Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Salaatti joulupöytään?

Vierailija
20.12.2020 |

Mikä olisi hyvä salaatti, joka ei olisi majoneesipohjainen? Rosollin lisäksi siis. Ei saa sisältää hedelmää, sillä jostain syystä syöjissä on ihmisiä, jotka eivät voi ymmärtää hedelmiä salaatissa.

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perussalaatti, salaattia kurkkua tomaattia paprikaa fetaa.

Vierailija
2/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perussalaatti, erilaisia salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua. Ja esim. salaattijuustoa( jos tykkää).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään seuraamaan! Ideoita otetaan vastaan! Minun toivesalaattini olisi raikas ja vehreä, kevyt ja kaunis, ja mun salaatti saa myös sisältää hedelmää.

Aloittajalta tarkennan, toivotko siis kasvissalaattia, kuten itse toivon? Jos haluat ruokaisampaa, niin esimerkiksi länsirannikon salaatti on semmoinen. Katkarapuineen ja avokadoineen kuitenkin minun mielestä joulupöytään turhan tuhti.

Vierailija
4/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyt vihersalaatti.

Jouluruuissa on jo raskaasti sulavaa ainesta, lanttu, kinkku, juustot ja muut, että salaatin tulisi olla kevyt lisä jouluruokaan, ilman mitään juustoja  ja muita lisukkeitaIhan riittää pari erilaista vihessalaattia, eri värisiä tomaatteja, tuorettakurkkua, paprikaa, pähkinöitä, taatelia tai viikunoita ihan pieninä murusina.

Kastike jotain viinietikkaa ja sitruunanmehua tms.

Koska luultavasti pöydässä on jo siensalaattia yms, tulee vihersaaltin ehdottamasti olla hyvin kevyt.

Vierailija
5/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jään seuraamaan! Ideoita otetaan vastaan! Minun toivesalaattini olisi raikas ja vehreä, kevyt ja kaunis, ja mun salaatti saa myös sisältää hedelmää.

Sinulle, kun saa olla hedelmiäkin: Kaalia (paras tulee kun höyläät juustohöylällä), paprikaa, purjoa, omenaa, purkkiananasta liemineen, rypäleitä (kannattaa puolittaa). Paljon oliiviöljy-viinietikkakastiketta. Maustetaan yrttisuolalla ja erilaisilla pippureilla (mielellään useita pippurilaatuja). Ei nyt ehkä kevyt salaatti, mutta mehevä, ja säilyy hyvin jääkaapissa. Mainiota kinkun kanssa.

Vierailija
6/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin monella vastanneella. Kevyt vihersalaatti raskaiden ruokien vastapainoksi. Itse laitan vähän pähkinärouhetta ja parmesaanilastuja mukaan, ettei olisi liian arkista.

Sekaan hiukan kastiketta oliiviöljystä ja punaviinietikasta, ripaus suolaa ja pippuria.

Vierailija
7/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalta tarkennan, toivotko siis kasvissalaattia, kuten itse toivon? Jos haluat ruokaisampaa, niin esimerkiksi länsirannikon salaatti on semmoinen. Katkarapuineen ja avokadoineen kuitenkin minun mielestä joulupöytään turhan tuhti.

Ei tarvitse olla mikään tuhti, koska tarjolla on jouluruokia montaa eri sorttia. Joku kevyt ja raikas lisuke riittää siis. Tällä hetkellä paras ideani on tomaattisalaatti, jossa on siis erilaisia ja värisiä tomaatteja makeassa balsamicokastikkeessa. Mutta en tiedä miten maukkaita tomaatteja löytyy tähän aikaan vuodesta... AP

Vierailija
8/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska luultavasti pöydässä on jo siensalaattia yms, tulee vihersaaltin ehdottamasti olla hyvin kevyt.

Mitä se kevyt tarkoittaa?

Vähäkalorista? 

Koostumukseltaan ilmavaa ja höttöisää?

Jotakin muuta?

Jos vähäkalorista, niin parempi jättää ehdottamasi pähkinät ja taatelit pois.

Vierailija
9/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kahdessa ehdotuksessa on hedelmiä... No ihan vihreä salaatti vaan: kaunista salaattisekoitusta, kurkkua, herneitä, kevätsipulia. Raikas vinaigrette-kastike,

Vierailija
10/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fetan tai salaattijuuston tilalle voi laittaa myös mozzarellaa, tai melkein mitä tahansa kovaakin juustoa kuutioiksi pilkottuna, gouda on melko mietoa, jos ei pidä vahvanmakuisista juustoista.

Vierailija
11/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla mikään tuhti, koska tarjolla on jouluruokia montaa eri sorttia. Joku kevyt ja raikas lisuke riittää siis. Tällä hetkellä paras ideani on tomaattisalaatti, jossa on siis erilaisia ja värisiä tomaatteja makeassa balsamicokastikkeessa. Mutta en tiedä miten maukkaita tomaatteja löytyy tähän aikaan vuodesta... AP

Jos jätät sen hetkeksi maustumaan (tomaatit saavat pehmetä) niin ovat kyllä maukkaita, kastike maustaa.

Vierailija
12/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ideoita on jo tullutkin. Itse lisäisin johonkin edellä mainittuun perussalaattiin mungpavun ituja, rapeaa ja kevyttä.

Vierailija
13/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt niin, että sivupöydällä on pienissä kulhoissa revittyä salaattia, kurkkua, kirsikkatomaattia, paprikaa, erilaisia hedelmiä. Siitä on kukin voinut koota itselleen haluamansa laisen vihersalaatin.

Vierailija
14/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä salaatissa on vihreää salaattia, leipäjuustoa, granaattiomenan siemeniä ja saksanpähkinöitä. Jos hedelmiä vierastaa, granaattiomenan siemenet voi jättää pois, mutta itse tykkään nimen omaan siitä, että salaatissakin on joulun värit.

Vierailija
15/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinankaalia, kurkkukuutioita ja kermaviilikastiketta. Pakasteherneet sopii myös, jos herneitä ei ole muuten tarjolla.

Vierailija
16/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt niin, että sivupöydällä on pienissä kulhoissa revittyä salaattia, kurkkua, kirsikkatomaattia, paprikaa, erilaisia hedelmiä. Siitä on kukin voinut koota itselleen haluamansa laisen vihersalaatin.

Meillä on aina näin, allergisten ja muuten erityisruokavalioisten vuoksi.

Vierailija
17/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suosikkini on pinaattia, ruustinnan salaattia, persimonia, granaattiomenan siemeniä, saksanpähkinöitä ja cheddaria. Kastikkeeksi hyvää oliiviöljyä ja omenaviinietikkaa. Tämä vinkiksi sille, jolle hedelmät salaatissa on ok.

Minusta hyvän salaatin perusta on hyvä pohja. Jo pelkästään vihersalaatti (vesikrassia, pinaattia yms) hyvällä kastikkeella voi riittää. Se ei myöskään jyrää alleen muita joulupöydän makuja. Halutessaan vaikka parmesaanilastuja tai cheddaria mukaan.

Tomaatit ja paprikat eivät ole tähän aikaan vuodesta hyviä, joten ne jättäisin välistä tai marinoisin huolella.

Vierailija
18/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fetan tai salaattijuuston tilalle voi laittaa myös mozzarellaa, tai melkein mitä tahansa kovaakin juustoa kuutioiksi pilkottuna, gouda on melko mietoa, jos ei pidä vahvanmakuisista juustoista.

No sitten saa heittää puheet kevyestä salaatista. Gouda varsinkin on tuhtia, eikä ikääntyneempänä mitään mietoakaan enää. Hyvää kyllä, ei siinä mitään...

19/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattia, jotain sekoitusta missä myös tummia lehtiä

Herneenversoja

Kurkkua

Päärynää (pitää käyttää sitruunamehussa, johon voi lisätä vähän vettä, niin eivät tummu)

Mustaleimaa hyvin ohuina viipaleina

Saksanpähkinöitä

Oliiviöljy ja vaalea balsamicoetikka kastikkeiksi viereen

Myös granaattiomena käy ja päärynän tilalle voi laittaa tummia rypäleitä tai kirsikkatomaatteja

Vierailija
20/105 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ihania kuin juustot (aiemmin mainitut feta, leipäjuusto, cheddar, gouda, parmesan, emmental jne) ja pähkinät salaatissa ovatkin, en kyllä tunkisi niitä ”kevyen” lisäkesalaatin joukkoon - varsinkaan jouluaterialle, joka muutoinkin on yleensä liian tuhti. Tällöin salaatiksi riittää pelkkä vihersalaatti (erilaisia vihreitä lehtiä; rucolaa, babypinaattia, vuonankaalia yms), mahdollisesti maltillisesti hedelmiä, jos ne sopivat, ja kunnon vinagrette-kastike.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi