Kunta salasi hankkeen: lapseni joutuu montessoriluokalle
Kempeleen kunta ilmoitti tänään, että ensi syksynä koulun aloittava lapseni joutuu montessori luokalle. Asiaa on valmisteltu meiltä vanhemmilta täysin salassa ja uutinen tuli täytenä yllätyksenä. Olin ihmetellyt, että miksi kunta perustaa yhteisluokan johon tulee oppilaita 1-2 luokilta. Tilaisuudessa kaikki opettajat oli valjastettu hehkuttamaan uutta systeemiä ja sivulausessa paljastui että kyse on montessori pedagogiikasta. Nyt äkkiä selvitin, että kyseinen menetelmä on peräisin 1900 luvun alusta. Tässä siis siirrytään pedagogiikan kivikauteen ja hylätään kaikki se uusi kasvatustieteen nykytutkimus. Perkele, kun vituttaa.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 13:24"]
Aivan loistavaa, ap! Meillä molemmill lapsilla montessori pk käyty, harmittaa, ettei täällä ole montessori koulua!
[/quote]
No niinpä! Olisin ikionnellinen, jos sellaiseen olisi mahdollisuus.
Mä en ikinä laittais lastani montessoriluokalle. Opetus on vähän mitä sattuu. Ettekö voi vaihtaa koulua tms...
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:59"]
Kempeleen kunta ilmoitti tänään, että ensi syksynä koulun aloittava lapseni joutuu montessori luokalle. Asiaa on valmisteltu meiltä vanhemmilta täysin salassa ja uutinen tuli täytenä yllätyksenä. Olin ihmetellyt, että miksi kunta perustaa yhteisluokan johon tulee oppilaita 1-2 luokilta. Tilaisuudessa kaikki opettajat oli valjastettu hehkuttamaan uutta systeemiä ja sivulausessa paljastui että kyse on montessori pedagogiikasta. Nyt äkkiä selvitin, että kyseinen menetelmä on peräisin 1900 luvun alusta. Tässä siis siirrytään pedagogiikan kivikauteen ja hylätään kaikki se uusi kasvatustieteen nykytutkimus. Perkele, kun vituttaa.
[/quote] Ei ole ihme etta valmisteltiin salassa (vaikka se ei oikein ollutkaan) kun vanhemmilla on noin kivikautiset tiedot kasvatustieteesta.
Montessorissa juuri otetaan lapsen kehitysaste huomioon, lahjakkaille tehtavat tasonsa mukaan ja muille samoin.
Laitoin lapseni Montessorikouluun juuri siksi etta hanen ei tarvitsisi puolta paivaa tuijotella pulpettia ja odotella hitaampia.
t.pedagogi
[/quote]
Höpöhöpö...minä olen ainakin kuullut vain negatiivista montessoriluokista...siellä jokainen puuhailee vähän mitä sattuu ja opetusta ei oikeastaan ole. Jos nyt joku on kiinnostunut eläinten piirtämisestä läpi, niin sitä voi sitten tehdä vaikka viikkotolkulla...järjetöntä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:58"]
Mun sukulainen hurahti ekan lapsen kohdalla Montessori-opetukseen. Hän on siis erityisopettaja ja meni sit itsekin Montessori-koulun opettajaksi. Ei mennyt monta vuotta, kun hän huomasi sen olevan täyttä paskaa. Lapsi pääsi sitten tavalliseen kouluun ja niin vaihtoi myös tää sukainenkin työpaikkaa. Silloin huvitti, kun ensin Montessori oli olevinaan hänestä jotain niin hienoa ja aina joutu kuuntelemaan koulun hehkutusta, kunnes sit alko mieli muuttumaan. Perheen seuraavat lapset laitettiin ihan tavalliseen kouluun.
[/quote]
Just. Ehkä sillä sun tutulla ei vaan ollu vaadittavaa ammattitaitoa Montessori-pedagogiikan toteuttamiseen...
[/quote]
Montessori-menetelmän käyttäminen vaatii opettajalta todella paljon suunnittelua ja asiaan paneutumista. Normaalissa koulussa voi opettaa myös vasemmalla kädellä tukeutuen ope-oppaisiin. Montessorissa ei voi.
[/quote]
Ai!!! eikö montessoriluokalla voi ihan samalla tavalla kuin tavallisessa ja jopa vaikeilla erityisluokilla olla täysin epäpäteviä opettajia??!! Ainakin yksi koulu minkä tiedän, on täynnä epäpäteviä ja sijaisia ja juurikin montessoripedagogiikka on heidän "alaansa".
Kannattaa ainakin varmistaa tulevalta opettajalta, mikä hänen koulutuksensa on...
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:58"]
Mun sukulainen hurahti ekan lapsen kohdalla Montessori-opetukseen. Hän on siis erityisopettaja ja meni sit itsekin Montessori-koulun opettajaksi. Ei mennyt monta vuotta, kun hän huomasi sen olevan täyttä paskaa. Lapsi pääsi sitten tavalliseen kouluun ja niin vaihtoi myös tää sukainenkin työpaikkaa. Silloin huvitti, kun ensin Montessori oli olevinaan hänestä jotain niin hienoa ja aina joutu kuuntelemaan koulun hehkutusta, kunnes sit alko mieli muuttumaan. Perheen seuraavat lapset laitettiin ihan tavalliseen kouluun.
[/quote]
Just. Ehkä sillä sun tutulla ei vaan ollu vaadittavaa ammattitaitoa Montessori-pedagogiikan toteuttamiseen...
[/quote]
Montessori-menetelmän käyttäminen vaatii opettajalta todella paljon suunnittelua ja asiaan paneutumista. Normaalissa koulussa voi opettaa myös vasemmalla kädellä tukeutuen ope-oppaisiin. Montessorissa ei voi.
[/quote]
Ai!!! eikö montessoriluokalla voi ihan samalla tavalla kuin tavallisessa ja jopa vaikeilla erityisluokilla olla täysin epäpäteviä opettajia??!! Ainakin yksi koulu minkä tiedän, on täynnä epäpäteviä ja sijaisia ja juurikin montessoripedagogiikka on heidän "alaansa".
Kannattaa ainakin varmistaa tulevalta opettajalta, mikä hänen koulutuksensa on...
[/quote]
Epäpätevällä ei ole omaa alaa....
Meillä molemmat lapset ovat käyneet Montessori päiväkodin ja ovat nyt Montessori koulussa. Mistään hinnasta en laittaisi tavalliselle puolelle.
Motessorikoulutus maksaa niille opettajille. Pitää ottaa vapaata ja vielä maksaa muutama tonni siitä hyvästä. Meidän muksujen opettajat ovat erittäin motivoituneita, ainakin minun mielestä. Toista se oli oman koulunkäyntini aikana.
Tässä tapauksessa ei voi valita, vaan lapsi pannaan sinne luokalle väkisin.
Uskomatonta touhua. Nosta äänes kuuluviin ja vaadi siirtoa toiselle luokalle. Itse en ikinä laittaisi lastani tuonne.
Uhatkaa muuttaa, jos kunta on pieni muuttotappiokunta (en tiedä, onko).
Mitä vikaa Montessorissa? Pedagogiikka korostaa lapen yksilöllisyyttä ja sallii kehittymisen omaan tahtiin. Montsalaiset ovat yleensä myös hyvin oma-alotteisia ja pärjääviä ja auttavat mielellään toisia
Montessorihan on mainio! Ja Montessorin ajatukset ovat todella edistyksellisiä vielä nykyäänkin, ei ole todellakaan mistään kivikautisista ajatuksista kyse.
Aika moni tuntuu sekoittavan esim. Montessorin ja Steinerin keskenään, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Minkä tutkimuksen mukaan montessori on parempi? Miksi kaikki koulut eivät ole tällä upealla linjalla, jos se on niin erinomainen?
Minkä tutkimuksen mukaan montessori on parempi? Miksi kaikki koulut eivät ole tällä upealla linjalla, jos se on niin erinomainen?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:53"]
[/quote]
Koska on helpompi ja halvempi toteuttaa perinteistä linjaa?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:51"]
Aika moni tuntuu sekoittavan esim. Montessorin ja Steinerin keskenään, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
[/quote]
Tosiaan, Steiner on oman näkemykseni mukaan melkoista ufojuttua paljon, sisältää erikoista henkisyyttä ja hengellisyyttä taustalla, Montessori taas onneksi ei.
Montessorissa tarkoituksena on seurata tarkasti lapsen kehitystä ja mukauttaa opetusta sen mukaan.
Tuollaisesta moni varmaankin vain voi haaveilla. Eri asia on tietysti miten hyvin se toimii ja miten opettajat kykenevät hyodyntämään kyseistä tapaa opettaa lapsia.
Mutta kyllä tuon pitäis pikemminkin olla suuri ilon aihe vanhemmille, eikä tosiaankaan vituttaa niinkuin ap:ta.
lucky you , ap. Kunpa minunkin lapseni olisi PÄÄSSYT montessoriluokalle.
terveisin,
kasvatustieteen maisteri
Mä olen itse käynyt ekaluokkani aikoinaan Kempeleen naapurissa 1-2 luokalla opetuksessa, jonka opettaja oli saanut Montessori-opetusta. oli hyvä kokemus ja vanhemmatkin oli tyytyväisiä. Pedagokiikka kannustaa yksilöllisyyteen ja kokeiluun. Tämä tarkoitti esimerkiksi kohdallani sitä, ettei mun lukevana tarvinnut opetella muiden kanssa tavaamista vaan sain omia, itselle sopivia kirjoitus- ja muita tehtäviä (tämä ei suinkaan ollut itsestäänselvyys 80-luvulla, vaan rinnakkaisluokassa kaikki kävi aapista samalla tavalla, osasi lukea etukäteen tai ei).
Oi että, minä olisin niin mielelläni laittanut lapseni montessoriluokalle, jos sellainen olisi ollut tarjolla :)