamaan ettei muka muista koska silloin vaikutan enemmän normaalilta.
Niin, onhan se ihmeellistä, että ihmiset ovat erilaisia.....
Kuuntelen tarkasti ja olen läsnä. Nyt kuormituksen myötä muisti ei aina toimi yhtä hyvin.
Mää kans muistan kaiken mitä mulle kerrotaan ja ihmisten nimet, osoitteet, työpaikat, vanhat autot jne. Ja joudun usein esittämään etten tiedä mistään mitään jotten vaikuttaisi uteliaalta. Ei mua niin kiinnosta, mutta kaikki vaan jää mieleen. Enkä ymmärrä miks mulle kerrotaan samoja juttuja kerta toisensa jälkeen... Eikö ihmiset muista mitä itse puhuvat?? Sen sijaan en välttis muista missä työvuorossa olin eilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä etten tahallani tätä tee, en voi sille mitään että muistan niin hyvin. Joskus joutuu feikkaamaan ettei muka muista koska silloin vaikutan enemmän normaalilta.
Sama juttu.
Kim Peek oli yksi harvinaisen savant-kyvyn omaavista henkilöistä. Hän kykeni muistamaan lukemistaan kirjoista yli 12 000 ulkomuistista.
Itse en kuulemaani muista kovin tarkasti, mutta näkemäni aivan liiankin tarkkaan. Minulla on valokuvamuisti ja muistan esimerkiksi 30 vuotta sitten naapurissa asuneen naisen vaatetuksen tai muuta yhtä "hyödyllistä". Ihmisillä on erilaisia vahvuuksia. Ei siinä sen kummemmasta ole kyse.
Pilkunviilausta: KUKAAN ei muista kaikkea mitä hänelle on puhuttu. Se on mahdotonta.
Mulla oli ennen hyvä muisti, huononi, kun sain lapset ja uni oli huonoa pitkään. Eipä siinä mitään sen kummempaa ole, se on vain ominaisuus.