Estrogeenidominanssi
Hei!
Onko jollakin kokemusta estrogeenidominanssista? Millaisia oireita, miten diagnosoitiin ja miten on hoidettu?
Netistä löytyy verraten vähän tietoa tästä, varsinkaan suomeksi.
Kaikesta tiedosta olisin kiitollinen.
Kommentit (29)
Viitsisitkö vielä kertoa minkälaisia oireita sinulla oli?
Olitko "itse diagnosoinut" tuon vai käynyt lääkärillä? Verikokeet?
Minulla suurin ongelma on nimenomaan se, että laihduttaminen on todella vaikeaa. Ravintoterapeutin ruokavaliolla ja liikunnalla kiloja on lähtenyt vuodessa vain 2-3. Ylimääräistäkään ei kyllä ole kuin max. 10 kg, mutta turvotus ja muut oireet tuon lisäksi ovat normaalia arkea häiritseviä.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:41"]
Viitsisitkö vielä kertoa minkälaisia oireita sinulla oli?
Olitko "itse diagnosoinut" tuon vai käynyt lääkärillä? Verikokeet?
Minulla suurin ongelma on nimenomaan se, että laihduttaminen on todella vaikeaa. Ravintoterapeutin ruokavaliolla ja liikunnalla kiloja on lähtenyt vuodessa vain 2-3. Ylimääräistäkään ei kyllä ole kuin max. 10 kg, mutta turvotus ja muut oireet tuon lisäksi ovat normaalia arkea häiritseviä.
[/quote]
Oireita minulla oli jatkuva rintojen turvotus ja arkuus, erittäin runsaat menkat, jatkuva "PMS-olo": ärtyisyys ja itkuisuus, lihominen pienilläkin kaloreilla, seksihalujen täydellinen katoaminen, vartalon muuttuminen tiimalasimallista omenaksi (aiemmin jos olin vähän lihonut, minulla kasvoi takapuoli ja tissit, mutta nyt kasvoi vain maha ja selkäänkin tuli läskimakkaraa).
Kyllä minulta otettiin ihan verikokeitakin, menin niihin kun itse epäilin kilpirauhasen vajaatoimintaa, jota on monilla sukuni naisilla. Kilppariarvoissa ei ollut mitään vikaa kuitenkaan, mutta estradioli- ja testosteroniarvot olivat hyvin korkeat, mikä on tyypillistä juuri tälle estrogeenidominanssille.
Laihdutuksesta: minullla ei myös lähtenyt millään normaali ruokavalioilla kiloja. Ravitsemusterapeutilla kävin minäkin ja sain 1500 kcal päivässä ohjelman, ja sillä lähinnä lihoin hitaasti. 1300 kcal:illa paino pysyi samassa, noin 85 kilossa. Minä sitten lopulta laihdutin VLCD-kuureilla, 550 kcal päivässä niin johan alkoi lähteä, tuskallisen hitaasti tosin silläkin. Noin puoli kiloa viikossa vaan laihduin ekan viikon jälkeen silläkin tavalla.
Kiitos tuhannesti vastauksestasi! Kuin olisin lukenut omasta elämästäni. Mitään lääkitystä sinulle ei määrätty? Progesteronia? Minkä ikäinen olit tuolloin? Itse olen reilusti alle kolmekymppinen.
Hei, luin Kaisa Jaakolan hormonitasapaino ja Varpu Tavin Hormoniharmoniaa ruokavalion ja joogan keinoin kirjat. Ensimmäisenä mainitun jälkeen ajattelin, että ei minulla ole estrogeeniongelmaa, mutta toinen avasi taas silmäni. Siinä oli oikein näppärät listat liian estrogeenin/liian vähäisen keltarauhashormonin/estrogeenidominanssin "toteamiseksi".
Tilasin myös itselle tätä luonnollista progesteronivoidetta ja tasapainottanut ruokavaliota + syönyt lisäravinteita (monivita, seleeni, magnesium, Omega-3, e-vita, maca ja pellavansiemen pääasiassa). Mulla tippuu paino vain, jos rajoitan hiilihydraatteja. Ylipainoa on melko paljon, joten ei ihmekään, jos estrogeenia on liikaa.
Edellinen vastaa vielä, että ei ole lääkärin toimesta tätä diagnosoitu, mutta oireita seuraavat: helposti lihominen, pms ja kuukautiskivut, lyhyt luteaalivaihe, tiputtelu ennen menkkoja, rasvaa kertyy mahaan, reisiin ja jenkkakahvoihin, ärtyneisyys ja mielialan heittelyt, arat rinnat ovulaatiosta eteenpäin, toistuvat/kiertoon liittyvät päänsäryt ja hidas aineenvaihdunta.
Asun Englannissa (DIM-plussan tilaaja) ja kavin just hakemassa dong quai root kapseleita paikallisesta health shopista..Myyja kovasti suositteli tuotetta.. jos nyt kokeilisi 30 paivaa ja sitten aloitan DIM plussan..Ainoa toive on saada pikkasen energiaa, mielialalle tasoitusta ja tiputteluvuodolle loppua!
Varpu Tavin ja Anja Huovonen Hormoniharmoniaa ruokavalion ja joogan keinoin (laitan vain estrogeeniin ja progesteroniin liittyvät). Osa tekstistä on hieman lyhenelty, mutten muuttanut mitään.
"-- Merkitse rasti jokaisen oireen kohdalla, jonka itsessäsi tunnistat.
Laske jokaisen ryhmän rastit. Jos sinulla on jossakin tai joissakin ryhmissä enemmän kuin kaksi rastia, on paljon mahdollista, että sinulla on tuon ryhmän edustama epätasapaino hormoineissasi. Todennäköisyys kasvaa, mikäli olet merkinnyt useita oireita samassa ryhmässä.
Oireryhmä 1
- PMS-oireita
- keskenmeno
- selittämätöntä painonnousua
- ahdistuneisuutta
- unettomuutta
- kosketusarkuutta ja / tai kystyä rinnoissa
- kuukautiskiertoon liittyviä päänsärkyjä
- hedelmättömyyttä
Oireryhmä 3
- turvotusta ja nestepöhöä
- nopeaa painonnousua
- mielialan vaihteluja
- ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta
- unettomuutta
- kuumia aaltoja ja punastumista kasvoissa
- itkuisuutta
- epänormaali Papa-koetulos
- kosketusarkuutta rinnoissa
- voimakkaita kuukautisvuotoja
- migreenikohtauksia
- keskittymisvaikeuksia
- sappivaivoja
Oireyhtymä 4
- yhdistelmä oireryhmistä 1 ja 3.
Oireyhtymä 1 = Keltarauhashormonin (progesteronin) puute.
Oireyhtymä 3 = Liiallinen estrogeenin määrä
Oireyhtymä 4 = Estrogeenidominanssi. "
Lisäksi myöhemmin kirjassa on nämä estrogeenidominanssin oireet:
" - allergiat, astma, ihottumat ja poskiontelontulehdukset
- epäsäännölliset kuukautiset
- autoimmuunihäiriöt
- heikentynyt seksuaalivietti
- hidas aineenvaihdunta
- hiusten lähtö
- alhaiset verensokeritasot
- heikentynyt keskittymiskyky
- kilpirauhasen toimintahäiriöön liittyvä käsien ja jalkojen kylmyys
- masennus, ahdistuneisuus ja levottomuus
- mielialan vaihtelut
- muistihäiriöt
- nestepöhö
- päänsärky
- vaihdevuosia edeltävä osteoporoosi
- rasvan kertyminen etenkin vatsan seudulle, lantiolle ja reisuun
- hyvälaatuiset kyhmyt rinnassa
- rintojen arkuus
- silmien kuivuminen
- unettomuus
- väsymys ja ärtyneisyys
Lähde: What Your Doctor May Not Tell You About Breast Cancer, 2005"
Korjaavat toimenpiteet voi lukea kirjasta, mutta mielestäni on tärkeää, että ihmiset tietävät tästäkin aiheesta.
Olisiko joku niin ystävällinen että jaksaisi luetella tähän ketjuun tuon Varpu Tavin kirjassa maunitun listan estrogeenidominanssin toteamiseksi?
Kiitos tuosta kirjavinkistä! Pistin heti tilaukseen, kun oli vielä kaiken lisäksi niin halpa Bookyssä. :) Pakko yrittää saada jotenkin hormonit kuriin, kun tuntuu että koko elämä on täyttä hullunmyllyä pelkästään sekaisin olevan kropan vuoksi.
t: 8
Minäkin kuulisin mieluusti lisää varsinkin niiltä, joilla vaiva virallisesti on diagnosoitu. Ja niiltä, jotka ovat saaneet oireilleen avun.
Luulen, että ongelma voi olla se, ettei estrogeenidominanssi on mahdollisesti alidiagnosoitu. Toki esimerkiksi matalaan keltarauhashormonin tasoon määrätään jotain synteettistä hormonia (terolut jne.) eli hoidetaan oiretta, muttei virallista syytä. Nämä on ainoastaan mun omia mielipiteitä ja toki voin olla väärässäkin.
Kaisa Jaakkola ainakin sivuillaan mainitsee estrogeenin tutkimisesta seuraavaa "Riippuen estrogeenien kemiallisesta muodosta, kaikki eivät suinkaan näy verikokeessa. Usein verikokeilla mitataan vain esim. estradioli tai estroni, ei lainkaan niiden aineenvaihduntatuotteita tai xenoestrogeenejä – jolloin koko kuva jää näkemättä."
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:58"]
Kiitos tuhannesti vastauksestasi! Kuin olisin lukenut omasta elämästäni. Mitään lääkitystä sinulle ei määrätty? Progesteronia? Minkä ikäinen olit tuolloin? Itse olen reilusti alle kolmekymppinen.
[/quote]
Minä olin 35-vuotias. En halunnut itse lääkitystä, kun lääkäri oli sitä mieltä, että painon pudottaminen voi mahdollisesti olla riittävä hoito ongelmaan. En ole sittemmin kokeita ottanut, mutta oireet on tosiaan painon pudottua loppuneet ainakin. Ja hassua kyllä, nyt vaikka painan vain 57 kg, voin syödä päivässä 1800 kcal lihomatta, kun silloin aiemmin 85-kiloisena 1300 kcal oli raja millä pysyin samassa painossa. Oli vähäsen aineenvaihdunta sekaisin.
Olisiko jollakin muulla vielä kokemuksia?
Ap
Minäkin haluaisin kuulla lisää! Olen vasta 26, mutta lasten saannin jälkeen elämäni on muuttunut HIRVEÄKSI: jatkuvat, hirveät PMS-olot, jatkuvasti kipeät tissit, jatkuvasti kipeä alavatsa, hirveä väsymys ja jatkuva keskivartalolihominrn vaikka söisin mitä (js olin siis ennen X-vartalomallinen). Lääkäri testasi kilppariarvot (normaalit), tyrkytti hormoniehkäisyä (PMS-oireet muuttuivat aivan järkyttävän hirveiksi ja 24/7 oleviksi) ja masennuslääkkeitä (ei muuta vaikutusta kuin hirveä väsymys ja lihominen). Kun mikään ei auttanut niin asia jäi sitten siihen.
Kuulostaa tutulta. Minulla ei ole (ainakaan vielä) diagnosoitu mitään mutta oirelistan kanssa olen marssimassa lääkäriin:
Lihominen pienilläkin kaloreilla
Hirvittävät kuukautiskivut
Tiputteluvuotoa ennen kuukautisten alkua
Itkuherkkyys
Seksi ei kiinnosta enää lainkaan
Rinnat todella arat varsinkin ennen kuukautisia
Ärtyisyys
Puhjennut akne ilman eri syytä
Mitähän tämä voisi olla?
DIMistä ei ainakaan mulla ollut apua, ainoa asia mikä on auttanut on melkein täysin vegeruokavalio, eli syön kyllä kalaa, mutta ei muita lihoja (nauta ja sika pahimmat), ei maitotuotteita.
Kannattaa lukea se ori hofmeklerin estrogeenikirja, anti-estrogen diet muistaakseni nimeltään.
Itse jouduin vielä siitä kokeilemaan vähän, ja mulle paras on tosiaan tuollainen melkein pelkkiä kasviksia, papuja, hedelmiä, pähkinöitä, riisiä ja kalaa sisältävä ruokavalio. Maito ja rasvaiset lihat aiheuttaa mulle todella nopeaa lihomista ja oireiden palaamista.
Maitohan on sellainen estrogeenipommi, joka joidenkin lähteiden mukaan tuo kehon ulkopuolelta tulevasta estrogeenista 80%, mikä on huima määrä.
Minä päädyin itsehoitoon, koska lääkäriltä en saanut yhtikäs mitään apua. Joo, sain e-pillerit, jotka vain pahensivat tilannetta. Eli tilasin briteistä natural progesterone cremeä ja sitä käytän ohjeen mukaan. Kaikki, siis ihan kaikki vaivat katosivat muutamassa kuukaudessa ja mä olin kärsinyt niistä yli 20 v ja siis ihan turhaan.
Joo, olen minakin yrittanyt ruokavaliolla..mutta vaa'an numerot ei tipu, energia nolla, PMS kamala, tiputtelee ennen menkkoja ja menkkojen jalkeen, ovulaation aikana kamala hormoonimyrakka..minka merkkista progesteroni rasvaa kaytat?oon kovasti googlannut aiheesta nyt..siis lahtiko painokin tippumaan pelkastaan rasvan aloittamisesta?
Sain hoidettua ihan itse laihduttamalla 25 kg. Jos on ylipainoa, sen pudottominen on mainio apua ongelmaan...
Niille, jotka ei ehkä tiedä mistä tässä on kyse, perustietoa http://rasvamaksa.info/2013/07/estrogeenidominanssi/