Juomisen jälkeinen ahdistus ja suoranainen masennus!?
En siis ole käsittääkseni masentunut, taikka tavallista enemmän ahdistunut kuin keski-ikänen, ylipainoinen hitaasti rapistuva nainen yleensä.
Viikonloppuisin juon ihan reippaasti viiniä-konjakkia, niin että humalaan tulen.
Niin en kestä tätä sunnuntain alavireistä olotilaa! Mikään ei kiinnosta, en halua edes nousta sängystä. Ei nappaa mikään, ollenkaan!
Mitä tähän voisi tehdä, ottaa vitamiinejä, jotain?? Eikä kannata vastata että älä ota ollenkaan, sen tiedän jo itsekin.
Huokaus.
Kommentit (22)
Ihan tunnettu reaktio tuo serotoniinin lasku on alkoholin käytön jälkeen. Sama mekanismi aivoissa kuin masennuksessa, mutta syy alkoholista. Usein korostuu, jos muutenkin ankeaa aikaa, esim. kaamosoireet, varsinainen masennus tai vaihdevuosimasennus.
Itselläni alkoholimasis tulee talvella, muttei valoisaan aikaan. En nyt juo, kesällä/keväällä voi.
Lopettamisen tai vähentämisen "osaamattomuuden" fiilis on tosi tuttu tunne niille, joille on muodostunut alkoholinkäyttöön jonkinlainen riippuvuus. Psyykkinen riippuvuus on siitä katala, että se aiheuttaa juuri noita pystymättömyyden tunteita, uskoa, ettei voi tehdä enää muuta kuin juoda.
Mutta se ei ole aivan totta, kyllä sulla niitä sisäisiä voimia on edelleen, vaikkei siltä aivan tuntuisi.
Kerroit, että juot, jottei kotona ahdistaisi. Tuon lauseen takana on minun mielestäni piilossa sun voimavarasi päästä juomisen kierteestä.. Pyrit helpottamaan ahdistusta juomisella, ja se todella tavallinen keino purkaa tilannetta. Alkoholi lisää näköalattomuutta, mutta varsinainen alkusyy on jossain muualla.
Et välttämättä ole alkoholisoitunut, etkä alkoholisti - sellainen määritelmä tarvitsee lääkärin arvioita.
Jos sinulla ei ole jo kontaktia mielenterveyspuolen ammattilaisiin, ota yhteyttä vaikka terveyskeskukseen - kerro heti, että olet huolissasi lisääntyneestä juomisesta. Sinua voidaan auttaa.
Kun ahdistuksen syytä hoidetaan, juomisen tarve usein vähenee - ja silloin on hyvä hetki alkaa tukemaan myös juomisen vähentämistä tai kokonaan lopettamista.
En tiedä, näätkö tätä mun viestiä enää, toivottavasti, mutta toivotan sulle jaksamista ja iloa päivääsi. Samoin aloittajalle, jos hän tänne vielä eksyy.
Olen aloittanut uuden blogin, joka on tarkoitettu tueksi juomisen vähentämiseen. Ehkä nähdään siellä.
Yst. Maria Auditorios, blogista
www.juominenhallintaan.com