Haloo ne joilta on käynnistetty synnytys!
Haluaisin kuulla kokemuksia kauan on mennyt siihen että synnytys on kunnolla käynnissä kun synnytys on käynnistetty. Mulle klo 13 annettiin kielen alle pilleri ja kohta tulee toinen. Tiedän että on yksilöllistä koska lapsi alkaa syntymään mutta kertokaahan mammat teidän kokemukset ja kestot kauan menny kun alettu käynnistään?
Kommentit (54)
Vauvat 4 ja 5 Cytotecilla kielen alle. Ihan epäkypsästä tilanteesta rv 37 ja 36+6. En muista montako tabletinmurua ehdin saada, mutta nelonen syntyi noin 12h myöhemmin ihan sinisenä. Oksitosiiniakin annettin nuuskaamalla. Napanuora 2x kaulan ympäri ja olin ihan tajuttomuuden partaalla kivusta. Kokemus oli ihan järkyttävä.
Vitosen synnytys käynnistyi pian eikä kalvojakaan tarvinnut puhkaista, poksahtivat itsekseen. Syntyi imukupilla jotain 5h päästä. Kivut olivat jälleen ihan hirveät kunnes sain spinaalin. Hänen kohdallaan sain pahat synnytysvauriot, samoin vauva. Lääkäri joutui pyytämään anteeksi virhearviota, olisi pitänyt tehdä sektio lantioni ahtauden takia.
En suosittele käynnistyksiä kenellekään!
Käynnistettiin tipalla, 15h myöhemmin meni lapsivesi mutta synnytys ei edennyt vaikka supistukset olivat oikrasti todella kovia - 21h myöhemmin hätäsektiolla synty iso tyttö.
Kuusi päivää kesti. Joka päivä kivuliaita supistuksia jotka kuitenkin lopahtivat. Se oli hirveää!
Minulla on kahdesti käynnistetty, ja molemmat johti sektioon. Kumpikin kerta kuitenkin oli "hätätila", ensin minulla myrkytys ja toisella kerralla vauvalla epäiltiin ongelmia, eli en ollut vielä lasketussa ajassakaan. Siskollani taas käynnistyi muutamassa tunnissa.
Mulla käynnistettiin toinen synnytys tipalla. Tipan laitosta kesti 4.5 tuntia ja vauva oli maailmassa. Kivuliaita supistuksia tuosta oli noin kaksi tuntia. Olin tosin jo 3cm auki siinä vaiheessa kun tippa laitettiin.
38 tuntia ensimmäisestä tabletista, joka käynnisti siis heti napakat ja säännölliset supistukset viiden minuutin välein. Välillä synnytystä yritettiin jouduttaa kovakouraisilla sisätutkimuksilla. Niitä en missään nimessä suosittele, vaikka niitä sulle ehdotettaisiinkin. Ne voivat nopeuttaa supistukset niin tiheiksi että kohtulihas väsyy, tai kipui menee niin kovaksi että synnytys alkaa pitkittyä, vaikka tarkoitus olisi toinen. Näin kävi siis minulla, ja synnytys pysähtyi pitkiksi ajoiksi. Alkoi uudelleen vasta, kun sain epiduraalin ja sain nukahdettua.
Mutta, ei ole tarkoitus pelotella sua. Monilla on hyviä kokemuksia käynnistetyistä synnytyksistä. Minun kohdallani, jos mua ei ois käytännössä sinne osaston peränurkkaan synnyttämään yksikseni, oltaisiin voitu tehdä tosi paljon sen eteen että synnytys olisi ollut kivuttomampi ja nopeampi.
Käynnistettiin iltapäivällä pillerillä, yöllä alkoi pienesti supistella, aamulla sitten jo enemmän, vauva syntyi klo 14 aikoihin.
Lasketusta ajasta yli 17 vrk, perätila.
(Ottivat sisään, ja sanoivat että seuraavana päivänä käynnistetään. Siihen sanoin lähteväni yöksi kotiin, mitä minä sairaalassa, terve ihminen, kotoa 10 min matka. Niinpä sitten suostuivat antamaan pillerin jo iltapäivällä. )
Molemmat käynnistettiin Cytotec-tableteilla kohdunsuulle. Ekalla kerralla meni kolme päivää, tokalla kerralla viisi päivää.
Minulla ei viimeisimmä synnytyksessä edes mitään pillereitä kokeiltukaan, kun ei ole melkein mitkään synnytykset käynnistyneet itsestään, mulla on 5 lasta. Otettiin osastolle ja laitettiin kohdunsuulle jotain kypsytystabletteja, jotka ei auttaneet yhtään. Sitten seuraavana päivänä, tippaan, sillä käynnistettiin ja vähän ajan kuluttua puhkaistiin kalvot.
Johan alkoikin tapahtua, 3 tunnin kuluttua oli lapsi maailmassa.
Nuo käynnistetyt synnytykset on kyllä ainakin mulla olleet siitä erilaisia kuin ns. luomut, että poltot on kyllä huomattavasti kivuliaammat ja rajummat. (Mulla 3 käynnistystä)
Klo 12 pilleri toista ei tarvinnut. Supistuksia alkoi tulla ja seuraavana aamuna 18h tabletista syntyi poika.
Mitkä pillerit :o Minulta käynnistettiin synnytys puhkaisemalla kalvot. Kivuliaat supistukset alkoivat puolessa tunnissa, vauva syntyi 12h päästä.
Mulla käynnistettiin keskipäivällä, 19aikaan alkoi supistukset jotka voimistuivat 23 aikaan, jolloin meni myös limatulppa. Kolmelta yöllä pääsin synnytyssaliin ja aamulla vauva syntyi 9 aikaan. Eli yhteensä käynnistyksen aloituksesta kului yhteensä 21h.
Mulla molemmat on käynnistetty oksitosiinilla. (molemmista olin jo auennut ja tokasta oli menny lapsivedet) oisko n. Tunti mennyt siihen et synnytys käynnisty. Ekan synnytyksen kesto 9h tokan 2h 40min
Mulla oli samanlainen käynnistys kuin sulla, ap. Sain ekan Cytotecin joskus seitsemältä aamulla, ja synnytys tais käynnistyä joskus seuraavana yönä. Mutta olin jalkojeni päällä päivällä niin paljon kuin pystyin! Mies tuli pitämään mulle seuraa osastolle, mentiin yhteen käyttämättömään odotus/lepohuoneeseen katsomaan DVD:tä ja mä seisoin ja heiluin koko ajan. Kävelin ympäri sairaalaa myös.
Mulla elä pilleri perjantai aamuna, meni alle 2h kun Alko järkyttävät supistukset. Supistuksia oli sen verran ettei koko päivänä annettu lisää niitä käynnistyspillereitä (en muista nimeä). Iltaan mennessä ei ollut tapahtunut mitään joten sain piikin persauksiin ja sanottiin että jos on käynnistyäkseen niin käynnistyy ja jos ei niin supistukset loppuu. No supistukset loppui ja nukuin yös. Lauantaina saman kaavan mukaan.
Sunnuntaina piti pitää lepopäivä kohdille ja maanantaina mentiin sallia kaavalla kuin pe ja la. Maanantaina supistukset oli jotain ihan järkkyjä. Niitä tuli 5-10min välein koko päivän ja ne oli tosi voimakkaita paljon voimakkaampia kuin luomuna alkaneet supistukset edellisessä synnytyksessä.
Olin illalla aivan puhki ja varma,että paikkojen on oltava jo tosi auki. Olin sen päivän istunut tulikuumassa suihkussa jumppapallon päällä tai kävellyt niitä seinissä olevissa kaiteissa jalat täristen pitkin käytäviä.
Itku tuli kun ei ollut tapahtunut mitään edistystä.
Maanantaina pidettiin taas lepopäivä ja tiistai aamuna vietiin synnytyssaliin missä laitettiin oksitosini tippa ja puhkaistiin kalvot. Vihdoin alkoi tapahtuakkin jotain ja sain epidiraalin jonka jälkeen tunsin olevani taivaassa! Tästä 19h eteenpäin ja tehtiin kiireellinen sektio.
Sellainen oli minun käynnistys, mutta yleensä sujuu paljon nopeammin :)
toisen cytosecin jälkeen 3,5h ja vauva ulkona, ensimmäinen tabletti ei tehnyt mitään. Lähtötilanne kodunsuu sormelle auki
15 pahoittelee virheitä mitä kännykällä kirjoittaessa tulee.
Se pitää kyllä korjata etten tokikaan kävellyt niitä kaiteita pitkin vaan ihan lattialla :D. Käsillä pidin niistä kaiteista tukea että kivuilta pysyin edes jaloillani.
Mä sain muistaakseni klo 9 aamulla ekan pillerin, 12 tokan ja kolmen aikaan kun alko supparit niin eivät antaneet enää kolmatta. Supistukset alko heti tosi voimakkaina ja tuli lyhyin välein. Noin 12 tuntia niitä tuli mutta kohdunsuu ei auennut tuona aikana kun 3cm. Sitten yhtäkkiä loppui supistukset ihan itsestään (varmaan lääkkeen vaikutus lakkasi) ja muutaman tunnin päästä alkoivat taas itsekseen (sain hetken nukuttua välissä ;)). Sittan kun alkoi uudestaan niin noin 9 tuntia vielä meni ja vauva pihalla :)