Onko meidän perhe ainoa joka yrittää elää rajoitusten mukaan? Ahdistavaa!
Olemme nelihenkinen perhe Koronan kiihtymisvaiheen alueella. Minusta on alkanut tuntua, että olemme ainoita jotka ottavat tämän tilanteen näin tosissaan.
Tilaamme ruuat netistä. Teemme miehen kanssa etätöitä. Nuorin lapsi on poissa päiväkodista. Vanhin käy koulua. Emme käy kaupungilla, salilla, ostoksilla, harrastuksissa, kylässä emmekä kutsu kotiimme vieraita. Ja voin sanoa että tämä on henkisesti tosi rankkaa. Ulkoilemme, liikumme luonnossa, kokkaamme kotona hyviä ruokia ja saunomme. Lapset leikkivät kavereiden kanssa ulkona.
Ja samaan aikaan. Kaikki muut perheet tuntuvat elävän aivan normaalia elämää, käyvät harrastuksissa, illanvietoissa, lounaalla ravintoloissa, kaupoissa jouluostoksilla ja kaupungilla, kaikkein parhaimpana illanvietot aikuisten kesken vailla huolen häivää.
Alkaa oikeasti ahdistaa, kun itse on luopunut niiiiin monesta jutusta ja sitten seuraa vaan vierestä kun toiset porskuttaa vailla huolen häivää eteenpäin normaalia elämää. Olemmeko ylireagoineet tilanteeseen ja pitäiskö tässä itsekin palata vähän normaalimpaan menoon? Miksi muut ei tunnu rajoittavan menojaan ollenkaan?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Me on eletty normisti koko korona aika. Ainut poikkeus on mies etätöissä. Koululaiset käy koulussa ja pienet on päiväkodissa. Kaupoissa ei ole ravattu ennen koronaakaan, mutta käyn kerran viikkoon ruokakaupassa. On matkustettu laivoilla/kotimaassa. Lapsilla on harrastukset. Kirjasto, kirppari, uimahalli missä käydään paljon. Leffassa ja Hoplopissa on käyty normisti. Itse ajattelen, että joko tai..joko eristäydytään kaikki tai sit eletään normisti. Koronaa ei ole vielä saatu, testiin mennään jos joku oireilee. Ja oireelliset ei tietenkään liiku mihinkään, ollaan kyllä pysytty yllättävän terveenä.
Mukavia joulupyhiä vaan kun sairastutte!
Vierailija kirjoitti:
Asun kiihtymisvaiheen alueella. Etätyössä maaliskuulta. Lapset käy koulua toki, välillä ollaan oltu leviämisvaiheessa ja ollut etäkoulua. Lapset käy harrastuksissa silloin kun niitä ei ole tauotettu. Kaupassa käyn, maskin kanssa kuten kaikki muutkin täällä.
Lapset tapaa koulukavereita myös sisällä (miksi rajoittaa, kun ovat kuitenkin koulupäivät yhdessä). Itse käyn ystävien kanssa ulkona kävelyllä. Pari kertaa käyty syksyllä ravintolassa. Hyvin tarkkaan aina harkitaan, ei kaikkea olla lopetettu, mutta hyvin paljon kyllä. Tasapainoilua.
Missä päin Suomea kaikilla on maski kaupassa?
Huoleton kirjoitti:
Moni muukin perhe yrittää kiillottaa sädekehäänsä koronan varjolla, mutta harva tekee sen niin täydellisesti kuin te.
Tuskinpa kyse sädekehän kiillotuksesta vaan siitä, että välittää muistakin kuin itsestään. Huolettomuus on todella tyhmää ja väärin.
Me elämme rajoitusten mukaan. Meitä on 2+1, mutta äitini sairauden takia hänen kanssaan olemme tekemisissä. Asuu muutenkin 100 m päässä.
Emme näe jouluna ketään ylimääräistä, vietämme sen nelisyään. Emme näe minun lapsiani emmekä miehen lapsia.
Utelias. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun kiihtymisvaiheen alueella. Etätyössä maaliskuulta. Lapset käy koulua toki, välillä ollaan oltu leviämisvaiheessa ja ollut etäkoulua. Lapset käy harrastuksissa silloin kun niitä ei ole tauotettu. Kaupassa käyn, maskin kanssa kuten kaikki muutkin täällä.
Lapset tapaa koulukavereita myös sisällä (miksi rajoittaa, kun ovat kuitenkin koulupäivät yhdessä). Itse käyn ystävien kanssa ulkona kävelyllä. Pari kertaa käyty syksyllä ravintolassa. Hyvin tarkkaan aina harkitaan, ei kaikkea olla lopetettu, mutta hyvin paljon kyllä. Tasapainoilua.
Öö, esim satakunnassa.. ja tartuttavuusluku laski viikon aikana 30 yksikköä
Utelias. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä Helsingissäkin aika lailla on. Itiksen Stockan herkussa näytti eilen olevan ”kaikilla”
Ihan on aloittaja oma valintasi elää noin. Turha ruikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Moni muukin perhe yrittää kiillottaa sädekehäänsä koronan varjolla, mutta harva tekee sen niin täydellisesti kuin te.
Tuskinpa kyse sädekehän kiillotuksesta vaan siitä, että välittää muistakin kuin itsestään. Huolettomuus on todella tyhmää ja väärin.
Kyse ei ole välittämisestä vaan omasta pelosta.
Utelias. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään.
Kyllä, olette ainoa. Ihan ainoa koko maailmassa. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä Helsingissäkin aika lailla on. Itiksen Stockan herkussa näytti eilen olevan ”kaikilla”
Kun viimeksi kävin Itiksen Stockalla pari viikkoa sitten, ei maskeja ollut kuin ehkä puolella asiakkaista. Ja eilen keskustan Stockalla ei senkään vertaa.
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun viimeksi kävin Itiksen Stockalla pari viikkoa sitten, ei maskeja ollut kuin ehkä puolella asiakkaista. Ja eilen keskustan Stockalla ei senkään vertaa.
Joo, keskustassa ei ollut niin paljoa kuin täällä idässä. Kävin eilen herkun lisäksi itiksen prismassa.
Ehkä syy on tuossa puotinharjun tartuntapesäkkeessä? Kun itikseen menen, niin todellakin haluan suojautua.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistuksesi johtuu luultavasti siitä, että teet kaiken jotain muita varten kuin itseäsi ja omaa perhettäsi varten. Minäkin teen etätöitä, tilaan ostokseni kotiinkuljetuksella jne, mutta tiedostan oikein hyvin, että voisin mennä ravintolaan syömäänkin, jos haluaisin. En kuitenkaan halua, koska kuulun riskiryhmään. Ei mua ahdista, että en mene, eikä sekään, että muut menevät. Asun pääkaupunkiseudulla ja läheisessä ravintolassa oli jo syksyllä koronatartuntoja. Pysyn ihan omasta vapaasta tahdostani poissa sieltä. Sama koskee kaikkia muitakin asioita, jotka jätän nyt tekemättä. Tavoitteeni ei ole estää epidemiaa leviämästä vaan pitää huolta, että minä en saa tartuntaa.
Sehän tässä onkin ideana, rajoitukset hyödyttävät nimenomaan koko yhteiskuntaa. Ymmärrän kyllä, että on vaikeaa ajatella omaa nokkaansa pitemmälle. Maskien käyttöäkin vastustettiin sen takia, että se ei suojaa maskin käyttäjää ITSEÄÄN. Laajat kokonaisuudet on vaikeita hahmottaa..
Ap:lle tsemppiä, mahdollistatte osalle porukasta vapauden elää miten huvittaa ilman, että tilanne räjähtää käsiin. Kiitos siitä.
Käyn kaupassa, en osaa pelätä kauppatartuntoja. Pidän välimatkan, käytän maskia enkä jää kauppaan oleskelemaan. Teen työtä jossa ei voi välttää lähikontaktia. Asuinalueeni kouluissa ei ole ollut yhtään koronatartuntaa tai altistumistilannetta, lapset ovat koulussa. Käyn kirjastossa lainaamassa kirjoja tai palauttamassa. Harrastukset ovat tauolla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lasten harrastukset on tauolla muutenkin, ja itse en käy omassani. Teen etätöitä, ja puoliso tekee sen minkä pystyy. Nuorin on päiväkodissa ja kaksi isompaa lasta koulussa. Lapset näkevät kavereitaan ulkona.
Viime viikolla käytiin pitkästä aikaa pizzalla, ja käytin pojan parturissa. Olen käynyt kaupassa kyllä, ja piipahtanut muissa kaupoissa nopeasti. Mutta sellaista rauhallista oleilua muualla kuin kotona tai ulkona, ei ole ollut. Meillä ei ole edes omaa saunaa, joten sekin kiva on poissa. Uimahallit on täällä kiinni.
Ja kyllä tuntuu että elämme kuplassa. Juuri eilen naapuri kertoi lähtevänsä illanviettoon ja miehen puolelta suku kokoontuu jouluna kuten ennenkin, vaikka sielläkin asutaan kiihtymisvaiheen alueilla.
En enää tiedä mitä ajatella. Molemmat koululaiset on olleet kertaalleen altistumisen vuoksi karanteenissa ja ei se mitään mukavaa aikaa ollut. Itsekin olen joutunut käymään testeissä, ja ylipainoisena astmaatikkona pelännyt tartuntaa. Toki olen alkanut elää terveellisemmin, mutta ei se vielä mitään auta.
Alkaa olla jaksaminen koetuksella.
En ymmärrä miksi jaksamiseni on koetuksella. Olet ollut läski ennenkin ja niin olet nytkin, joten se ei voi jaksamista vaikeuttaa. Käytte pizzalla ja hengaatte partureissa, lapset ovat ihan normaaliin tapaan koulussa ja päiväkodissa, joten mitä ihmeen koettelua elämäsi oikein nyt on? Turhaa volinaa vain. Väliset nyt, kun on mahdollisuus valista.
Lapsi käy päiväkodissa osan viikkoa, mies on töissä vähillä kontakteilla. Harrastukset on tauolla, kaupassa käyntiä on vähennetty ja maskit toki, kun mennään. Muutaman kerran ollaan käyty ulkona syömässä, monesti tilattu kotiin.
Ollaan nähty sukulaisia jonkun verran, alkusyksystä enemmän, nyt vähän vähemmän, mutta silti silloin tällöin kahta perhekuntaa, jotka ovat joka tapauksessa toistensa kanssa tekemisissä. Ihan nollaan ei olla kontakteja vedetty, mutta riskiä pienennetty merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu aika hassulta, että nimenomaan monet varovaisista on altistuneet. Meillä varotaan osittain, osittain ei. Ei etätöitä, toinen lapsi etänä (valitettavasti pakko) toinen koulussa. Kaupassa käyn pakolliset, myös joululahjat. Joskus maskit, joskus ei. Työssäni kohtaan suhteellisen paljon ihmisiä. Ei alistumisia, ei tartuntoja. (testattu muutaman kerran) Joulu ollaan poikkeuksellisesti kotona, mutta muuten olen lähimpiä kavereita nähnyt normaalisti.
Hassua myös nämä alapeukut. Kun hallitus käskee ihmisiä ulkoilemaan niin ihminenhän ulkoilee. Mekin mentiin kerran yhdelle alueelle ja se oli ammuttu ihan täyteen ihmisiä. Sen sijaan kauppakeskuksissa on saanut joulukuun alussa olla ihan rauhassa, mutta se taas on paha paikka, kun hallitus sanoo niin. Ootte te ihmiset kyllä hölmöjä.
Elämämme on oikeastaan aika samanlaista kuin oli vaikka vuosi sitten syksylläkin. Emme silloinkaan hilluneet missään sen enempää ja kävimme kaupassa vain sen verran mitä piti. Ravintoloita emme ole harrastaneet enempää muutenkaan.
Harrastuksemme ovat mm. pyöräily, kävely ja lukeminen, joten niihinkään korona ei ole vaikuttanut ollenkaan. Mieheni tekee töitä kotona yrittäjänä ja korona ei ole näkynyt pätkääkään, minä käyn töissä kodin ulkopuolella ja samalla tavalla teen sitä yksinäistä työtä kuin viime vuonnakin.
Korona näkyy siis oikeastaan vain siinä, että käytän kaupassa maskia ja luen siitä lehdestä. Espoossa asumme.
Ette ole ainoita. Pääkaupunkiseudulla mekin ollaan eristäydytty kotiin ja tilataan ruoat netistä. Ulkoillaan paljon metsissä ja tavataan ystäviä vain kännykän kautta.