Päiväkodissa ei toimita erityislapsen kanssa kuten pitäisi
Minulla on autistinen lapsi, joka on päiväkodissa. Hän sai päätöksen erityisen tuen tarpeesta ja käy 5 päivää viikossa päiväkodissa. Kaikki lasta hoitavat tahot sanoivat, että on äärimmäisen tärkeää, että kotona ja päiväkodissa toimitaan asioissa samalla tavalla, eikä muutella mitään esim. sanoja mitä käytetään tietyissä tilanteissa. Päiväkodin henkilökunta oli samaa mieltä.
Kun lapsi oli kesän kotona, hän kehittyi valtavin harppauksin todella monessa asiassa ja oli välillä jo päiväkuivakin, vaikka se oli todella vaikeaa. Tätä harjoitusta luvattiin päiväkodissa jatkaa, jotta päästäisiin vihdoin eroon vaipoista. Kun sitten lapsi palasi syksyllä päiväkotiin, kotiin tuli vain ja ainoastaan negatiivista palautetta kaikesta reissuvihossa. Tämä nyt ei niin ihmetytä, kun kyseessä on erityislapsi ja päiväkoti kovasti yritti minua saada vähentämään hoitopäiviä ja lyhentämään niitä parin tunnin mittaisiksi ennen tätä erityisen tuen päätöstä. Nyt lapsi saa kaupungin kanssa sovitut taksikyydit päiväkotiin ja takaisin, joten päiväkoti on lopettanut tuosta asiasta minulle valittamisen, koska en voi vaikuttaa kyytien aikatauluihin. Kuitenkin aina kun on pienikin oljenkorsi, että lapsi voisi olla poissa hoidosta, päiväkodista sitä vihjaillaan, ettei kannattaisi tulla hoitoon.
No kuitenkin, ongelmaksi syksyllä siis muodostui se, että lapsi alkoi kotona saamaan raivareita asioista, jotka kesällä onnistuivat tosi hyvin, esim. pöntöllä käymisestä. Samoin lepohetkelle rauhoittuminen ei enää onnistunutkaan, ei pukeminen eikä riisuminen eikä ollut enää ollenkaan kuiva tai pyytänyt vessaan kun tuli hätä, vaikka kesällä tämä siis onnistui. Kyselin sitten päiväkodilta, että mikä mahtaa nyt olla, mutta ei siellä tiedetty. Ajattelin sitten, että johtuu kesälomasta ja päivien lisääntymisestä, mutta ongelmat ovat vaan jatkuneet.
Reilu kuukausi sitten lapsi sai päiväkodista kaverin, joka asuu tässä lähellä meitä. Olen jutellut tämän kaverin äidin kanssa ja tuli puheeksi nuo ongelmat oman lapseni kanssa kotona. Tämä äiti mainitsi, että aina kun hän on hakenut omaa lastaan, oma lapseni on ollut vaipoissa. Päiväkodista siis on väitetty, ettei ole vaipoissa siellä kuin joskus harvoin. Olen vienyt sinne vaippoja vuoden aikana, enkä tiedä paljonko niitä on kulunut tai onko vielä miten paljon jäljellä.
Jatkuu.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Eikö hänelle voisi saada henkilökohtaista avustajaa päiväkotiin. Onko teidän lähellä muitakin päiväkoteja? Kysele kaikki lähiseudun päiväkodit läpi, josko löytyisi integroitu pienryhmä, johon hän pääsisi. Ne on harvassa, mutta niitä on. Niissä on aikaa ja resursseja enemmän tukea tarvitseville.
Ihmettelin myös missä on lapsen henkilökohtainen avustaja.
Ei suuren lapsiryhmän kasvatusvastuullinen millään kykene resurssoimaan kovin yksilökohtaista hoitoa sellaista vaativalle lapselle.
Ilmeisesti olisi pitänyt jättää kirjoittamatta.
Miten tämä asia nyt kääntyi niin, että tämä on minun syyni, kun päiväkodilla ei ole resursseja, eikä kaupunki myönnä henkilökohtaista avustajaa, vaikka sitä on vaadittu? Kuten olen sanonut, tiedän lapseni olevan työläämpi, mutta ammattilaiset ovat sitä mieltä että hän hyötyy päiväkodissa olosta. Tottakai minä haluan lapselleni pelkkää hyvää, mutta ilmeisesti teen väärin ja lapsi pitäisi lukita kotiin, ettei vaan aiheuta ylimääräistä työtä kellekään. Minä en sille mitään voi, että tilanne on tämä.
Lapsi kulkee taksilla, koska se kuuluu tuohon erityisen tuen tarpeen päätökseen.
Kun hain lapselle paikkaa päiväkodista, kysyin JOKA IKISESTÄ päiväkodista tässä kaupungissa ja viereisessä kaupungissa, mutta ei ole erityisryhmää tai -päiväkotia.
Ap
Ei päiväkoti ehdi opettaa lapsia kuivaksi tai mitään muutakaan. Se on vain paikka, jonne lapset viedään säilöön siksi aikaa, kun vanhemmat ovat töissä. Ja tottakai kaikki työntekijät toivovat aina, että mahdollisimman moni lapsi olisi poissa aina, kun mahdollista. Sehän on lapsellekin parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan lapsellasi avustaja ryhmässä?
Asia minulle työni puolesta tuttua ja jos lapsella on diagnoosi niin hänen pitää saada hlökohtainen avustaja päiviinsä.
Jos ei, syystä tai toisesta, ole niin se on asia jota sinun pitää ruveta vaatimaan ja ajamaan eteenpäin. Ja silloin sympatiseeraan ryhmän kasvattajia todella, koska heillä kolmella koko iso ryhmä vastuullaan ja lisäksi sinun erityisen tuen tarpeiden lapsesi joka vaatisi yhden aikuisen itselleen. Kys tilanne on sietämätön ja uuvuttaa kaikki, siinä ei resurssit paljon riitä ja olisi myös työturvasuojelun/terveyden asia.T. Eo-ryhmästä
Kirjoitinkin jo, ettei ole, kun sellaisia ei kuulemma enää ole. Lapsella on diagnoosi ja tuota avustajaa kaikki suosittelivat, mutta ei saa. Saivat lisäksi vain yhden osa-aikaisen ryhmäavustajan vakituisen lisäksi, koska lapseni tuli ryhmään. Minä olen yrittänyt sitä ajaa eteenpäin sairaalan henkilökunnan kanssa, mutta ei kuulemma saa.
Ap
Siis ryhmässäkö on 3 kasvattajaa+vakituinen avustaja+osa-aikainen avustaja? Vai 3+osa-aikainen avustaja?
Hänen panoksensa on sitten suunnattava ryhmän vaativimpiin tai vaativampaan, ilm sinun lapsesi, ota se puheeksi yksikön johtajan kanssa. Ei voi olla niin, että hän on joka paikan höylä ja ripottele hassut tuntumaa sinne tänne vaan se on kohdistettava siihen missä eniten apua tarvitaan, vaikkapa lapsesi vaippa koulutukseen ja tukemiseen muussakin.Avustajia on yhä olemassa, tämä on ihan tuoretta faktaa vaikkapa täältä pk-seudulla. Lisäksi on kehityksen&oppimisen tuen lisäresursseja joissa kasvattajalla on alan koulutus ja kokemusta työstä. Ja hlökohtaisia avustajia kun on, mutta kiven alla juu ja vaatii diagnoosin/t lapselta.
Älä anna periksi!!Sama
Juuri näin.
Lapselle diagnoosi --> avustaja tulee auttamaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkodilla ole resursseja erityislapsiin, kun ei ole normilapsiinkaan.
Siellä pidetään vain hengissä - ei opeteta/kasvateta.
Tämä. Päiväkoti on vain säilöntäpaikka.
Miten AP edes on odottanut muuta. Aivan kuin olisit joku miljonääri ja ostaisit palvelut yksityiseltä päiväkodilta ja vaatisit nyt rahalle vastinetta. Ei näin. Tai vaatia voit, mutta turhaan - se ei toteudu -
Ap on jo tämän tuntenut nahoissaan ja samaa on odotettavissa.
Oikeastaan säälittä nykyajan lapset.
Koko ajan menee huonommaksi PK- ja koulutilanne. Ryhmät vain kasvaa ja opetuksen taso heikkenee, ja tulokset!
Kaiken maailman opsit + hopsit + suunnittelu + kokoukset vie sen vähänkin ajan!
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä asia nyt kääntyi niin, että tämä on minun syyni, kun päiväkodilla ei ole resursseja, eikä kaupunki myönnä henkilökohtaista avustajaa, vaikka sitä on vaadittu? Kuten olen sanonut, tiedän lapseni olevan työläämpi, mutta ammattilaiset ovat sitä mieltä että hän hyötyy päiväkodissa olosta. Tottakai minä haluan lapselleni pelkkää hyvää, mutta ilmeisesti teen väärin ja lapsi pitäisi lukita kotiin, ettei vaan aiheuta ylimääräistä työtä kellekään. Minä en sille mitään voi, että tilanne on tämä.
Lapsi kulkee taksilla, koska se kuuluu tuohon erityisen tuen tarpeen päätökseen.
Kun hain lapselle paikkaa päiväkodista, kysyin JOKA IKISESTÄ päiväkodista tässä kaupungissa ja viereisessä kaupungissa, mutta ei ole erityisryhmää tai -päiväkotia.
Ap
Kun lapsi saa diagnoosin avustajan tarpeen kriteeri täyttyy.
Lapsi hyötyy hyvässä päiväkodissa olemisesta todella todella paljon, oman avustajan kanssa.
Ryhmässä on nyt 3 aikuista, vakituinen ryhmäavustaja ja sitten osa-aikainen. En tiedä miten ovat jakaneet vastuunsa, kun en tiedä mikä päiväkodin puheista pitää paikkansa ja mikä ei. Heidän mukaansa tämä osa-aikainen viettää 90% ajastaan lapseni kanssa.
Ja sitä henkilökohtaista avustajaa on vaadittu viime vuoden syksystä asti. Minä olen vaatinut, lääkäri, foniatri, neurologi, kuntoutusohjaaja, toimintaterapeutti, puheterapeutti, SI-terapeutti, päiväkoti, mutta kaupunki sanoo että ei saa. Ei kuulemma saa enää henkilökohtaisia avustajia, vaan ryhmäavustajilla mennään. Ja lapsella on kyllä diagnoosi. Juuri syksyllä tuli taas hylky tähän avustaja asiaan, mutta sairaalasta joku teki valituksen ja lähti taas ajamaan asiaa, että kyllä tässä on kaikkensa yritetty.
Ap
Onko kunnallinen päiväkoti? Kunnallisella ollaan paljon tarkempia siitä että suhdeluvut ovat lailliset. Yksityisellä kikkaillaan suhdeluvuilla, jolloin työntekijöiden kuormitus on jo valtavaa ilman erityislapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun lapsi saa diagnoosin avustajan tarpeen kriteeri täyttyy.
Lapsi hyötyy hyvässä päiväkodissa olemisesta todella todella paljon, oman avustajan kanssa.
Sanon nyt vielä kerran, lapsella on diagnoosi, mutta ei silti saa avustajaa, jota on vaadittu jo yli vuoden ajan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onhan lapsellasi avustaja ryhmässä?
Asia minulle työni puolesta tuttua ja jos lapsella on diagnoosi niin hänen pitää saada hlökohtainen avustaja päiviinsä.
Jos ei, syystä tai toisesta, ole niin se on asia jota sinun pitää ruveta vaatimaan ja ajamaan eteenpäin. Ja silloin sympatiseeraan ryhmän kasvattajia todella, koska heillä kolmella koko iso ryhmä vastuullaan ja lisäksi sinun erityisen tuen tarpeiden lapsesi joka vaatisi yhden aikuisen itselleen. Kys tilanne on sietämätön ja uuvuttaa kaikki, siinä ei resurssit paljon riitä ja olisi myös työturvasuojelun/terveyden asia.T. Eo-ryhmästä
Täsmälleen näin.
Ei mitään lisättävää.
Vierailija kirjoitti:
Onko kunnallinen päiväkoti? Kunnallisella ollaan paljon tarkempia siitä että suhdeluvut ovat lailliset. Yksityisellä kikkaillaan suhdeluvuilla, jolloin työntekijöiden kuormitus on jo valtavaa ilman erityislapsia.
On kunnallinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
En minä tiedä kääntyikö niin mutta sanottiin vaan faktat: RESURSSEJA EI OLE.
Ei ole avustajia, ei aikaa, ei resursseja. Hyvä kun pysyvät edes hengissä. Lapset säilötään hoitoon kuin varastoon konsanaan. Tätä sun on odottaman ja tuleman pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole avustajia, ei aikaa, ei resursseja. Hyvä kun pysyvät edes hengissä. Lapset säilötään hoitoon kuin varastoon konsanaan. Tätä sun on odottaman ja tuleman pitää.
No siltä se tuntuu, kun tulee kommentteja, että miksi laitan lapsen hoitoon, miksi en pidä kotona, tajuanko miten paljon lapseni vie muilta lapsilta jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hyvä kun ei lapset ole pinossa päällekkäin josta ne otetaan ja luovutetaan vanhemmille kun vanhemmat hakee :DD
Minkä ikäinen lapsi? Kulkee siis yksin taksilla päiväkodin ja kodin väliä? Kuka hänet ottaa kotona vastaan ja hoitaa loppupäivän? Sinun työaikasi on varmaan pidempi kuin 5 h?
Vierailija kirjoitti:
Erityisen tuen tarpeisten lasten perheiden kanssa voidaan hyvinkin käyttää reissuvihkoa! Sähköisen lisäksi. Asioita kun täytyy kirjata ylös ehkä monta kertaa päivässä.
Lapsen mukana kulkee päiväkirjamuotoinen reissuvihko mihin kirjattu syömiset, nukkumiset ja päivän kulku/tapahtumat. Siitä erottaa hyvän avustajan että tällaista pitää vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Sinun täytyy hyväksyä se, että raskaslastasi (en käytä termiä erityislapsi, koska kaikki lapset ovat erityisiä) on työläämpi hoitaa. Päiväkodilla ei ole loputtomia resursseja laittaa yhteen lapseen, koska kilki se on muilta lapsilta pois, eikä olisi reilua heille. Viime kädessä lapsesi hoitovastuussa olet sinä.
Onpa ruma nimitys lapsesta.
Miten työlästä on muka olla käyttämättä vaippoja, jos on sovittu näin jne? Epäreilua lapsen kannalta ja väärin häntä kohtaan.
lapseton mies
Vierailija kirjoitti:
Ryhmässä on nyt 3 aikuista, vakituinen ryhmäavustaja ja sitten osa-aikainen. En tiedä miten ovat jakaneet vastuunsa, kun en tiedä mikä päiväkodin puheista pitää paikkansa ja mikä ei. Heidän mukaansa tämä osa-aikainen viettää 90% ajastaan lapseni kanssa.
Ja sitä henkilökohtaista avustajaa on vaadittu viime vuoden syksystä asti. Minä olen vaatinut, lääkäri, foniatri, neurologi, kuntoutusohjaaja, toimintaterapeutti, puheterapeutti, SI-terapeutti, päiväkoti, mutta kaupunki sanoo että ei saa. Ei kuulemma saa enää henkilökohtaisia avustajia, vaan ryhmäavustajilla mennään. Ja lapsella on kyllä diagnoosi. Juuri syksyllä tuli taas hylky tähän avustaja asiaan, mutta sairaalasta joku teki valituksen ja lähti taas ajamaan asiaa, että kyllä tässä on kaikkensa yritetty.
Ap
Siis parhaimmillaan ryhmässä on viisi aikuista?
Voisikohan sen uuden osa-aikaisen perehdytystä lisätä? Jos se ei ihan tiedä miten lapsesi kanssa pitää toimia, ilmeisesti se osa-aikainen on sielä lastasi varten. Voisitkohan mennä ihan kädestäpitäen näyttämään hänelle miten toimia. Joskus yksinkertainen toimi tuo parhaan avun 🤷🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No siltä se tuntuu, kun tulee kommentteja, että miksi laitan lapsen hoitoon, miksi en pidä kotona, tajuanko miten paljon lapseni vie muilta lapsilta jne.
Ap
Ehkä sillä on tarkoitettu lapsesi parasta.
Kuten huomaat itsekin, muksu vain taantuu hoidossa. Jo opitut asiat häviää ja saman työn joudut tekemään uudestaa - montako kertaa vielä? Entä ne muksun alkaneet raivokohtaukset, vaikuttaako hyvinvoivan lapsen touhuilta?
Paskavaippa perseessä on elo ja arki tää. Eihän se kovin kehityksellistä kuvaa anna hoitopaikasta.
Siis ryhmässäkö on 3 kasvattajaa+vakituinen avustaja+osa-aikainen avustaja? Vai 3+osa-aikainen avustaja?
Hänen panoksensa on sitten suunnattava ryhmän vaativimpiin tai vaativampaan, ilm sinun lapsesi, ota se puheeksi yksikön johtajan kanssa. Ei voi olla niin, että hän on joka paikan höylä ja ripottele hassut tuntumaa sinne tänne vaan se on kohdistettava siihen missä eniten apua tarvitaan, vaikkapa lapsesi vaippa koulutukseen ja tukemiseen muussakin.
Avustajia on yhä olemassa, tämä on ihan tuoretta faktaa vaikkapa täältä pk-seudulla. Lisäksi on kehityksen&oppimisen tuen lisäresursseja joissa kasvattajalla on alan koulutus ja kokemusta työstä. Ja hlökohtaisia avustajia kun on, mutta kiven alla juu ja vaatii diagnoosin/t lapselta.
Älä anna periksi!!
Sama