Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset "kiusasivat" (heittelivät kivillä tai kävyillä) kehitysvammaista tyttöä

Vierailija
16.05.2014 |

"Lapset kiusasivat kehitysvammaista tyttöä Tupurissa

Salon Seudun Sanomat 15.5.2014 10:52:44

Kaksi tyttöä ja kaksi poikaa heittelivät kehitysvammaista tyttöä kävyillä tai kivillä Salossa.

Tapaus sattui keskiviikkoiltana Tupurissa leikkipuistossa, jossa kehitysvammainen tyttö oli keinumassa.

Kiusaamisen huomasi puiston ohi kävellyt salolaisnainen, joka myös yritti ottaa kiinni karkuun lähteneitä lapsia. Nainen kirjoitti näkemästään Facebookissa, jossa viesti levisi nopeasti.

Lounais-Suomen poliisilaitoksella tapaukseen tartuttiin torstaiaamuna. Kukaan ulkopuolinen ei ollut tehnyt ilmoitusta asiasta, joten rikosylikonstaapeli Harri Savolainen teki ilmoituksen.

Tapaus selvisi muutamassa tunnissa.

– Sanoisin isänä ja 40 vuotta poliisina toimineena, että tämä on todella ikävä juttu, sanoo Savolainen.

Käpyjä tai kiviä heitelleet lapset ovat alle kymmenvuotiaita, joten rikosoikeudellinen vastuu ei koske heitä. Poliisin osalta tapaus onkin loppuun käsitelty. Seuraavaksi asia siirtyy lastensuojeluviranomaisille.

Rikosylikonstaapeli Harri Savolainen toivoo, että asiasta keskustellaan kodeissa ja koulussa.

– Tällainen käytös on erittäin sopimatonta. Meidän kaikkien täytyy olla erityisen suojelevaisia heitä kohtaan, jotka ovat erityisasemassa."

Että sellaisia herranterttuja tällä kertaa...

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö oli alakoulussa erityisluokalla ja näki omin silmin, kun vuotta nuorempi downsyndroomainen poika tönäisi ihan tahallaan itseään pienemmän tytön välioven lasista läpi sillä seurauksella, että tyttö piti toimittaa ambulanssilla sairaalaan. Sama poika veti tyttöäni turpaan ja hakkasi tyttöni päätä tiiliseinään iltapäiväkerhossa. Mitä tekivät opettajat, ip-kerhon valvojat, pojan vanhemmat? Eivät mitään, koska eivät olleet näkemässä. Olen kuullut, että tämä poika on tehnyt muitakin väkivaltaisia tekoja koulussa ja kerhossa, mutta siihen ei puututa, koska tekijä on vammainen joka ei ymmärrä.

Että kyllä ne vammaisetkin osaavat.

Vierailija
22/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:58"]

Mun tyttö oli alakoulussa erityisluokalla ja näki omin silmin, kun vuotta nuorempi downsyndroomainen poika tönäisi ihan tahallaan itseään pienemmän tytön välioven lasista läpi sillä seurauksella, että tyttö piti toimittaa ambulanssilla sairaalaan. Sama poika veti tyttöäni turpaan ja hakkasi tyttöni päätä tiiliseinään iltapäiväkerhossa. Mitä tekivät opettajat, ip-kerhon valvojat, pojan vanhemmat? Eivät mitään, koska eivät olleet näkemässä. Olen kuullut, että tämä poika on tehnyt muitakin väkivaltaisia tekoja koulussa ja kerhossa, mutta siihen ei puututa, koska tekijä on vammainen joka ei ymmärrä.

[/quote]

Niin mutta ei kaikki vammaiset ole samanlaisia. Puhut niinkuin jokainen down olis yksi ja sama henkilö. jos se down siellä oli väkivaltainen niin hän oli, mutta ei se, että tuota down tyttöä oli kivitetty puistossa, ole mikään "oikeutettu kosto" siitä kun downit on "väkivaltaisia". Downit ei ole mikään ihmisryhmä joka on yhteistuumin päättänyt olla väkivaltainen eikä se down mitä kivitettiin ole varmastikaan suunnitellut tyttäresi mukilointia yhdessä sen väkivaltasen down-pojan kanssa. Vai onko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 18:12"]

[/quote]

Niin mutta ei kaikki vammaiset ole samanlaisia. Puhut niinkuin jokainen down olis yksi ja sama henkilö. jos se down siellä oli väkivaltainen niin hän oli, mutta ei se, että tuota down tyttöä oli kivitetty puistossa, ole mikään "oikeutettu kosto" siitä kun downit on "väkivaltaisia". Downit ei ole mikään ihmisryhmä joka on yhteistuumin päättänyt olla väkivaltainen eikä se down mitä kivitettiin ole varmastikaan suunnitellut tyttäresi mukilointia yhdessä sen väkivaltasen down-pojan kanssa. Vai onko?

[/quote]

Kyllä. Uskon vakaasti että on. Maailmaan on syttynyt sisällissota: Downit vastaan me ei-downit.

Vierailija
24/28 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä ihan tavallisessakin kiusaamistilanteessa on monesti sana sanaa vastaan ja se tuottaa ongelmia ja vanhemmat eivät halua uskoa pahaa omasta lapsestaan. Tämän varmaan tiesitkin? Kai kerroitte, että tyttösi näki pojan työntävän pienemmän lasin läpi? Jos poika veti tyttöäsi turpaan ja hakkasi päätä seinään, niin eikö siitä jäänyt mitään jälkiä? Anteeksi, mutta minun on tosi vaikea uskoa, että opettajat ym. väittäisivät mustelmien tulleen tyhjästä.

Jos pojan käytökseen ei todella ole puututtu asian vaatimalla vakavuudella, ovat kouluntyöntekijät syyllistyneet virkavirheeseen.

Niin tai näin, tämä ei kuitenkaan merkitse mitään ap:n linkittämän uutisen kannalta. Kyseessä on yksi down-poika, jonka käytös on väkivaltaista. Tuo tyttö ei ansainnut tuollaista kohtelua. Ihan kamalaa! Mitä luulet saavuttavasi viestilläsi? Miksi huutelet, että "kyllä ne vammaisetkin kiusaavat"

Minä veikkaan, että sinulla on paljon hampaankolossa tuota yhtä poikaa kohtaan ja yleistät sen nyt koskemaan kaikkia vammaisia. Olisit vaatinut lapsellesi oikeutta ja käsitellyt asian loppuun. Jos koulu ei toimi, niin poliisi on seuraava, minne pahoinpitelystä ilmoittaan. Muut lapset eivät ole syyllisiä siihen, että tuo poika pahoinpiteli tyttösi!

Vierailija
25/28 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaset   ottavat  vaan  teistä

niinsanotuista  normaaleista  mallia  Onko

se  teidän  mielestä  sit  oikein kun  toisia

heitetään kivillä ja  kävyillä

Vierailija
26/28 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos tässä olisi ollut asetelma toisin päin eli kivillä heittelijä vammainen ja uhri normaali, olisi asia painettu villaisella. Vammaisilla on eri oikeudet kuin muilla."

Vammaisilla ei ole eri oikeuksia kuin muilla, asiat vain käsitellään eri tavalla. Jos esim. vammaisen toiminta johtuu ymmärtämättömyydestä asia saatetaan hoitaa toimittamalla vaimmainen suljettuun laitokseen. Esim. jos tekijä on 3-vuotiaan tasolla. Ihmisen tekoa tulee arvioida suhteessa hänen ymmärryskykyynsä. 3-vuotiaan tasolla oleva aikuinen ei ole sen kypsempi vastaamaan teoistaan kuin 3-vuotias lapsi. Oikea kysymys on, kuka on laiminlyönyt henkilön valvonnan?

Vierailija
27/28 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun tyttö oli alakoulussa erityisluokalla ja näki omin silmin, kun vuotta nuorempi downsyndroomainen poika tönäisi ihan tahallaan itseään pienemmän tytön välioven lasista läpi sillä seurauksella, että tyttö piti toimittaa ambulanssilla sairaalaan. Sama poika veti tyttöäni turpaan ja hakkasi tyttöni päätä tiiliseinään iltapäiväkerhossa. Mitä tekivät opettajat, ip-kerhon valvojat, pojan vanhemmat? Eivät mitään, koska eivät olleet näkemässä. Olen kuullut, että tämä poika on tehnyt muitakin väkivaltaisia tekoja koulussa ja kerhossa, mutta siihen ei puututa, koska tekijä on vammainen joka ei ymmärrä.

Että kyllä ne vammaisetkin osaavat."

Todennäköisesti tähän ei puututtu siksi, että poika tarvitsee henkilökohtaisen avustajan aggressiivisen käytöksen vuoksi. Vanhemmat ovat tätä avustajaa vaatineet, mutta sitä ei ole myönnetty. Vastuu on siis siirtynyt vanhemmilta koululle. Koulu taas haluaa paeta vastuutaan. Jos asiaa selvitettäisiin, selviäisi, että koulu on laiminlyönyt riittävien palveluiden järjestämisen pojan tueksi. Poika tarvitsisi ehkä vielä vahvemmin tuetun oppimisympäristön esim. laitoskoulupaikan, joka olisi todella kallis. Tätä paikkaa ei haluta myöntää, siksi mitään ei tapahdu.

Vierailija
28/28 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Selitäpä minulle, miten kommenttisi nyt liittyy tähän uutiseen? Onko se, että joku vammainen poika jossain on kiusannut muita joku SYY suhtautua evvk siihen, että useampi lapsi kivittää pientä keinuvaa tyttöä?

Mikä ihme on, että ihmisiin suhtaudutaan jatkuvasti tuolla tavalla ennakkoluuloisen rasistisesti? Aikuisen äiti-ihmisetkin niputtavat yhteen kaikki vammaiset, ja jos yksikin heistä käyttäytyy väärin, se leimaa koko porukkaa.

Palautetaan nyt kumminkin mieleen yleinen moraalisääntö: itseänsä heikompaa tai puolustuskyvytöntä ei kiusata. Se on raukkamaista. Kehitysvammaiset pikkutytöt jos ketkä kuuluvat tähän kategoriaan.

Minkä kaikki empatiataitoiset aikuiset tietävätkin, vaikka muutama kusipää riidanhaastaja tässä ketjussa ei näytäkään tietävän.