Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa ei toimita erityislapsen kanssa kuten pitäisi

Vierailija
20.12.2020 |

Minulla on autistinen lapsi, joka on päiväkodissa. Hän sai päätöksen erityisen tuen tarpeesta ja käy 5 päivää viikossa päiväkodissa. Kaikki lasta hoitavat tahot sanoivat, että on äärimmäisen tärkeää, että kotona ja päiväkodissa toimitaan asioissa samalla tavalla, eikä muutella mitään esim. sanoja mitä käytetään tietyissä tilanteissa. Päiväkodin henkilökunta oli samaa mieltä.

Kun lapsi oli kesän kotona, hän kehittyi valtavin harppauksin todella monessa asiassa ja oli välillä jo päiväkuivakin, vaikka se oli todella vaikeaa. Tätä harjoitusta luvattiin päiväkodissa jatkaa, jotta päästäisiin vihdoin eroon vaipoista. Kun sitten lapsi palasi syksyllä päiväkotiin, kotiin tuli vain ja ainoastaan negatiivista palautetta kaikesta reissuvihossa. Tämä nyt ei niin ihmetytä, kun kyseessä on erityislapsi ja päiväkoti kovasti yritti minua saada vähentämään hoitopäiviä ja lyhentämään niitä parin tunnin mittaisiksi ennen tätä erityisen tuen päätöstä. Nyt lapsi saa kaupungin kanssa sovitut taksikyydit päiväkotiin ja takaisin, joten päiväkoti on lopettanut tuosta asiasta minulle valittamisen, koska en voi vaikuttaa kyytien aikatauluihin. Kuitenkin aina kun on pienikin oljenkorsi, että lapsi voisi olla poissa hoidosta, päiväkodista sitä vihjaillaan, ettei kannattaisi tulla hoitoon.

No kuitenkin, ongelmaksi syksyllä siis muodostui se, että lapsi alkoi kotona saamaan raivareita asioista, jotka kesällä onnistuivat tosi hyvin, esim. pöntöllä käymisestä. Samoin lepohetkelle rauhoittuminen ei enää onnistunutkaan, ei pukeminen eikä riisuminen eikä ollut enää ollenkaan kuiva tai pyytänyt vessaan kun tuli hätä, vaikka kesällä tämä siis onnistui. Kyselin sitten päiväkodilta, että mikä mahtaa nyt olla, mutta ei siellä tiedetty. Ajattelin sitten, että johtuu kesälomasta ja päivien lisääntymisestä, mutta ongelmat ovat vaan jatkuneet.

Reilu kuukausi sitten lapsi sai päiväkodista kaverin, joka asuu tässä lähellä meitä. Olen jutellut tämän kaverin äidin kanssa ja tuli puheeksi nuo ongelmat oman lapseni kanssa kotona. Tämä äiti mainitsi, että aina kun hän on hakenut omaa lastaan, oma lapseni on ollut vaipoissa. Päiväkodista siis on väitetty, ettei ole vaipoissa siellä kuin joskus harvoin. Olen vienyt sinne vaippoja vuoden aikana, enkä tiedä paljonko niitä on kulunut tai onko vielä miten paljon jäljellä.

Jatkuu.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 5v. Kulkee taksilla tuon välin. Minä otan lapsen vastaan ja hoidan kotona. Olen hänen omaishoitajansa ja olen lomautettuna ollut koronan takia alkuvuodesta, kun etätyömahdollisuutta ei ole.

Ap

Vierailija
42/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmässä on nyt 3 aikuista, vakituinen ryhmäavustaja ja sitten osa-aikainen. En tiedä miten ovat jakaneet vastuunsa, kun en tiedä mikä päiväkodin puheista pitää paikkansa ja mikä ei. Heidän mukaansa tämä osa-aikainen viettää 90% ajastaan lapseni kanssa.

Ja sitä henkilökohtaista avustajaa on vaadittu viime vuoden syksystä asti. Minä olen vaatinut, lääkäri, foniatri, neurologi, kuntoutusohjaaja, toimintaterapeutti, puheterapeutti, SI-terapeutti, päiväkoti, mutta kaupunki sanoo että ei saa. Ei kuulemma saa enää henkilökohtaisia avustajia, vaan ryhmäavustajilla mennään. Ja lapsella on kyllä diagnoosi. Juuri syksyllä tuli taas hylky tähän avustaja asiaan, mutta sairaalasta joku teki valituksen ja lähti taas ajamaan asiaa, että kyllä tässä on kaikkensa yritetty.

Ap

Mikä ihme mahtaa olla perusteluina siihen että avustajaa ei erityisen tuen tarpeinen lapsi saa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulostaa julmalta, mutta ei ole mitään järkeä laittaa yhteiskuntaa maksamaan YHDELLE lapselle OMAA avustajaa! Tulee aivan järjettömän kalliiksi, ja jos/kun lapsi on tarpeeksi "erityinen", ei hänestä koskaan tule yhteiskunnan tuottavaa jäsentä maksamaan kaikki tuo takaisin.

Samaan aikaan ns normaalien lasten hoidosta ja opetuksesta karsitaan, kun näihin panostettu euro voisi oikeasti poikia tulevaisuudessa takaisin kymmenen euroa (ja sitä myötä kaikille hyvinvointia, myös näille erityisille). Puhumattakaan siitä kuinka työikäisten sairaudet ja jopa syövät jätetään tutkimatta ja hoitamatta resurssien puutteessa.

Rajoitettujen resurssien maailmassa arvovalintoja on pakko tehdä, eikä tällaisten tapausten pitäisi todellakaan olla siellä kärkipäässä.

Vierailija
44/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti olisi pitänyt jättää kirjoittamatta. 

Miten tämä asia nyt kääntyi niin, että tämä on minun syyni, kun päiväkodilla ei ole resursseja, eikä kaupunki myönnä henkilökohtaista avustajaa, vaikka sitä on vaadittu? Kuten olen sanonut, tiedän lapseni olevan työläämpi, mutta ammattilaiset ovat sitä mieltä että hän hyötyy päiväkodissa olosta. Tottakai minä haluan lapselleni pelkkää hyvää, mutta ilmeisesti teen väärin ja lapsi pitäisi lukita kotiin, ettei vaan aiheuta ylimääräistä työtä kellekään. Minä en sille mitään voi, että tilanne on tämä. 

Lapsi kulkee taksilla, koska se kuuluu tuohon erityisen tuen tarpeen päätökseen.

Kun hain lapselle paikkaa päiväkodista, kysyin JOKA IKISESTÄ päiväkodista tässä kaupungissa ja viereisessä kaupungissa, mutta ei ole erityisryhmää tai -päiväkotia. 

Ap

Kun lapsi saa diagnoosin avustajan tarpeen kriteeri täyttyy.

Lapsi hyötyy hyvässä päiväkodissa olemisesta todella todella paljon, oman avustajan kanssa.

Sanon nyt vielä kerran, lapsella on diagnoosi, mutta ei silti saa avustajaa, jota on vaadittu jo yli vuoden ajan.

Ap

So?

Ei mitään uutta. Jo vuosia on ollut sama tilanne. Niin se tulee olemaan koulussakin. Tämä on tätä, ollut jo 10-20 vuotta!

Mitä muuta kuvittelit?

Vierailija
45/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaverin paikka, jos homma ei toimi.

Vierailija
46/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä asia nyt kääntyi niin, että tämä on minun syyni, kun päiväkodilla ei ole resursseja, eikä kaupunki myönnä henkilökohtaista avustajaa, vaikka sitä on vaadittu? Kuten olen sanonut, tiedän lapseni olevan työläämpi, mutta ammattilaiset ovat sitä mieltä että hän hyötyy päiväkodissa olosta. Tottakai minä haluan lapselleni pelkkää hyvää, mutta ilmeisesti teen väärin ja lapsi pitäisi lukita kotiin, ettei vaan aiheuta ylimääräistä työtä kellekään. Minä en sille mitään voi, että tilanne on tämä. 

Lapsi kulkee taksilla, koska se kuuluu tuohon erityisen tuen tarpeen päätökseen.

Kun hain lapselle paikkaa päiväkodista, kysyin JOKA IKISESTÄ päiväkodista tässä kaupungissa ja viereisessä kaupungissa, mutta ei ole erityisryhmää tai -päiväkotia. 

Ap

Tilanne ei ole sinun syysi. Et ole vaatinut lapsellesi mitään turhaa, vaan olet yrittänyt huolehtia, että lapsesi hoito täyttäisi edes vähimmäisvaatimukset siitä, mikä erityisen tuen tarpeiselle lapselle kuuluu. Yhteiskuntamme viralliset tahot ovat arvioineet, että lapsesi hyötyy varhaiskasvatuksesta ja on myöntänyt myös kuljetukset. Päiväkodin kuuluu noudattaa sovittuja asioita. Sen ymmärrän, että se on hyvin haastavaa ilman henkilökohtaista avustajaa, mutta se ei ole sinun syysi. Kunnan täytyy ratkaista tämä asia jotenkin. Lapsellasi on oikeus hyvään hoitoon. Varhaiskasvatusta on suositeltu hänelle tukitoimena eikä ole tarkoitus, että hän taantuu siellä. Hyvä, että olet ollut yhteydessä päiväkodin johtajaan. Olisiko kunnan varhaiskasvatusjohtaja tms. seuraava taho, jos mitään ei tapahdu?

Vierailija
47/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päiväkoti sai osa-aikaisen avustajan lastani varten, ehdotin että näytän hänelle päivän ajan miten mikäkin tilanne kannattaa hoitaa, mutta ei käynyt päiväkodille. Ei siitä kuulemma olisi tullut yhtään mitään, että siellä vanhempia notkuu nurkissa. Kirjoitin sitten reissuvihkoon ohjeita moniin eri tilanteisiin, en tiedä käyttävätkö niitä. 

Lapsen työryhmä on vakaasti sitä mieltä, että lapsen pitää olla päiväkodissa sosiaalisten haasteiden vuoksi, joten en voi tuosta noin vaan ottaa lasta sieltä pois. Yritän kuitenkin joulun jälkeen järjestää palaverin työryhmän ja/tai päiväkodin kanssa, että ei tämä näin voi jatkua. Ja katson mitä päiväkodin johtaja vastaa minulle.

Ap

Vierailija
48/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vaihtamaan paikkakuntaa. Turha tapella. Rahaa on, eliitin kahvipöytään.

Mekin luotettiin, mutta miten toisin olisi asiat menneet jos olisivat heti myöntäneet tietyt asiat.

Hienoja sopimuksia ja sanavääntelyitä ihmisiltä joita ei vois vähempää kiinnostaa se oman osuuden toteutus.

Suosittelen muuttamaan.

Vierailija
49/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kun lapsi saa diagnoosin avustajan tarpeen kriteeri täyttyy.

Lapsi hyötyy hyvässä päiväkodissa olemisesta todella todella paljon, oman avustajan kanssa.

Sanon nyt vielä kerran, lapsella on diagnoosi, mutta ei silti saa avustajaa, jota on vaadittu jo yli vuoden ajan.

Ap

So?

Ei mitään uutta. Jo vuosia on ollut sama tilanne. Niin se tulee olemaan koulussakin. Tämä on tätä, ollut jo 10-20 vuotta!

Mitä muuta kuvittelit?

Tämä ja koko ajan huonompaan mennään.

Vierailija
50/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on näiden haahkojen pomonpomonpomo?

Älä taistele muurahaisten kanssa.

Liitto ja oikeusapu.

Vierailija
51/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä palaveerata. Onhan sekin aika sitten jostain lasten leikki- tai hoitotilanteesta pois!

Vierailija
52/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin perusteluina tuon henkilökohtaisen avustajan eväämisessä on se, ettei lapsella kuulemma ole tarpeeksi haasteita, vaikka toisin voi lukea kaikista papereista ja ammattilaisten arvioista ja suosituksista. Lääkäri sanoi minulle, että hänellä on paljon samantyyppisiä asiakkaita ja vain yksi on saanut henkilökohtaisen avustajan päiväkotiin, mutta tällä lapsella on aivovamma. 

Ap

Vierailija
53/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmässä on nyt 3 aikuista, vakituinen ryhmäavustaja ja sitten osa-aikainen. En tiedä miten ovat jakaneet vastuunsa, kun en tiedä mikä päiväkodin puheista pitää paikkansa ja mikä ei. Heidän mukaansa tämä osa-aikainen viettää 90% ajastaan lapseni kanssa.

Ja sitä henkilökohtaista avustajaa on vaadittu viime vuoden syksystä asti. Minä olen vaatinut, lääkäri, foniatri, neurologi, kuntoutusohjaaja, toimintaterapeutti, puheterapeutti, SI-terapeutti, päiväkoti, mutta kaupunki sanoo että ei saa. Ei kuulemma saa enää henkilökohtaisia avustajia, vaan ryhmäavustajilla mennään. Ja lapsella on kyllä diagnoosi. Juuri syksyllä tuli taas hylky tähän avustaja asiaan, mutta sairaalasta joku teki valituksen ja lähti taas ajamaan asiaa, että kyllä tässä on kaikkensa yritetty.

Ap

Mikä ihme mahtaa olla perusteluina siihen että avustajaa ei erityisen tuen tarpeinen lapsi saa?

Raha

Ei palkata uusia

Vierailija
54/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta kun rahaa ei ole palkata avustajia.

Voit kokoustaa vaikka maailman tappiin asti.

Maksa avustaja itse.

Vierailija
55/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi apua :( Miten tämä voi olla mahdollista? Jos noin moni ammattilainen on jo mukana vaatimassa avustajaa ja diagnoosin puolestakin siihen on oikeus, en tiedä, mikä tässä auttaa. Päiväkodin johtajan toimivalta ei enää riitä. Hoitaako Aluehallintovirasto (AVI) tällaisia? Lapsiasiavaltuutettu? Tämä on kyllä suuri vääryys, josta perheesi kärsii ja saa maksaa. Uskomatonta, että kaupunki voi laiminlyödä lait ja ohjeet näin törkeästi. Voimia!

Vierailija
56/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen ryhmäavustajana, mutta olen ryhmässä juuri siksi, että siellä on erityislapsi. Vaikka en ole henkilökohtainen avustaja, avustan eniten tätä erityislasta. Ja vaikka teen muutakin, esim. vaihdan vaippoja muille, niin silloin taas joku muu voi auttaa erityislasta. Ilmeisesti lapsesi ryhmässä on muitakin ”erityisiä”, kun avustajia kaksi. Jos toinen avustaja 90% ajasta lapsesi kanssa, niin silloinhan hän on ikäänkuin henkilökohtainen avustaja. Sitten on tietysti se, että voi olla poissaoloja, eikä sijaisia saada. Välillä on pakko mennä siitä, missä rima on matalin.

Vierailija
57/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta kohtaista, meidän kaupungissa ei enää ole henkilökohtaisia avustajia vaan kaikki ovat ryhmäerityisavustajia. Eli resurssia saa taistelun jälkeen jos useammalla lapsella on dg. mutta tämä henkilö koko ryhmän käytössä. 

Vierailija
58/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmässä täytyy tarkkaan miettiä, mihin ryhmäavustajien resurssit kohdistetaan. Se, että toisen avustajan on kerrottu olevan 90 % ajasta lapsesi kanssa, kuulostaa periaatteessa hyvältä. Kunhan se vain toteutuu näin myös käytännössä.

Vierailija
59/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi apua :( Miten tämä voi olla mahdollista? Jos noin moni ammattilainen on jo mukana vaatimassa avustajaa ja diagnoosin puolestakin siihen on oikeus, en tiedä, mikä tässä auttaa. Päiväkodin johtajan toimivalta ei enää riitä. Hoitaako Aluehallintovirasto (AVI) tällaisia? Lapsiasiavaltuutettu? Tämä on kyllä suuri vääryys, josta perheesi kärsii ja saa maksaa. Uskomatonta, että kaupunki voi laiminlyödä lait ja ohjeet näin törkeästi. Voimia!

Kaksi avustajaa ryhmässä on jo aikamoinen lisäresurssi. Käytännössä kaikki tietämäni ryhmäavustajat toimivat kuitenkin käytännössä henkilökohtaisina avustajina, eli ovat erityistä apua tarvitsevien lasten kanssa. Sinänsä olen usein ihmetellyt tuota järjestelyä, koska se useimmiten epäpätevin toimii hankalimman lapsen kanssa.

Vierailija
60/108 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on arki päiväkodissa.

Helsinkiläinen lastentarhanopettaja ei laittaisi lastaan päiväkotiin, jossa työskentelee: "Pitää hymyillä, vaikka päivästä on tulossa kaaos"

Varhaiskasvatus uhkaa jäädä kokonaan toteutumatta, kun päiväkodeissa on liian vähän työntekijöitä paikalla.

https://yle.fi/uutiset/3-10084342